• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdańsk w pierwszej dziesiątce

Wioletta Kakowska-Mehring
4 kwietnia 2024, godz. 08:45 
Opinie (80)
Ubiegły rok był bardzo udany dla gdańskiego portu. Przeładowano blisko 81 mln ton ładunków. Ubiegły rok był bardzo udany dla gdańskiego portu. Przeładowano blisko 81 mln ton ładunków.

Gdański port zajął 9. miejsce w rankingu największych portów europejskich i 7. wśród portów państw Unii Europejskiej. Co ciekawe, tylko 2 porty z pierwszej dziesiątki odnotowały wzrosty. Jednym z nich jest Port Gdańsk.



- Pod koniec 2023 r. wskoczyliśmy na 9. miejsce rankingu. Wśród portów Unii Europejskiej jesteśmy o 2 oczka wyżej - na 7. pozycji. Wyprzedziliśmy takie portowe tuzy, jak: Marsylia, Walencja, a nawet Amsterdam. Na wyciągnięcie ręki mamy francuską Haropę. O ile podium od lat jest bez zmian, tak w pierwszej dziesiątce sporo roszad. Co ważne, wszystkie porty z pierwszej dziesiątki zanotowały spadki przeładunków, poza Portem Gdańsk i Noworosyjsk nad Morzem Czarnym - poinformowały władze Portu Gdańsk.

Pierwsza trójka w Europie to: Rotterdam (438,8 mln ton), Antwerpia-Burgia (269,7 mln ton) i Noworosyjsk (161,4 mln ton).

Ubiegły rok był bardzo udany dla gdańskiego portu. Przeładowano blisko 81 mln ton ładunków, co dało wzrost o ponad 12,7 mln ton w porównaniu do 2022 r. Najwyższe wzrosty były na towarach agro i paliwach.


Rekordowe przeładunki oznaczają też rekordowe wyniki finansowe. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk za 2023 r. zanotował zysk netto na poziomie 224,4 mln zł. Dla porównania w 2021 r. zysk był ponad trzykrotnie niższy (wynosił 65 mln zł).

Miejsca

Opinie (80) 6 zablokowanych

  • Cóż. Troche potencjalu jeszcze zostalo. (2)

    Ale też należy mieć z tyłu głowy że są granice wzrostu, a pomysł budowy drugiego wielkiego portu w Świnoujściu praktycznie wyczerpał by ten potencjał. Jednak Gdańsk może konkurować tylko w 2 kierunkach, na południe i na zachód, Świnoujście zamknęło by zachodni kierunek. Wschód -to praktycznie niewielkie gospodarki Polski wschodniej, Litwy, Łotwy i Estonii, a Białoruś i Rosja odpadają. Ukraina przez jakis czas po wojnie, byłaby dla nas z niezłym potencjałem. Ale później odbudują swoje porty, a są o wiele bliżej Chin niż My.

    • 3 10

    • Rozbudowa baltic hub, budowa drugiej nitki ropociągu na południe. Może być tylko lepiej o ile władze tego nie spartaczą.

      • 9 1

    • Port nie jest z gumy.

      Wszystko pięknie,wzrost przeładunków,tylko że to ze szkodą dla powietrza i mieszkańców NP i Nowej Letnicy.Czarny pył węglowy dociera wszędzie.A podobno węgla mieliśmy na Sląsku na 200 lat.

      • 0 0

  • Dlaczego doliczacie Noworosyjsk? (3)

    • 4 10

    • Bo artykuł jest o portach europejskich (1)

      • 7 3

      • No i sprawdziłem

        Noworosyjsk "łapie się" jako Europa tylko na mapach w byłym CCCP i demoludach. Reszta świata uważa to za Azję, razem z Turcją. Więc pytanie zasadne. A Kralovec jest Czeski:)

        • 3 0

    • jak ci Noworosyjsk nie pasuje

      Porównaj się z Ust Uługa.
      Znacznie bliżej i dużo więcej...
      A w rankingu pominięta.

