• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podpisano kontrakt na budowę promów dla polskich armatorów

VIK
26 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości.

Dziś podpisano umowę na budowę nowych promów ro-pax dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.



- Będą to nowoczesne, proekologiczne, niskoemisyjne jednostki napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym (hybryda), zasilane skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel, używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach - czytamy w komunikacie.
Czytaj też:

Premier Morawiecki z wizytą w "Remontowej"



Promy typu ro-pax dla polskich armatorów



Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.

We wrześniu poinformowano, że powstaną trzy jednostki z opcją czwartej. Dwie z nich (pierwsza i trzecia) będą pływać w barwach spółki promowej Unity Line należącej do PŻM - podano w komunikacie. Dla kogo budowany będzie prom numer dwa i ewentualny numer cztery - nie napisano. Wszystko jednak na to wskazuje, że dla PŻB.

Kwoty kontraktu nie podano. Podczas ostatniej wizyty premiera Mateusza Morawieckiego w GSR padło, że "finansowanie na te promy zostało już zaalokowane i że jest to finansowanie w kwocie mniej więcej miliarda złotych".

- Osoby, które były zaangażowane w specjalny montaż finansowo-kredytowy pod realizację tego projektu inwestycyjnego, wiedzą, że to nie było łatwe zadanie, ale wykonaliśmy je, a od tego się zaczyna każda przygoda gospodarcza, zwłaszcza tak duża - powiedział premier Morawiecki.
Jednak jak twierdzą eksperci, kwota, którą podał premier, to zdecydowanie za mało.

Czytaj też:

PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku?



Gdańska Stocznia Remontowa podpisała kontrakt



Wykonawcą jednostek będzie Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego. To największa spółka polskiej grupy stoczniowej Remontowa Holding, mającej bogate doświadczenie w projektowaniu, budowie, przebudowie i wyposażaniu niskoemisyjnych jednostek różnych typów, o napędach gazowych i elektrycznych. Od 2009 r. Grupa dostarczyła armatorom z Norwegii, Danii, Kanady i Szwecji łącznie 19 nowych statków, wykorzystujących LNG do zasilania napędu głównego, w tym 15 promów. W ciągu kilku ostatnich lat przebudowała także trzy duże promy ro-pax dla armatorów z Kanady i Szwecji, wymieniając ich systemy napędowe na nowe, zasilane LNG, a także metanolem.

Już w czerwcu informowaliśmy, że budowa promów zostanie powierzona właśnie Gdańskiej Stoczni Remontowa, która ma być stroną w tym projekcie. Oba zakłady, czyli GSR (stocznia remontowa) i Remontowa Shipbuilding (stocznia produkcyjna), należą do jednej grupy, czyli Remontowa Holding.
VIK

Miejsca

Opinie (285) 5 zablokowanych

  • mateuszek ma dobrą rękę do takich kontraktów

    przywiozą stępkę ze Szczecina?

    • 3 8

  • no to przez przekop nie przeciśnie się

    • 4 7

  • I to będzie koniec tej stoczni.

    • 4 22

  • Ahoy

    przygodo. nie wierzę ,że zapłaci M. za promy. za przygodę pewnie tak ale zapłaci GSR

    • 3 9

  • Przy tej ilości stali do przerobienia .... good luck (1)

    • 8 0

    • Remonty pójdą w odstawkę.

      Co z tego, że statek przyjdzie na remont, jak nie będzie mocy by na nim pracować, bo priorytetem będą promy.
      Już teraz na remontach stoczni brakuje mocy.
      Oby za cenę budowy promów, stocznia nie straciła możliwości remontowych.

      • 4 0

  • Śmiem twierdzić (1)

    że w GSR nie wiedzą ile to naprawdę będzie kosztowało.
    Wynik będzie....wynikowy.

    • 11 7

    • Nie ważne! Sukces w TVP jest?

      Jest!

      • 1 1

  • Nikt wam tyle nie naobieca co my! (1)

    Komunistyczna Prawacka Partia Ludowa.

    • 6 6

    • Masz na myśli chyba europejską partie ludowa cdu i jej odłam platformę równie obywatelska...oj już nie będzie można pod każdym artykułem bredzić o promach...musicie poszukać nowej propagandy nawiedzonej totalnej opozycji Ala Borys budka

      • 1 0

  • To teraz należy,..

    To teraz należy rozliczyć nierealne marzenia i za nimi idące miliardy wpompowane w biało czerwoną trumnę bez dna o nazwie Stocznia Gdańska i geszefciarzy stojących zza tym lobbingiem na rzecz trupa i swoją rzecz jasna,..

    • 4 4

  • (2)

    I co lewackie czubki? Będą promy, będzie tunel w Świnoujściu, będą dokończone wszystkie autostrady, będzie szkolnictwo oparte o filozofię klasyczną, czytaj grecką, a nie marksistowską jak do tej pory, już w przyszłym roku nadejdą nowoczesne rakiety średniego zasięgu, czołgi najlepsze na świecie, otwarte zostanie przejście przez Mierzeję Wiślaną, oraz nowe dworce jak w Gdańsku, Warszawie, zmniejszą się podatki, itp, itd. PiS nieco spóźnia swe działania, ale one są, natomiast po, psl, nowa lewica to zdrajcy, oszuści i krętacze, nic dobrego dla Polaków i Polski nie zrobili, ba nie chcą zrobić, tylko szkodzić od rana do wieczora.

    • 21 20

    • Pis mingu.... 6 lat!

      Tunel sfinansowała głównie UE

      Zapomniałeś wspomnieć o programie kosmicznym i milionie aut elektrycznych.

      A helikoptery Macierenko też będą? I łodzie podwodne zakupione u lewaków?

      Burki w szkołach? Co tam jeszcze będzie?

      • 9 4

    • Inflacja też niczego sobie.... świat zazdrości.

      Sukcesu walki z wirusem i dyplomatów także.
      No i uczącego się notariusza 1 sekretarza.

      • 8 1

  • A hurra i gratulacje i super i oh ahy.... to może jak już powstaną co? Bo fakt, żaden rząd nie stworzył tyle co pis naobiecał.

    • 7 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane