• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdańsk. Ponad 20 proc. wzrostu i czwarte miejsce na Bałtyku

VIK
23 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
W ciągu ubiegłego roku kontrahenci Portu Gdańsk przeładowali 9 mln ton towarów więcej niż w 2017 r. W ciągu ubiegłego roku kontrahenci Portu Gdańsk przeładowali 9 mln ton towarów więcej niż w 2017 r.

Było 40,6 mln przeładowanych towarów, jest już 49 mln ton. Tylko w skali roku wzrost wyniósł 20,7 proc. Dzięki takim wynikom w zestawieniu największych portów na Bałtyku Port Gdańsk ostatecznie przesunął się z 6. na 4. pozycję, wyprzedzając port w Kłajpedzie.



Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zakończył rok 2017 z historycznym rekordem: przeładowano 40,6 mln ton towarów - wcześniej żaden polski port tej bariery nie przekroczył. W roku 2018 Gdańsk pobił własny rekord: przez gdańskie nabrzeża i terminale przeszło ponad 49 mln ton. Wzrost o 20,7 procent to najwyższa dynamika na polskim wybrzeżu.

- W ciągu ubiegłego roku nasi kontrahenci przeładowali 9 mln ton towarów więcej niż w 2017 r. Zrobili to nie tylko korzystając ze starej infrastruktury, ale także w czasie toczących się prac budowlanych na terenie całego Portu. To ogrom skomplikowanej pracy, dlatego gratulacje należą się przede wszystkim naszym operatorom - mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Ostateczny wynik przeładunków w Porcie Gdańsk jest o prawie 17 procent wyższy, niż planowano.  
Szczególnie wysoki wzrost Port zanotował w węglu. Przeładowano go 7,2 mln ton, czyli o 41 procent więcej niż w ubiegłym roku. Wynik ładunków drobnicowych wzrósł o ponad 18 procent - 21,5 mln ton.

- Samych kontenerów w Porcie Gdańsk przeładowano prawie 20 mln ton, co daje 21-procentowy wzrost roczny. W ubiegłym roku przeładowaliśmy około 87 tysięcy nowych aut handlowych, a to o 13 procent więcej niż w 2017 roku. Rosną nie tylko przeładunki, ale także liczba statków handlowych, które wchodzą do Portu.  W 2018 roku mieliśmy o 357 zawinięć więcej niż rok wcześniej - tłumaczy Adam Kłos, dyrektor handlowy w ZMPG. 
Kolejny wzrost przeładunków Port Gdańsk notuje w paliwach. W ciągu ostatniego roku przeładowano ich 18 proc. więcej - 15,5 mln ton. Grupa inne masowe (m.in. kruszywa) zamknęła rok z wynikiem 3,9 mln ton, czyli o prawie 14 proc. lepszym niż w 2017.

Tak wysoka dynamika i ilość przeładowanych towarów sprawiły, że w zestawieniu największych portów na Bałtyku Port Gdańsk ostatecznie przesunął się z 6. na 4. pozycję, wyprzedzając port w Kłajpedzie.

Największe porty na Bałtyku, pierwsza piątka:

  1. Ust Luga 98,7 mln ton
  2. St. Petersburg 59,3 mln ton
  3. Primorsk 53,5 mln ton
  4. Gdańsk 49 mln ton
  5. Kłajpeda 46,6 mln ton

- Naszym celem na 2019 rok jest awans na 3. pozycję. Obecnie zajmuje ją rosyjski Primorsk, w którym przeładowano ponad 53 mln ton przy 7-procentowym spadku dynamiki. Jestem przekonany, że przy takim nakładzie pracy Port Gdańsk w przyszłym roku będzie na podium - mówi Łukasz Greinke. 
VIK

Miejsca

Opinie (103) 3 zablokowane

  • Brawo Gdańsk (2)

    U nas w Gdyni tylko plany i wizualizacje

    • 94 16

    • Port w Gdańsku ma korzystniejsze położenie i lepsze tereny inwestycyjne.

      Port w Gdyni nigdy nie będzie rozwijał się tak dynamicznie jak w Gdańsku, takie po prostu są uwarunkowania naturalne.

      • 6 7

    • Gdynia to margines.

      • 11 17

  • No faktycznie (3)

    Kłajpeda to przecież wioska...Czyli byliśmy na szarym końcu, tak pisać... a teraz lekko coś drgnęło. Rotterdam ma ponad 400 milionów ton przeładunku np... St. Petersburg 59,3 mln ton, jak na tak wielkie miasto to jest śmiech...

    • 12 3

    • Ust-Luga to w zasadzie Petersburg, wiec trzeba zsumowac 1 i 2 miejsce dla Petersburga. (1)

      A gdzie Sztokholm, Helsinki, Ryga, Tallin, Kopenhaga, Gdynia?

      • 5 0

      • Sa niżej

        • 4 0

    • Głupoty piszesz, tyle wiesz , co zjesz

      Rotterdam ma 400 milionów ale ponad 100 milionów to przeładunek ropy.
      Poza tym lokalizacja Rotterdamu jest dużym plusem, bo z niego jadą ładunki na całą Europę i wielkość miasta nie ma tutaj żadnego znaczenia.
      Z kolei Sankt Petersburg to najdalej wysunięty na wschód port na Bałtyku, w dodatku najbliżej z niego do Moskwy i to jedyny ruski port na Bałtyku (nie licząc Kaliningradu - który się nie liczy).

      • 3 3

  • Trudno było dopisać, że razem z Gdynią maja niezagrożoną 2 pozycję (72,5 mln ton) ?
    Te 2 porty juz dawno powinny przynajmniej być w jakimś konsorcjum czy spółce, niezależnie od tego który byłby przewodnim. Byle tylko myślenie o rozwoju było wspólne. No tak, ale ten spadek liczby kadry menedżerskiej......

    • 16 2

  • To Rotterdam już nie największy!... (2)

    • 1 7

    • lol (1)

      Porty bałtyckie są na liście tylko

      • 4 0

      • Przecież...

        ... Roterdam jest tak wielki że sięga od Morza Śródziemnego przez Północne i Bałtyk aż po Morze Białe.

        • 2 1

  • Primorsk przed Gdńskiem. Port państwa objętego sankcjami gospodarczymi, zaopatrujący obwod Kalingradzki zamieszany przez 2 (3)

    4 miejsce to wstyd!

    • 7 3

    • to nie ten Primorsk (2)

      źle wygooglałeś. Primorsk obwód Leningradzki w zatoce Fińskiej

      • 4 0

      • A to przepraszam. (1)

        W takim razie Rosjanie trzepią 100 mln ton na bałtyku w sumie

        • 2 0

        • Ust Ługa to też rosja. Razem 210 mln ton/rocznie

          Tengo wyniku polska jeszcze długo nie pokona

          • 6 0

  • dzielnice portowe (3)

    dlaczego dzielnice portowe są tak zaniedbane?,
    w centrum Europy dzielnice portowe powinny być najbogatsze z perspektywy całości aglomeracji

    • 7 1

    • a która dzielnica jest portowa? (2)

      • 2 2

      • Nowy Port

        • 2 2

      • Nowy Port?

        • 4 2

  • Ciekawe czy Pinokio albo Adrian pochwalą się tym sukcesem w Davos?

    • 7 5

  • (1)

    Teraz będzie trzynastka. Chyba że to tak samo działa jak w OT Port Gdynia. Miliony ton przeładowane a premii albo trzynastki zero. Pozdrowienia dla dokerów z Gdańska.

    • 9 5

    • co to jest trzynastka? coś z PRLu?

      rok ma 12 m-cy

      • 5 1

  • Via Baltica to krecia robota dla trójmiejskich portów.

    powinna powstać, co najwyżej, do Lublina od południa

    • 12 3

  • Tiak.......

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu...

Najczęściej czytane