Port Gdańsk. Więcej zboża, mniej ro-ro i paliw

Najnowszy artukuł na ten temat

Port szuka chętnych na dzierżawę terenów w Porcie Centralnym

Port Gdańsk pomimo spadku w przeładunku kontenerów nadal plasuje się na drugiej pozycji w morskim rankingu kontenerowym na Bałtyku.
Port Gdańsk pomimo spadku w przeładunku kontenerów nadal plasuje się na drugiej pozycji w morskim rankingu kontenerowym na Bałtyku. fot. materiały prasowe

O tym, że koronawirus wywiera wpływ na gospodarkę, mówi się wiele, ale najbardziej obrazują to twarde dane. Port Gdańsk przedstawił wyniki za pierwszy kwartał tego roku. Spadek przeładunków w porównaniu do roku ub. wyniósł 8,3 proc.



W Porcie Gdańsk w I kwartale 2020 roku przeładowano 11,3 mln ton. Jest to wynik niższy o 8,3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w roku 2019. Odnotowano spadki w większości grup ładunkowych - paliwa (-16,8 proc.), węgiel (-27,5 proc.), drobnica (-1,2 proc.) kontenery (-2,1 proc.) i ro-ro (-23,8 proc.). Jednak są też grupy towarowe, w których odnotowano wzrost - LPG (+27 proc.) i innych masowych (+6,4 proc.). Największy jednak dotyczył zbóż, bo aż o 223 proc. W I kwartale tego roku w Porcie Gdańsk nie obsłużono ładunków z grupy "drewno" oraz "ruda". Podział struktury przeładunków to: masowe płynne 29,7 proc., masowe suche 23,8 proc., ładunki drobnicowe 46,5 proc.

Gospodarka morska w Trójmieście



Odnotowano też mniejszą liczbę ładunków z grupy ro-ro, które odnotowały 24 proc. spadek rok do roku, a stało się to głównie z powodu mniejszej liczby samochodów handlowych. Natomiast ładunki promowe ro-ro utrzymują się na podobnym poziomie co w roku ubiegłym, odnotowując zaledwie 1,5 proc. spadek w stosunku do roku poprzedniego.


Liczba zawinięć statków handlowych do Portu Gdańsk w tym okresie wyniosła 764, co oznacza wzrost o 17 zawinięć w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku. Równocześnie w 2020 roku zanotowano niższą średnią pojemność brutto statku niż w I kwartale 2019 roku, głównie z powodu mniejszej liczby zawinięć kontenerowych statków oceanicznych w marcu.

A jak wygląda sytuacja w branży? Największy port europejski Port Rotterdam po I kwartale bieżącego roku odnotował spadek rok do roku na poziomie 9,3 proc., a drugi co do wielkości port europejski - Antwerpia - odnotował wzrost 4 proc. rok do roku. Zjawisko rozprzestrzeniającej się epidemii koronawirusa, które obejmuje swym zasięgiem coraz większą część świata w aspekcie terytorialnym, oddziałuje na całą globalną gospodarkę i handel, odwracając dotychczasowe trendy rynkowe i tym samym zakłócając obowiązujące prognozy.

Port Gdańsk pomimo spadku w przeładunku kontenerów nadal plasuje się na drugiej pozycji w morskim rankingu kontenerowym na Bałtyku, a do lidera bałtyckich przewozów kontenerowych, portu St. Petersburg, który przeładował w analogicznym okresie 561 950 TEU, brakuje mu 87 557 TEU.

Opinie (26) 2 zablokowane

  • podstawa to węgiel z Rosji dla dobrej zmiany (5)

    • 32 11

    • Niestety rudemu i polszwewikom udało się zamknąć tylko stocznie

      • 2 10

    • (1)

      o czym mówisz? przecież obrót węglem spadł? przestań pleść głupstwa

      • 5 1

      • A na III rejonie nie widziałem tyle węgla od 30 lat. Tylko, ze wtedy był eksportowany , a teraz importowany. Nawet teraz stoi jakiś masowiec. Chaldy zasypane po horyzont.

        • 2 2

    • Podstawa to kalkulacja

      Jeśli opłaca się bardzie kupić niż wydobyć to chyba dobry pomysł ? A ze swojego korzystać gdy cena z zewnątrz wzrośnie......w dodatku 80% węgla z importu to węgiel nabywany przez podmioty prywatne nie państwowe (przykład - kilka całych składów kolejowych ostatnio jechało do Czech....) ale ameba pro rudzielec tego nie zrozumie......

