• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Zewnętrzny w Gdyni. Wybrano doradcę

Wioletta Kakowska-Mehring
15 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Projekt Portu Zewnętrznego

Firmy consultingowe Ernst & Young, Domański Zakrzewski Palinka sp. k. oraz Wyg International będą doradzały Zarządowi Morskiego Portu Gdynia w sprawie budowy i komercjalizacji Portu Zewnętrznego, jaki ma powstać w Gdyni. Projekt ma być realizowany w ramach PPP, czyli partnerstwa publiczno-prywatnego.



- Wybór doradcy transakcyjnego jest jednym z kluczowych elementów w realizacji tej inwestycji. Ten etap projektu przeprocesowaliśmy wspólnie z departamentem PPP Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju i jesteśmy przekonani, że wspólnymi siłami osiągniemy sukces, znajdując odpowiedniego partnera biznesowego - zapewnia Adam Meller, prezes ZMPG.
Doradca transakcyjny zajmie się inwestycją w obszarach projektowych, uwzględniając przede wszystkim zagadnienia ekonomiczno-finansowe, prawne oraz techniczne. W postępowaniu wybrano ofertę złożoną przez wykonawców występujących wspólnie: Ernst & Young, Domański Zakrzewski Palinka sp. k. oraz Wyg International.

Od kontenerów po LNG



Według koncepcji będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego zobacz na mapie Gdyni. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu zwiększy się o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Z pirsu węglowego ma się rozpoczynać nowy układ portowy, mający prawie 3 km długości i prowadzący do nowego wejścia głównego do portu o szerokości 300 m.

Inwestycje biurowe i magazynowe w Trójmieście



Port Zewnętrzny będzie posiadał nabrzeże o długości 2,5 tys. m i szerokości 700 m, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać będzie 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już po 2020 roku. Plany obejmują również powstanie terminalu LNG, który będzie służył do bezpośredniego bunkrowania statków przypływających do Portu Gdynia. Ma powstać też elektrownia LNG, która zapewniłaby dostawy tego medium dla całego Portu Zewnętrznego, czyniąc go niezależnym od podmiotów z zewnątrz.

- Rozbudowując port o dodatkowe hektary, staniemy się jeszcze bardziej efektywni pod względem przychodów. Powodzenie projektu zależy od przyjętego sposobu realizacji oraz zaangażowania wszystkich stron. Wybierając formułę partnerstwa publiczno-prywatnego, wybraliśmy najkorzystniejszą pod względem ekonomicznym i biznesowym drogę realizacji tej inwestycji. Do budżetu państwa z tytułu działalności Portu Zewnętrznego wygenerujemy nawet 4 mld zł - komentuje Maciej Bąk, wiceprezes ZMPG.

Praca w Trójmieście



Formuła PPP pozwala wykorzystać kapitał, wiedzę i doświadczenie sektora prywatnego w finansowaniu inwestycji i usług publicznych. Port Gdynia działa zgodnie z zapisami Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w której jednym z celów jest wskaźnik mówiący o 25 proc. udziale inwestycji w PKB. Aby osiągnąć wyznaczony cel, polska gospodarka potrzebuje różnych źródeł i sposobów finansowania, formuła PPP jest jednym z nich.

Szansa na dalszą współpracę z dzierżawcą BCT



Rozmowy z potencjalnymi partnerami trwają już od dłuższego czasu. Projekt Portu Zewnętrznego prezentowany jest na międzynarodowych targach logistycznych, ale także podczas wyjazdów studyjnych. Ostatnio władze portu były z wizytą w Manili.

- Zaprezentowaliśmy obecnie funkcjonujący Port Gdynia, a także plany rozwojowe i najbliższe inwestycje. Z bardzo dużym zainteresowaniem spotkał się projekt pogłębiania akwenów, jak i budowy Portu Zewnętrznego - powiedział prezes Meller.
Delegacja spotkała się z prezesem i współwłaścicielem grupy ICTSI, panem Enrique Razon. Obie strony wyraziły chęć kontynuacji współpracy w przyszłości. Przypomnijmy, że ICTSI od 2003 roku dzierżawi BCT Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni. Firma ta jest międzynarodowym operatorem terminali kontenerowych, który zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie.

Miejsca

Opinie (84) 7 zablokowanych

  • a nie misiewicz?

    zaskoczony...

    • 2 4

  • A radio Toruń inżyniera Ojca Menadżera?

    możnaby dobudować geotermię i punkt zdawania samochodów dla bezdomnych.

    • 9 5

  • Nie ma sensu (1)

    Transport morski wkrótce przestanie istnieć

    • 1 18

    • Chyba Ty znikniesz. Transport morski to nadal przyszłość, która się nie zmieni. Podaj mi chociaż jeden środek transportu, które jednocześnie bierze tyle samo kontenerów lub innych rzeczy.

      • 10 0

  • (1)

    Czy już nie ma PG

    • 1 0

    • nie ma Katedry Budownictwa Morskiego

      • 1 1

  • Stawiam że pan Kacper przyjdzie do Portu.

    • 8 1

  • To moja koncepcja by zbudować porty i stocznie na zatoce w trójkącie Gdynia Hel Puck Gdynia (2)

    • 7 5

    • to koncepcja z lat 70 ubiegłego wieku

      Gdzie myślano o budowie gwieździstego terminala właśnie w tym trójkącie. Dumano też nad zasypaniem Zatoki Puckiej i zrobieniu tam placów składowych.
      A skończyło się jedynie na Północnym... Budowało go PRCiP, którego zasoby obecnie sa takie same jak wtedy, tylko znacznie starsze. Nasze "przygotowanie" do tego typu robót pokazało niedawnę pogłębianie toru wodnego Gdańska. Zrobiła to pogłebiarka o wyporności blisko 40kT... czyli ponad 10x więcej niż ta, którą dysponuje PRC...

      • 1 0

    • Bardzo dobra koncepcja, ok. Ale czy w takim wypadku PKS dorzuci dodatkowe połączenia?

      Bo ciężko będzie do roboty dojechać.

      • 5 0

  • BCT należące do filipińskiego ICTSI miało lada moment się zwijać .... (5)

    ale pan poseł Horała (nie mam 100% pewności ale chyba wciąż przebywający na bezpłatnym urlopie z BCT), w 2018r. wstąpił do polsko-filipińskiej grupy parlamentarnej i natychmiast zarysowała się nadzieja na dalszą, owocną bytność filipińskiego właściciela BCT w gdyńskim porcie. Rzecz jasna wycieczka władz gdyńskiego Portu do Manilii i ich rozmowy z panem Razonem (zapewne prowadzone w atmosferze zrozumienia i wzajemnego zaufania) zaowocują niewątpliwie skokowym wzrostem przeładunków w BCT i ogólną szczęśliwością - i to zanim jeszcze powstanie port zewnętrzny. Wszystko idzie ku lepszemu, pod warunkiem że szczęście budują przedstawiciele obecnej władzy a o sprawy dbają prawnicy tej władzy (np. BCT od maja br. jest reprezentowane przez kancelarię, której prawnicy reprezentują najważniejsze postacie obecnej władzy).
    A wracając do wycieczek zagranicznych - czy do właściciela GCT władze gdyńskiego portu też pofruną z wizytą?

    • 28 19

    • no z tym panem to przesadziłeś,

      toż to zwykły funkcjonariusz pisowskiego aparatu partyjnego

      • 8 1

    • (3)

      lubudu lubudu niech zyje nam prezes naszego klubu

      • 12 3

      • No jak to !?! (1)

        To radca Wojtek z Osowy już nie prawniczy dla BCT? Przecież on robił w BCT jak u siebie (od dobrych kilkunastu lat) i niemal wrósł w tę firmę.
        Och, to straszne .... Jak żyć panie prezesie, no jak żyć ?

        • 7 2

        • ????

          to niby wygryzł GD?

          • 0 0

      • jeden poleciał i cisza

        • 5 1

  • Opinia wyróżniona

    Oby się udało, ale tzw. Partnerstwo prywatni publiczne jest hasłem, które w ostatnich latach wiąże się w późniejszym czasie z oświadczeniem o braku chętnych podmiotów do przystąpienia do realizacji inwestycji

    • 19 5

  • Fajny pomysł ale kasy brak na to i zdobyć będzie trudno

    • 9 2

  • A nie można wyprowadzic w morze przeładunku węgla? (1)

    Co by nie pylił na Gdynię.

    • 21 4

    • Węgla pozbyć się w ogóle!

      Ten syf idzie nam wszystkim w płuca!

      • 5 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane