• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia utrzymał wzrost przeładunków

VIK
20 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Port Gdynia pomimo kryzysu w wymianie handlowej osiągnął wzrost przeładunków. Port Gdynia pomimo kryzysu w wymianie handlowej osiągnął wzrost przeładunków.

Od stycznia do końca kwietnia w Porcie Gdynia przeładowano ponad 8,26 mln ton, co daje dynamikę wzrostu na poziomie 2,3 procent rok do roku. Jest więcej zboża i towarów masowych, mniej węgla, koksu i drobnicy. Jak pokazują wyniki, kryzys związany z pandemią jak na razie ominął Gdynię.



Ponad 8,26 mln ton przeładowano w Porcie Gdynia. Grupy towarowe o największym wzroście to ładunki masowe. Do końca kwietnia w Porcie Gdynia przeładowano 2,13 mln ton zbóż, co daje wzrost o wartości ponad 222 procent rok do roku. Również w grupie "inne masowe" wzrost wyniósł 37,6 procent. W ładunkach masowych w tym roku spadki widoczne są tylko w przeładunkach węgla i koksu. W pierwszych czterech miesiącach udało się w Gdyni utrzymać przeładunki paliw płynnych na poziomie 98 proc. Niewielkie spadki widoczne są również w przeładunkach drobnicy (94,7 proc.) i kontenerów (91 proc.).

Port Gdańsk. Więcej zboża, mniej ro-ro i paliw



- Wpływ kryzysu gospodarczego jest coraz bardziej widoczny w największych portach regionu. Port Gdańsk broni się przed kryzysem wzrostami w przeładunkach towarów masowych, jednak w I kwartale odnotował spadek przeładunków o 8,3 procent w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Również w Porcie Hamburg przeładunki w pierwszym kwartale 2020 wyniosły 31,9 mln ton (-7,9 procent). Obroty kontenerowe osiągnęły poziom 2,2 mln TEU (-6,6 procent). W Hamburgu najmniej dotknięty spadkiem był wolumen ładunków w relacji z zapleczem lądowym - poinformował Port Gdynia w komunikacie.
Czy uda się gdyńskiemu portowi utrzymać trend wzrostowy pomimo kryzysu? Roku 2019 był kolejnym z rzędu, w którym odnotowano rekord w przeładunkach. Łączna ilość przeładowanych towarów przekroczyła 24 mln ton. Również w I kwartale 2020 Port Gdynia jako jedyny polski port utrzymał wzrostowy trend.

Gospodarka morska w Trójmieście



Na terenie Gdyńskiego Portu realizowanych jest kilka kluczowych inwestycji, takich jak: budowa Publicznego Terminalu Promowego, przebudowa nabrzeży i pogłębienie akwenów portowych czy poszerzenie wejścia do portu do 140 m metrów. Obecnie na terenie portu przebudowywanych jest aż 115 km torów w ramach gigantycznej inwestycji PKP PLK. Kontrakt "Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni" opiewa na wartość przekraczającą 1,8 mld złotych.
VIK

Miejsca

Opinie (30)

  • spadek spadkiem?

    przecież Port Gdynia ma wzrost +4% a Gdańsk spadek -8%. Przecież chodzi o wzrost % uwzględniając wszystkie grupy przeładunkowe. Poza tym zwróć uwagę na powierzchnią obu portów.

    • 0 0

  • Tylko dlatego, że mieli to ... (8)

    zakontraktowane w umowach (zazwyczaj 90 lub 120 dni). Kolejne miesiące/kwartały już takie nie będą dobre.

    • 15 7

    • Ale trolle... (4)

      .. mówią że ten port z Gdańskiem nie ma szans... Kto kłamie trolle czy liczby?

      • 4 0

      • tyle, że to właśnie liczby pokazują jak dużą przewagę ma port w Gdańsku nad Gdynią (3)

        • 2 4

        • To czemu ma spadek?:)P (2)

          Przecież Gdańsk ma spadek o 8,3% a Gdynia wzrost 4,9 % w I kwartale w stosunku do 2019

          • 2 0

          • (1)

            A tam czepiasz się. Przecież dla niego i tak -8% jest lepiej niż +4% portu Gdynia. Jak skłamie sto razy to ludzie mu uwierzą

            • 2 0

            • spadek spadkiem ale wynik i tak wciąż jest wyższy

              I to właśnie ten wynik pokazuje, że port w Gdańsku na przewagę.

              • 0 2

    • Tylko dlatego...... że musisz coś i**otycznego powiedzieć.

      A oczywiście tobie - prawdziwemu Polakowi - to strasznie przeszkadza i nie możesz darować że coś , kmuś jednak się udaje. Nic dziwnego że mamy to co mamy .

      • 1 0

    • Szkoda, że wykres nie jest wyskalowany od 0 (1)

      Eh, marketingowcy...

      • 8 2

      • bo wtedy wyszedłby im prawie taki sam jak poprzedni rok,

        i nie dałoby się ogłosić sukcesu w gdyńskiej enklawie dobrobytu

        • 7 8

  • to Niemcy się nie cieszą co teraz zfrobi Tusk (2)

    • 6 6

    • Z Wikipedii... (1)

      Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne (ang. obsessive-compulsive disorder, OCD) zaburzenie psychiczne, w którym osoba odczuwa potrzebę wielokrotnego wykonywania pewnych czynności (zwanych kompulsjami) lub ma pewne powtarzające się myśli (zwane obsesjami).

      • 5 2

      • Nic się nie stało...

        Czy ten ptak gniazdo kala, co je kala?
        Czy ten, który o tym mówić nie pozwala?

        • 0 0

  • Należy nakreślić nowy plan rozwoju po koronowirusie - skoro wyniki Portu Gdynia są dobre (3)

    Byliśmy i jesteśmy mocno zapóźnieni w rozwoju. Dzisiejsze wskaźniki z sektora logistyki pokazują jasno: mocno odstajemy od średniej europejskiej. "Dopiero dwa lata temu statystyczny Polak leciał raz samolotem, gdy Niemiec lub Francuz - przeszło trzy razy, a Norweg - ponad sześć razy. Na głowę mieszkańca w Niemczech przypada blisko 0,4 przeładowanego w portach kontenera 20-stopowego (TEU), w Chinach - 0,3, w Polsce - 0,08"
    Więc nie ma nas na mapach, abyśmy na nich byli należy wybudować Port Zewnętrzny, dobrze zintegrować Port z transportem drogowym, kolejowym,...
    Zdynamizować i znacznie rozszerzyć projekt - realizowany w porozumieniu między Gdynią a spółką PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - tak aby Port znacznie powiększył i przyczynił się m.in. do przeniesienia części transportu towarowego na tory i poprawił infrastrukturę dróg w kierunku północnych dzielnic (m.in. Lotnisko, Oksywie, Kosakowo) celem przyspieszenia koncepcji Doliny Logistycznej.
    Dogadanie się z samorządowcami celem przeprowadzenia korekt własnościowych i zakończenie rozmów z Ministerstwem Obrony Narodowej, po to, aby włączyć cześć terenów przy-lotniskowych i cz. lotniska w D.L., oby wreszcie ten teren zaczął działać i przynosić pożytki. Naciskać na rząd, aby usprawnił wywóz/przywóz towarów przeładunkowych poprzez wybudowanie Drogi Czerwonej i OPAT

    • 3 2

    • po co? (2)

      jak się postawi osiedle albo i dwa, to trzy pokolenia samorządowców do przodu są ustawione.

      • 1 1

      • No tak, (1)

        ale od 2002 r np. mówi się o budowie morskich farm wiatrowych i co?, mówi się ...:)) A co się robi w tym względzie ? To samo będzie z terenami po Naucie i innych.
        Gdynia widać jest na cenzurowanym i jeśli się nie postawi osiedla to teren zostanie zdegradowany

        • 0 0

        • no właśnie, mówi się...

          bo to modne i "na czasie"...
          Ale tym mówiącym to tylko na mówieniu zależy, bo z tego żyją...
          A są tacy, co żyją ze stawiania farm, budowania statków, przeładunków, przewozów i całego tego trudnego morskiego biznesu?
          No, niespecjalnie...
          Szczególnie w czasach desantu samorządów na porty, każdy patrzał, gdzie by tu co wyszarpać... A zarządy, byle do emerytury...

          • 0 0

  • a w Gdańsku do tyłu

    Co tam się dzieje ? Może trzeba ich włączyć do Gdyni ?

    • 0 0

  • (1)

    zboża będzie mniej, bo się paliło :(

    • 2 6

    • Jak mniej zboża...?

      Czytaj uważniej, przecież zboża przeładowano rekordoeą ilość, zarowno w Gdyni jak i Gdańsku...

      • 0 0

  • port zewnętrzny i offshore na stoczni wojennej

    Tylko budowa Portu Zewnętrznego da możliwości dalszego rozwoju. Przecież każdy m2 jest zagospodarowany, dlatego kupili teren po Naucie i złożyli ofertę na zakup Stoczni Wojennej gdzie chaszcze rosną i nic się nie dzieje. A ostatnio przegrali przetarg na patrolowiec z francuzami o 30 mln PLN. Dziś w kryzysie i wzroście bezrobocia rząd powinien chronić miejsca pracy w stoczniach i tych ostatnich w Stoczni Wojennej, przekazując teren Stoczni Wojennej Portowi by przeładowywać i składać elementy morskich farm wiatrowych. Bo liczenie na kontrakty i rozwój floty wojennej trzeba między bajki

    • 4 1

  • I co dalej?

    Tak źle jak jest obecnie nawet w latach poprzednich nie było.

    • 0 4

  • off shore (1)

    Jak Port Gdynia kupilby wystawione tereny Stoczni Wojennej to z pprzeładunkufarm wiatrowych byłyby kolejne bańki. Ale tam przykuli sie do stołków Prezesiki i grzeją ciepłe posadki

    • 14 3

    • I powiększyłoby się terminal kontenerowy. W tym są pieniądze...

      • 3 1

  • Szczególnie dużo węgla od ruskich idzie :) Jakbyśmy własnego nie mieli :)

    A obiecywali przed wyborami że eksportu węgla nie będzie :)

    • 6 4

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane