- 1 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (55 opinii)
- 2 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (59 opinii)
- 3 Zużywamy coraz więcej energii (98 opinii)
- 4 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (116 opinii)
- 5 Gra Manor Lords światowym hitem (46 opinii)
- 6 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (190 opinii)
Port Gdynia powiększa się. Zielone światło dla doliny logistycznej w Kosakowie
5 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Port Gdynia, zanim "wyjdzie w morze", chce pozyskać nową przestrzeń na lądzie. W ubiegłym roku pozyskano tereny po stoczni Nauta i po Vistalu, teraz czas na centrum logistyczne w Kosakowie. Jest już zgoda Rady Gminy.
W październiku ub. roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia przedstawił harmonogram prac nad budową Portu Zewnętrznego. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, to już w 2026 roku do nowych nabrzeży przybiją pierwsze statki. Jednak do tego projektu potrzebne jest zaplecze magazynowo-logistyczne.
Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni
Port dalej rozwija centrum logistyczne przy bazie promowej przy Estakadzie Kwiatkowskiego . W 2016 roku od państwa udało się pozyskać do nieodpłatnego użytkowania 11,8 tys. m kw. gruntów położonych w granicach administracyjnych portu (w sąsiedztwie centrum logistycznego przy ul. Kontenerowej). Większe możliwości daje jednak rozwój tej działalności na obrzeżach Gdyni, w sąsiedztwie Kosakowa, w ramach projektu "Dolina Logistyczna". Chodzi o poszerzenie działalności portowej właśnie o Kosakowo, ale także o Rumię, Redę i Wejherowo.
"Dolina Logistyczna" na liście priorytetowych inwestycji
Dlatego ZMPG w ub. roku wystąpił do Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z wnioskiem o zmianę rozporządzenia ustalającego granice administracyjne portu morskiego w Gdyni i objęcie nimi części obszaru funkcjonalnego "Dolina Logistyczna" o powierzchni ponad 260 hektarów położonych w gminie Kosakowo. Jednak do przeprowadzenia przez resort niezbędnej procedury kluczowa była opinia właściwej miejscowo rady gminy. Taką zgodę otrzymano.
- Celem tego wspólnego projektu gmin jest stworzenie obszaru inwestycyjnego w oparciu o sektor transport - spedycja - logistyka, stanowiącego zaplecze obsługi dla dynamicznie rozwijającego się portu oraz podjęcia działań na rzecz zniesienia istniejących ograniczeń transportowych. Decyzja Rady Gminy Kosakowo jest konsekwencją przyjętych uprzednio Strategii Zrównoważonego Rozwoju oraz Programów Operacyjnych obszaru funkcjonalnego Dolina Logistyczna 2020 z perspektywą 2050 - mówi Marcin Majek, wójt gminy Kosakowo.
- Z satysfakcją przyjęliśmy informację o pozytywnej opinii. Jestem przekonany, iż kolejne wspólne działania znacząco wzmocnią konkurencyjność Portu, potencjał gospodarczy Gminy, a w perspektywie powodować będą napływ nowych inwestycji, wzrost zatrudnienia i poprawę warunków prowadzenia działalności gospodarczej w porcie i jego zapleczu. Połączenie sektora portowego z rozwojem usług logistycznych ma stanowić biegun wzrostu obszaru, którego rdzeniem jest Port Gdynia. Spójne zagospodarowanie obszaru będzie osiągnięte przez zintegrowaną politykę przestrzenną, gospodarczą i transportową wszystkich interesariuszy - twierdzi Adam Meller, prezes zarządu ZMPG.
Przedsięwzięcie "Rozwój Platformy Multimodalnej - Dolina Logistyczna" jest jednym z kluczowych projektów rozwojowych ZMPG", ujętych na liście priorytetowych inwestycji w ramach realizacji Korytarza Bałtyk - Adriatyk - sieci bazowej TEN-T.
Port szuka przestrzeni do rozwoju
W sierpniu 2015 roku Port Gdynia kupił część terenu od Stoczni Remontowej Nauta. Na działce o łącznej powierzchni ponad 2 ha zlokalizowanej przy Nabrzeżu Śląskim powstał m.in. magazyn paszowy. Z kolei w lipcu ub. roku Port Gdynia sfinalizował zakup reszty terenu od Nauty o powierzchni 61,9 tys. m kw. przy ul. Waszyngtona 1 . Również w ub. roku za kwotę 39,5 mln zł udało się pozyskać nieruchomości należące do spółki zależnej firmy Vistal, która przeżywa kłopoty. Chodzi o nieruchomości zlokalizowane przy ul. Czechosłowackiej 3 w Gdyni na Nabrzeżu Węgierskim . Wciąż toczą się rozmowy na temat 11 hektarów , które Port mógłby kupić od Stoczni Marynarki Wojennej, należącej do Stoczni Wojennej. Chodzi o działkę, ale także o możliwość przeprowadzenia inwestycji komunikacyjnych, które połączyłyby tę działkę z resztą portu. Te rozmowy prowadzone są z resortem obrony.