• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdańsk. Rekordowy masowiec przywiózł węgiel z Kolumbii

VIK
23 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Zwykle rekordowe zawinięcia były świętowane w polskich portach. Tym razem Port Gdańsk w ogóle nie odnotował wizyty masowca Agia Trias. Na zdjęciu Pirs Rudowy. Zwykle rekordowe zawinięcia były świętowane w polskich portach. Tym razem Port Gdańsk w ogóle nie odnotował wizyty masowca Agia Trias. Na zdjęciu Pirs Rudowy.

W Porcie Gdańsk gościł rekordowo duży statek, czyli największy dotąd masowiec obsługiwany w polskich portach. Jednak wizyta Agia Trias przeszłaby bez echa, gdyby nie portalmorski.pl, który z  "kronikarskiego obowiązku" odnotował ten fakt. Cóż, statek rekordowy, ale fety nie było, bo towar... trudny. Na pokładzie był węgiel z Kolumbii.



- W poniedziałek pod wieczór, 20 kwietnia, gdański port zewnętrzny (Port Północny) opuścił największy masowiec, jaki został dotąd obsłużony w polskim porcie. Chodzi o jednostkę Agia Trias klasy wielkościowej cape size. Statek charakteryzuje się nośnością 185 820 ton, dzięki której wyprzedził (o ok. 3000 ton) dotychczasowego rekordzistę - Frontier Jacaranda (182 757 t nośności). Poprzedni rekord utrzymał się przez ok. 33 miesiące, a ustanowił go statek cumujący w Gdyni. Podobne przypadki - szczególnie gdy nie oznaczają przełomowych zmian, skokowego wzrostu przeładunków czy wejścia na nowy rynek - nie mają znaczenia gospodarczego, ale "z kronikarskiego obowiązku" i jako ciekawostkę nie zaszkodzi odnotować kolejnego rekordu wielkości statku określonego rodzaju w polskim porcie - poinformował portalmorski.pl.

Gospodarka morska w Trójmieście



Masowiec Agia Trias zacumował przy tzw. Pirsie Rudowym węglowego terminalu importowego przedsiębiorstwa Port Północny 16 kwietnia br. wieczorem. Przywiózł węgiel z Kolumbii. Jednostka należy do greckiego armatora Times Navigation Inc., ale jej operatorem jest obecnie SwissMarine Services SA ze Szwajcarii.

Węgiel zamówił koncern energetyczny PGE. Według informacji portalu wnp.pl transport węgla z Kolumbii sprowadzony został do Polski na podstawie zamówienia złożonego w 2019 roku. Poinformowano, że spółka PGE Paliwa realizuje import węgla w ramach wieloletnich kontraktów i jest zobowiązana do wywiązywania się z zawartych umów. A o imporcie węgla decydują względy jakościowe, m.in. wysoka wartość opałowa przy jednocześnie niskiej zawartości siarki oraz popiołu, a dostępność węgla o takich parametrach na rynku krajowym jest ograniczona.

Węgiel czy koks na pokładzie masowców w polskich portach to nic nowego. Jednak temat jest trudny, gdy coraz głośniej mówi się o zalegającym na hałdach polskim węglu. Wówczas mało kto zastanawia się, że ten z Kolumbii jest wysokoenergetyczny.

W ub. roku przywieziono do Polski około 16,5 mln ton węgla. Najwięcej, bo prawie 11 mln ton, trafiło na nasz rynek z Rosji, 2 mln ton z Australii, 0,8 mln ton z USA i ponad 1 mln ton właśnie z Kolumbii. Tymczasem na koniec lutego Agencja Rozwoju Przemysłu szacowała stan zapasów tego surowca, składowanego przy polskich kopalniach, na ponad 7 mln ton. Dla porównania w październiku 2019 r. przykopalniane zwały liczyły łącznie 4,67 mln, a rok wcześniej 2,44 mln ton.
VIK

Miejsca

Opinie (277) ponad 20 zablokowanych

  • Von z tym wunglem trującym !

    • 1 1

  • Szkoda ze przywiózł a nie wywiózł...

    • 2 0

  • Duda

    Co na to związkowiec P. Duda. Gdzie opony?

    • 3 1

  • Gospodarka !

    Sami super "eksperci" rządzą gospodarką w Polsce !
    Na czele tych nieudaczniaków stoi Krzywousty Bankster - Matołuszek - Kłamczuszek !
    Najważniejsze w tym biznesie to karuzela stanowisk, którą napędzi teraz dodatkowo Korona wirus!
    Kopalnie w Polsce, to największe zacofanie i skandal ! Już dawno fedrowanie strat, 1000m pod ziemią
    powinno być historią !!!

    • 1 3

  • a bo nad morzem to co jest inaczej ino statków nam jak węgla tyle nie potrzeba

    oni mieli dużo , dużo kopalni- mieli , my tu mielim dużo dużo stoczni , nie ma nie rntowne taniej kupić statki gotowe, kopalnie są zamykane ze względu na koszt wydobycia , ni i tanie utrzymanie górników związków zawodowych i tak dalej - czyli normalna polska gospodarka

    • 0 0

  • Górnicy...

    Górnicy głosujcie na duda stan.... będziecie nosić ten węgiel z masowcow będzie taniej niż rozładunek normalny...

    • 1 1

  • Bardzo dobrze

    Pgg 400mln strat a dali om podwyzki w lutym.

    • 0 0

  • Krzysztof Tytko

    Węgla mamy na 500 lat i w tym antracyt technologie czystego spalania także istnieją. Pisowcy grają tych dobrych i po cichu likwidują resztki czego PO nie zdołała zniszczyć

    • 1 0

  • W Polsce wydobycie wstrzymane a tu doataqy z Kolumbi co za cyrk

    • 0 0

  • w kolumbii nie płacą górnikom 13 - ek, 14 - ek, a prezesom wysokich pensji, a za niegospodarność kara śmierci, to i węgiel tańszy, bierzmy przykład

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane