Polskie Linie Oceaniczne kupiły rorowiec

Statkowi zarejestrowanemu pod flagą maltańską nadano imię POL Maris.
Statkowi zarejestrowanemu pod flagą maltańską nadano imię POL Maris. fot. materiały prasowe

Kilka miesięcy temu Polskie Linie Oceaniczne zapowiedziały wymianę floty na jednostki bardziej nowoczesne i o większej masie ładunkowej. Rynek liczył na zamówienia w stoczniach, jednak na ten moment skończyło się zakupem jednostki z drugiej ręki.



- Polskie Linie Oceaniczne weszły w posiadanie nowej jednostki typu ro-ro o pojemności 29 004 GT i długości linii ładunkowej 3663 m. Statek wybudowany w Odense w 2010 r. zastąpił wysłużony M/V Żerań, sprzedany przez PLO w lipcu tego roku - podano w komunikacie.
Statkowi zarejestrowanemu pod flagą maltańską nadano imię POL Maris. Jest on obecnie zatrudniony w czarterze na czas na linii pomiędzy portami Rotterdam i Killinglolme. Załogę stanowi 23 oficerów i marynarzy. Jednostka ma 193 m długości i 23 m szerokości.

Polskie Linie Oceaniczne mają dziś dwa statki, a dodatkowo zarządzają jednym należącym do innego armatora. Przedsiębiorstwo w momencie powołania, czyli w 1951 roku, posiadało 43 statki o nośności ponad 200 tys. DWT i eksploatowało 13 linii żeglugowych. Pod koniec lat 80. XX w. flota PLO składała się z 97 statków o nośności 914 tys. DWT i choć flota w tym czasie wyraźnie się skurczyła, do roku 1991, od którego rozpoczął się okres restrukturyzacji, PLO były znane w świecie jako armator prowadzący żeglugę liniową w skali światowej. Jednak brak konkretnych decyzji doprowadził i do skurczenia się floty PLO, i do znacznego ograniczenia rejonów żeglugi. Od marca 1996 roku po utworzeniu sześciu spółek armatorskich działalność PLO jako armatora została praktycznie zakończona. 29 czerwca 1999 roku przedsiębiorstwo państwowe PLO zostało przekształcone w spółkę akcyjną.
Polskie Linie Oceaniczne mają dziś dwa statki, a dodatkowo zarządzają jednym należącym do innego armatora.
Polskie Linie Oceaniczne mają dziś dwa statki, a dodatkowo zarządzają jednym należącym do innego armatora. fot. materiały prasowe

Pod koniec grudnia 2019 roku prezesem PLO została była poseł i senator z ramienia Prawa i Sprawiedliwości, Dorota Arciszewska-Mielewczyk.

Akcjonariuszami PLO są: Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych Spółek Agencji Rozwoju Przemysłu, którego pełnomocnikiem jest IDA Management (44,85 proc.), Agencja Rozwoju Przemysłu posiadająca 38,53 proc., Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji "Warta" (12,22 proc.) oraz Stocznia Gdynia w upadłości posiadająca 1,88 proc. akcji. Pracownicy PLO i ich spadkobiercy (3779 osób) posiadają łącznie 2,52 proc. akcji spółki.

Opinie (115) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Brawo !!!

    • 22 17

  • hłe hłe...

    Jeżeli 2 - to liczba określająca FLOTĘ, to ja mam pod domem flotę samochodów

    • 189 2

  • i nie PLO Arciczewskiej kupiło

    A podatnicy kupili .

    • 105 7

  • Więcej akcjonariuszy niż statków :D
    Kiedyś był jeden akcjonariusz i kilkaset statków plus kilkanaście stałych linii. Statki z Gdyni wychodziły przeładowane kosztem ilości paliwa byle dojść fo nabliższego portu i się rozładować. Tyle Polska eksportowała "za komuny"

    • 68 7

  • Czyli wszyscy składamy sie na kolejną firme do obsadzania stołków

    i kolejny fundusz - Agencja Rozwoju Przemysłu - do trwonienia naszej kasy

    • 82 13

  • Znakomite fotele mają i ta obsługa.. o tak. Ostatnio płynąłem do Chile przez Sumatrę łapać motyle to wiem.

    • 19 6

  • Polskie Linie Oceaniczne pod zarządem PIS mają dwa statki,

    PLO w latach Polski Ludowej maiało 175 statków. Towarzyszka Arciszewska rulez!

    • 100 27

  • Pytanie

    Dwa statki to juz flota? :)

    • 72 2

  • Aż dwa statki?

    Czas chyba zmienić nazwę bo linie to raczej od dawna nie są.
    Zaś pani "prezes" taka niby patriotka, a pod maltańską tanią banderą statek rejestruje?

    • 76 3

  • Biorą przykład z marynarki wojennej.

    Tam okrętów mniej niż admirałów ale flotylle dwie mają, trzecią i dziewiątą - chyba tak dla zmylenia wroga.

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane