• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia portem instalacyjnym?

VIK
6 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Port Gdynia może być zapleczem przemysłowo-usługowym na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych.
  • Przewidywana lokalizacja farm wiatrowych.
  • W porcie można przeładowywać i montować elementy farm wiatrowych.

Władze Portu chcą, aby Gdynia stała się portem instalacyjnym dla przemysłu offshore wind. Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA przeprowadził już wstępne rozpoznanie możliwości adaptacji posiadanych terenów pod kątem przeładunku, składowania i montażu elementów morskich elektrowni wiatrowych.



Wyliczenia ekspertów pokazują, że zainstalowanie morskich farm wiatrowych o mocy 6 GW do 2030 roku stworzy 77 tysięcy miejsc pracy w całym kraju, wygeneruje około 60 miliardów złotych wartości dodanej do PKB i 15 miliardów wpływów z tytułu podatków CIT i VAT. Będą to gigantyczne inwestycje, warte miliardy złotych, do zrealizowania których potrzebny jest odpowiedni port oraz rozległe zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie. Taką rolę mógłby pełnić Port Gdynia, który od strony wschodniej jest portem najbliżej położonym względem obszarów morskich przewidzianych na lokalizację farm wiatrowych.

Firmy z branży morskiej w Trójmieście



W tym tygodniu gdyński port odwiedził Ireneusz Zyska, sekretarz stanu i pełnomocnik rządu ds. odnawialnych źródeł energii. Wizyta jest związana z wyborem lokalizacji pod port instalacyjny przemysłu offshore wind.

- Chcemy być głównym operatorem, aby to właśnie w Porcie Gdynia kompletowane były zestawy farm wiatrowych, a następnie wywożone na koncesjonowane obszary morskie. Mamy doświadczenie w przeładunkach lądowych konstrukcji farm wiatrowych, realizowanych na terenach terminali kontenerowych oraz przewagę w postaci dogodnej lokalizacji. Liczymy na to, że Port Gdynia zostanie bezpośrednim beneficjentem tego ogromnego rządowego programu inwestycyjnego. Myśląc o odnawialnych źródłach energii w koncepcji green port, przewidzieliśmy teren dla sektora offshore na końcu Portu Zewnętrznego - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
ZMPG jest również zainteresowany nabyciem całości terenów będących w zasobach Stoczni Wojennej, w ramach przysługującego prawa pierwokupu. Nabyty teren ma służyć zwiększeniu funkcjonalności usług portowych, ze szczególnym uwzględnieniem budowy i obsługi polskich morskich farm wiatrowych na Bałtyku.

Wiatraki na polskiej części Bałtyku zamierzają budować m.in. PGE, czyli największy polski koncern elektroenergetyczny, PKN Orlen, Polenergia należąca do rodziny Kulczyków Polenergia, a także zagraniczne koncerny energetyczne - norweski Equinor, RWE, jedna z dwóch największych niemieckich firm energetycznych, czy portugalski EDP i duński Oersted.
VIK

Miejsca

Opinie (41) 2 zablokowane

  • Co z tego będą mieli mieszkancy (7)

    Czy tyko zablokowany ruch drogowy czy coś więcej ?

    • 28 7

    • Miejsca pracy, podatki zapłacone miastu. (5)

      • 7 5

      • i ujadanie platnyh trolli na zlenieceni nie mogacych dorwac sie do koryta (4)

        • 5 7

        • (3)

          CZy to prawda, ze to trolle Horaly?

          • 8 1

          • Bardzo prawdopodobne. (2)

            Pan poseł -> praca, później urlop bezpłatny w BCT (należącym do filipińskiego właścieciela) -> 2018r. pan poseł zapisuje się do Polsko-Filipińskiej Grupy Parlamentarnej (może po prostu od dziecka interesuje się Filipinami). A przecież nie tak dawno delegacja z Zarządu Portu pojechała na Filipiny prosić Prezesa ICTSI (właściciela BCT), żeby zechciał zostać ze swoim BCT w Gdyni . I to wszystko informacje oficjalne.

            • 7 1

            • A i jeszcze jedno w kontekście powyższego należałoby dodać. (1)

              Jeden z Terminali (zgadnijcie który), zawiedziony porażkami swoich wieloletnich prawników, wynajął inną kancelarię, która znana jest z reprezentowania prezesa z Żoliborza i zarejestrowania niegdyś pod swoim (kancelarii) adresem słynnej fundacji wytykającej sędziom kradzieże kiełbasy i wiertarek. To o tyle dziwne, że ci poprzedni prawnicy (a z pewnością ten najważniejszy z nich) oficjalnie, aktywnie - na marszach i demonstracjach - stawał w obronie "wolnych sądów".

              • 6 0

              • No tak, gdzie nie spojrzysz funkcjonariusze "dobrej zmiany"

                A w efekcie bigos z dżemem.

                • 5 1

    • Dlatego w dostępie do portu są potrzebne tory

      Kontenery albo pojadą na torach, albo setki TIR'ów będzie rozjeżdżać ulice

      • 5 0

  • producent wiatraków orlen. kghm. i inne smrody. to się nazywa kwiatek do kożucha

    • 4 3

  • Nie traćcie już czasu!

    Temat wałkowany od lat, a nasz potentat portowy dopiero się zainteresował. Zanim przygotują tereny to szwedzkie, duńskie i niemieckie porty będę miał podpisane umowy z inwestorami tychże farm. Działać! Działać! Polki i Polacy.

    • 8 0

  • Fajnie że chcą składać wiatraki w Polsce (2)

    czemu tak późno się budzą?

    • 9 0

    • (1)

      ... bo najpierw musielismy Wszystko rozkrasc i na końcu sprywatyzować

      • 2 4

      • I nie wstyd ci, że to rozkradliście?

        Dodałbyś chociaż słowo "przepraszam".

        • 4 1

  • no wreszcie jakas pozytywna wiadomosc (1)

    swietny kierunek tak trzymac
    {włącza zielone światło}

    • 5 11

    • Kto włącza?

      • 5 0

  • A moze energie z ognia ?

    • 6 3

  • Wykupić teren i postawić kontenery - to jedyne słuszne rozwiązanie.

    • 5 2

  • Pip

    Najważniejsze że się rozwijać już czas gwe

    • 3 1

  • Port to jedna rodzina

    Jak port prywatyzował wszystkie rejony to mówili teraz rządzi PiS i ludzie w zarządzie też z Pisu nie pozwolą na rozwalenie i zwolnienie tyłu ludzi ale okazało się, że oni są lepsi w swoich manewrach i zakrętach niż i z PO.

    • 17 5

  • A kiedy w porcie rozpocznie się budowa elementów tanich, "szklanych domów"dla młodych?

    • 18 11

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane