• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia. Najpierw obrotnica, a potem zewnętrzny terminal kontenerowy

Wioletta Kakowska-Mehring
11 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Podpisano umowę z wykonawcą obrotnicy w Porcie Gdynia. Całość ma być gotowa wiosną przyszłego roku. Teraz przed portem kolejne wyzwanie, czyli pogłębienie, a dalej... budowa portu zewnętrznego. Planami jego powstania Port pochwalił się na trwających w Gdańsku Targach Morskich Baltexpo.


Co sądzisz o koncepcji rozbudowy Portu Gdynia?


Na szczegóły jeszcze za wcześnie, ale to co przedstawiono na wizualizacjach już rozgrzewa emocje. O planach rozbudowy mówi się od dawna, teraz nabierają one kształtów w ramach programu Port Gdynia 2030.

- To jest duża inwestycja dlatego będziemy poszukiwali partnera zewnętrznego. Mamy już zielone światło od resortu gospodarki morskiej. Na razie są to wstępne koncepcje, myślimy jednak o terminalu kontenerowym, ale nie wykluczamy też stanowiska dla dużych wycieczkowców. Mam nadzieję, że całość powstanie może nawet już za 10 lat - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Czytaj też: Port Centralny ma wzmocnić gospodarkę

Według wstępnych koncepcji port zewnętrzny będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego zobacz na mapie Gdyni. Najbardziej prawdopodobne jest powstanie terminalu kontenerowego, dzięki temu do gdyńskiego portu będą mogły wpływać największe na rynku jednostki. Obecnie wpływanie kolosów jest niemożliwe z powodu wewnętrznego położenia portu. Nowe nabrzeże dla wycieczkowców wiąże się z coraz większym znaczeniem Portu na trasach pływających hoteli. Już w przyszłym roku - jak zapowiada prezes Meller - będzie ich więcej w Gdyni. Dlatego część będzie cumowała także przy nabrzeży Pomorskim.

Na razie trzeba się jednak zadowolić nową obrotnicą. Już w przyszłym tygodniu ruszają prace. Wczoraj na targach Baltexpo podpisano umowę z wykonawcą, czyli polskim oddziałem austriackiego koncernu budowlanego PORR SA. Oferent zaproponował, że wykona zadanie za 27,7 mln zł brutto. Była to najniższa cena. Port planował wydać na realizację inwestycji ponad 41 mln zł brutto. Całość ma być gotowa najpóźniej wiosną przyszłego roku.

Obrotnica to miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić. Podstawowym celem tej inwestycji jest więc zapewnienie parametrów nawigacyjnych umożliwiających zawijanie do Portu Gdynia większych statków kontenerowych. Istniejące obrotnice, w zależności od przyjętych współczynników bezpieczeństwa, pozwalają na zawijanie do portu statków o długości 300-330 metrów. Po powiększeniu obrotnicy nr 2 wielkości te wzrosną do 370-400 metrów.

Miejsca

Opinie (110)

  • Ciekawe...

    Ciekawe czy szczurowi (zapewne w 2030 dalej będzie się szarogęsił w ratuszu) uda się to tak samo jak lotnisko :)

    • 1 0

  • hmm wiadomo coś??

    wyższe stanowiska są juz okreslone kto z rodziny bedzie prezesem dyrektorem i kierownikiem?? i jak bede rozliczani?? na indywidualnych odrębnych zasadach??

    • 1 0

  • Ach, te fantastyczne wizualizacje... (1)

    Obecny pisowski prezes zarządu odkopał dawne koncepcje zewnętrznego terminala kontenerowego i stwierdził, że będą poszukiwali partnera zewnętrznego. Do czego? Do budowy, eksploatacji terminala, czy transportu kontenerów? Przypomnę, że swego czasu już takie wybory zostały dokonane i wybudowano lepiej dostępowo usytuowany od strony morza i lądu gdański DCT, który świadczy przeładunki dla największych światowych przewoźników i którego potencjał przeładunkowy jest jeszcze niewykorzystany w pełni. Na taki sam terminal w Gdyni nie będzie popytu, tym bardziej, że jego dostępność jest znacząco gorsza, tak ze względu na warunki obiektywne, jak i na wieloletnie zaniedbania inwestycyjne poza obszarem portu związane z jego dostępnością od strony lądu. Widać, że obecny zarząd gdyńskiego portu zajął się fantastycznym nierealnym pijarem i oby nie maskującym nieudolne bieżące zarządzanie.

