• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia walczy o przestrzeń do rozwoju

Wioletta Kakowska-Mehring
25 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Port Gdynia jest bardzo wrośnięty w miasto i brakuje mu terenów inwestycyjnych.
  • Tereny które chce pozyskać Port Gdynia.
  • Zasięg Portu Gdynia.
  • Obszar Portu Gdynia po powstaniu tzw. portu zewnętrznego.

Port Gdynia zanim "wyjdzie w morze" najpierw chce pozyskać nową przestrzeń na lądzie. Tereny po stoczni Nauta, po Stoczni Marynarki Wojennej i Vistalu oraz centrum logistyczne. Na ten cel zarząd portu chce przeznaczyć 220 mln zł.



Port Gdynia jest tak bardzo wrośnięty w miasto, że coraz trudniej o tereny inwestycyjne. Dlatego władze portu korzystają z każdej okazji do powiększenia swoich granic. W najbliższym czasie do pozyskania są tereny po Stoczni Remontowej Nauta. Ta kilka lat temu przeniosła się do obiektów po Stoczni Gdynia i do tego rozwija Zakład Nowych Budów w Gdańsku. Na działkę przy ul. Waszyngtona 1 zobacz na mapie Gdyni w Gdyni Nauta po raz kolejny szuka nabywcy. Za teren o powierzchni blisko 62 tys. m kw. inwestor będzie musiał zapłacić co najmniej 90 mln zł. Nadal nie wiadomo, czy powstanie tam planowana od lat zabudowa mieszkaniowo-usługowa, czy jednak całość zostanie wchłonięta przez Port Gdynia. Port bowiem ma prawo pierwokupu i swoje plany w stosunku do tej nieruchomości.

Czytaj też: Co najmniej 90 mln za teren w centrum Gdyni

- Dla nas atrakcyjny jest każdy kawałek terenu w sąsiedztwie. Jeżeli my nie kupimy tej działki, to kupi ją jakiś deweloper pod apartamentowce. A takie sąsiedztwo będzie dla nas trudne. Obok prowadzona jest działalność portowa, która potrafi być uciążliwa. Gdyby teren trafił do nas, to umielibyśmy zadbać o stworzenie bariery między portem, a częścią mieszkalno-usługową - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Według planów na ten teren można np. przenieść działalność administracyjną spółek operujących w porcie.

- Pomysłów jest kilka, m.in. SAR poszukuje działki aby postawić nowy obiekt, gdzieś trzeba też zbudować elektrownię gazową już z myślą o powstaniu portu zewnętrznego. Być może terenem byłby zainteresowany Portowy Zakład Techniczny, który zajmuje się montażem konstrukcji stalowych lub udałoby się stworzyć tam zaplecze dla cruiserów. Taka działalność nie jest uciążliwa, więc mogłaby być prowadzona w sąsiedztwie apartamentów - dodaje Adam Meller.
W sierpniu 2015 roku Port Gdynia kupił już część terenu od Nauty. Na działce o łącznej powierzchni ponad 2 ha zlokalizowanej przy Nabrzeżu Śląskim zobacz na mapie Gdyni powstał m.in. magazyn paszowy. Ostatnio ZMPG za kwotę 39,5 mln zł udało się pozyskać nieruchomości należące do spółki zależnej firmy Vistal, która przeżywa kłopoty. Chodzi o nieruchomości zlokalizowane przy ul. Czechosłowackiej 3 w Gdyni na Nabrzeżu Węgierskim zobacz na mapie Gdyni. Wciąż toczą się rozmowy na temat 11 hektarów zobacz na mapie Gdyni, które Port mógłby kupić od Stoczni Marynarki Wojennej należącej do Stoczni Wojennej. Chodzi o działkę, ale także o możliwość przeprowadzenia inwestycji komunikacyjnych, które połączyłyby tę działkę z resztą portu. Te rozmowy prowadzone są z resortem obrony.

