• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Centralny. Pięć ofert na wykonanie koncepcji

VIK
6 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Czym ma być Port Centralny? Ma on powstać "na wodzie" pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem. Czym ma być Port Centralny? Ma on powstać "na wodzie" pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem.

Złożono pięć ofert na wykonanie koncepcji budowy Portu Centralnego z Gdańsku. Jest to flagowa inwestycja Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Docelowo, na ok. 500 ha, ma powstać kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro.



Na przetarg ogłoszony pod koniec grudnia odpowiedziało pięciu oferentów - jedno przedsiębiorstwo i cztery konsorcja. Są to: ILF Consulting Engineers Polska, Industria Project razem z Europrojekt Gdańsk, Sweco ConsultingWuprohyd, firmy IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, IDOM Consulting, Engineering oraz Architecture, S.A.U., Arcadis i Berenguer Ingenieros S.L., a także konsorcjum PROJMORS Biuro Projektów Budownictwa MorskiegoMosty Gdańsk. Wykonawca będzie miał 10 miesięcy na opracowanie kompletnej koncepcji Portu Centralnego.

- Koncepcja musi być poparta szerokimi analizami. Chcemy mieć szczegółową wiedzę w zakresie kosztów i korzyści, sposobów etapowania inwestycji, ingerencji w istniejący układ drogowo-kolejowy czy bezpieczeństwa manewrowania i cumowania jednostek. To bardzo złożony projekt - tłumaczy Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie wielobranżowej koncepcji zagospodarowania Portu Centralnego. Opracowanie to ma zawierać m.in. analizę popytu na towarowo-pasażerski transport morski, zarówno krajowy, jak i europejski czy globalny oraz prognozy długookresowych zmian popytu na ten transport do roku 2050. Firma, która ostatecznie zajmie się opracowaniem koncepcji, będzie zobowiązana także do przeprowadzenia inwentaryzacji istniejącej infrastruktury technicznej (drogowej, kolejowej czy hydrotechnicznej).

Od wykonawców ZMPG wymaga zespołu ekspertów, wśród których znajdą się doświadczeni architekci, hydrotechnicy czy eksperci do spraw infrastruktury drogowej i kolejowej. W ramach prac mają powstać trzy warianty koncepcji Portu Centralnego. Każdy musi zawierać mapę oraz część opisową, a jeden z nich także rekomendację wykonawcy.

Port Centralny to flagowa inwestycja Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Docelowo, na ok. 500 ha, ma powstać kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro. Inwestycja ma zostać zrealizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego i zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali w zależności od potrzeb prywatnych operatorów.
VIK

Miejsca

Opinie (119) 3 zablokowane

  • Budować budować budować!!!

    Tak trzymać!

    • 8 6

  • export - import (3)

    My wam węgiel wy nam banana - jak za komuny, pie.. pislandia

    • 5 11

    • Na leczenie już chyba za późno... (2)

      Świat bardzo dawno zostawił cię w tyle. Wracaj do szałasu i lepiej się już nie wychylaj.

      • 5 6

      • (1)

        czas leci do przodu ale nie w głowach twojego gura TW Balbiny który zna tylko i wyłącznie socjalizm i do którego dąży, jedyne co mu w głowie to kopalnie, wielki przemysł, dymiące kominy i wielki fabryki przerabiające wklęsłe na wypukłe. Tak więc "Generał" ma rację.

        • 4 4

        • Idź z tym swoim socjalizmem do DCT.

          Zapytaj, jak im się powodzi.

          • 3 5

  • (2)

    Mnie martwi kwestia jednoczesnej rozbudowy portów w Gdańsku i Gdyni. Nie lepiej usiąść i WSPÓLNIE ustalić strategię na najbliższe lata.

    • 14 2

    • Dokładnie!

      Zaczyna to przypominać wyścig szczurów. Tort jest spory i jest się czym podzielić. Zamiast wzajemnego wykaszania lepiej wyspecjalizować się i zacząć podbierać ładunki portom zachodnim czy Kłajpedzie. Z pożytkiem dla całego kraju.

      • 5 1

    • jak sie nie daje ugadać wspólnego systemu komunikacji miejskiej

      I jednego biletu!
      Przecież jak się ugada coś wspólnego, to ktoś stanie się niepotrzebny...

      • 3 0

  • Idiotyzm budować coś co niepotrzebne chyba ze pory chcą nazwać im kaczynskiego

    • 5 7

  • Narodowy Morski Port Centralny (2)

    im. Prezydenta Profesora Lecha Kaczyńskiego
    tak bym to widział

    • 15 6

    • Co za matoł.

      Nazwa Port Centralny pochodzi od jego centralnego położenia względem pozostałych terenów portowych. Nazwa Port Północny też ci przeszkadza?

      • 3 6

    • I słusznie, od dziś wszystko co będzie budowane powyżej kubatury willi będzie musiały być nazwane imieniem Lecha.

      • 7 2

  • Ja proponuję inną nazwę

    Nazwałbym Imieniem Piotra Dziadula najwybitniejszego menadżera w historii Polskich spółek ulokowanych w na wyspie Ostrów w podziękowaniu za wybitne zasługi dla gospodarki Ukrainy:)

    • 8 0

  • Szczur precz!

    • 3 5

  • Trzeba myśleć globalnie

    Może zabrzmieć patetycznie ale najważniejsza jest racja narodowa. Wcześniej już ktoś wspominał o zbadaniu potrzeb i możliwości obu portów.Wydawanie ogromnych środków pieniężnych w imię partykularyzmu terytorialnego jest bzdurne.

    • 7 3

  • Po wybudowaniu oddajcie go OT Logistics S.A to macie gwaranta iż w niedługim czasie splajtuje.

    • 5 2

  • To jest skandal (1)

    Aby polskie porty były lepsze od Niemieckich!! Niech Donald wraca i blokuje wszelakie morskie inwestycje w polsce !!!! Pisory stop !!

    • 6 18

    • Przecież jak Donald to projektował, to pisaliście, że dewastuje Westerplatte...

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu...

Najczęściej czytane