• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port kupuje nabrzeże od Stoczni Marynarki Wojennej

Wioletta Kakowska-Mehring
22 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
W najbliższych latach na inwestycje w gdyńskim porcie przeznaczonych zostanie ok. 736 mln zł. W najbliższych latach na inwestycje w gdyńskim porcie przeznaczonych zostanie ok. 736 mln zł.

Po dwóch latach starań udało się. Gdyński port kupuje Nabrzeże Gościnne zobacz na mapie Gdyni od Stoczni Marynarki Wojennej. Dzięki temu port będzie mógł zbudować nową obrotnicę, która umożliwi wpływanie do terminali większych statków.


Nakłady inwestycyjne w gdyńskim porcie. Nakłady inwestycyjne w gdyńskim porcie.

Do Gdyni mogą obecnie zawijać kontenerowce o pojemności do 6 tys. TEU i zanurzeniu do 13 metrów. Decydują o tym wielkość portowej obrotnicy i głębokość portu. Istniejąca obecnie 400-metrowa obrotnica pozwala na manewrowanie jedynie statkami o długości do 280 metrów.

O zamiarze zakupu nabrzeża od Stoczni Marynarki Wojennej oficjalnie mówiło się już w lutym 2012 roku. - Poszukujemy możliwości zwiększenia zdolności portu gdyńskiego do przyjmowania nawet nie głębszych, a dłuższych statków - mówił wówczas o projekcie Janusz Jarosiński, prezes ZMPG SA. - Naszym podstawowym mankamentem nie jest zanurzenie, nie jest głębokość, ale przede wszystkim długość statków, jakie mogą wpływać. Nasza obrotnica w porcie wewnętrznym ma tylko 400 m. Nasze rozmowy ze Stocznią Marynarki Wojennej zmierzają w kierunku pozyskania Nabrzeża Gościnnego po to, żeby je wyburzyć i zbudować obrotnicę - prawie 500 m - umożliwiającą zawijanie statków o długości 360-370 metrów. Zastrzegam jednak, że wszystko to chcemy zrobić w taki sposób, żeby w żadnym wypadku nie ograniczyć zdolności produkcyjnych SMW. Aby to, co dziś zlokalizowane jest na Nabrzeżu Gościnnym, mogło być realizowane w  innym miejscu. Z kolei port gdyński będzie mógł otworzyć sobie zupełnie nowe możliwości rozwoju. Jeżeli uda się pozyskać to nabrzeże, to będziemy mogli zrobić kolejny krok, tym razem w kierunku kolejnego pogłębienia.

Po dwóch latach negocjacji 27 stycznia zostanie podpisana umowa w sprawie sprzedaży. Port będzie mógł się rozwijać, a SMW dostanie zastrzyk gotówki, który pomoże zredukować zadłużenie, co może być wstępem do zmiany upadłości likwidacyjnej przedsiębiorstwa w postępowanie układowe z wierzycielami. Kwoty transakcji na razie nie podano.

Kilkanaście lat temu średnia pojemność kontenerowca wynosiła 1800 TEU, a  w 2011 już 3000 TEU. W ostatnich latach proces zwiększania ładowności kontenerowców przyspiesza. Niedawno największe budowane jednostki miały po 15 tys. TEU, dziś mają 18 tys. TEU, a w planach są jeszcze większe. Porty muszą być więc przygotowane do przyjmowania coraz większych, głębiej zanurzonych statków.

Takie kolosy do gdyńskiego portu nie wejdą, nie oznacza to jednak, że nie warto przygotować się na przyjęcie statków większych niż te obecne 6 tys. TEU. Obrotnica do pierwszy krok. Kolejnym będzie pogłębienia kanału portowego.

Miejsca

Opinie (47) 1 zablokowana

  • skandal

    Rozbroić Polskę i sprowadzić do roli wasala Europy to cel naszych "elit" rządzących.

    • 2 4

  • tylko delikatnie!

    ...i żeby mi nie ZARYSOWAĆ (!) dumy naszej marynarki, supertajnego, ultra nowoczesnego, najdrozszego na świecie, naszpikowanego niepowtarzalną i niopisywalną technologią, atomowego kadłuba dennego klasy Gawron, który zabija bez ostrzeżenia (narazie śmiechem ale w planach jest proca!)...

    • 6 1

  • smw

    Racja w smw wiekszośc to nieroby ,którzy za stoczniwe pieniądze zwiedzaję ciepłe kraje za przyzwoleniem zarządu i p.syndyk

    • 1 0

  • nieroby

    w smw pracują same nieudaczniki których już nikt nie chce widzieć w swoich firmach,taki np. dział handlowy .to dopiero lewusy i ten cały transport kupa śmiechu

    • 0 1

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Katarzyna Dobrzyniecka

Ekonomista, Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego Od ponad 10 lat Dyrektor...

Najczęściej czytane