• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podpisano kontrakt na budowę promów dla polskich armatorów

VIK
26 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości.

Dziś podpisano umowę na budowę nowych promów ro-pax dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.



- Będą to nowoczesne, proekologiczne, niskoemisyjne jednostki napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym (hybryda), zasilane skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel, używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach - czytamy w komunikacie.
Czytaj też:

Premier Morawiecki z wizytą w "Remontowej"



Promy typu ro-pax dla polskich armatorów



Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.

We wrześniu poinformowano, że powstaną trzy jednostki z opcją czwartej. Dwie z nich (pierwsza i trzecia) będą pływać w barwach spółki promowej Unity Line należącej do PŻM - podano w komunikacie. Dla kogo budowany będzie prom numer dwa i ewentualny numer cztery - nie napisano. Wszystko jednak na to wskazuje, że dla PŻB.

Kwoty kontraktu nie podano. Podczas ostatniej wizyty premiera Mateusza Morawieckiego w GSR padło, że "finansowanie na te promy zostało już zaalokowane i że jest to finansowanie w kwocie mniej więcej miliarda złotych".

- Osoby, które były zaangażowane w specjalny montaż finansowo-kredytowy pod realizację tego projektu inwestycyjnego, wiedzą, że to nie było łatwe zadanie, ale wykonaliśmy je, a od tego się zaczyna każda przygoda gospodarcza, zwłaszcza tak duża - powiedział premier Morawiecki.
Jednak jak twierdzą eksperci, kwota, którą podał premier, to zdecydowanie za mało.

Czytaj też:

PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku?



Gdańska Stocznia Remontowa podpisała kontrakt



Wykonawcą jednostek będzie Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego. To największa spółka polskiej grupy stoczniowej Remontowa Holding, mającej bogate doświadczenie w projektowaniu, budowie, przebudowie i wyposażaniu niskoemisyjnych jednostek różnych typów, o napędach gazowych i elektrycznych. Od 2009 r. Grupa dostarczyła armatorom z Norwegii, Danii, Kanady i Szwecji łącznie 19 nowych statków, wykorzystujących LNG do zasilania napędu głównego, w tym 15 promów. W ciągu kilku ostatnich lat przebudowała także trzy duże promy ro-pax dla armatorów z Kanady i Szwecji, wymieniając ich systemy napędowe na nowe, zasilane LNG, a także metanolem.

Już w czerwcu informowaliśmy, że budowa promów zostanie powierzona właśnie Gdańskiej Stoczni Remontowa, która ma być stroną w tym projekcie. Oba zakłady, czyli GSR (stocznia remontowa) i Remontowa Shipbuilding (stocznia produkcyjna), należą do jednej grupy, czyli Remontowa Holding.
VIK

Miejsca

Opinie (285) 5 zablokowanych

  • Nikt wam tyle nie naobieca co my! (1)

    Komunistyczna Prawacka Partia Ludowa.

    • 6 6

    • Masz na myśli chyba europejską partie ludowa cdu i jej odłam platformę równie obywatelska...oj już nie będzie można pod każdym artykułem bredzić o promach...musicie poszukać nowej propagandy nawiedzonej totalnej opozycji Ala Borys budka

      • 1 0

  • Minister Grobarczyk (16)

    To najwieksza porazka Polskiej zeglugi i gospodarki morskiej. Najgorsze decyzje, najgorszy minister.
    Teraz znowu pcha Polskę w budowe najbardziej bezsensownego terminala kontenerowego w Swinoujsciu. Kolejna super decyzja po przekopie Mierzeji Wislanej. Zamiast budowac porty pod offshore - wydawane sa pieniadze bez sensu na glupoty

    • 56 83

    • (6)

      A jakaś może konstruktywna krytyka?
      Co jest nie tak i jak powinno być?
      Bo nazywanie czegoś głupim bo tak jest co najmniej dziecinne

      • 9 18

      • Konstruktywna krytyka (3)

        Po pierwsze - 5 lat psu pod ogon, list intencyjny (z udziałem Remontowej) podpisano w czerwcu 2016, potem pan Gróbarczyk chciał budować w Szczecinie, jak się skończyło wiemy (od początku niemożliwe, nikt nie słuchał fachowców, alleluja i do przodu). Po drugie - kilkanaście milionów rozpaskudzonych przez te pięć lat na różne pseudoprojekty, rdzewiejącą stępkę etc. - "pieniądze wyrzucone w błoto". Po trzecie - dzisiejsze ceny stali i innych komponentów są takie, że te promy będą kosztowały 30-40% więcej niż gdyby zacząć budować 5 lat temu. Ten miliard to wystarczy może na jeden prom. Armator państwowy - pan zapłaci, pani zapłaci, społeczeństwo zapłaci. Jeszcze Ci mało?

        • 9 7

        • sprostowanie (2)

          Z całym szacunkiem, ale ta "konstruktywna krytyka" nie jest konstruktywna. Nie łączyłbym zwłoki ministerstwa z osiągnięciem Remontowej, której udało się zdobyć ten kontrakt - pracuję w GSR, wiem że firma mierzy siły na zamiary i nie podejmuje nieracjonalnych kroków, które mogłyby przysporzyć jej kłopotów.
          Pieniądze jakieś poszły w błoto, to jest fakt niepodważalny, ale nikt tego nie będzie rozpamiętywać, jeśli (jeśli!) promy powstaną w terminie, będą pływać i zarabiać - kilkanaście milionów to dużo dla nas szarych ludzików jako jednostek, z perspektywy biznesu i całego kontraktu jest to ledwie nieco ponad 1% różnicy. Oczywiście, szkoda tych pieniędzy, jednak nie myli się ten, co nic nie robi.
          Co do trzeciej "tezy" - skąd wiesz, jak zbudowany jest kontrakt? Ja nie wiem, Ty pewnie też, jednak tak długofalowe inwestycje mogą mieć szereg różnych zapisów, podobnie jak raty kredytu są zależne od Wiboru 3M/6M/12M, wobec czego podlegają bieżącym zmianom. Podobnie, może istnieć zapis w kontrakcie, że aspekt kosztów stali może być uwarunkowany aktualnymi wahaniami na rynku. Wątpię, aby wykonawca brał na siebie perspektywę 10-letniej odpowiedzialności za rosnące ceny stali, i podpisywał jedną niezmienną cenę jednostkową za stal już dziś. No way.
          Natomiast, chętnie poznam Twoje wyliczenia świadczące o tym, że jeden prom będzie wart 1 mld PLN.
          Pozdro

          • 6 1

          • Przeciez Ty to oceniasz z perspektywy firmy, ktora ma realizowac kontrakt :) (1)

            Skup sie moze troche bardziej na temacie, bo tu byla mowa o negatywnej ocenie dokonan ministra w rzadzie PiS.

            • 2 2

            • Z kolei artykuł jest o budowie promów, nie o ministrze ;)

              • 1 1

      • (1)

        Przeciez dokladnie napisal, co ma byc.

        • 10 5

        • Offshore? hahahah A po co? Do stawiana kilku wież wiatrowych to wystarczy porcik. A nagle 50 odwiertów na dnie Lotos nie zrobi.

          Ale pan amator oczywiście zna jedno modne zagraniczne słowo offshore i się mądrzy.

          Potrzebne są:
          Usprawnienie żeglugi śródlądowej (a raczej rozpoczęcie jej na dobre)
          Rozbudowa portów przeładunkowych: DCT, północy, sypki, naftoport/gazoport..
          Inwesycje w obronność itd itp

          PS a przeko mierzei ocenimy po oddaniu go

          • 6 7

    • Jakoś nikt nie komentuje, że jest hajs na promy (2)

      Wreszcie mamy kase, państwo ma pieniądze, tak z podatków, ale wreszcie przestanę się wstydzić, że nic nie mamy i na nic nas nie stać...

      • 7 6

      • Czy mamy to sie okaze, na razie wspomnial o tym pierwszy lgarz IV RP, a po lgarzach wypada spodziewac sie lgarstw.

        No i nie nazwal tego pieniedzmi, ani nawet kasa, tylko specjalnym montażem finansowo-kredytowym pod realizację tego projektu inwestycyjnego.

        • 1 1

      • Re

        To może niech rząd wydrukuje tyle pieniędzy żeby każdemu wybudować dom i kupić dwa samochody, będziemy bogaci.

        • 5 2

    • Przekop mierzei to jedna z najlepszych decyzji, (2)

      Napisz dlaczego uważasz inaczej, czemu to zaszkodzi?? Ruskim chyba hehe

      • 13 6

      • Przekop to i**otyzm za gigantyczne pieniadze, poza tym on nigdy nie zostanie dokonczony, bo bursztynu bylo za malo.