Kolejną sprawą są tereny pod działalność magazynowo-logistyczną. Port dalej rozwija centrum logistyczne przy bazie promowej przy Estakadzie Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. W 2016 roku od państwa udało się pozyskać do nieodpłatnego użytkowania 11,8 tys. m kw. gruntów położonych w granicach administracyjnych portu (w sąsiedztwie centrum logistycznego przy ul. Kontenerowej). Większe możliwości daje jednak rozwój tej działalności na obrzeżach Gdyni w sąsiedztwie Kosakowa w ramach projektu "Dolina Logistyczna". Chodzi o poszerzenie działalności portowej właśnie o Kosakowo, ale także o Rumię, Redę i Wejherowo.

Ostatnią fazą ekspansji terytorialnej Portu Gdynia będzie budowa portu zewnętrznego, czyli "na wodzie". Według wstępnych koncepcji port zewnętrzny będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego zobacz na mapie Gdyni. Najbardziej prawdopodobne jest powstanie tam terminalu kontenerowego, dzięki temu do gdyńskiego portu będą mogły wpływać największe na rynku jednostki. Obecnie wpływanie kolosów jest niemożliwe z powodu wewnętrznego położenia portu. Rozważane jest też powstanie tam nowego nabrzeża dla wycieczkowców. Jednak to zależy od rozmów z konkretnymi inwestorami, ponieważ ta inwestycja ma być realizowana na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego.

- Jeszcze w tym roku zlecimy wykonanie analizy środowiskowej tej inwestycji i wykonanie koncepcji - mówi prezes Meller. - Jeszcze za wcześnie mówić o konkretach, na razie prowadzimy rozmowy. Zainteresowanie jest. Trzech partnerów wydaje się bardzo poważnych.

Miejsca

Opinie (103)

  • Daj polakom troche wolności ,samorządnosci to przechachmęcą i roztrwonią wszystko !!!

    Nawet Swoją Ojczyznę przehandlują !!! - Lepiej się czujemy , funkcjonujemy , ba - nawet się szanujemy jak jesteśmy krótko za morde trzymani ! , i nie ważne kto i kim jest ten trzymający !...Sami nie potrafimy !

    • 1 1

  • Zdecydowanie leniej rozwijac port na terenach po stoczni marynarki wojennej niz na terenie with miescie po Naucie

    • 2 6

  • Łoter fronta nam trzeba !- a Port ? -są plany ...

    • 3 1

  • Jaki zarząd takie pomysły. (3)

    Ten nowy dworzec promowy w tej lokalizacji to jakaś porażka! Ani dojazdu, ani wyjazdu, a służby miejskie niech już zaczną stawiać na ul. Chrzanowskiego znaki "Zakaz wjazdu do miasta powyżej 3,5 t"!!!

    • 16 11

    • Na Chrzanowskiego ma byc portowe centrum kryzysowe (2)

      to akurat będą mieli co robić ;)

      • 4 0

      • Jakie centrum? (1)

        • 0 0

        • Idź zapytac strazakow na chrzanowskiego

          • 0 0

  • Ciekawe (1)

    Dzisiaj Port zajmuje się komercjalizacją swoich budynków magazynowych/biurowych, wszystko idzie pod wynajem. Być może na pozyskanym terenie nie powstałyby osiedla ale wybudujecie biurowce i taką to uciążliwą "portową" działalność będziecie prowadzić

    • 20 6

    • Ale jak port wynajmie

      Te tereny to jakiś procent zasili budżet miasta, a z tych mieszkań kto będzie miał zyski?

      • 2 0

  • Na terenach zrujnowanego dalmoru szczurek pozwolił budować zamknięte osiedle (42)

    Na miedzytorzu też szczurek sprzedał teren semeko i będzie blokowisko. Po naucie spodziewam się podobnego scenariusza, rujnowania potencjału Gdyni przez zabudowę mieszkaniową:((

    • 115 28

    • Nie! (7)

      Tam powinny być mieszkania, tylko ze nie w takiej formie i treści, jak pozwolono zrobić PHN.

      Port nie musi być całościowo stricte przy nabrzeżach. Wiele rzeczy można wykonywać nieco wgłąb lądu, na terenach Międzytorza, cz Stoczni oraz planowanej doliny logistycznej.

      • 6 23

      • Jesteś trollem z urzędu miasta??? (5)

        Miedzytorze szczur sprzedał deweloperowi a dwa nie słyszałem o portach w głębi kraju, wszędzie na świecie są one przy wodzie.

        • 27 5

        • A Elbląg?

          Wielka pomyłka planistów - czyli jak pogłębić port i dopiero potem zastanawiać się jak do niego dopłynąć czymś więcej niż motorówką :)

          • 3 0

        • o porcie Radom nie słyszałeś? przecież to jedna z wizji Macierewicza (3)

          • 9 4

          • (2)

            a słyszałeś gdzie francuska stocznia ma siedzibę? i nie jest to jedna z wizji Macierewicza

            • 3 4

            • pewnie... (1)

              Chiński port Wuhan jest 500km od wybrzeza Pacyfiku. Jest tam też jedna z większych stoczni. Tylko że to miasto lezy nad Jangcy, której głębokość i inne parametry pozwalają na obsługę statków oceanicznych.
              Czy też mamy taką rzekę?

              • 10 1

              • wykopiemy

                kot jarka

                • 5 3

      • Oczywiście, masz rację-porty morskie wcale nie muszą być utożsamiane z morzem, nabrzeżami - ogólnie ze słoną wodą morską! Rozszerzyłbym jednak twój pomysł i zdecydowanie większą część działalności portu przeniósłbym w Bory Tucholskie.

        • 29 5

    • (17)

      nie szkoda ci czasu na pisanie tych głupot codziennie?

      • 16 39

      • Trollu, co jest głupota? Czy cały naród budował port Po to żeby były tam bloki??? (15)

        • 46 15

        • Pojedź do Kopenhagi, Amsterdamu, Hamburga... (3)

          Zobacz jak tam zabudowują tereny portowe. Wszystko się zmienia i tak samo funkcje portowe i stoczniowe trzeba przenosić w nowe dogodniejsze miejsca. Trzeba budować nowe nabrzeża, dalej w morze, gdzie mogą cumować duże statki.

          • 3 7

          • W jakie morze (1)

            ta woda między Gdynią i Helem to jest zatoka. Jeśli byłeś w Amsterdamie, Hamburgu i innych portach to porównaj ich wielkość i usytuowanie. Jeśli byłby port w obrębie zatoki to i tak transport ładunków wgłąb lądu będzie musiał przebiegać obok twoich szklanych domów. Chciałbyś na stałe mieszkać w "międzytorzu". Oczywiście mieszkania te ktoś kupi, ale dochodu dla miasta będzie z tego w przyszłości.

            • 2 3

            • To w końcu proste - jeśli przybije statek do portu zewnętrznego, to trzeba będzie jakoś przywieźć/wywieźć ładunek.

              Nie wszystko da się puścić rurociągami...
              Międzytorze (a właściwie jego brak w granicach portu) będzie się odbijać czkawką władzom portu jeszcze przez wiele lat.

              • 7 0

          • najpierw rozwiń, zarób i zbuduj nowe

            potem pozbywaj się starego. Zepsuć jest bardzo łatwo, budowa jest kosztowna i trudna.
            Tak działają miejsca o których wspominasz. Jestem tam zdecydowanie częściej niż przeciętny obywatel Trójmiasta. Ile setek kilometrów nabrzeży i uzbrojenia posiadają? Likwidowane/rewitalizowane są tereny, których czas skończył się w 19 wieku... Nam jeszcze daleko do tego poziomu.
            Widzisz tylko atrakcyjną "skórkę", nie masz pojęcia o procesach, które ją tworzą.
            Kolejny piewca "epoki postindustrialnej"...
            Jedyny sensowny kierunek rozwoju Portu w Gdyni prowadzi przez tereny dawnej Nauty i Dalmoru. Miasto może się budować w dowolnym miejsci. Np. na Kępie Oksywskiej. Widoki będą jeszcze ładniejsze. To jest łatwe.
            Port buduje się nad wodą. Technologie pozwalają, że nawet na wodzie. Musi jednak mieć komunikację. To jest trudne.
            ALe się opłaca.

            • 8 1

        • sierotko, od lat przy nabrzezach dalmoru nic sie nie dzieje (10)

          to byl taki parking dla roznej masci szrotow. Kompletnie zmarnowany teren. Dobrze, ze beda tam apartamentowce. Lepiej budowac tu niz przy wysypisku smieci za obwodnica.,

          • 10 22

          • Może i się teren marnował. Ale budowa apartamentowców, to też marnowanie terenu. (5)

            • 16 3

            • (1)

              Pretensje miej do komuchów co zniszczyły gospodarkę morską w tym m.in Dalmor.

              • 4 5

              • Komuchy zniszczyli

                To my dokończymy dzieła

                • 4 1

            • najskuteczniejsza metoda aby na tym terenie nie powstało nic produktywnego. (2)

              i w okolicy też...
              Interesujące jest, czy utrzymanie nabrzeży nadal pozostanie obowiązkiem Urzędu Morskiego i Zarządu Portu?

              • 5 0

              • czy dobrze rozumiem (1)

                Że produktywne będą apartamentowce?

                • 2 1

              • język polski dopuszcza podwójne zaprzeczenie

                Mieszkanówka w tym miejscu to oczywiste kłopoty i konflikty z działalnością przemysłową i handlową.. A że klient "awanturujący się" i z możliwościami, to tym bardziej...

                "Apartamenty" są produktywne ale czerpanie z tego korzyści jest, jak dotąd, karalne. Przynajmniej w tej najkorzstniejszej i stabilnej działalności.

                • 4 1

          • nic się nie dzieje, bo wizja łatwej kasy zaślepiła pewne grono ludzi. (3)

            Wszelkimi sposobami próbuję zrealizować swoją koncepcje a jak nie mogą, to przeszkadzają... Za często na Florydzie się bywało ale za rzadko aby się dowiedzieć z czego ją zbudowano...
            Australijczyków odesłano z kwitkiem, to poszli do Gdańska.

            • 16 7

            • oj biedna ty jesteś biedna sierotko mariolko (2)

              siedzisz na bezrobociu i trolujesz od rana do wieczora,

              i ty myślisz że specjalistą od wszystkiego,
              na wszystkim się znasz i wszystko lepiej wiesz

              tylko dlaczego jesteś w życiu nikim,
              żałosnym, ujadącym w gorączce trolem?
              no dlaczego?

              • 4 18

              • Czy ty jesteś Kaszpirowski

                że na odległość poznajesz kim jest ta pani.

                • 1 1

              • Nie ma pensji z UM

                Musi to robić gratis.

                • 6 4

      • Jeśli nie jesteś z UM

        to jeszcze gorzej o tobie świadczy.

        • 4 0

    • Szczur sprzedał wiele miejsc...

      ....w wielu dzielnicach Gdyni, które powinny być przeznaczone dla społeczności lokalnej i wcześniej w latach 50-70-80tych kiedy były początki tych dzielnic, wtedy myślono o wiele lepiej o tzw. urbanistyce niż dziś. Dziś Szczur sprzedał deweloperce wszystkie już chyba wolne przestrzenie pomiędzy blokami, jakie sprzedać można było. Powstają bloki kuriozum, które zasłaniają światło innym. Moim zdaniem mieszkańcy powinni mu za to "jaja urwać"

      • 7 0

    • (6)

      Dalmor należy do Skarbu Państwa, międzytorze należy do Skarbu Panstwa. PHN oraz PKP są gestorami terenu miasto co najwyżej może uchwalić plan zagospodarowania, który musi uwzględniać potrzeby właściciela terenu. Jeśli właściciel i miasto się nie dogadają to rozstrzyga sąd. A wiec Szczurek nie ma nic do gadania. Zarzad Portu musi kupić tereny Nauta aby port mógł funkcjonować. MTMG pracuje 24h/7dni w tygodniu, generując hałas i zapylenie a wiec nie wyobrażam sobie sąsiedztwa apartamentowców - zaraz będą protesty itp. A to port przynosi kasę a nie apartamenty

      • 19 8

      • Na Morskiej i Kapitańskiej słychać hałas z portu. Fajnie będzie mieszkać na "międzytorzu". No chyba że całkiem zlikwidują port.

        • 6 1

      • Miasto Gdynia miało bardzo dużo do gadania i z tej możliwości korzystało...

        Proponując gondole i inne takie pomysły na przejętych terenach. A ponieważ cały pomysł na glinianych nogach, to się wszystko roz...ło... I hieny szarpią. Warto sprawdzić, kto przy tych zagadnieniach pracował. I jakie były koleje losu kolejnych "włascicieli".

        "Co więcej, są przykłady, że gmina nie dość, że nie wniosła swoich terenów aportem do spółki, to poczyniła zakusy na tereny portu. W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. „międzytorzu” i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron – co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."

        " Prominentny przedstawiciel miasta wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że „nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem” miasto mu tam budować się nie pozwoli."

        • 15 3

      • No tak, biedny szczurek jak zwykle nic nie może. (3)

        Dlaczego prezydent Gdańska i Szczecina nie wpuszcza deweloperów do portu???

        • 18 8

        • Prezio Gdańska (1)

          wpuszcza więc się doucz synku. Nowa wałowa i teren koło drogi nowa wałowa.

          • 3 6

          • O! Port na Wałowej?

            • 8 1

        • Bo wiedzą, że port to praca i pieniądze dla miasta i mieszkańców

          • 18 3

    • miedzytorze (6)

      to wlasnosc PKP wiec Szczurek nie mial zbyt wiele do gadania, jedyne co mogl powiedziec na temat tych gruntow to plan zagospodarowania ktory spieprzyl na makasa wciskajac galerie przy dworcu. Dla mnie jest inne pytanie: kiedy w Gdyni powstanie prawdziwa baza terningowa dla pilkarzy, pelnowymiarowe podgrzewane boiska, zaplecze, bo to co teraz jest to masakra. Gdzie zima na trenowac Baltyk, Arka, wszystkie dzieci ze szkolek pilkarskich, na orlikach powodujacych zwyrodnienia w ukladzie kostno-stawowym.

      • 4 14

      • szczur rocznie daję 8 000 000 zł na prywatny klub sportowy a dzieci ćwiczą na klepisku:(( (3)

        • 16 7

        • (2)

          za reklamę miasta

          • 2 9

          • reklamą miasta jest informacja, że można tu zarobić

            a nie, że masz kupić mieszkanie i się zameldować aby PIT dał sie "opitolić"...
            Zarabiać ma się w mieście a nie na mieście.

            • 8 0

          • co dała ta pseudo reklama??? Ilu ludzi ogląda ekstraklasę???

            • 10 4

      • to nie sport tylko rewia gladiatorów

        naszprycowanych pieniędzmi i sterydami
        za de Cubertina nie byli by sportowcami tylko atletami, cyrkowcami

        sportu jest więcej gdy z sąsiadem się ścigacie kto szybciej przekopie swój ogródek

        a zawody naszprycowanych "zawodowców", oglądane przez rządną widowiska gawiedź, pod egidą Ministerstwa Hodowli Wyczynowców, Hazardu i Teleagitpropu to cos baardzo innego, baardzo niesportowego właśnie

        • 5 0

      • powstanie gdy będziemy mieli wystarczające dochody

        aby takie koszty ponieść.
        "Międzytorze" to pas terenu wzdłuż Jana z Kolna. Nie jest on własnoscią PKP. Istotnie, były zakusy aby w to włączyć równiez portowe torowiska i prowadzić wspólne przedsięwzięcie ale "opcja się zmieniła".
        Czy dobrze? Zobaczymy... Jedno jest pewne, te wojenki urzędników, którzy nie liczą kosztów i przychodów (bo nie ich koszty a przychody...), drogo nas kosztują.

        • 4 2

    • W dodatku pusta.

      Kto tam kupi mieszkania? Drogie beda bo w centrum. I znowu bedzie jak "hotel na godziny" Sea Towers

      • 8 2

  • (1)

    Tereny po Naucie powinien zagospodarować deweloper. Port niech przejmie miejsce od MW i od Vistalu.

    • 4 44

    • Boguś...

      Edzio ma "połówkę". Idź mu pomóż, bo sam nie da rady...

      • 1 0

  • Czy Prezydent Szczurek (1)

    to ten, którego można zobaczyć w TV jak przecina, odbiera medale itp.? Kiedy ostatnio się wypowiadał całościowo co chce zrobić z miastem portowym?

    • 7 1

    • Zapraszamy P. Szczurka

      Na ulicę Beniowskiego, aby zobaczył w jakim miejscu pozwala na wybudowanie wieżowców.

      • 2 0

  • szanowna p.Wioletto Krakowska-Mehring !... (1)

    a może by tak bardziej pochylić się nad podjętym tematem -"Port Gdynia walczy o przestrzeń do rozwoju " , Paranoja !- portowe tereny włącznie z nabrzeżami po "Dalmorze" oddaje się deweloperom zakładam ,że bez łapówek . Jakiś Idiota przy okazji robi włodarzom i Mieszkańcom Gdyni kisiel w głowach i krzyczy ,że Tu będzie drugi Dubaj ,przy nabrzeżach będą cumowały jachty miejscowych szejków {w Kosakowie będą stały ich odrzutowce !} .A ja niedawno pisałem używając sarkazmów - ,że z całego gdyńskiego portu zrobić Dubaj ,Szanghaj i Hong Kong a do rozwoju Gdyńskiego Portu nadaje się Wiczlino ,Koleczkowo i Szemud ! Czy obecna Polska to naprawdę kraj Idiotów ?

    • 12 1

    • Ma Pan 100% racji

      Obecne władze Gdyni zmieniają całkowicie charakter miasta. O takich zmianach mieszkańcy powinni być informowani na etapie wizji (jeśli takie w ogóle są) w jakim kierunku Gdynia ma sie rozwijać. Plany zagospodarowania to czysta fikcja. Jeśli moźna zmienić plan w każdej chwili, w zależności od tego kto jest właścicielem gruntu, to czyste pole do korupcji. Jeśli nie można wywłaszczyć 40 metrowego kawałka ścieżki przy bulwarze (zamieniono z Akademią Morską na atrakcyjne działki na Grabówku) a jednocześnie mówi się o wywłaszczeniu firmy Sword po to aby zrealizowć wizje deweloperów, to o co tu chodzi. O wszystkim dowiadujemy się z portali i artykułów prasowych i to wtedy gdy już wszystko jest "pozamiatane". Dlatego może warto by zmusić władze do wstrzymania się z uchwalaniem planów (duży wysyp w ostatnim czasie) i przedstawienia nam czy chcą zmienć Gdynię w przysłowiowy Dubai i jak chcą zwiększać dochody do budżetu gminy gdy zlikwidują port.

      • 6 1

  • A którędy dojechać do Portu ?Brak infrastruktury drogowej to jest problem Portu Gdynia! (4)

    • 56 6

    • jedziesz obwodem do konca potem na przejazd na chylce

      potem na puckiej potem w prawo przez takie dziury obok kontenerow i jestes!

      • 3 0

    • (1)

      Mozna dolecieć albo teleportować sie

      • 10 1

      • ^ sprawdzone info

        • 6 1

    • Port dalej rozwija centrum logistyczne przy bazie promowej przy Estakadzie Kwiatkowskiego ...a estakada co roku w remoncie,

      • 19 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej ( 1995 r.), Francusko-Polskich Podyplomowych Studiów Bankowości i Finansów ( 1995 r.), Podyplomowych Studiów Podatkowych (2001 r.), Podyplomowych Studiów Menedżerskich - Executive MBA (2010 r.) organizowanych przez Gdańską Fundację Kształcenia Menadżerów i Rotterdam School of Management Erasmus University. Karierę zawodową rozpoczynał w 1995 najpierw w Dziale finansowym Danone Polska Sp. z...

Najczęściej czytane