stat

Port Gdańsk. Więcej zboża, mniej ro-ro i paliw

Port Gdańsk pomimo spadku w przeładunku kontenerów nadal plasuje się na drugiej pozycji w morskim rankingu kontenerowym na Bałtyku.
Port Gdańsk pomimo spadku w przeładunku kontenerów nadal plasuje się na drugiej pozycji w morskim rankingu kontenerowym na Bałtyku. fot. materiały prasowe

O tym, że koronawirus wywiera wpływ na gospodarkę, mówi się wiele, ale najbardziej obrazują to twarde dane. Port Gdańsk przedstawił wyniki za pierwszy kwartał tego roku. Spadek przeładunków w porównaniu do roku ub. wyniósł 8,3 proc.



W Porcie Gdańsk w I kwartale 2020 roku przeładowano 11,3 mln ton. Jest to wynik niższy o 8,3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w roku 2019. Odnotowano spadki w większości grup ładunkowych - paliwa (-16,8 proc.), węgiel (-27,5 proc.), drobnica (-1,2 proc.) kontenery (-2,1 proc.) i ro-ro (-23,8 proc.). Jednak są też grupy towarowe, w których odnotowano wzrost - LPG (+27 proc.) i innych masowych (+6,4 proc.). Największy jednak dotyczył zbóż, bo aż o 223 proc. W I kwartale tego roku w Porcie Gdańsk nie obsłużono ładunków z grupy "drewno" oraz "ruda". Podział struktury przeładunków to: masowe płynne 29,7 proc., masowe suche 23,8 proc., ładunki drobnicowe 46,5 proc.

Gospodarka morska w Trójmieście



Odnotowano też mniejszą liczbę ładunków z grupy ro-ro, które odnotowały 24 proc. spadek rok do roku, a stało się to głównie z powodu mniejszej liczby samochodów handlowych. Natomiast ładunki promowe ro-ro utrzymują się na podobnym poziomie co w roku ubiegłym, odnotowując zaledwie 1,5 proc. spadek w stosunku do roku poprzedniego.


Liczba zawinięć statków handlowych do Portu Gdańsk w tym okresie wyniosła 764, co oznacza wzrost o 17 zawinięć w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku. Równocześnie w 2020 roku zanotowano niższą średnią pojemność brutto statku niż w I kwartale 2019 roku, głównie z powodu mniejszej liczby zawinięć kontenerowych statków oceanicznych w marcu.

A jak wygląda sytuacja w branży? Największy port europejski Port Rotterdam po I kwartale bieżącego roku odnotował spadek rok do roku na poziomie 9,3 proc., a drugi co do wielkości port europejski - Antwerpia - odnotował wzrost 4 proc. rok do roku. Zjawisko rozprzestrzeniającej się epidemii koronawirusa, które obejmuje swym zasięgiem coraz większą część świata w aspekcie terytorialnym, oddziałuje na całą globalną gospodarkę i handel, odwracając dotychczasowe trendy rynkowe i tym samym zakłócając obowiązujące prognozy.

Port Gdańsk pomimo spadku w przeładunku kontenerów nadal plasuje się na drugiej pozycji w morskim rankingu kontenerowym na Bałtyku, a do lidera bałtyckich przewozów kontenerowych, portu St. Petersburg, który przeładował w analogicznym okresie 561 950 TEU, brakuje mu 87 557 TEU.

Opinie (26) 2 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....