- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (62 opinie)
- 2 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (66 opinii)
- 3 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (109 opinii)
- 4 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (245 opinii)
- 5 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (72 opinie)
- 6 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (94 opinie)
Port w Gdańsku potrzebuje nowych terenów. Dwie ulice częściowo znikną
Rozwój gdańskiego portu wymaga zajęcia nowych terenów. Wkrótce z mapy Gdańska znikną fragmenty ulic: Pokładowej oraz Chemików. Kilka lat temu port zamknął dla osób postronnych ulice w rejonie Kapitanatu Portu Północnego. Zamknięte jest też przejście pod torami kolejowymi z ul. Sucharskiego do Portu Północnego.
Wzdłuż drogi trwa obecnie też przebudowa torów kolejowych, które w ostatnich latach były wyłączone z eksploatacji.
Prawdopodobnie już niebawem część tej drogi - na wysokości nabrzeża do przeładunku siarki - przestanie być dostępna dla osób postronnych.
Oczekiwanie na decyzję miasta, plan zagospodarowania gotowy
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk czeka obecnie na zgodę miasta dotyczącą wyłączenia odcinka ok. 370 m ul. Pokładowej z kategorii dróg powiatowych. Decyzja ta powinna być jednak czystą formalnością, ponieważ sprawa częściowo rozstrzygnięta została już sześć lat temu na etapie prac planistycznych.
- Pozbawienie fragmentu ul. Pokładowej statusu drogi publicznej jest konsekwencją ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Stogi Portowe teren Nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej w rejonie Twierdzy Wisłoujście", przyjętego uchwałą Rady Miasta Gdańska 26 czerwca 2014 r. - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
We wspomnianym planie zagospodarowania przewidziano przeniesienie składowiska siarki bliżej nabrzeża portowego oraz scalenie terenów przemysłowych od Martwej Wisły aż po ul. Sucharskiego, z zachowaniem zieleni tworzącej bufor między ulicą a terenami przemysłowymi.
Czytaj więcej:
Nowe zbiorniki na ropę powstaną wokół Twierdzy Wisłoujście
Port: nowa funkcja drogi i zapewnienie bezpieczeństwa
- Ze względu na dynamiczny rozwój i zwiększenie możliwości przeładunkowych jednego z naszych kontrahentów teren wraz z ul. Pokładową zostanie przekazany w najem. Jest to istotne z punktu widzenia funkcjonowania oraz bezpieczeństwa ruchu na terminalu, jak i w jego najbliższym otoczeniu. Nasz kontrahent planuje zagospodarowanie terenu na cele inne niż drogowe np. pod place składowe - wyjaśnia Anna Drozd, rzecznik Portu Gdańsk.
Autobusy komunikacji miejskiej, które kursują ul. Pokładową, po jej zamknięciu przy Siark-Porcie będą przekierowane na ul. Sucharskiego poprzez łącznik drogowy przez tory kolejowe w pobliżu taśmociągu Siarkopolu (na niektórych mapach droga ta oznaczona jest jako Pokładowa lub Sucharskiego).
Industrialny klimat ul. Chemików zniknie za bramą portu
Podobny los co ul. Pokładową czeka wkrótce również ul. Chemików. To wyjątkowa ulica na mapie Gdańska, ponieważ za sprawą charakterystycznych napowietrznych instalacji pozwala poczuć się niczym na silnie uprzemysłowionym Górnym Śląsku.
Obecnie trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu na prace związane z rozbudową i modernizacją infrastruktury drogowo-kolejowej w rejonie Nabrzeża Przemysłowego.
- W ramach prac przewiduje się m.in. przebudowę dróg wewnętrznych na terenach portowych (1,6 km), a także budowę dwóch posterunków wartowniczych zlokalizowanych na wewnętrznym terenie portowym. Rozpoczęcie prac jest planowane w I kwartale 2022 r. - informuje rzecznik Portu Gdańsk.
