• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polska dyplomacja uderza w gdański port

Kuba Łoginow
5 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Port w Kłajpedzie może zagrozić pozycji Gdańska w rywalizacji o pozycję głównego hubu na Bałtyku. Port w Kłajpedzie może zagrozić pozycji Gdańska w rywalizacji o pozycję głównego hubu na Bałtyku.

Radość z sukcesów gdańskiego terminalu DCT może okazać się przedwczesna. Ambicje odgrywania roli "bałtyckiego hubu" ma również litewska Kłajpeda, a rząd litewski, w przeciwieństwie do polskiego, zamiast teoretyzować, wspiera swój port.



"Partnerstwo Wschodnie" to flagowy program polskiego MSZ. O ile jednak działalność polskiego rządu ogranicza się do aktywności dyplomatycznej, to Litwini zaproponowali wpisanie do programu konkretnych projektów biznesowych i infrastrukturalnych. Większość z nich sprowadza się do jednej idei: stworzenia za unijne pieniądze sprawnych połączeń kolejowych i autostradowych do litewskiego portu w Kłajpedzie, który jest promowany jako "unijny port dla krajów Partnerstwa Wschodniego".

Ze względu na małe rozmiary litewskiego rynku, Kłajpeda musi szukać klientów za granicą: przede wszystkim chce obsługiwać handel zagraniczny krajów poradzieckich. Jeżeli Litwinom uda się zmonopolizować ten rynek, szanse utrzymania przez Gdańsk statusu hubu będą znacznie mniejsze.

Przedstawiciele DCT od dawna podkreślają, że gdański terminal powinien w przyszłości obsługiwać całą Europę Środkową i Wschodnią. Jest też przyszłym hubem dla całego Bałtyku. Tymczasem najatrakcyjniejsza część tego rynku (Białoruś, Ukraina i Rosja) dostanie się naszym północnym sąsiadom, a Gdańsk będzie mógł powalczyć najwyżej o ładunki ze Słowacji, Czech i Węgier - chociaż i tam ma silnych konkurentów (porty Morza Północnego i Czarnego).

Zaletą Kłajpedy jest przede wszystkim to, że Litwini potrafią doskonale dogadywać się z rosyjskim biznesem, czego nie można powiedzieć o Gdańsku. Podczas gdy Gdańsk i Gdynia konkurują między sobą, Kłajpeda wraz z portami Obwodu Kaliningradzkiego tworzą jeden wspólny kartel portowy, a ministerstwa transportu Litwy, Rosji i Białorusi uzgadniają między sobą taryfy i koordynują politykę transportową. Równocześnie MSZ Litwy porozumiało się już z Mińskiem i Kijowem i zgłosiło do "partnerstwa wschodniego" kilka konkretnych projektów transportowych - oczywiście z Kłajpedą w roli głównej.

Jeżeli litewski plan się powiedzie, pod szyldem "partnerstwa" Unia dofinansuje budowę autostrady i szybkiej linii kolejowej Kłajpeda - Wilno - Mińsk - Kijów (z przedłużeniem do Odessy), wraz z terminalami multimodalnymi i centrami logistycznymi. Ponadto litewskie MSZ z powodzeniem lobbuje w Europie Wschodniej i Skandynawii korzystne dla Kłajpedy zapisy w unijnych dokumentach, dotyczących Regionu Bałtyku. To w litewskim porcie, a nie w Trójmieście, przewidziano końcówkę międzykontynentalnej magistrali kolejowej, która będzie w przyszłości dostarczać chińskie i kazachstańskie kontenery do Europy. Chociaż tego typu zapisy w unijnych dokumentach strategicznych jeszcze niczego nie przesądzają, w przyszłości może się okazać, że jest już za późno na jakiekolwiek zmiany tego stanu rzeczy.

Zaletą Litwinów jest również skuteczny PR, prowadzony przez tamtejszych dyplomatów w Brukseli i Strasburgu. Podczas gdy wysiłki polskiej dyplomacji skierowane są na przekonanie unijnych partnerów, że jesteśmy "specjalistami od demokratyzowania Białorusi", Litwa propaguje swój kraj jako "naturalne centrum logistyczne dla byłego ZSRR". Biorąc pod uwagę rozmiar rynków wschodnich, konsekwentne wdrażanie tej strategii może pomóc Litwinom wygrać z Gdańskiem konkurencję o rolę "bałtyckiego hubu".

Czy to oznacza koniec szumnie zapowiadanego w zeszłym roku projektu Białoruskiego Centrum Towarowo-Logistycznego w Porcie Gdańsk? Wiele wskazuje na to, że pozostanie on na papierze, bo, poza deklaracjami, nic się w tym kierunku nie robi, a i sami gdańscy portowcy przestali o nim wspominać. Zresztą podobny los spotkał otwarty z wielką pompą, z udziałem prezydentów Kwaśniewskiego i Kuczmy, lądowy "most kontenerowy" między Gdańskiem a Odessą (2001 rok). Mimo wielu pieniędzy, wydanych na realizację projektu, o pociągu kontenerowym z Odessy do Gdańska już nikt nie pamięta, natomiast podobny pociąg z powodzeniem kursuje do Kłajpedy.

Czym jest morski hub?

Transport kontenerowy funkcjonuje dziś według modelu "Hub and spoke", zwanego również modelem promienistym. Bezpośrednie połączenia transoceaniczne opłaca się uruchamiać jedynie między największymi portami węzłowymi, zwanymi w branży z angielskiego "hubami", czyli "węzłami". W hubach kontenery przeładowuje się z ogromnych transoceanicznych kontenerowców na mniejsze statki dowozowe (feedery), z których promieniście rozwozi się towar do mniejszych portów w okolicznych krajach. Dużą rolę w tym systemie odgrywa też sprawnie działająca kolej, dowożąca kontenery do terminali multimodalnych na śródlądziu - czasem nawet do odległych krajów Europy Środkowej i Wschodniej.

Do tej pory nasz region obsługiwały huby na Morzu Północnym (Hamburg, Amsterdam, Rotterdam, Antwerpia) i Czarnym (Konstanca), ale wszystko na to wskazuje, że taką rolę będzie pełnić również Gdańsk. Jest tylko jeden problem: Gdańsk ma na Bałtyku poważnych konkurentów, a na naszym małym akwenie jest miejsce tylko na jeden hub, obsługujący nie tylko kraje bałtyckie, ale i Europę Środkową i Wschodnią. Mówiąc w skrócie, klucz do sukcesu Gdańska leży w stworzeniu sprawnych połączeń kolejowych z krajami Europy Środkowej i Wschodniej (Czechy, Słowacja, Ukraina, Białoruś) oraz w pozyskaniu armatorów, którzy uruchomią linie dowozowe z Gdańska do portów rosyjskich. Niestety, w obu tych kwestiach jesteśmy daleko w tyle za naszym głównym konkurentem do roli bałtyckiego hubu, na jaki wyrasta litewska Kłajpeda.



Zobacz aktualna mapę, ukazująca ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online.

Opinie (244) ponad 10 zablokowanych

  • Interesy czy machanie szabelką?

    Dopóki nie zaczniemy prowadzić interesów na zasadach handlowych, nie mamy szansy na stworzenie poważnych centrów handlowo-logistycznych. Do tej pory po chwilowej odwilży i normalizacji stosunków międzynarodowych powracaliśmy do machania szabelką, wypominania naszym sąsiadom rzeczywistych i urojonych krzywd, a zapominaliśmy o tworzeniu sojuszy. Możemy wielbić Amerykanów, choć nas sprzedali w Jałcie Rosjanom, ale na pomoc zza oceanu nie mamy co liczyć - vide: offset, który pomimo szumnych zapowiedzi nie przyniósł spodziewanych korzyści. Zawsze na pierwszym miejscu powinniśmy stawiać dobre stosunki z sąsiadami, bo jak historia uczy, mogą oni wiele pomóc, ale i wiele zaszkodzić.

    • 0 0

  • Dyplomacja

    Nie piszcie o polskich dyplomatach, smiechu warte ,oni wszystko potrafia tylko spieprzyc albo sprzedac.

