• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdańsk bardzo blisko trzeciego miejsca na Bałtyku

Wioletta Kakowska-Mehring
30 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Port Gdańsk jest obecnie 4. największym portem na Bałtyku, ale od 3. miejsca, czyli Primorska, dzielą nas zaledwie 2 mln ton. Port Gdańsk jest obecnie 4. największym portem na Bałtyku, ale od 3. miejsca, czyli Primorska, dzielą nas zaledwie 2 mln ton.

Stacja kolejowa na terenach po Siarkopolu, cotygodniowy serwis z owocami z Ameryki Południowej w Cargofruit - to najświeższe newsy z gdańskiego portu. A do tego rosnące przeładunki, czyli wzrost o 9 proc. w pierwszym półroczu 2019 roku w porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy 2018 roku.



- 27,3 mln ton towarów - tyle przeszło przez nasze nabrzeża od początku roku. To 9 proc. więcej niż rok temu - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk na konferencji podsumowującej pierwsze półrocze.
Udało się uzyskać wzrosty w praktycznie wszystkich grupach ładunkowych. Liderem są paliwa, które osiągnęły imponującą dynamikę wzrostu o 21,5 proc. w stosunku do roku poprzedniego.

- Temu wynikowi niewątpliwie pomogły problemy z zanieczyszczoną rosyjską ropą przesyłaną rurociągiem "Przyjaźń". Należy jednak zauważyć, że Naftoport wykorzystał tę możliwość i bardzo sprawnie obsłużył wzmożony ruch drogą morską - dodał Łukasz Greinke.
Gdańsk notuje także wzrosty w przeładunkach z grupy ro-ro - aż o 24,3 proc., a przy przeładunkach drewna aż o 41,4 proc. To kolejna grupa towarowa na dużym plusie.

- Wydawało nam się, że po ubiegłorocznych wzrostach w tej grupie towarowej spowodowanych przeładowywaniem tzw. wiatrołomów, w tym roku nastąpi spadek. Okazało się jednak, że teraz przeładowujemy drewno z Czech. To kolejna po samochodach duża grupa towarów, którą odprawiamy dla naszych południowych sąsiadów - powiedział Adam Kłos, dyrektor handlowy ZMPG.

Port Centralny: wybrano ostateczną koncepcję



Bardzo dobry rezultat Port Gdańsk osiągnął też w przeładunku drobnicy - to aż 11,3 mln ton, czyli o 4,2 proc. więcej niż rok temu. Ponad 10,3 mln ton tego wyniku to towary transportowane w kontenerach. Węgiel to trzecia dominująca grupa ładunkowa, która osiągnęła w tym półroczu niemal 3,5 mln ton. Spadek przeładunków dotyczy produktów zbożowych.

- Trudno nam oceniać z jakiego powodu, być może większość zbóż pozostaje na rynku krajowym - dodał prezes Greinke.
Za to nie zabraknie egzotycznych owoców, głównie bananów.

- Dziś rano potwierdzono, że od 18 sierpnia będzie zawijał do naszego portu cotygodniowy serwis z Ameryki Południowej dla Cargofruit - powiedział dyrektor Kłos.


W Porcie Gdańsk nastąpił też wzrost liczby zawinięć statków handlowych. W ostatnim półroczu było ich 1489, czyli o 84 więcej niż rok temu. Do tego są to coraz większe jednostki.

- Dlatego inwestycje portowe dotyczące pogłębienia czy poszerzenia torów wodnych są tak ważne dla naszego portu - twierdzi Adam Kłos.

3,2 mld zł na kolej w trójmiejskich portach



- Dlatego dziś jesteśmy placem budowy. Pogłębiamy port wewnętrzny, modernizujemy nabrzeża, usprawniamy układ drogowy, w tym układ kolejowy - dodał prezes Greinke.
Władze portu prowadzą właśnie rozmowy z właścicielem Siarkopolu. Na terenach po tym zakładzie mogłaby powstać stacja kolejowa z nowoczesną infrastrukturą. Rozmowy na ten temat są bardzo zaawansowane.