Prace budowlane nie obejmą wprawdzie pętli autobusowej "Nabrzeże Przemysłowe", zlokalizowanej w samym środku tego obszaru przemysłowego, jednak wjazd na nią będzie wymagał już przepustki. Z tego powodu autobusy będą zawracały jeszcze przed przejazdem kolejowym.
- Pętla autobusowa będzie zastąpiona rondem, które zostało zaprojektowane na skrzyżowaniu ulic Ku Ujściu - Chemików - Kujawska. Obecnie do pętli "Nabrzeże Przemysłowe" dojeżdża linia 138, która wykonuje dwa kursy w dni powszednie (o godz. 6:45 i 15:17) - dodaje Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Coraz więcej terenów niedostępnych dla osób postronnych
Likwidacja czy zamykanie dróg na terenach przemysłowych nie jest nowym zjawiskiem w Gdańsku. W 2014 r. gdański port zdecydował się zamknąć dostęp do ulic w pobliżu Kapitanatu Portu Północnego.
Dzisiaj o okazanie zgody na wjazd proszeni jesteśmy już w pobliżu charakterystycznych zbiorników wód balastowych Port-Service, podczas gdy jeszcze w 2009 r. można było dotrzeć autobusem bezpośrednio pod budynek wspomnianego kapitanatu.
Zamknięte jest ponadto przejście pod torami kolejowymi z ul. Sucharskiego do basenów Portu Północnego, które stanowiło wygodny skrót szczególnie dla pracowników rejonu pirsu węglowego.
Osiedle przy Siarkopolu, które zostało zlikwidowane
Znacznie wcześniej, bo już okresie PRL, wraz z budową Siarkopolu podjęto decyzję o całkowitej likwidacji osiedli Wisłoujście i Nowy Hel również w rejonie ul. Pokładowej, lecz na południe od Twierdzy Wisłoujście.
Jeszcze w latach 60. istniały tam ulice m.in. Sieciowa, Kutrowa, Masztowa, Burtowa, Kapitańska czy Kotwice. Dzisiaj to teren częściowo zalesiony i pozbawiony jakiejkolwiek zabudowy mieszkaniowej.
porównać
Nieistniejąca wyspa na Martwej Wiśle przy rafinerii
Duże zmiany w układzie drogowym wywołało także powstanie rafinerii, przez teren której przebiegało w przeszłości kilka dróg - jedną z takich pozostałości jest mostek nad Czarną Łachą w pobliżu jednego z parkingów.
W zbliżonym do pierwotnego przebiegu pozostaje ul. Sztutowska, która znajduje się za płotem rafinerii. Z ulicy tej można było dostać się na Krakowiecką Kępę (niem. Krakauer Kämpe) - nieistniejącą wyspę na Martwej Wiśle (ostatni mieszkańcy opuścili ją w I połowie lat 70.).
Po drugiej stronie Martwej Wisły w latach 70. budowa zbiorników PERN wymusiła korektę przebiegu ul. Kępnej, która niegdyś łączyła się z ul. Łowicką prosto - bez potrzeby objazdu bazy paliw.
porównać
Zmiany dla lotniska, hurtowni i politechniki
Wśród zmian w zakresie przebiegu i własności dróg dokonanych w ostatnich latach wymienić można m.in.:
- zamknięcie i likwidacja fragmentu ul. Słowackiego na wysokości portu lotniczego - w śladzie dawnego przebiegu drogi znajduje się dzisiaj nowy terminal pasażerski oraz powiększona płyta lotniska,
- zmianę przebiegu ul. Nowy Świat celem dostosowania jej do Pomorskiego Centrum Hurtowego Rënk (ok. 2015 r. dokonano kolejnej korekty przebiegu),
- przekazanie ul. Siedlickiej Politechnice Gdańskiej, przy czym ruch pieszy i rowerowy w ciągu dnia nie jest w żaden sposób ograniczony (nocą ulica jest zamykana).
Czytaj też:
Politechnika Gdańska ogrodzi część Parku Akademickiego
porównać
Materiał archiwalny z 2010 r.
Miejsca
Opinie (74) 8 zablokowanych
-
2020-12-07 00:37
Orlen (1)
Czy dalej będzie Orlen Ochrona i wyzysk i brak warunków do pracy bo zmpg ma w d*pe
- 6 1
-
2020-12-07 11:34
Masz rację
- 1 0
-
2020-12-07 09:15
Port chce...... (3)
Port zabiera i ma. Mieszkańcy Gdańska stracili przepiękną plażę na Stogach, teraz tam przyjeżdżam i oglądam betonowe falochrony, bo tak chciał port, a demokratyczne władze Naszego Grodu były za Porten, po co jakieś konsultacje,,,,
A ja się pytam co Ów Port zrobił dobrego dla mieszkańców..- 2 9
-
2020-12-07 09:23
"co Ów Port zrobił dobrego dla mieszkańców"
robi całkiem niezłą kasę...
No, może nie dla wszystkich, tym bardziej mieszkańców ale robi...
;)- 6 0
-
2020-12-07 10:38
Niedługo tam nawet nie wejdziesz, bo będzie płot DCT
Port generuje taką kasę, że bez problemu mogli by przesunąć linię tramwajową w stronę Górek i wyburzyć całe Stogi pod przyszłą rozbudowę stref składowania lub usług
- 2 0
-
2020-12-08 16:40
Port daje pracę tysiącom pracowników, jedne z największych dochodów dla miasta, jest wrotami na rynek międzynarodowy.
Nie port nic nie znaczy dla Gdańska, w ogóle...- 1 0
-
2020-12-07 09:51
Wygląda jakby w samoocenie miasta każdy przewał był formalnością.
- 4 1
-
2020-12-07 10:10
ZMPG i obecny zarząd jest bardzo nieefektywny
Wystarczy popatrzeć na chaos inwestycyjny i to, w jaki sposób są prowadzone prace. Z boku wygląda to tak, jakby ZMPG nad niczym nie panował, proste remonty nawierzchni ulic Poinca i Budowniczych Portu Północnego ciągną się latami. Wszędzie bród, pył węglowy i totalny syf.
Aż strach pomyśleć, że będą dalej "inwestowali", bo to oznacza tylko kolejne utrudnienia dla pracowników okolicznych firm, a prywatnym samochodem aż strach tam jeździć.- 7 2
-
2020-12-07 10:35
Zamknięcie ul Witolda Poinca w rejonie Kapitanatu Portu Północnego
akurat nie miało wiele wspólnego z rozwojem Portu tylko z nagłośnienie jak składowany jest syf wokół spalarni w pobliżu - jak o tym zaczęli znowu głośno mówić to bramkę postawili i bez przepustki nie ma tam teraz wstępu. A syf jak leżał tak leży
- 12 0
-
2020-12-07 10:49
Balcerowicz musi odejść...
Wykończył polską gospodarkę, w tym porty...
- 8 2
-
2020-12-07 11:12
rozumiem ze siarka nie bedzie hulala po nowym porcie
- 3 0
-
2020-12-07 17:15
Ul. Wyzwolenia już po cichu została zabrana mieszkańcom na rzecz Portu (1)
Port zagrabił tę ulicę i zrobił sobie autostradę i tor wyścigowy dla TIRów przez środek osiedla.
Odbyło się to bez specjalnych artykułów- 6 2
-
2020-12-08 16:45
Zrobić ograniczenie do 3,5t. i po problemie.
Prawda taka że kierowcy ciężarówek jeżdżą i parkują/śpią gdzie im się podoba, nie korzystają z przeznaczonych dla nich parkingów.- 1 0
-
2020-12-08 10:04
na zdjęciach jakby drugi Bangladesz ewentualnie Norylsk.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.