• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia. Więcej kontenerów, mniej węgla

Wioletta Kakowska-Mehring
6 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Kontenerowiec "Charlotte Maersk" wpłynął do gdyńskiego portu i precyzyjnie zacumował dzięki systemowi RTK. Kontenerowiec "Charlotte Maersk" wpłynął do gdyńskiego portu i precyzyjnie zacumował dzięki systemowi RTK.

Port Gdynia kontynuuje tendencję wzrostową, uzyskując wynik prawie 24 mln ton przeładowanych towarów w 2019 roku. Oprócz rekordu przeładunków osiągnięto bardzo dobre wyniki finansowe. Przychody ZPMG ogółem wzrosły o 5,2 proc., do ponad 237 mln zł.



W Porcie Gdynia w ub. roku przeładowano dokładnie 23 mln 965 tys. ton. To nie tak duży, ale jednak wzrost w stosunku do roku 2018, który zamknięto wynikiem 23 mln 492 tys. ton przeładowanych towarów.

- Może ten wynik nie jest taki znamienity, jak w ostatnich latach, ale jednak zanotowaliśmy 2 proc. przyrostu. Tendencja wzrostowa jest więc utrzymana, co nas niebywale cieszy. Paliwa nadal są bardzo atrakcyjnym towarem, z kolei przeładunki węgla się nieco zmniejszyły. Poza tym poprawia się koniunktura przeładunku kontenerów - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
W ub. roku przeładowanych zostało 897 125 TEU kontenerów, co oznacza progres o 11,6 proc. w stosunku do danych za rok 2018.

Gospodarka morska w Trójmieście



Oprócz rekordu przeładunków Port Gdynia osiągnął bardzo dobre wyniki finansowe. Przychody ZPMG ogółem wzrosły w roku 2019 o 5,2 proc. do ponad 237 mln zł. Przyczyniła się do tego rosnąca kolejny rok z rzędu sprzedaż (w 2019 r. o 2,3 proc.), osiągając rekordowy poziom (195 mln zł). Zadecydował o tym wzrost przychodów z najmu, będący przede wszystkim rezultatem zakupu w 2018 roku nowych terenów portowych. W związku ze wzrostem kosztów działalności, m.in. amortyzacji i kosztów pracy, zysk netto był mniejszy niż w roku poprzednim i wyniósł blisko 54 mln zł.

Środki generowane z podstawowej działalności ZMPG (obrazowane wskaźnikiem EBITDA - w 2019 r. w wysokości 98 mln zł), powiększone o środki z działalności finansowej i uzupełniane przez fundusze unijne, stanowią główne źródło finansowania programu modernizacji i rozwoju Portu Gdynia

A rok 2019 był czasem bardzo ważnych wydarzeń dla Portu Gdynia. To rok inwestycji oraz kluczowych decyzji dotyczących dalszego rozwoju portu, m.in. w sprawie budowy Portu Zewnętrznego, budowy Publicznego Terminalu Promowego oraz inwestycji poprawiających dostęp kolejowy i drogowy do portu, przebudowa nabrzeży i pogłębienie akwenów.

- Rok rozpoczęliśmy i zakończyliśmy na rekordach. Najdłuższy kontenerowiec, jaki kiedykolwiek zawinął do Portu Gdynia - "Charlotte Maersk"- zacumował na terminalu BCT w lutym 2019 roku. Udało się nam również pobić wynik przeładunkowy z 2018 roku o prawie pół miliona ton, co wskazuje na korzystną koniunkturę w transporcie morskim - powiedział Adam Meller.
Kontenerowiec wpłynął do portu i precyzyjnie zacumował dzięki systemowi RTK. Port Gdynia jest jednym z zaledwie dwóch portów na świecie korzystających z poprawek RTK do celów nawigacyjnych, zgodnie z wymaganiami międzynarodowych norm IMO i zaleceń IALA.

Charlotte Maersk wpływa do Portu Gdynia.

Miejsca

Opinie (61) 7 zablokowanych

  • Gdynia, wspaniałe Polskie miasto!!!!! Brawo. (2)

    Jedyne miejsce do biznesu w Polsce!!!!!!!!!

    • 8 9

    • Gdynia - jedyne miasto dla biznesu? Tak może twierdzić ten, kto siedzi tu całe zycie. Troll UM.

      • 0 0

    • Dobry jesteś żartowniś, oj dobry.

      • 8 1

  • węgiel w Gdyni

    Gratuluję nabywcom mieszkań w nowych budynkach blisko portu. Dzięki hałdom węgla będziecie prać firanki raz na tydzień, a okna raz na dwa tygodnie. Pył będziecie zgryzać w kanapkach. A ZMPG będzie dalej płacić za mycie wycieczkowców.

    • 0 0

  • (1)

    a jak z pracą? jest szansa na umowę o pracę, czy głównie śmieciówki lub inne cuda wianki?

    • 3 0

    • Brakuje ludzi do pracy, w mojej firmie spedycyjnej szef szuka już od roku, daje 2000 na rękę na początek, normalna umowa o pracę, fakt że trzeba się sporo napracować, z 200 godzin miesięcznie, ale chętnych brak.

      • 0 0

  • Gdynia jest tak zatkana przez tiry że nie da się już tu mieszkać (3)

    • 14 6

    • (1)

      Można sienzawsze wyprowadzić

      • 0 0

      • No fakt sporo ludzi się wyprowadza

        • 0 0

    • tak, a miasto każe firmom budować drogi

      czyli drogi nie powstaną nigdy

      • 4 0

  • Brawo Gdynia. Gratulacje Gdansk! (1)

    Gdynia rosnie to dobrze, jednak ilosc problemow przewyzszaja marketingowe sukcesy. Kolejne nagrody, wyroznienia i usilne robienie przez wladze lidera z Gdyni, bardzo krzywdzi ten wspanialy port. Przecietne zarzadzanie trzyma port w miesjcu. Oglaszanie kolejnych sukcesow z rzeczy, ktore w Gdansku sa na porzadku dziennym to jak budowa domku na piasku. To zabija biznes. Potrzeba na pragmatycznych menagerow!

    • 0 1

    • Zawsze możesz wystartować w konkursie na prezesa i pokazać że jesteś lepszy. Tymczasem proponuję wrócić do Gdańska i u specjalisty leczyć kompleksy.

      • 0 0

  • Co z tym węglem? (2)

    Od kilku dni na ul. Polskiej kilometrów kolejki wielkich ciężarówek. Po węgiel,! Nigdy czegoś podobnego nie widziałem.

    • 1 3

    • I bardzo dobrze. Znaczy że przeładunki idą. Terminale i Port zarabiają, a ludzie mają pracę.

      • 0 0

    • Te ciężarówki mają na sobie zboże, które idzie na statek. Węgiel idzie koleją.

      • 5 0

  • Na tle Gdanska to bardzo slabe wyniki (1)

    • 5 7

    • Na tle Gdańska to Gdynia z 1 m2 powierzchni w porcie wyciąga 4 razy więcej zysku. Statystyki trzeba umieć czytać i interpretować. Przeladunki są na miarę portu.

      • 0 0

  • Czyli Gdynia dalej traci udziały w rynku (1)

    Co po takim małym wzroscie jak inni rosna znacznie bardziej

    • 5 3

    • Jacy inni?

      • 0 0

  • (2)

    Co to znaczy "nieco mniej węgla"? Jakis eufemizm. W centrum Gdyni pył jest nadal obecny. Białe miasto.....

    • 22 13

    • "nieco mniej" (1)

      Bo Hindusi wylaczyli wielki piec w Krakowie.
      Ale juz ponownie rozpalaja...
      A pyl byl i bedzie.
      Nalezy mieszkac w odpowiedniej czesci miasta.

      • 3 0

      • Jakoś nie zauważyłem. Zresztą jak przeszkadza Port to można się wyprowadzić. Gdynia to miasto portowe.

        • 0 1

  • Słaby grafik

    Ciekawe, że na wykresie slupkowym dotyczacym Gdyni pokazuja w tle Gdańsk...

    • 0 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...

Najczęściej czytane