Plany rozwojowe Portu Gdańsk zakładają, że dynamika przeładunków zwiększy się w kolejnych latach jeszcze bardziej. Nie tylko za sprawą przebudowy istniejących już obszarów, ale także dzięki planom budowy Portu Centralnego. Dzięki tej inwestycji największy polski port może przeładowywać nawet 100 mln ton rocznie.

- Port Gdańsk jest obecnie 4. największym portem na Bałtyku, ale od 3. miejsca, czyli Primorska, dzielą nas zaledwie 2 mln ton. To wynik naprawdę wytężonej pracy - mówi Łukasz Greinke.

Miejsca

Opinie (51) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • byłem na sportkaniu z naszym prezydentem i mówił, że to nasz port rozwija się najszybciej i jest pierwszy na morzu!! (8)

    • 18 38

    • (2)

      Na morzu tak, ale na zatoce jest drugi.

      • 13 1

      • Chyba w drugiej dziesiatce (1)

        • 9 4

        • Edek mistrzu udawanych konwersacji, ty weź najpierw idź na spotkanie ze swoim mózgiem a później się wypowiadaj

          • 0 5

    • Adrian tak mówił? (1)

      A co na to przewodniczący komisji vatowskiej?

      • 12 11

      • Ten od vatowskiej to burak, że głowa mała. Czy ci gdynianie nie wiedzieli kogo wybierają.

        • 11 10

    • nie słuchaj szczura (1)

      • 10 0

      • Słuchaj edka

        • 0 4

    • Port w gdańsku już i tak w większośći nie jest już polski...

      I czego tu zazdrościć? Wysokiego miejsca dla właściciela z zagranicy?

      • 8 4

  • Opinia wyróżniona

    Świetna wiadomość (3)

    Działalność portu to system naczyń połączonych, bez dobrej infrastruktury kolejowej, drogowej, ciężko byłoby osiągnąć taki wynik.

    Teraz tylko czekać, aż w fazę realizacji wejdzie budowa portu centralnego. Warto też rozważyć wpięcie układu drogowego Via Karpati w układ drogowy obsługujący Port Gdański. Miło się patrzy, jak port się rozwija.

    • 66 13

    • Przez Via Karpatia znaczna czesc kontenerow nam odpadnie

      Powstanie polączenie drogowe do naszej konkurencji

      • 15 1

    • No właśnie gdzie jest ta dobra infrastruktura kolejowa

      Mamy niedoinwestowana kolej - mała przepustowość - wąskie gardła - masa szlaków po 1 torze bo na wiecej nie było pieniędzy. pkp plk za dostęp do linii kasuje ogromne pieniądze a w zasadzie nie wiele aie dzieje. Propaganda goni propagande a za okem g*wno.

      • 9 0

    • ale ten niby rozwój to głównie

      wzrost importu rosyjskiej ropy i węgla

      • 8 0

  • (5)

    Przeladunki moze i rosna ale fachowcy z po mowia,ze inflacja szaleje.Kostka masla 9 zl !! Skandal!

    • 38 35

    • I za PO przeladunki rosly. To za PO powstaly te inwestycje i za po rozpoczeto rozbudowe portu. Obecnie to tylko kontynuacja (3)

      • 13 11

      • (1)

        Australijczycy pokazali, że można. Nie PO.

        • 12 4

        • I to trzeba głośno powiedzieć

          "Kręgi gospodarcze" Pomorza kulały się ze śmiechu, gdy uparci Australijczycy krążyli wokół Gdyni i Gdańska z zamiarem budowy terminala. W interpretacji "kręgów", z zamiarem umoczenia kasy. To przedsięwzięcie nie było obecne w mediach.
          Śmiech zamarł, gdy dołączył do tego Maersk.
          W tym czasie w Radach nadzorczych portów szarogęsiły się "miasta", z fatalnym dla portów skutkiem (szczególnie w Gdyni). Tak to jest, jak "ostrogi" gospodarcze zdobywa się w spółdzielniach mieszkaniowych...
          Oczywiście, przerysowuję, to tylko jeden z aspektów kulawego funkcjonowania polskich portów w tym wieku.

          • 7 0

      • Import

        Za PO port się zwijał. Przecież był port w Hamburgu. Vat też.

        • 9 10

    • Popaprana propaganda

      Nikt nie każe ci kupować fińskiego masła z solą. Ja kupuję masło Łaciate, albo mazurskie 83% - 200 g, 5,- zł , a czasami i taniej. Na co liczysz? Że ludzie nie robią zakupów?

      • 13 4

  • Brawo (2)

    Pierwszy operator portu PG Eksploatacja jakoś to zagospodaruje..... tak jak nabrzeże szczecińskie albo woc.... powodzenia

    • 15 6

    • Pracownicy. (1)

      Jeśli Zarząd nie zauważy w końcu że mamy XXI wiek a nie XIX, to niedługo dla Eksploatacji nie będzie pracowników.

      • 22 3

      • Już ludzie uciekają

        • 1 0

  • Jak przekopią Mierzeję to Elbląg przyćmi Rotterdam (2)

    a na razie szukają bursztynu...

    • 66 20

    • przecież tam nic większego nie wpłynie (1)

      • 6 4

      • Kaczynski wplynie Zealand swoim kotem

        • 8 3

  • Kontenerowy (1)

    Dajcie nam trochę czasu, zaraz będzie pierwsze miejsce.

    • 43 7

    • Terminal kontenerowy juz ma pierwsze miejsce

      • 3 0

  • a pod kątem solidnego i uczciwego pracodawcy na którym jest miejscu? takie dane też nam zbierzcie i opublikujcie

    • 35 1

  • Za to nie zabraknie cytrusów, głównie bananów. Kto to redagował??? (2)

    Banany to nie cytrusy! Banany należą do szeroko pojętej grupy traw.

    • 38 2

    • banany to jagody

      • 3 0

    • Banany to ryby! Jak ślimaki, tylko nikt o tym nie wie.

      • 3 0

  • Gdynia na którym miejscu? (7)

    • 13 4

    • Jak zapytasz gdynian (1)

      to na pierwszym i to na świecie.
      Tak im wódz mówi.

      • 17 4

      • Wg edzia na ostatnim

        • 0 5

    • Druga dziesiatka

      • 5 4

    • nie sztuka się narobić (2)

      sztuka jest zarobić.
      A raczej na tym średnio zarabiamy. Nam nadzieję, że się to zmieni.
      Poza tym, porównuj się do przeciwników ze swojej wagi.
      I co z tego, które miejsce?
      Mamy trzy porty, Szwecja 24.

      • 6 1

      • Polskie porty przyniosły budżetowi państwa 40mld zł w 2018 roku, to ok 10% PKB Polski. (1)

        Mało?

        • 3 1

        • mało

          Poza tym, gross tej kwoty to wpływy podatkowe, czyli to co zapłacimy w cenach albo oddamy przy eksporcie. To tak jakby kasyno samo siedziało przy stołach.
          Dochodu z zewnętrznych źródeł jest znacznie mniej i raczej omijają właściciela portu.

          • 3 1

    • Na swoim

      I nigdzie sie nie wybiera ;)

      • 1 1

  • (1)

    szkoda że w porcie syf jak w jakims ruskim kołchozie.

    • 28 16

    • Fakt ten transport węgla okrytymi naczepami to masakra.

      • 8 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Katarzyna Dobrzyniecka

Ekonomista, Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego Od ponad 10 lat Dyrektor...

Najczęściej czytane