        • 1 4

      • Przekop

        Najbardziej chwalą ten przekop Ci co tutaj nie mieszkają j nigdy nie będą z niego korzystać. Kolejna fanaberia PiSu i ich mokry sen o potędze, jak w socjalizmie, budujemy wielkie projekty a czy sensowne to nie ważne, ku chwale Wielkej Polsce. Zorientuj się dokładnie w temacie i poczytaj, ile pieniędzy pójdzie w błoto na tym przekopie. Nie mówiąc o tym jak nie trafiony był budżet inwestycji, miliard więcej lub chyba już nawet dwa. Ten projekt się nie obroni, zalew jest płytki, ciągle go będą musieli pogłębiać. Przyjdzie cofka i podtopienia to będzie lament, a nikt nie słuchał mieszkańców. To nie będzie rozwój tylko wegetacja i ciagle dopłacanie do interesu. Nie mówiąc już jak wygląda droga dojazdowa na Mierzeję. Rozjechana, że aż strach jeździć, plus pełno tirów a zarzekali się, że transport w większości będzie wodny. Nawet na swoją budowę rzadko korzystają z transportu wodnego to jak później ma się to zwrócić. Rosja się śmieje, że tyle kasy idzie w błoto tzn. w wodę. A najlepsze będzie to jak już to wybudują, że Rosja po złości otworzy cieśninę pilawska dla żeglugi i cała inwestycja to będzie starają kasy tak jak powierzenie budowy promów stoczni szczecińskiej.

        • 2 4

    • Brawo

      Głupoty to chłopie ty piszesz. Mech inwestują bez tego Polska nie ruszy z miejsca

      • 6 0

    • nie chodzi o to, żeby cokolwiek zbudować

      chodzi o to, żeby było na co wydawać kasę i zatrudniać swoich. Takie premiowanie polityczne. Oligarchizm po polsku

      • 12 10

    • No literówka się wkradła w podpisie - nie armator tylko amator powinno być. Do tego jeszcze mało rozgarnięty ...

      • 6 9

  • W końcu będzie na czym plywac (3)

    • 2 0

    • Bo teraz nigdzie ciebie nie chca? A tam pisowski wujek ci zalatwi? (2)

      • 0 3

      • Żałosny POmiot komuny (1)

        • 1 1

        • Ciebie tez nie, ofiaro losu?

          • 1 0

  • Starszy brat (6)

    Jaka Remontowa , te promy to zbuduje Stocznia Północna. Remontowa to może tylko załatać dziure w kadłubie.

    • 5 10

    • Dawna stocznia Północna nie ma gdzie tak dużych kadłubów zbudować (3)

      Ja podejrzewam że kadłuby będzie budować Crist Gdynia lub Nauta!!!! W teorii Remontowa mogła by budować na pochyleniach w Dawnej Stoczni Gdańsk ale w to wątpi

      • 1 4

      • Ehh (2)

        Panowie będzie tak statek ma 196m , jedna połowa na płycie , druga obok i łączymy w doku...

        • 4 0

        • Mozna i na wodzie.

          Znama jest technologia laczenia polowek "na wodzie" i byla z powodzeniem w 3miejskich stoczniach stosowana.

          • 1 0

        • niemożliwe na płycie bo nie zdejmą przy tej szerokości ale można bloki połączyć na doku pływającym Remotowej. Jeden z trzech doków mógłby byc wykorzystany ale najsprawniej byłoby w Criscie

          • 0 0

    • Bogowie, w Polsce to jest chyba ze sto stoczni, jestesmy potega.

      • 0 0

    • Północna to może dziękować remontowej że ją przejęła

      I unowocześniła, bo poszła by na dno jak Gdańska .

      • 13 0

  • (2)

    Remontowa nr 1 w Europie

    • 5 2

    • Nr 2 w Europie i nr 1 na Swiecie.

      • 1 0

    • "Remontowa nr 1 w Europie"

      Chyba w Polsce.

      Powinni w niedziele kase brac za oprowadzanie po muzeum

      • 2 1

  • (1)

    Czyli prywatna stocznia wybuduje , zleci polskiej państwowej firmie dla prywatnej firmy - cudo, szambo

    • 1 7

    • Panstwowa w ciągu 5 lat nie dala rady. Teraz prywatna pokaze jak to się robi.

      • 1 0

  • 99% wpisów na jedno kopyto

    Jak już prowadzicie akcje, to chociaż się postarajcie, bo PRowo to słabo wyglada

    • 2 0

  • tego to się nie spodziewałem (2)

    Szkoda, że tak późno, ale z drugiej strony lepiej późno niż wcale. Zamiast pudrować trupy w postaci Stoczni Szczecińskiej, czas powierzyć robote komuś, to się wywiąże z powierzonego zamówienia. Żal tylko zmarnowanego czasu.

    • 145 8

    • Tak trzmac

      Bardzo dobrze

      • 1 0

    • Tylko czy remontów da rade skoro mają problemy z budową małych statków?

      • 1 11

  • Cenzura

    To już nawet słowo Mato Łusz jest na cenzurowanym, że mi opinie odrzuciło, jako obraźliwą?

    • 2 4

  • Imo (1)

    Znowu promy widmo czy tym razem zaczniemy od pozyskania numerów IMO?

    • 3 3

    • Przeciez nikt w parti nie wie co o IMO, albo nr IMO. Ale zawsze moga suskiego spytac

      Odpowiedz moze stac sie legendarna.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane