• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdańsk trzeci na Bałtyku

VIK
17 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Udział Portu Gdańsk w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski wyniósł 46,2 proc. Udział Portu Gdańsk w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski wyniósł 46,2 proc.

W styczniu tego roku po raz pierwszy nastąpiła zmiana sił na Bałtyku. Port Gdańsk awansował na trzecią pozycję, osiągając wynik 4,6 mln ton przeładunków, co oznacza wzrost o 8,8 proc. w porównaniu ze styczniem 2020 roku.



Porty masowe Ust Ługa i Primorsk oraz główna brama przeładunkowa Rosji Północnej, czyli Port St. Petersburg, do tej pory dominowały na Bałtyku pod względem przeładunków. Wszystkie trzy porty mają znaczny udział w obsłudze handlu zagranicznego Rosji. Ogółem w 2020 r. obsłużyły 241,5 mln ton ładunków, notując spadek w wysokości 5,8 proc. rok do roku. Jeszcze pod koniec 2020 r. różnica dzieląca Port Gdańsk od Portu Primorsk wynosiła 1,3 mln ton przeładunków. Początek roku przyniósł jednak nowe rozdanie. Podium otwiera Port Ust Ługa z wynikiem 9,4 mln ton, na drugiej pozycji St. Petersburg. W styczniu 2021 r. Port Gdańsk zanotował wynik 4,6 mln ton przeładunków, tym samym wyprzedzając Port Primorsk, który spadł na czwartą pozycję w rankingu.

Największe porty na Bałtyku (przeładunki w styczniu 2021 r.)
  1. Port Ust Ługa 9,4 mln ton (+3,6 proc.),
  2. St. Petersburg 4,7 mln ton (-0,8 proc.),
  3. Port Gdańsk 4,6 mln ton (+8,8 proc. ),
  4. Port Primorsk 4,4 mln ton (-26,3 proc.),
  5. Port w Kłajpedzie 3,8 mln ton (+10,8 proc.).

Gospodarka morska w Trójmieście



- Awans na trzecią pozycję Portu Gdańsk świadczy nie tylko o dużej elastyczności naszego portu, a co za tym idzie naszych operatorów, ale wskazuje także na jego uniwersalny charakter w kontekście innych portów regionu Morza Bałtyckiego. Światowa pandemia miała wpływ na kondycję całej branży morskiej. To był także ważny sprawdzian dla polskich portów, który udało nam się zdać - mówi Adam Kłos, dyrektor handlowy Portu Gdańsk.

Okazuje się, że nowy rok dobrze rozpoczął też Port Gdynia. Styczeń 2021 r. zakończono z wynikiem +13,6 proc. (78333,0 tys. ton), w porównaniu do stycznia 2020 r. (69053,0 tys. ton). Na ten wynik złożyły się wzrosty w przeładunku węgla i koksu oraz ropy i przetworów naftowych.

Port Gdynia, jak i Port Gdańsk wciąż nie podsumowały szczegółowo ubiegłorocznych wyników z podziałem na grupy towarowe. Jedynie gdyński port podał, że zakończono 2020 r. ze wzrostem 2,9 proc. rok do roku. Port Gdańsk pochwalił się wynikami za styczeń tego roku i poinformował, że udział tego portu w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski utrzymuje się na wysokim poziomie i w ub.r. wyniósł 46,2 proc., czyli najwięcej spośród wszystkich polskich portów.


- Światowa pandemia nie przeszkodziła Portowi Gdańsk w utrzymaniu wysokiej pozycji w rankingach. W czasie prosperity rozwijał się on najszybciej ze wszystkich portów europejskich, a w momencie kiedy pandemia dotknęła wszystkie porty, notował jedne z mniejszych spadków - poinformowano w komunikacie, ale nie podano szczegółowych danych.
VIK

Miejsca

Opinie (75) 8 zablokowanych

  • Kierowca (1)

    Taki super port że przez jego nieudolność Prawdopodobnie moja firma zbankrutuje i stracę pracę trafić wolne okienko żeby podjąć kontener to jakiś kosmos.

    • 0 1

    • Tirowki

      Lepiej blokuje się ulice, parkingi wolne. Blokują dojazdy do portów, sami sobie grabicie, skoro utrudniacie dojazd portowcom do pracy więc, oni wam też nie będą ułatwiać roboty. Pozdrawiamy

      • 0 0

  • halo ludziska, tak narzekający na ten pis, co teraz powiecie ??? (4)

    • 6 15

    • (1)

      Kto zbudowal termianle ? Kto zbudowal most wantowy? Kto zbudowal obwodnice poludniowa i autostrady?Kto popedzil celnikow do roboty? "Polska w ruinie" - wypowiedz jeczacej Szydlo.

      • 0 0

      • Francuzi..

        robią tu interesy - i tyle w temacie

        • 0 0

    • Przypomnę Ci, że w latach 70 Polska była "10 gospodarką świata" i jednym z wiekszych producentów ówczesnego dobra - węgla. I o czym te wskaźniki swiadczyly? żylo się lepiej? Ile zarabiałeś w dolarach czy markach? W latach 80 dopłacalismy do każdej tony wyespotowanego wegla - czy wg ciebie to tez powód do dumy, ile zostało przewiezionych koleją, a ile statkami?

      • 0 0

    • Bo pis tutaj nie rządzi

      W Trójmieście nie rządzi PiS i widać jak piękne wyniki osiągamy dzięki temu

      • 2 3

  • Brak wyników za 2020 i podanie za styczeń (2)

    świadczy o kiepskich wynikach 2020

    • 17 3

    • (1)

      W różnych serwisach branżowych się pojawiają - sumaryczne w 2020 roku wszystkie duże porty (Gdańsk, Gdynia oraz Szczecin razem ze Świnoujściem) - 103,8 mln ton; rok wcześniej 108,3 mln ton, czyli spadek o ponad 4%. Gdańsk - 48,0 mln ton w 2020 roku, rok wcześniej 52,2 mln ton, czyli spadek o ponad 8%.

      • 5 0

      • Bo tylko Gdynia miała wzrost.

        • 0 0

  • (4)

    Jaki jest procentowany udział DCT we wszystkich przeładunkach Gdańska?

    • 18 3

    • Pewnie około 95%

      • 0 0

    • Wg mojej szybkiej oceny: 70 do 80 proc :) (1)

      • 4 2

      • Czyli to Landa powinien się w sumie wypowiadac zamiast Kłosa?

        • 4 2

    • a bct w gdyni jaki

      • 3 2

  • 78333 tys. ton? w Gdyni rocznie? czyli ponad 78 mln ton? (6)

    to dlaczego nie jest na pierwszym miejscu we "Wszechświecie"?
    a tak poza tym - skoro piszecie o porcie w Gdańsku, to po co doklejać port w Gdyni? żeby za wszelką cenę wspomnieć?

    • 58 21

    • pali po oczach ta gdynia, pali

      • 0 0

    • Gdynia Port

      Kolego, to proste, Port Gdynia pomimo że terminal DCT w Porcie Gdańsk przeładował x TON, to w porównaniu do roku poprzedniego przeładował mniej niż Gdynia. Tak poza tym porównaj powierzchnię Portu Gdańsk i Gdynia to zobaczysz jeszcze więcej...

      • 12 2

    • i dlaczego nie stosować jednej jednostki miary, żeby łatwo zrozumieć skalę? (1)

      • 10 0

      • No i sami się pogubił.

        • 1 0

    • Portal nazywa się trojmiasto.pl...

      Chyba dlatego...

      • 6 2

    • A co w tym złego? Szczególnie, że Gdynia osiąga większy wzrost w analogicznym porównaniu niż Gdańsk?

      Ogólnie dobrze, że obydwa trójmiejskie porty idą w górę.

      • 8 5

  • A teraz niech się pochwalą jakie premię za przeładunek tych milionów ton dostają dokerzy. Pod tym względem są na ostatnim miejsu w Europie.

    • 4 0

  • Jak skończą budować Via Baltica... (1)

    to się skończy. Najbardziej na budowie tej drogi skorzysta Rosja.

    • 14 6

    • Beda miec droga i rafinerie , magazyny, terminale przeladunkowe tez beda mieli. Zaczyna sie spinac w jedna calosc. Agentura rosyjska skutecznie realizje plan moskiewski.

      • 0 1

  • Brawo, Polska dobrze się ostatnio rozwija. (4)

    Port zewnętrzny w Gdyni i CPK jeszcze bardziej przyspieszy zyski.

    • 15 15

    • Prędzej człowiek wyląduje na Marsie, niż (1)

      Gdynia będzie miała port zewnętrzny. To miasto gospodarczo lepsze już nie będzie. Dryfuje i nie wiadomo, czym ma właściwie być. Ani to miasto portowe, ani sypialnia, ani miasto turystyczne...

      • 5 4

      • Upssss

        Chlopie a Ty obserwujesz co się dzieje w porcie w gdyni?! Rok do roku mawet w pandemii wzrost przeładunków ponad 13 procent, terminal promowy zaraz oddają do użytku byś mógł na wycieczje do szwecji bryknac w europejskim standardzie. Dostali 150 mln ełro by budować port zewnetrzny...żyj Chłopie i kumaj

        • 12 1

    • W CPK już trwają zapisy na lądowania (1)

      Taki tłok, że kolejka do 2044 roku już
      A Hel mają przekopać żeby do Gdyni było bliżej
      Brawo Matołusz, brawo Marcin, brawo Jarek

      • 10 4

      • Dobra kolejność?

        • 1 2

  • Ktoś może przybliżyć jaki jest stosunek 78333,0 tys ton do 4,7 mln ton? (4)

    • 21 1

    • to proste

      783 ,33 tys ton

      • 1 1

    • A dlaczego porownujesz wynik stycznia w jednym porcie do wyniku za caly rok w innym?: (2)

      • 0 6

      • To nie ja robię, a autor VIK

        tak jest w tekście

        • 2 0

      • Raczej wytyka błąd - w całym 2020 roku Gdynia zanotowała wzrost, ale łącznie przeładowano 24,6 mln ton.

        • 7 1

  • poaczyć

    Port Gdansk i Gdynię tak jak Szczeci-Swinujscie

    • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy. W latach 1993-1999 zajmował kierownicze stanowiska w firmie KAMIS lidera na polskim rynku przypraw, bezpośrednio uczestniczył w kreowaniu marki Kamis od początku jej istnienia na Pomorzu. Następnie w latach 1999-2009 kierował sprzedażą w firmie FORCAN S.A. Fabryka Opakowań Różnych w Tczewie oraz zajmował stanowisko Dyrektora Handlowego, a także Członka Zarządu FORCAN S.A. Jako...

Najczęściej czytane