      • 7 0

    • grunt to głupoty gadac, nawet jak się nic nie wie w temacie

      udział w porcie węgla z rosji jest na niższym poziomie niż poparcia dla Kidawy

      • 5 1

  • (4)

    Co się dziwić że najwięcej przeładowania zbóż jak mieliśmy największy eksport a ceny pójdą w górę oj pójdą

    • 12 0

    • Odkupimy po wyższej cenie.

      Pewnie jakiś brat jakiegoś ministra zna już kogoś, kto ma do sprzedania.

      • 12 1

    • Zboże było w Gdańsku bo w Gdyni już nie było gdzie magazynować (2)

      Zapraszam do Gdyni

      • 3 1

      • w Gdyni nie ma gdzie magazynować, bo nie ma magazynów (1)

        mały port takie uzupełnienie Gdańska, jedynie zboże i roro na poziomie, reszta w tyle

        • 0 1

        • Pojedź do Gdyni to zobaczysz

          • 0 0

  • no no no

    a jesienią zaczniemy sprowadzać zboże z chin i ameryki , tak tak

    • 21 2

  • Eksploatacja... (4)

    ...to już wiadomo dlaczego zatrudnili jako dyrektora handlowego mega fachowca z portu w Poznaniu, będzie nowy towar-pyry

    • 20 0

    • :) (1)

      I będą frytki, chipsy i placki ziemniaczane. A na stołówce na BG pojawił się gzik w menu.

      • 4 0

      • Poprzedni "mega" fachowiec zniknął. Jeszcze bardziej obetna pesje to nikt do pracy nie przyjdzie.

        • 5 0

    • Jak ten fachowiec z Poznania dostał się do PGE?

      Klienci zadowoleni ze współpracy?

      • 0 5

    • Jeszcze

      Pamiętać należy o fotografie-konfidencie z angażem dyrektora

      • 4 0

  • zdjęcie kontenerowca pod artykułem o zbożach i paliwach to jakieś nieporozumienie...

    • 8 1

  • Ale czołgi potaniatały przecież

    Paliwa: - 700 tys.t; węgiel - -500 tys. t; ale zboże wzrosło o 223%!!! czyli raptem +200 tys.t. Tak to sprzedaje się kiepskie informacje. Mamy 14 maja a tutaj podajemy wyniki za I kwartał. Czyżby kwiecień był tragiczny i lepiej nie mówić o obrotach za 4 miesiące?

    • 11 1

  • co robią te kontenerowce na redzie do Gdyni i jeden czerwony chyba do Gda od 2 czy 3 tygodni (1)

    Są trzy czerwone roro i jeden czarny pusty kontenerowiec i chyba jeszcze coś czarnego. Kwarantanna jakaś?

    • 6 0

    • Reda

      Brak pracy.Czekają na ładunek.

      • 2 0

  • Port przeładował okrągłe zero.

    Mało kto wie ,że port w Gdańsku nie przeładował ani jednej tony ładunku.Port to po prostu dzierżawca terenu a cała robotę wykonują działające na terenie portu prywatne firmy jak terminal kontenrowy.
    Sam mam klika nieruchomości ,które wynajmuję ,ale czy ja sie chwalę ile to informatyk który wynajmuje moje mieszkanie zrobił programów komputerowych.Port to po prostu administrator terenu: dzierżawi nabrzeża i teren. Tak ja ja muszę moje mieszkanie umeblować podpisac umowy z dostawcami mediów,zadbać o ewntualny remont.

    • 19 2

  • Koniec propagandy sukcesu ?

    W PGE wrze, a w Porcie fatalna atmosfera, zastraszanie ludzi i nieudolność

    Koronawirus spadł obecnemu zarządowi z nieba, choć przez chwilę przykrywając to co się tu wyprawia

    • 14 0

  • PGE (1)

    A dlaczego w PGE wrze? Przecież wszystko jest już pod kontrolą.

    • 4 6

    • Pewnie dla tego nikt z pracowników przeładunkowych nie przyszedł w weekend pracować?

      • 8 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Anna Jakób

Członek zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Wcześniej przez kilkanaście lat pełniła...