    • 47 17

    • Gdynia ma GCT, filar miasta, cud techniki z suwnicami z 76 roku, oraz dwoma 10 letnimi używanymi które więcej stoją bo sa naprawiane na taśmę.

      • 1 0

  • megalomania, (16)

    PRowa wizualizacja i tyle. piękna animacja nabrzeża to nie wszystko. a co z zapleczem? jak wygląda dostępność transportowa portu w Gdyni? czy te tysiące kontenerów bedą wyjeżdżały z okolic śląskiego i szwedzkiego przez centrum miasta? przez Karwiny do obwodnicy, czy Wiśniewskiego do sypiącej sie estakady? a może juz przytkaną koleją przez Sopot i Gdańsk ?

    • 35 6

    • sugestywna opinia (15)

      Mają rozmach.... jakże to ważna wizualizacja i jakże wielkie plany...
      No właśnie, kolejne plany, tylko co z poniższymi kwestiami?
      - dostęp kolejowy do gdyńskich terminali kontenerowych, tzn. przepustowości Orłowa i Sopotu nie zwiększą; "201" może kiedyś doczeka się potrzebnej funkcjonalności; a co do tego czasu? rozrost gdyńskiej stacji kolejowej GP "KRZAKI" ? ;
      - wg mnie bez kolejowego dostępu do gdyńskiego portu od południa za dużo krwi zostanie zepsutej przez "wąskie gardła" od Gdańska do GPA
      - wpływ FORUM Radunia na kolejowy dojazd do Gdyni? ;
      - dojazd do obwodnicy i jej obecny bezsens, chyba że chodzi o remonty dla MTM;
      - remont stacji towarowej Gdynia Port;
      - krajobraz stacji towarowej i wszechobecne wagony CARGO w odstawce;

      Sam terminal zewnętrzny to pikuś większy lub mniejszy, tu chodzi o system naczyń połączonych, których terminal ma być ostatnią/pierwszą częścią.

      • 10 1

      • (14)

        Jak myslisz, dlaczego realizowana jest rozbudowa, rewitalizacja i elektryfikacja 201? To już się dzieje. Jeszcze na papierze ale procedury ruszyły. Dlaczego przestano mówić o udziale PKP w zabudowie "międzytorza"? Dlaczego jest szansa na OPAT i Trasę Kaszubską? Miejmy nadzieję, że ktoś/coś tego nie uwali...
        To nie jest tak, że wszystko powstanie w jeden dzień. DTC budowano blisko 10lat a jego zaplecze nadal pozostawia duuużo do życzenia...

        • 6 4

        • sugestywna opinia (10)

          Nie chcę negować chęci poprawy sytuacji i wymaganego zaangażowania na różnych płaszczyznach, ale miałbym chyba więcej zaufania do zagadnienia rozbudowy Portu Gdynia (w tym dostępności do niego), gdybym usłyszał o powstaniu zespołu do kompleksowego zajęcia się sprawą (i nie ważne z jakiej opcji politycznej), ponieważ jest to sprawa wagi państwowej.
          A tak mam wrażenie, że każdy sobie rzepkę skrobie.
          Co do "201" --> http://www.rynek-kolejowy.pl - 9 sierpnia 2017 minął termin składania i co się wydarzyło od tego czasu poza zapisywaniem papieru, który wszystko przyjmie? To powinno hulać od co najmniej 2010 roku a będzie może w 2025 r. A to tylko jedna kwestia.
          Zajmując się jeszcze intermodalem coś tam czasem słyszałem od starych kolejarzy o planowanym remoncie stacji kolejowej GP. Parę lat minęło, a tam dalej posucha w temacie i nie mogę dostrzec na stacji czegokolwiek, co by miało przystosować GP do wymagań przyszłości.
          Dojazd drogowy do portu to kpina i pominę wątek tych opowieści z mchu i paproci o planach i modernizacji. Estakada to niewypał i ruch towarowy także potrzebowałby chyba tunelu pod torami w Chyloni.
          Niemniej jednak jestem dobrej myśli, bo silna portowa Gdynia to wg mnie silny portowy Gdańsk także, a to jest Polsce potrzebne i do tego trzeba dążyć.

          • 5 1

          • budowa takiego pirsu kontenerowego (6)

            wymaga solidnego zaplecza o którym wizualizacja nawet nie wspomina (jest tylko wzmianka o nowej Węglowej) Przypomnę, że całe tzw. międzytorze ma być strefą mieszkalno-apartamentową. A gdzie w takim układzie będą parkingi buforowe dla tego terminalu? Proszę zobaczyć jakie trudności piętrzą się z powodu braku parkingów buforowych przy DCT. Oczami wyobraźni już widzę tych kierowców z Mławy szukających miejsc parkingowych na Skwerze Kościuszki ...

            • 3 1

            • Parking jest...

              ... na pirsie - przynajmniej tak jest na wizualizacji. Inna sprawa, że jaki operator będzie chciał budować parking na pirsie, przecież to "wyrzucanie pieniędzy w zatokę".

              • 0 0

            • (4)

              Zapraszam na Dębogórze, Kazimierz i Moście Błota. Placu po horyzont...
              Miedzytorze jest conajmniej kontrowersyjne... Tory będa potrzebne...

              • 0 2

              • Dębogórze, Kazimierz i Moście Błota (1)

                to rzeczywiście idealne zaplecze dla terminalu w ...Rewie

                • 0 1

              • Dlaczego nie?
                Niezły początek już jest w postaci pancernego mola w Mechelinkach... ;)
                Przedwojenne plany zakładały uczynienie Oksywia wyspą a na Mościch Błotach miała być... huta...

                • 0 0

              • i jak te ciągniki (1)

                z głębi Polski dojadą na to Dębogórze i inne place po horyzont? Obwodnicą przez Hutniczą i potem przez Obłuże, czy Oksywie? Rozumiesz znaczenie słowa zaplecze?

                • 3 4

              • Tak - obserwuję je w Gdańsku... ;)
                Dowiazą pociągi przez "węgłówkę"...

                • 0 0

          • (2)

            Podzielam Twoje zastrzeżenia i obawy. Jak równiez nadzieję, że po raz kolejny nie zostanie to spaprane.
            Nawet jeśli jest to wygrzebany staroć z czasów szukania miejsca na DTC, jest to słuszna koncepcja. Wtedy Gdynia nie chciała... To, że zaplecze jest wąskim gardłem, wiemy od lat. "Nie wiedzą" o tym jednak właściciele i administracja...
            Jednak cieszy ta nikła, ale zawsze, oznaka woli życia. Mam nadzieje że nie są to agonalne drgawki. Nie dotyczy to jedynie Gdyni. DTC to nie Port Gdański... Nie sztuka zrobić, sztuka zarobić.
            Przy "201" "drgnęło" jakiś rok temu. Więc tempo jest imponujące (jak na nasze warunki) Dlaczego? Mozna snuć dywagacje ale nie zapomnę medialnego "schadenfreunde" władz Gdańska po uwaleniu realizacji OPAT przez "europejskiego" premiera. A może, najzwyczajniej w świecie, "krótka kołdra" ...

            • 0 1

            • dct to nie port gdanski nie elblaski

              • 0 0

            • przestań pisać DTC

              • 0 0

        • co to jest DTC? (2)

          a rozbudowa linii kolejowej do stacji Port Północny wraz z nowym mostem kolejowym? a rozbudowa samej bocznicy na terminalu? trasa Sucharskiego łącząca terminal z A1, obwodnicą i rozbudowywaną siódemką to mało? Sorry, ale są juz z 15 lat do przodu, a za następne 15 lat będą lata świetlne do przodu przed Gdynią. I nie pisze tego z satysfakcja, bo jestem z Gdyni. Ale niestety pewne tematy zostały tu "przespane"

          • 4 2

          • (1)

            Tak, jest to mało.
            Ponieważ sa to nitki dołączone do magistral, które sięgnęły granic swojej przepustowości. Poza tym, nie sztuka zrobić, sztuka jest zarobić. A ta infrastruktura nie pracuje dla nas...

            • 0 1

            • ?

              infrastruktura drogowa, czy portowa? bo nie za bardzo rozumiem tą błyskotliwą myśl

              • 0 1

  • hej (1)

    Gdynianie tylko nie wpuszczjcie tych z Pisu bo wszystko sknocą

    • 6 10

    • uwaga

      Już są, ze skoków się przenieśli...

      • 1 1

  • Na marzeniach się skończy. (7)

    Wiadomo gdynia z marzeń itp.

    • 75 39

    • Na tej obrotnicy będą się obracać kontenerowce z Elbląga.

      Co przypłyną przez przekop. Nagromadzenie głupków w Dojnej Zmianie imponuje. Zaczynając od prezesa z upadających SKOK'ów. Jeśli do artykułu dał wizualizację zewnętrznego portu kontenerowego, to po co chce wprowadzać wielkie kontenerowce do środka? Taki obrót statku w starym porcie, to jedna wielka demolka (wiecznie osuwające się nabrzeża).

      • 3 0

    • Nazwy miast z wielkiej litery (1)

      Rozumiem gdy mowią ze Gdansk odbiegana minus od poziomu inteligencji, co do reszty regionu

      • 15 10

      • Gdy ktoś pisze "z wielkiej litery" też odbiega inteligencją, pisze się "wielką literą"

        • 4 1

    • (1)

      Skonczy się na chorych ambicjach Szurka.Tak jak z kosmodromem.

      • 15 16

      • Szczurek (i jego ludzie) akurat mieli inne plany...

        • 3 2

    • Michał (1)

      A Michał mój kolega będzie tam pogłębiał dno za pomocą Krakena.
      Ciężka praca tak kopać w wodzie.

      A jak wroci to:
      Hej ha kolejkę nalej...

      • 10 0

      • szkoda, że nie łopatą

        • 3 0

  • Informacja (1)

    Hapag Loyd odchodzi całkowicie z Gdańskiego terminalu i będzie stacjonował tylko w Gdyńskim

    • 6 2

    • Już jakiś czas temu odszedł podobnie jak kilku innych

      • 5 2

  • Hahahaha:) ile to lat słyszę o obrotnicy?? Chyba od początku panowania szczura (4)

    Tymczasem Gdansk pozyskał środki z UE i powstają dwie obrotnicę:)))

    • 40 27

    • (2)

      drgi trollu. Gdańsk nie potrzebuje obrotnicy bo jego terminal zbudowany przez Maerska jest zewnętrzny

      • 7 4

      • Maersk go nie budował (1)

        tylko australijscy emeryci

        • 2 1

        • ale emeryci dali rade

          • 4 0

    • Widziałeś gdanskie holowniki ? ;)

      Nie dziwie sie ze wyżebrali na to pieniadze. Tak sie wlasnie zadluza miasto na dziwne wydatki.

      • 7 7

  • Pytanie (3)

    "Mam nadzieję, że całość powstanie może nawet już za 10 lat - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia."

    Kto to jest ten A. Meller? Skąd on jest? Ile lat pracował w porcie?

    • 6 3

    • (1)

      To chyba ten aktorzyna z tv.

      • 1 2

      • odpowiedź

        Poczytaj o SKOKach...

        • 4 1

    • Pan

      To jest Pan, który ma kompleksy w stosunku do Portu Gdańsk i dla tego opowiada takie niefachowe dyrdymały.

      • 4 2

  • w gospodarce jest tak że dobrze kiedy się marzy pragmatycznie (3)

    w Gdyni jest trochę inaczej, czyli marzy się od końca, bo pierwszą sprawą powinno być - tunel i przejście z Chylońskiej na Pucką (zgroza) potem udrożnienie portu, czyli podstawowe bezpośrednie połączenie portu z Obwodnicą i dopiero jego rozbudowa

    • 15 2

    • (1)

      czy ty i inni miłośnicy "Puckiej" spojrzeliście choć raz na mapę?
      po co tunel Pucka/Chylońska? tunel z korka do korka?
      chcesz wyprowadzić ruch na osiedlowe drogi Chyloni?
      co to zmieni?
      tunel/wiadukt powinien powstać tylko na osi Północna/Południowa gdzie będzie łączył Hutniczą bezpośrednio z obwodnicą

      • 2 1

      • Wiadomo o co chodzi a szczegóły to zostawny fachowcom.
        Przebudowy wymagają (conajmniej) Hutnicza, Pucka i Północna z Południową, bo wszędzie są kolizyjne skrzyżowania z liniami kolejowymi. Realizacja jednego z tych punktów nie załatwi sprawy.

        • 3 0

    • Czasem nalezy postawić sprawy na głowie aby wykorzystać chwilę i stworzyć masę krytyczną. Aby np. zniechęcić miłośników "szklanych domów" na nabrzeżach i kurortu Gdynia...

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie...

Najczęściej czytane