• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polskie Linie Oceaniczne kupiły rorowiec

Wioletta Kakowska-Mehring
30 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Statkowi zarejestrowanemu pod flagą maltańską nadano imię POL Maris. Statkowi zarejestrowanemu pod flagą maltańską nadano imię POL Maris.

Kilka miesięcy temu Polskie Linie Oceaniczne zapowiedziały wymianę floty na jednostki bardziej nowoczesne i o większej masie ładunkowej. Rynek liczył na zamówienia w stoczniach, jednak na ten moment skończyło się zakupem jednostki z drugiej ręki.



- Polskie Linie Oceaniczne weszły w posiadanie nowej jednostki typu ro-ro o pojemności 29 004 GT i długości linii ładunkowej 3663 m. Statek wybudowany w Odense w 2010 r. zastąpił wysłużony M/V Żerań, sprzedany przez PLO w lipcu tego roku - podano w komunikacie.
Statkowi zarejestrowanemu pod flagą maltańską nadano imię POL Maris. Jest on obecnie zatrudniony w czarterze na czas na linii pomiędzy portami Rotterdam i Killinglolme. Załogę stanowi 23 oficerów i marynarzy. Jednostka ma 193 m długości i 23 m szerokości.

Polskie Linie Oceaniczne mają dziś dwa statki, a dodatkowo zarządzają jednym należącym do innego armatora. Przedsiębiorstwo w momencie powołania, czyli w 1951 roku, posiadało 43 statki o nośności ponad 200 tys. DWT i eksploatowało 13 linii żeglugowych. Pod koniec lat 80. XX w. flota PLO składała się z 97 statków o nośności 914 tys. DWT i choć flota w tym czasie wyraźnie się skurczyła, do roku 1991, od którego rozpoczął się okres restrukturyzacji, PLO były znane w świecie jako armator prowadzący żeglugę liniową w skali światowej. Jednak brak konkretnych decyzji doprowadził i do skurczenia się floty PLO, i do znacznego ograniczenia rejonów żeglugi. Od marca 1996 roku po utworzeniu sześciu spółek armatorskich działalność PLO jako armatora została praktycznie zakończona. 29 czerwca 1999 roku przedsiębiorstwo państwowe PLO zostało przekształcone w spółkę akcyjną.
Polskie Linie Oceaniczne mają dziś dwa statki, a dodatkowo zarządzają jednym należącym do innego armatora. Polskie Linie Oceaniczne mają dziś dwa statki, a dodatkowo zarządzają jednym należącym do innego armatora.

Pod koniec grudnia 2019 roku prezesem PLO została była poseł i senator z ramienia Prawa i Sprawiedliwości, Dorota Arciszewska-Mielewczyk.

Akcjonariuszami PLO są: Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych Spółek Agencji Rozwoju Przemysłu, którego pełnomocnikiem jest IDA Management (44,85 proc.), Agencja Rozwoju Przemysłu posiadająca 38,53 proc., Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji "Warta" (12,22 proc.) oraz Stocznia Gdynia w upadłości posiadająca 1,88 proc. akcji. Pracownicy PLO i ich spadkobiercy (3779 osób) posiadają łącznie 2,52 proc. akcji spółki.

Miejsca

  • PLO S.A. Gdynia, al. marsz. Józefa Piłsudskiego 1

Opinie (115) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Czy nie mogą jakiegoś statku pasażerskiego kupić? Wzbogacili by się na tym. Dużo ludzi wypływa w rejsy statkami, więc dlaczego my nie mamy takiego? Nie musi być ogromny. Jakieś minimum 180 m by wytarczyło. Od czasów Tss Stefan Batory nic nie kupili. Pora na zmiane, zmieńcie flotę. Kupcie statki pasażerskie. Mam na myśli statki pasażerskie, które mogłyby pływać do stanów czy do Wielkiej Brytanii.

    • 0 0

  • j............. oszuści i złodzieje dorobili się ile tylko było można ale to jest polska czym więcej kradniesz tym masz większą bezkarność

    • 0 0

  • Co to rorowiec

    • 0 0

  • i nie PLO Arciczewskiej kupiło (8)

    A podatnicy kupili .

    • 105 7

    • (1)

      Czyli podatnicy kupili w Gdańsku rydwan i podanicy organizowali drogie zloty blogerek i infulencerek? :-) gubisz się lemingu

      • 7 8

      • zrób przelew dla szamana bo nie jesteś sobą

        • 0 0

    • I tu człowieku pokazujesz elementarny brak wiedzy. (2)

      Podatnicy co najwyżej dopłacili do statku ponieważ PLO od kilku lat notuje zysk operacyjny. Nie są to już czasy Tuska gdzie trzej narodowi armatorzy tj pżm, plo i PŻB prawie sięgnęły dna... Z prywatnych kontaktów wiem że PLO negocjuje budowe nowych łajb w chińskich stoczniach.

      • 2 3

      • dleczego w chińskich?, a nie w Gdyni lub Szczecinie??? (1)

        • 0 1

        • Nie wiesz?

          Bo Tusk je zamknął..

          • 3 1

    • kupuje szef (1)

      podatnik nie wie że PLO jeszcze istnieje, ale to nowy początek.

      • 10 2

      • zrobi się podatek od kamienia to i PLO się dofinansuje...

        • 0 0

    • Zakupiło PLO.

      Łaski nie robisz, że się zrzucasz, łącznie ze mną do wspólnej kasy.

      • 4 2

  • Polskie Linie Oceaniczne pod zarządem PIS mają dwa statki, (9)

    PLO w latach Polski Ludowej maiało 175 statków. Towarzyszka Arciszewska rulez!

    • 100 27

    • (1)

      ile za PO miałeś statków odpowiedz

      • 8 3

      • tyle samo co respiratorów kupionych przez pis

        • 0 0

    • (1)

      Oj tam trolujesz... w końcu zwiększysli stan posiadania o 100% ;)

      • 7 5

      • to może do portu centralnego choć starego antka kupia bo tak to trochę głupio , że nadal pole a zarząd dostaje wypłatę od 2 lat ... no ale kto pisowi zabroni ( czytaj glupiemu)

        • 0 0

    • Owszem i wtedy było wykorzystywane do wożenia towaru do ZSRR za papierki bez pokrycia.

      Oraz było wynajmowane po taniości do transportu na Zachodzie. Marynarze zarabiali jakieś śmieszne grosze (jak na zachód), natomiast serwis w PRL był za darmo. (Pensja robotnika to bylo jakies 20usd na msc).

      Rzeczywiście, niespodzianka że w realiach rynkowych to sie nie utrzymało ;p

      • 5 2

    • Może liczcie za jakich rządów ubywało statków, a nie kiedy było 0?

      • 5 2

    • To sprawdź ile miało za sld psl i PO

      0 - a firma została podzielona na spółki i przejedzona - wg motta balcera i lewego, względem którego zarzuty się przedawniły - nic się nie opłaca.

      • 19 9

    • jad

      Jad cię zabije , nie czytałeś artykułu , nie ma mowy o 175( to raczej razem z PZM ) statkach poszukaj w rejestrach !! Nie żebym PISu bronił ale trzeba starać się być rzetelnym . Pozdrawiam

      • 16 5

    • pomyśl

      to zasługa wszystkich rzadów po 89 a w szczególnosci tych pierwszych

      • 26 4

  • Brawo !!! (4)

    • 22 17

    • Normalnie śmietanka (1)

      właścicielsko-zarządcza ;)

      • 2 1

      • grunt że się nie zna i umie zepsuć

        • 0 0

    • Mateusz bedzie miał co opodatkować (1)

      • 5 1

      • puki co modle sie o brak deszczu by nie placic za dużego podatku od ilości spadmnietego deszczu ... powoli tez uczę się brać płytsze oddechy i stawiać większe kroki bo następny podatek będzie od wdychanego powietrza i ilości robionych kroków dziennie

        • 0 0

  • w jakiej skali kupili ten statek? 1/200? Do sklejania? Czy już sklejony?

    • 0 0

  • PLO - Balcerowicz z Lewandowskim zniszczyli to co Dobre Polskie i Daje Durze Pieniądze (5)

    • 15 5

    • R (1)

      Naucz pisać po polsku, ciołku.

      • 1 2

      • rudy ciole już teraz jest potrzebny język niemiecki a język polski idzie do lamusa przeszłości historycznej

        • 0 0

    • (1)

      do szkoły - naucz się ortografii a potem się wymądrzaj.

      • 1 1

      • zastanów się czy jesteś madry

        • 0 0

    • PLO zniszczykly nieudolne zarzady w latach 90

      i ntych ludzi nikt ne rozliczyl

      • 1 2

  • (2)

    Ostatnio na portalu morskim były oferty pracy na ten statek. Jak na polską firmę to nawet, o dziwo, lepiej płacą niż niektóre dziadowskie niemieckie firmy z flotą kontenerowców.

    ETO.
    5300 euro za miesiąc pracy. Kontrakt 2 miesiące +- 2 tygodnie.
    Doświadczenie w eksploatacji i naprawach: - systemów automatyki i monitoringu: SAM Electronics - lingso mcs 2200, - hydrauliki siłowej TTS - automatyki silników MAKM43C, oraz Volvo D49A-MS - systemu sterowania zaworami i pomiaru poziomu w zbiornikach damcos lenz-System-8110. Dobry język angielski. Dyplom Oficera Elektroautomatyka

    Magazynier maszynowy czyli fitter z umiejętnością spawania i toczenia.
    2310 euro za miesiąc pracy.

    Kucharz. 2220 euro za miesiąc pracy.

    Steward. 1595 euro.

    • 10 0

    • Czym sie chwalisz ja w Polsce zarabiam 50 tys miesięcznie,i nie martwię się że mam szwagrów jak przeważnie jest z marynarzami w czasie ich nieobecności w domu.

      • 0 0

    • Więc w czym problem? Steward może za kelnera się nająć w pierwszej dobrej restauracji i też zarobi tyle - tyle samo kwotowo ale jedynie w złotóweczkach plus może napiwki. No ale narzekać to my bardzo lubimy.

      • 0 0

  • hłe hłe... (3)

    Jeżeli 2 - to liczba określająca FLOTĘ, to ja mam pod domem flotę samochodów

    • 190 2

    • Ja mam flotę rowerów

      ale zawsze to flota

      • 0 0

    • To ja tak samo

      A do tego jak dolicze ponton i basenik dla dziecka to wyjdzie że mam jeszcze stocznie z suchym dokiem.... Kurcze jednak Polska to cudowny kraj. Tutaj nie trzeba kasy by być magnatem i mieć flotę, stocznię, etc.

      • 12 0

    • 2 statki to flota

      1 okręt to flotylla - jak w MW.
      Piękny kraj, knasnyje ludzi.

      • 32 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie...

Najczęściej czytane