• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Gdynia Portem Głębokowodnym" - zmartwienie czy zadanie?

Wioletta Kakowska-Mehring
1 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Do Gdyni mogą obecnie zawijać kontenerowce o pojemności do 6 tys. TEU i zanurzeniu do 13 metrów. Do Gdyni mogą obecnie zawijać kontenerowce o pojemności do 6 tys. TEU i zanurzeniu do 13 metrów.

Bałtycki Terminal Kontenerowy przy wsparciu władz gdyńskiego portu i Gdyni, rozpoczął kampanię na rzecz pogłębienia portu. Aby przykuć uwagę i pozyskać decydentów dla tej inicjatywy, BCT zorganizowało konferencję w Warszawie w redakcji miesięcznika "Polityka".



- To spotkanie ma uświadomić, że pogłębienie gdyńskiego portu jest zmartwieniem nas wszystkich - powiedział Krzysztof Szymborski, prezes zarządu Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego BCT, inicjator powstania raportu "Gdynia Portem Głębokowodnym". - Musimy to zrobić, bo inaczej nasz port znajdzie się na marginesie. My możemy przyjmować statki o pojemności poniżej 6 tys. TEU (standardowy kontener 20 stopowy), a lista bałtyckich portów, przygotowujących się do przyjmowania kontenerowców o pojemności powyżej 10 tys. TEU stale się wydłuża.

Według prognoz obroty kontenerowe będą rosły. Rynek bałtycki rośnie najszybciej. W ubiegłym roku przeładowano w bałtyckich portach ok. 8,7 mln TEU. Udział polskich portów na tym rynku wynosi ok. 16 proc. Ładunków przywożonych kontenerami jest coraz więcej, ale wciąż za mało przeładowywanych jest w naszych portach. Według wyliczeń na jednego obywatela naszego kraju przypada ok. 280 kilogramów towarów przewiezionych kontenerami, czyli 390 euro na osobę. Średnia europejska jest dużo wyższa - jest to odpowiednio - 1 tona produktów i 1900 euro na osobę. Jednak rosnące możliwości przeładunkowe polskich portów i utrzymująca się atrakcyjność inwestycyjna naszego kraju, daje nam duże szanse na poprawienie wyników i udziału w rynku. Potrzebne są jednak inwestycje.

- Stale zwiększający się popyt na przewozy towarów kontenerami wymusza na armatorach budowę statków o większej ładowności. Według zamówień armatorów aż 49 proc. statków w budowie lub w planach to jednostki powyżej 10 tys. TEU, 22 proc. powyżej 8 tys. TEU, a 6 proc. powyżej 6 tys. TEU - twierdzi dr Maciej Matczak z Akademii Morskiej w Gdyni.

Dziesięć lat temu średnia pojemność kontenerowca wynosiła 1800 TEU, a rok temu już 3000 TEU. W ostatnich latach proces zwiększania ładowności kontenerowców przyspiesza. Największe budowane jednostki mają po 15 tys. TEU, a w planach są statki o pojemności 18 tys. TEU. Porty muszą być więc przygotowane do przyjmowania coraz większych, głębiej zanurzonych statków.

Do Gdyni mogą obecnie zawijać kontenerowce o pojemności do 6 tys. TEU i zanurzeniu do 13 metrów. Decydują o tym wielkość portowej obrotnicy i głębokość portu. Istniejąca obecnie 400-metrowa obrotnica pozwala na manewrowanie jedynie statkami o długości do 280 metrów.

- Poszukujemy możliwości zwiększenia zdolności portu gdyńskiego do przyjmowania nawet nie głębszych, a dłuższych statków - mówi z kolei Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. - Naszym podstawowym mankamentem nie jest jedynie zanurzenie, ale przede wszystkim długość statków jakie mogą wpływać. Dlatego prowadzimy ze Stocznią Marynarki Wojennej rozmowy zmierzające w kierunku pozyskania Nabrzeża Gościnnego po to, żeby je wyburzyć i zbudować obrotnicę - prawie 500 m - umożliwiającą zawijanie statków o długości 360-370 metrów. Zastrzegam jednak, że wszystko to chcemy zrobić w taki sposób, żeby w żadnym wypadku nie ograniczyć zdolności produkcyjnych SMW. Aby to, co dziś zlokalizowane jest na Nabrzeżu Gościnnym, mogło być realizowane w innym miejscu. Z kolei port gdyński będzie mógł otworzyć sobie zupełnie nowe możliwości rozwoju. Jeżeli uda się pozyskać to nabrzeże, to będziemy mogli zrobić kolejny krok, tym razem w kierunku kolejnego pogłębienia.