    • 1 0

  • przed napisaniem spalić (5)

    A to nam tabloida chcą z "Trójmiasta" zrobić.Brakuje tylko żeby Kubuś Ł.umiescił w tytule"Szok!", "Skandal", "Dramat" i będziemy mieli kolejnego szmatławca z Gdańska(co nie redachtorzy z WP?). Moze byś tak Kubusiu udowodnił zbrodnię celowego niszczenia polskich portów przez polską dyplomację?Na czym polega?Sikorski mówi do Ruskich, Białorusinów, Ukraińców-nie bierzcie niczego przez DCT jezdzijcie do Kłajpedy bo tam was lubią a wy dla nas to kacapy?Albo Tusk wyskakuje z nożem na Putina podczas przechadzki na molo z wrzaskiem "albo Katyń albo będziesz se kontenery w Kłajpedzie odbierał"?Czy Sikorski w konspiracji z rządem w Wilnie organizuje dobry PR dla Kłajpedy i załatwia dla nich w Brukseli autostradę do Odessy? No gdzie ten sabotaż Kubusiu?To może rzeczywiście powinniśmy najechać Litwę żeby konkurencję uwalić i naszej dyplomacji wyciąć numer? Uspakajam Kubę:
    Kłajpeda jeszcze długo albo nigdy nie będzie znaczącym konkurentem dla Gdańska a Litwa dla Polski!Autostrady z Kłajpedy do Odessy też dłuuugo nie będzie.
    Myślę że Kuba Ł.powinien wziąć parę głebszych oddechów zanim znowu coś palnie a przede wszystkimi zacząć czytywać inne portale i gazety. Warto też się zastanowić czy pisac o tajemnicach polskiej dyplomacji- zawsze mogą z zemsty zrobić z Kuby TW i go ujawnić- to takie podłe i zdradzieckie przecież służby...

    • 7 6

    • Ciekawe dlaczego tak bronisz pewne sprawy ??? Kazdy ma prawo wypowiedzi i (4)

      swojego zdania i dobrze ze zwraca uwage na pewne sprawy .... uderzenie na alrm jest czesto potrzebne a czy to wszystko prawda to juz inna sprawa .. do dyskusji i udowodnienia na faktach . Wydaje mi sie zebys chcial tak jak za komuny zeby jedynie sluszna Tuskowa linia nam wspaniale panowala ... nic z tego ... nie mysl ze spoleczenstwo to jolopy ... pozdrawiam

      • 2 3

      • do Ola (3)

        A jakichże to "pewnych" spraw bronię Olo? Mówisz że każdy ma prawo wypowiedzi i do swego zdania a czy pisze prawdę to juz nieważne?Bardzo interesujące,choć jak chcesz to możesz sobie tak funkcjonować w swych komentarzach i na pewno osamotniony na tym forum nie będziesz bo takie jest zbójeckie prawo komentujących. Naprawdę Olo, wolno Ci pieprzyc głupoty, wściekac się, nawrzucać komuś, odreagowywac frustracje a ja mogę co najwyżej kliknąć że się nie zgadzam z Twoja opinią albo odpowiedzieć na forum. Ale to nie Ty piszesz artykuły na tym portalu. No cholera przynajmniej mam nadzieję że nie Ty?Jeśli portal zamieszcza artykuł to mam prawo oczekiwać że będzie to rzetelna robota dziennikarska a nie bezsensowne oskarżenia pod publikę i to dość specyficzną publikę. Jeśli właściciel "Trójmiasta"uważa, że czytają go wyłącznie frustraci którzy oczekują tylko bezmyślnych ataków na władze swojego państwa to raczej nie zrobi na tym wielkiej kariery medialnej-ludzie chcą uczciwej informacji o problemach i osiągnięciach w ich mieście, inaczej odchodzą bo nie chcą byc traktowani jak,-uważaj teraz Olo- "jołopy" właśnie. Też Cię pozdrawiam Olo i życzę Ci ostrego węchu w tropieniu zwolenników Tuska na innych portalach

        • 2 5

        • udubej

          jestem za

          • 2 1

        • Witam samorzadowca na posternku ....

          • 1 0

        • Nie mam czasu ... wiec krotko .. to jest wylacznie twoje subiektywne zdanie ...

          co to znaczy rzetelna robota dziennikarska .. bezpodstawane ... dla jednego ona bedzie a dla innego nie !!!! wlasnie wrecz potzrbna jest dywersyfikacja wypowiedzi i zdan a nie jak piszesz i obrazasz inaczej niz ty myslacych .. bez zadnych faktow tylko ogolniki marketingowe podajesz ... pozdrawiam

          • 4 1

  • ile będzi kosztował przejazd A1 od Rusocina do Cieszyna? (1)

    sam. osobowym i ciągnikiem z naczepą?

    może ktoś wie?

    • 2 1

    • Ok. 150 zł

      • 0 0

  • A co my niby teraz robimy? (1)

    Linia E65 (kolejowa), będąca częścią korytarza o międzynarodowym znaczeniu w kierunku północ-południe jest na większości długości w modernizacji. Autostrada A1 też przecież jest budowana. Faktem jest, że przydałaby się modernizacja magistrali węglowej i budowa północnego odcinka CMK.

    • 4 4

    • I tą linią kolejową i autostradą Północ-Południe

      chcesz przewieźć kontenery na Białoruś i Ukrainę? Gratuluję fantazji.

      • 2 0

  • nie potrzebujemy huba tylko mistrzostw (1)

    oto cała prawda o naszych włodarzach

    • 5 3

    • Z Kaczyńskim i Leperem w komiecie organizacyjnym.

      Czy te mistrzostwa to nie sukces PiS?

      • 2 0

  • Chcecie sie zasmucic to wejdzcie na te strone WEB i poczytajcie......

    http://www.portgdansk.pl/zmpg-sa/przynaleznosc-do-organizacji , bez komentarza. Jak tak bedzie wygladac zarzadzanie, to bazarowa babcia na nocniku bedzie lepszym managerem.

    • 7 0

  • HUBy (3)

    No i tak będzie
    Polski hub lotniczy będzie w Berlinie, a bałtycki hub kontenerowy w Kłajpedzie.
    Ale przecież nie czas o tym myśleć. Teraz trzeba myśleć o wyborach.

    • 128 5

    • bo HUB nie jest robiony na euro 2012 to może poczekać

      ... w nieskończoność

      • 0 0

    • zwykła konkurencja pomiędzy prywatnymi firmami

      Wszystkie terminale w 3mieście są prywatne (w dodatku to obcy kapitał, oprócz GTK). Jest kryzys i mniej towarów wpływa do portów. Terminale walczą o towar, obniżając ceny usług. Zyskuje Kowalski, który płaci mniej w porcie. Tracą terminale, bo mniej przez to zarobią.

      Jest coś jeszcze niejasnego dla Ciebie?

      • 1 0

    • o wyborach też

      ale przede wszystkim o Europejskim Centrum Solidarności oraz innych prestiżowych imprezach ;-)

      • 8 1

  • Rząd Tuska nie robi nic ponad pozory (21)

    Mogłoby być jest prawdziwą rewolucją pojawienie się bezpośrednich, regularnych połączeń transkontynentalnych w Trójmieście. Do tej pory w tej części Bałtyku rozwój odnotowywano w okresie międzywojennym i w czasach siermiężnego PRL-u. Do tej pory wpływały jedynie kontenerowe feedery, a więc statki dowozowe, rozwożące towary z oceanicznych portów węzłowych, zlokalizowanych nad Morzem Północnym. Kiedy jednym z takich globalnych centrów dystrybucyjnych stanie się Gdańsk, a konkretnie - Głębokowodny Terminal Kontenerowy DCT, wraz z powstającym w jego sąsiedztwie centrum logistycznym?

    Obawiam się, że za rządów Tuska na pewno nie.

    • 106 40

    • co za głupoty :-D (3)

      "Rewolucja" już się wydarzyła i MAERSK zawija bezpośrednio do DCT... i co??? I nic! N I C. Na DCT zawija statek który mógłby do nas przywozić 8000TEU. Ile przywozi? Marne resztki - mniej więcej tyle ile wożą statki dowozowe z Hamburga, czy Felixtowe. Jestem w stanie się założyć, że za pół roku MAERSK policzy koszty i zawiesi bezpośrednie połączenie. Nie mówiąc już o tym, że do innych portów statki dowozowe zawijają CODZIENNIE!

      Nie żyjemy już w realnym socjaliźmie. Żeby coś funkcjonowało to musi się komuś OPŁACAĆ. Nie wystarczy, że komuś zamarzy się HUB. Musi być jeszcze z tego kasa, bo nikt nie będzie do tego dopłacał.

      Konkurencja pomiędzy portami w Gdańsku i Gdyni w realnym socjaliźmie była by nie do pomyślenia.... ale my żyjemy w systemie KAPITALISTCZNYM. Tutaj konkurencja to standard. Ba! Konkurencja jest dla dobra klientów, a nie producentów. Już w tej chwili DCT jest NAJDROŻSZYM terminalem w Polsce. Nie mam zamiaru płacić DWA RAZY TYLE za usługę na DCT, gdy tą samą usługę za DWA RAZY MNIEJ mam na 4 innych terminalach (łącznie ze Szczecinem). Nie mam zamiaru dopłacać nawet 5 groszy więcej dla kogoś, komu marzy się jakiś HUB, ale po kosmicznych cenach.....

      • 12 4

      • do importera

        Jestem pewny ze splajtujesz - z taka sztuka przewidywania. Pogadamy za Pól roku - kto wtedy da ci robotę?

        • 1 2

      • głupoty piszesz (1)

        Właśnie dlatego Maersk wybrał Gdańsk bo terminale w Gdyni były za drogie.
        Wkrotce DCT przyjmie nowych przewoźników a 2010 zakończy z przeładunkiem >250000 TEU

        • 8 5

        • nie wiesz o czym piszesz

          owszem Gdynia była za droga dla MAERSKA i dostał lepszą ofertę od DCT, ale to MAERSK dostał lepsze (niższe ceny). Klienci (polscy importerzy i eksporterzy) płacą dwa razy tyle co na innych terminalach. Wielka mi filozofia, dać zagranicznemu armatorowi niskie stawki, żeby go przyciągnąć do Gdańska, a potem łupać rodaków na cenach obsługi w porcie!

          • 3 3

    • Za PISU tez wcale lepiej nie bylo/ (16)

      Polsce potrzeba dobrego menagera czlowieka takiego jak przed wojna Eugeniusz Kwiatkowski ,kogos kto pobudzi nie tylko samorzady do dzialania ale i przycisnie osoby odpowiedzialne za dofinansowanie z UE ale przede wszystkim wyznaczy sobie cel rozwoju kraju.Niestety Orliki to dzisiaj za malo .Szkoda ,ze projekt przyjaznego panstwa tak zostal zaniedbany.

      • 36 12

      • Ty, mądrala! PiS rządził tylko 14 mieięcy. Twojemu Rudemu stuknie lada chwila 3 lata i co? I nic! (15)

        Wielkie G. Coś tam bredzisz o projekcie przyjaznego państwa pod wodzą Palikota. Nie wytrzeźwiałeś jeszcze po świątecznym upiciu się czy co?? Wibratory, świński ryj, sperma , hiv w wydaniu tego pana tak, ale żaden projekt przyjazne państwo nie mógł się udać!

        • 25 25

        • o 14 za dużo (2)

          j.w.

          • 20 19

          • Ewa i To ja akturat mają rację - Litwini są w stanie nas nawet pokonac w marketingu (1)

            DCT to nie jest polski projekt, stracił na nim nie tylko terminal w Gdyni ale także punkty przeładunkowe w gdańskim porcie.

            Stracili na DCT wszyscy - teraz się okaże, że może być jeszcze gorzej.

            • 12 10

            • dokładnie - porty są w obcych rękach - to niech sobie konkurują cenami (dla nas najlepiej)

              DCT w Gdańsku - to kapitał australijski (nawet prezes DCT to obcokrajowiec)
              BCT w Gdyni - to kapitał filipiński
              GCT w Gdyni - to własność Hutchisona
              DB Terminal w Szczecinie to kapitał niemiecki...

              Niech więc te obce terminale konkurują między sobą oferując nam jak najniższe stawki.

              • 1 0

        • Ewuniu,ale powiedz mi kto kazal PISowi oddac wladze. (3)

          Rzadzenie to nie zabawa w piaskownicy.Zabral zabawki poszedl do domu wiec do widzenia.Mial jedna szanse ,drugiej nie bedzie

          • 14 11

          • kto ??? to proste ... byl taki nieuczciwy atak mediow w rekach wk...nych tzw. elit (1)

            uwazajacych sie tradycyjnie ze sa poza prawem ... a majacych kase czyli wladze ... ze trudno bylo nie majac wiekszosci w parlamenie rzadzic .. majac totalna destrukcje wszedzie !! do tego za duza uczciwosc PiSu ( nie jak PO i PSL ) ... utrzymywanie si zawszelka cene u wladzy !!!

            • 4 3

            • gościu, przestań brać to g bo całkiem zżarło Ci mózg

              .

              • 0 4

          • Ewunia ma okres

            dlatego sie tak wzburzyła XD

            • 5 6

        • Nie pije ...chyba ,ze czasem jakas malpke u brata. .. (3)

          No ty wiesz lepiej Evcia w koncu wierzysz we wszystko co zobaczysz w telewizjii.Jesli dziecinko juz wspomnialas pana Palikota to moge sie do tego odniesc tylko w ten sposob,ze wole jego medialne wibratory niz wielki performance we Wloszczowej.

          • 7 5

          • Ty nie jesteś normalny. Zal mi Ciebie. (2)

            Ostatni kretyn napisze, że medialny wibratora jest lepszy od wyremontowanej stacji kolejowej poprawiającej komfort podróżowania i bezpieczeństwo podróżnych.

            • 6 7

            • Wyremontowanej za nasze pieniądze która służy NIE podróżnym (2 dziennie średniorocznie) ale ego pewnego idiioty.

              To już lepsze wibratory (a pamiętasz (choć ktoś kto PiS popiera musi mieć pamięć jętki - więc nie sądzę żebyś pamiętała) o co mu wtedy chodziło?). W swoim wtedy wystąpieniu z wibratorem i pistoletem miał w pełni rację - sprawa gwałtu na studentce którą pewien z nadania twoich ukochanych "dbających o prawo" gn... próbował zatuszować. Ale dla ciebie - wibrator i już "odlot" a myśl "o co mu chodzi" to ci nie przemknie (musi dopiero instrukcja taka przyjść)...

              • 2 1

            • Dla ciebie to napisze; roznica jest w kosztach ..bo jesli przyjac ze Palikot mial zabawke za 300zl ,ktora niczemu nie sluzyla

              to przeciez na pusty dworzec kolejowy (wlasnie pusty) wydano miliony. Jeszcze czegos nie rozumiesz to pytaj Evcia.

              • 4 2

        • 14 miesięcy?

          Od 31 października 2005 do 5 listopada 2007 nijak nie chce 14 miesięcy wyjść. Jak tyś to policzył? Bo jakby nie patrzyć 24 nie 14 wychodzi.

          Przyjazne państwo - każdy projekt z niego zbiorczy zawetowany przez pana od katedry marksistowskiej - więc co się miało udać jak nawet nie dało się przepchnąć to.

          • 2 3

        • kup sobie wibrator (2)

          przestaniesz narzekać na wszystko

          • 4 14

          • W du..pie byłeś, aś i gówno widziałeś,aś. Dlatego nie masz podstaw do narzekania. (1)

            Każdy otaczający cię syf zadowoli. Mnie nie:)

            • 6 8

            • Ty bys Ewuniu chciala u Tuska wwszystko na juz

              Trzeba bylo swojego prezia pilnowac ,a nie teraz plakac

              • 7 6

  • Bełkot aż miło (4)

    Podczas gdy Gdańsk i Gdynia konkurują między sobą, Kłajpeda wraz z portami Obwodu Kaliningradzkiego tworzą jeden wspólny kartel portowy

    Gdzie jest sens w tym zdaniu?

    • 4 14

    • konkurencja pomiędzy terminalami

      Wszystkie terminale w 3mieście są prywatne (w dodatku to obcy kapitał, oprócz GTK). Jest kryzys i mniej towarów wpływa do portów. Terminale walczą o towar, obniżając ceny usług. Zyskuje Kowalski, który płaci mniej w porcie. Tracą terminale, bo mniej przez to zarobią.

      Wszystko jasne?

      • 0 0

    • kolega wyżej ci wytłumaczył

      • 0 0

    • a1: a czego nie zrozumiałeś? po prostu przegrywamy przez durne obwinianie się

      • 1 0

    • we wtorek zapytaj panią w szkole

      może Ci wytłumaczy, choć materia jak widać ciężka...

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations. Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. W przeszłości kierownik literacki Teatru Muzycznego pod dyrekcją Jerzego Gruzy; dziennikarka - z-ca redaktora naczelnego, redaktor naczelna, publicystka i komentatorka „Głosu Wybrzeża”; prezes zarządu wydawnictwa Baltic Press (wydawca anglojęzycznego dwumiesięcznika „Baltic Transport Journal”; dyrektor Biura Zarządu...

Najczęściej czytane