      • 0 0

  • Donald przy władzy. (11)

    Obawiam się że to ostatni taki dobry rok dla gdańskiego portu. W Hamburgu zacierają ręce.

    • 85 110

    • Takie głupoty piszesz (6)

      Co ma piernik do wiatraka? Operatorzy terminali w Gdańsku chcą jak najwięcej przeładować, aby więcej zarobić. Politycy nie mieszają się do biznesu. Uwarunkowania gospodarcze wpływają na ilość towarów w portach polskich.

      • 26 23

      • Politycy nie mieszają się do biznesu? Dobry żart :D

        • 25 1

      • Wykazałeś się dużą naiwnością:)

        • 9 6

      • Sadzisz kocopoły. (2)

        Chociażby znaczna poprawa infrastruktury kolejowo-drogowej w ostatnich latach to już jest "mieszanie" w sprawach portowego biznesu. Jeżeli inwestycje państwowe staną to na dalszy rozwój portów nie ma szans. To samo z drugim ropociągiem i terminalem gazowym.

        • 9 5

        • Ty lepiej zerknij kiedy się inwestycje portowe zaczęły (1)

          Inwestycje portowe trwają już od 2010, bo pierwsze inwestycje drogowe rozpoczęły się w związku z Euro. Nie powiesz, że wybodowanie Tunelu pod martwą wisłą to efekt ostatnich lat. Trasa Sucharskiego i obwodnica południowa i proszę pokaż jakieś inwestycje na podobnym poziomie w ostatnich latach.

          • 3 1

          • te inwestycje nie mialy na uwadze (tylko) portu

            A rozbudowe dzialalnosci gospodarczej na prawym brzegu Wisly. Moze zastanowi cie fakt, jakim cudem na srodku wyspy portowej pojawily sie grunty gminy?
            W pllanach bylo opuszczenie przez Port lewego brzegu. I "dziedzictwo" bedzie kontynuowane.

            • 0 0

      • To sprawka PiS

        Operatorzy zamówili za dużo miału węglowego,co teraz leży na hałdach i pyli na Gdańsk?

        • 5 2

    • Brak ci wiedzy, dlatego się obawiasz.

      • 9 2

    • (1)

      To jest aż nie do pomyślenia jak PiS wyprał niektórym ludziom mózgi , Tusk, Niemcy , LGBT. Masakra jakaś.

      • 10 5

      • Największe nieszczęście Polski to pułkownik Sienkiewicz i Niemiecki namiestnik

        • 1 2

    • Dlatego trzeba natychmiast zdelgalizowac Peło jak PZPR groźną organizację

      • 1 1

  • Tak polską infrastrukturą rządził niedobry pis (2)

    teraz nastąpił desant z po ko i będzie już tylko gorzej. Wspomnicie moje słowa.

    • 31 12

    • Koalicja 13 Grudnia demoluje państwo Polskie

      Czas powstrzymać Ryżego szaleńca

      • 0 1

    • Jeszcze niepalny miał węglowy płynie?

      • 0 0

  • Cieszę się, że do władzy doszli lewicowi liberałowie zwolennicy prywatyzacji (5)

    Sprzedać to i niech porty konkurują uczciwie z portami zlokalizowanymi w Niemczech. Jak upadną to trudno. Takie są prawa rynku.

    • 1 25

    • Tok myślenia

      Takim tokiem myślenia sprzedamy porty germanom, to ich rząd będzie na przeładunkach zarabiać.

      • 7 1

    • A Ty myślisz, że porty w Niemczech są prywatne?

      • 12 0

    • Liberal nie może być ani lewicowy, ani prawicowy - to jest dokładnie środek sceny politycznej nieuku :) (1)

      • 2 2

      • mylisz sie

        Najzwyczajniej...

        Wolnosc to roznie sie definiuje, szczegolnie w Polsce.
        Polski liberal widzi tylko swoja wolnosc i swoja demokracje.

        • 2 0

    • Dobrze że piskomuna upadła

      "Za ustawą o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP przyjętą 8 września 2000 r. głosował Jarosław Kaczyński z całym swoim klubem ROP-PC. Ciekawostka: SLD i PSL głosowały przeciw. Ustawę poparł też ówczesny rząd w którym ministrem sprawiedliwości był Lech Kaczyński"

      • 1 3

  • Port to tylko hałas, bałagan, pyły, ślad węglowy. Przecież wszystkie operacje portowe możemy zrobić u naszych zachodnich braci (3)

    po co nam port skoro jest w Hamburgu?

    • 13 19

    • Już się uaktywnił troll-d**il.

      • 0 2

    • Donald to ty?

      • 1 0

    • Za to baranów mamy pod dostatkiem w kraju

      • 1 0

  • Zysk portu to strata dla mieszkańców. (7)

    Więcej przeładunków to więcej syfu.

    • 2 25

    • (6)

      Dzban.

      • 5 2

      • Pył i powietrze czarne zabrudzone miałem węglopodobnym. (5)

        Nie.a co Gdańsk z tego ma?

        • 2 5

        • (4)

          Wyższe przychody generują wyższy podatek od przedsiębiorstw, którego część trafia do budżetu miasta.

          • 2 2

          • (3)

            Tak,Warszawa.

            • 3 2

            • (2)

              6,71% dostaje miasto. Gdańsk jako powiat dostaje też część powiatową (+1,40%).

              • 1 0

              • (1)

                Czyli zyskuje stolica,a u nas ochłapy i syf węglowy.

                • 0 1

              • pretensje do Adamowicza...

                Mial wprowadzic miasto na udzialowca portu, to wolal sie zajmowac portu terenami.

                Nalezy jednak pamietac, ze wlasnosc to nie tylko prawa i zyski, ale rowniez obowiazki i koszty...

                Ale spoko, przeciez liberalowie teierdza, ze trzeba sprzedawac nawet za zlotowke. Byle ludzie pensje mieli...

                • 1 1

  • Trójmiasto (Gdynia i Gdańsk) przegoniło Hamburg (6)

    Ciekawe Czy Donald na to pozwoli?

    • 21 9

    • To pytanie retoryczne? (3)

      Przecież już załatwił, że wielkie kontenerowce nie będą zawijały do Gdańska. Ich trasa będzie kończyła się w Hamburgu.

      • 9 5

      • Coś tam przeczytałeś w nagłówku i dalej nie, bo po co i kolportujesz półprawdy.

        • 4 3

      • Tak piskołku Donald ma wpływ na armatorów (1)

        Kontenery nadal przypłyną ale na mniejszych jednostkach.
        Co pisruska propaganda wam z łbami zrobiła

        • 2 5

        • ale śmietanka zostaje w Hamburgu

          Bo tam są strefy celne.

          • 5 0

    • (1)

      Nie, nie , nie. Nie Gdańsk i Gdynia, tylko sam Gdańsk.

      • 1 7

      • pies ogrodnika

        jakie to "gdańskie"...

        • 0 0

  • Tradycyjnie szambo PIS wybija jak każdego dnia (2)

    • 7 14

    • Tylko tyle im zostało że szambo mogą wylewać śmiało

      W niedzielę, siódmego kwietnia ich koniec. Może uchowa się bastion na Podkarpaciu

      • 2 4

    • Twój stara wybija że coś takiego wyhodowała

      • 0 0

  • Jeszcze tylko żeby tych ruskich nie było i już wyglądało by pięknie. A tak szpecą trochę.

    • 24 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marcin Lewandowski

Prezes zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Doświadczenie zdobył na stanowiskach menedżerskich w firmach z branży utilities. Od 2010 roku związany z GPEC. Karierę w Grupie rozpoczął zarządzając obszarem dyspozycji, a następnie jako dyrektor ds. finansowych Grupy GPEC zajmował się m.in. organizacją struktury grupy kapitałowej, modelem biznesowym oraz nadzorem właścicielskim spółek zależnych. Przez ponad rok pełnił funkcję prezesa zarządu spółki Unikom (włączonej do struktury GPEC...

Najczęściej czytane