Aby jednak program "Gdynia Portem Głębokowodnym" udało się zrealizować potrzebne są ogromne środki. Jakie? Jeszcze nie szacowano. W czasie debaty wskazywano jedynie, że mogłyby one pochodzić ze środków unijnych. Jednak aby je pozyskać, trzeba przejść do działania. Obietnic padło wiele, zarówno ze strony władz państwowych, jak i sił parlamentarnych. Co z tego wyniknie?

- Mamy nadzieję, że pogłębienie portu nie będzie zmartwieniem, ale zadaniem dla nas wszystkich - powiedział w nawiązaniu do słów prezesa Szymborskiego obecny na spotkaniu Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

W imieniu władz rządowych obecna na debacie była dyrektor Monika Niemiec-Butryn z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, która zapewniła, że resort i rząd pracuje na strategiami dla gospodarki morskiej, że powstała międzyresortowa komisja zajmująca się sprawami morskiej gospodarki, że w jej resorcie trwają właśnie prace nad raportem dotyczącym prowadzonej polityki morskiej, który ma być gotowy do końca czerwca. Niestety, była tylko wyliczanka bez podania konkretnych działań. Nie wiadomo więc, czy sprawa pogłębienia gdyńskiego portu w ogóle znalazła się na liście działań i priorytetów rządu oraz jego polityki morskiej.

A czasu już nie ma. Porty Morza Północnego i porty bałtyckie już szykują się za zmiany w branży przewozów kontenerowych. W wielu z nich realizowane są inwestycje dotyczące głębokowodnych terminali.

Więcej o pomorskiej gospodarce

W najbliższym programie Marka Kańskiego Pomorska Kronika Biznesu: Kreatywni na start - Gdański Inkubator Przedsiębiorczości Starter zakłada Klaster Firm Kreatywnych; Creative Morning i Networking czyli korzyści z porannego myślenia i wspólnych biznesowych działań; Pomorski Park Naukowo-Technologiczny, New Connect, Giełda - jak rozkrecić interes i zdobyć kapitał na rozwój firmy...
Pomorska Kronika Biznesu w TVP Gdańsk w piątek o 18.20. Powtórka programu w sobotę o 17.15

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (44) 6 zablokowanych

  • (9)

    Gdańsk w oczy kole szczurka :]

    za 5, 6 lat nikt nie będzie potrzebował pogłębianie tego portu dla kajaków kontenerowych po zakończonej rozbudowie DCT do 4mln TEU

    szukajcie szczurki inwestora dla budowy zewnętrznego terminala inaczej spadniecie do II ligi

    • 57 59

    • (1)

      nie ma gdzie zbudowac taki terminal i taki nam pozostanie wystarczy a wy budujcie se wieksze jak chcecie mysle że mało kogo z Gdynian to interesuje żeby przescigac sie w terminalach macie miejsce na taki terminal to budujcie .

      • 18 12

      • polska język trudna język

        • 18 7

    • Jesteś chory sopocianie

      • 9 18

    • Trololololo (1)

      To przecież nie jest jakiś wyścig kto ma większy terminal i kto więcej kontenerów przewali.. Rety , jaka zawiść

      • 13 9

      • to biznes

        • 5 0

    • (1)

      Hoho mówi to gościu z tak przecież "morskiego" miasta jakim jest Sopot, a o naszą przyszłość się nie martw Tuskoprzyjacielu!!

      • 13 15

      • Kto zarobi na drogi, szkoły, przedszkola, może urząd miejski ? ? ?
        W Gdyni nie ma już żadnego zakładu przemysłowego. Otwórz oczy PISomatołku !

        • 8 1

    • Już widzę ten wylewający się jad, gdyby jednak UDAŁO się znaleść inwestora.

      I tak źle, i tak niedobrze.

      jak na razie, Trójmiasto na konkurencji portowej ZYSKAŁO, bo nigdy nie było tak gwałtownego rozwoju przewozów kontenerowych jak w ostatnich latach (nawet przejęcie głównego klienta gdyńskich terminali przez DCT nie odwróciło ogólnego trendu wzrostowego na dłużej niż rok). Rywalizacja jest zawsze tym, co zachęca klienta, bo rywalizacja to także redukcja kosztów i poprawianie jakości usług. gdzie nie ma rywalizacji a jest monopol, tam klient zagląda coraz rzadziej.

      Miasto z Portem powinny opracować jakąś strategię średnioterminową (perspektywa 5-10 lat), podkreślę jeszcze raz JAKĄŚ, bo na razie nie ma żadnej i mamy do czynienia jedynie z biernymi reakcjami na szybko zmieniający się rynek i to pomimo tego, że kierunek tych zmian nie jest aż tak trudny do odgadnięcia (to nie sadzenie ziemniaków, gdzie plony zależą głównie od ilości deszczu i zrzuconej przez Amerykanów stonki, czyli czynników nie do oszacowania).

      • 4 1

    • 50% przeładunków DCT to transhipmenty na wschód. problem w tym ze na wschodzie budują porty i niedługo DCT nie bedzie potrzebne. Szkoda tyle kasy w błoto..

      • 3 0

  • Wiwat Urząd Miejski w Gdyni (3)

    największy pracodawca w Gdyni !

    • 46 14

    • (2)

      Coraz większy! Ileż to budynków już zawłaszczył dla wciąż rozrastającej się biurokracji?

      • 17 4

      • propaganda kosztuje...

        i miejsca potrzebuje

        • 13 3

      • Dzięki temu każdy mieszkaniec Gdyni ma szansę być pogłaskany przez urzędnika. Zapewne dlatego władze miasta miały taki duży wynik wyborczy.

        • 10 3

  • Nowe miejsca pracy (1)

    popieram tworzenie nowych miejsc pracy w urzędach samorządowych i państwowych.

    • 24 11

    • Im więcej urzędników tym więcej potencjalnych konsumentów w sklepach.

      • 5 6

  • Statki morskie to przeżytek

    lepiej inwestować w samoloty no i przede wszystkiem w lotnisko w Kosakowie

    • 24 40

  • transport morski (3)

    Statki były, są i zawsze będą jedną z najważniejszych form transportu. Żaden samolot nie jest w stanie zabrać tyle ładunku co jednostka pływająca,a do tego dochodzą koszta... "Nowoczesny"-za dużo Gwiezdnych Wojen :)))

    • 31 1

    • (2)

      To dlaczego zlikwidowano Polskie Linie Oceaniczne ? ? ?

      • 3 11

      • Przecież PLO do dzisiaj istnieje fakt faktem że z małą ilością statków, ale z planami budowy nowych łajb w stoczniach chińskich!!

        • 8 5

      • Raczej

        Pogadaj z Balcerowiczem, oraz byłym zarządem PLO,

        • 8 3

  • O CZYM TU JEST MOWA? (1)

    Trochę dziwny jest ten artykuł, a prezes BCT wypowiada jakieś dziwadła. Dopiero co port pogłębił swoje kanały portowe, z korzyścią głównie dla BCT, który, nawiasem mówiąc, zazdrośnie działa przeciwko sąsiadującemu z nim GCT, chociażby w kwestii przedmiotowego pogłębiania. Pogłębianie kanałów portowych do głębokości powyżej 15 metrów na razie nie ma sensu, ponieważ, jak z resztą powiedział prezes portu, obecnie największym problemem jest brak możliwości obracania dużych statków wewnątrz portu. Port głębokowodny można by teoretycznie wybudować poza falochronem, ale na to musiałby się znaleźć inwestor zewnętrzny, bo finansowo port sam tego nie udźwignie. Póki co, inwestorzy wolą takie inwestycje realizować łatwiej przy porcie gdańskim. Są możliwe jeszcze inne, mniej lub bardziej "drastyczne" scenariusze rozwoju portu gdyńskiego, ale o tym zapewne niedługo zdecydują odpowiedzialni za strategię rozwoju portu. Władze centralne, tradycyjnie już, opieszałe w realizowaniu przedsięwzięć związanych z tzw. gospodarką morską nie mają żadnych motywacji, aby promować w tej sprawie Gdynię zamiast Gdańska. Z kolei władze Gdyni już dawno odwróciły się od portu gdyńskiego, czego przejaw można zobaczyć chociażby na stronie internetowej tego miasta poświęconej strategii jego rozwoju, gdzie port gdyński jest raz wymieniony w kontekście sukcesu miasta w odebraniu mu części obszaru (teren "Dalmoru"). Konkretnym dowodem na to jest też spowodowanie przebudowy Estakady Kwiatkowskiego w taki sposób, że nie jest ona dostosowana do przewozu ciężkich pojazdów wyjeżdżających z portu na obwodnicę Trójmiasta. Niewątpliwie port gdyński potrzebuje intensywnego wsparcia ze strony władz, aby się rozwijał. A tak w ogóle, to najwyższy już czas na komplementarną politykę w odniesieniu do sąsiadujących ze sobą portów w Gdańsku i w Gdyni, mających praktycznie jednego właściciela.

    • 39 7

    • Panie "m"

      a pisałem ostatnio o problemie i widzisz Pan "się potwierdził" ;)) I jeśli nie chcemy być IV Światem to idźmy czym prędzej w morze.
      Całe szczęście, że już trochę zaczynacie myśleć i wystawicie się w Cannes. Brawo.

      • 2 17

  • Dzień bez propagandy Gdyni dniem stracomym (2)

    od paru tygodni co parę dni trwa parcie propagandowe na pogłębienie portu w Gdyni. Żenada z żenuą.

    • 19 7

    • kart kibic reprezentacj polski jest ponad milion , ponoć będzie stadion na milion osób jest zapotrzebowanie (1)

      port Gdynia to nie port oceaniczny i tu nigdy nie będą i nie potrzebują wpływać tak wielki statki , no chyba że węgiel z kuby czy Brazyli przypłynie , no i oczywiście w Gdańśku uskteczniaja prpagande z Maersk , a takie 6 tys kontenerów to wcale nie mały statek taki średniak oceaniczny - czy ktoś mi może odpowiedzieć czy w Gdańsku w imporcie przy jeden vesel było 6000 kontenerów , bo o eksporcie to już nie wspomne ...:)

      • 4 7

      • 100000000000000000000000000 ton kawy do polski

        na tym stadionie to chyba z lornetką:)

        • 1 0

  • Trudno znaleźć inwestora... (1)

    Jak nawet strona bct.gdynia.pl nie jest dobrze przetłumaczona na język angielski, a sam prezes najwidoczniej też nie jest tym zainteresowany.

    Zresztą może nie p. Szymborski wypowie się na temat tego:
    1) Operatorzy STS robią już za gospodarzy statków...
    2) Ci wyżej lub ZŁODZIEJSKA FIRMA PANA KUSOWSKIEGO - Kadry Cargo zrobiła szkolenia pracownikom na cumowników tak aby nie brać ludzi z portu
    3) Atmosfera pracy w BCT jest mówiąc krótko do d*py, 8 piętro to jest jakaś maskara - myslą ze im wszystko wolno, zwłaszcza na czele jest MARCIN
    4) Brak jakich kolwiek zasad BHP - LUDZIE KUSOWSKIEGO CZYLI ZŁODZIEJSKIEJ FIRMY - Kadry Cargo bez jakich kolwiek zabezpieczeń odbezpieczają kontenery z >3 warstwy

    • 16 0

    • re

      ogólnie ciemn chmóry nad kołchozem - taem spyryt i morda w kubeł ...:)

      • 1 1

  • Jeżeli chcesz...

    1) zawsze mieć spóźnioną wypłatę,
    2) lub nawet wypłatę na czas, ale która się nie zgadza,
    3) prezesa który ma to w d*pie
    4) nie przewidzieć ile razy w miesiącu odbędziesz pracę zmianową
    5) zapłacić za ubranie robocze
    6) a przede wszystkim PRACOWAĆ JAK BEDUIN NA PODSTAWIE UMOWA ZLECENIE

    Ta praca jest dla ciebie w KADRY CARGO, zadzowń zgłoś się do Nas. My ci pomożemy ty pomożesz mi KUSOWSKI KRZYSZTOF.

    TYLKO U NAS ZAPEWNIAMY TO ZE WIECZNIE BEDZIESZ SIE DENEROWAŁ!

    • 32 1

  • moje trzy grosze (1)

    Najpierw pogłebią kanały portowe a potem oddadzą tereny portowe deweloperom na dzielnice mieszkanowe, jako realizację trendu odwracania się Gdyni od morza. Pogłebione kanaly przydadzą się,np. gdy nowi szczęśliwi mieszkańcy dawnego portu będą chcieli rozwiązać swe problemy kredytowe.

    • 17 5

    • Głupoty piszesz.

      Następnym razem, przez napisaniem komentarza, wypij poranną kawę na rozbudzenie.

      • 1 4

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora...

Najczęściej czytane