• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekt budowy Portu Centralnego w Gdańsku trafił do szuflady?

Wioletta Kakowska-Mehring
4 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów.

Osiem terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - tak miał wyglądać Port Centralny według koncepcji przedstawionej w maju 2019 roku. Czy powstanie? Okazuje się, że... projektem nie są zainteresowani inwestorzy i partnerzy.



Czy Port Centralny kiedyś powstanie?

Czym jest Port Centralny? Miał on powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a NaftoportemMapka. W myśl założeń port, który miał powstać na wodzie, nie będzie stykał się bezpośrednio z plażą na Westerplatte. Chodziło o zachowanie w nienaruszonym stanie historycznego pola bitwy. W konsekwencji miały zostać zwolnione tereny w lewobrzeżnej części Portu WewnętrznegoMapka, które stopniowo miały być oddawane miastu.

W maju 2019 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zaprezentował ostateczną koncepcję inwestycji - Port Centralny. Ma on być kompleksem od sześciu do ośmiu terminali i nabrzeży głębokowodnych o zróżnicowanym przeznaczeniu (budowane etapami). Na ok. 410 zalądowionych hektarach ma znaleźć się terminal kontenerowy, pasażerski, offshore, LNG czy przestrzeń stoczniowa. Całość miała kosztować ok 12 mld zł, a pierwszy etap budowy miał być gotowy w 2029 roku. Ostateczny kształt Portu Centralnego zależeć miał jednak od zapotrzebowania ze strony inwestorów, czyli operatorów terenów portowych.

Czytaj też:

Greinke: Port Centralny to nie wymysł, a odpowiedź na wymogi rynku



Zarząd Portu od początku planował zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. We wrześniu 2020 roku ruszyło postępowanie konkursowe, które miało na celu wyłonienie dzierżawców terenów planowanego Portu Centralnego. Ogłoszono, że na każdej z nieruchomości powstałych w wyniku zalądowienia zrealizowane zostanie przedsięwzięcie inwestycyjne przygotowane według koncepcji dzierżawcy. Czas trwania dzierżawy określono na 30 lat od dnia zawarcia umowy. Jeszcze w sierpniu 2019 roku wybrano doradcę inwestycyjnego. Firma DS Consulting miała wspierać zarząd w rozmowach z potencjalnymi partnerami. A te chyba nie poszły najlepiej.

  • Docelowo miały powstać dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich.
  • Kolejne etapy powstawania Portu Centralnego według wstępnej koncepcji przyjętej w maju 2019 roku.
  • Kolejne etapy powstawania Portu Centralnego według wstępnej koncepcji przyjętej w maju 2019 roku.
  • Kolejne etapy powstawania Portu Centralnego według wstępnej koncepcji przyjętej w maju 2019 roku.
  • Docelowo miały powstać dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich.

- Koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Dostrzegli oni korzystniejszą ofertę zagospodarowania tych regionów Portu Gdańsk, w którym istnieje już hydrotechniczna infrastruktura, bo nie wymaga dużych nakładów. Akwen pod Port Centralny będzie zarezerwowany i prędzej czy później zostanie zagospodarowany - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk dla portalu branżowego wnp.pl.
Czytaj też:

Wielka inwestycja drogowo-kolejowa w porcie zakończona



Inwestorzy nie byli zainteresowani Portem Centralnym



Czy to oznacza, że projekt budowy Portu Centralnego został zawieszony, przesunięty, a może w ogóle zarzucony? - zapytaliśmy władze Portu Gdańsk.

- Nasze zaproszenie do składania ofert na wybór inwestora skierowaliśmy bardzo szeroko, bowiem zakresem objęliśmy także możliwości inwestowania na terenie całego akwenu, który leży w granicach administracyjnych portu, także obszar objęty koncepcją Portu Centralnego. Było to swoiste: "sprawdzam", tj. zderzenie naszych planów i ich ocena przez rynek. Inwestorzy odpowiedzieli, że to jeszcze nie jest ten czas, by inwestować w obszar objęty koncepcją Portu Centralnego. Docenili natomiast zrealizowane przez Urząd Morski oraz ZMPG inwestycje, czyli gotową hydrotechniczną infrastrukturę dostępową od strony wody, jak i drogowo kolejową od strony lądu. Dzięki nim ich inwestycje w zalądowienie, czyli wybudowanie nabrzeży we wschodniej części, będą na pewno tańsze i nie będą musieli uruchamiać środków na inwestycje współistniejące - poinformowała Anna Drozd, rzecznik Portu Gdańsk.

Baltic Hub 3 to nie Port Centralny



Czytaj też:

Centralny i Zewnętrzny. Trójmiejskie porty promują swoje inwestycje



Co dostrzegli inwestorzy i o jakich inwestycjach we wschodniej części mowa, nie doprecyzowano. Można się domyślać, że chodzi o ogłoszoną kilka dni temu rozbudowę terminala DCT. Prowadzi ją jednak nie Port Gdańsk, a właściciel gdańskiego terminalu, a przypomnijmy, że spore udziały ma tam też Polski Funduszu Rozwoju. Ta rozbudowa była zapowiadana o kilku lat. Zresztą od dawna mówiło się w branży, że budowa Portu Centralnego z opcją budowy tam również terminala kontenerowego, a takie plany były, jest sprzeczna z interesami DCT. Z kolei w Porcie Wewnętrznym trwa proces prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja i według wstępnych informacji jest kilku zainteresowanych.

Projekt w zawieszeniu i w... "Polskim Ładzie"



A Port Centralny? Czy projekt trafi do szuflady?

- Obecnie prowadzimy dalsze analizy tego obszaru tj. badania geologiczne gruntów, wraków, które zalegają na tym obszarze, tak aby w kolejnych latach móc przygotować nowe obszary pod inwestycję. Naszym zadaniem jest stwarzanie możliwości, ale oczywiście to rynek zadecyduje ostatecznie o czasie, w którym na rynku powstanie zapotrzebowanie na nowe nabrzeża głębokowodne w obszarze objętym koncepcją Portu Centralnego - poinformowała Anna Drozd.
Czytaj też:

"Polski Ład". Port Centralny jest, zabrakło Portu Zewnętrznego



Co ciekawe, jeszcze w maju tego roku w 132-stronicowym opracowaniu "Polski Ład", który wyznacza kierunki polityki rządu, także w gospodarce, Port Centralny był wymieniony wśród kluczowych inwestycji. W dziale "Dekada rozwoju" (inwestycje portowe) jest informacja: "Budowa Portu Centralnego w Gdańsku, utworzenie dwóch terminali kontenerowych, terminalu offshore, LNG, przestrzeni dla stoczni i statków pasażerskich, dalsza rozbudowa portów w Szczecinie i Świnoujściu, w tym budowa toru żeglugowego do głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to cele, które zrealizujemy".

Miejsca

Opinie (148) 3 zablokowane

  • Buhaha (7)

    "dobra zmiana" tylko obiecywać potrafi .... oj potrafi, ile tych obiecanek już było ...
    A co mamy ? Polskę w ruinie :(
    ***** ***

    • 72 43

    • ***** tvn (2)

      Podatki 3 x 15% obiecywał tuskaszenko

      • 25 31

      • chyba jaroszenko....

        ..... ...

        • 23 19

      • Podwyższenie podatków to dzieło bankstera i oszusta Maowieckiego

        • 2 2

    • taurus

      kościołowi zapewniła wszystkie profity z nawiązka , nie do każdego jest adresowana obiecanka

      • 10 12

    • Dobrze młody człowieku ***** *** jak to mówisz.... (2)

      A teraz odbierz sobie wypłatę 2500 - 3000 zl, wróć spokojnie do własnego mieszkania. Zaparz meliski, usiądź sobie wygodnie i podziękuj Panu Kaczyńskiemu. Bo jeszcze 6 lat temu nie miałbyś takich możliwości, dokladalbys swoje 1400 zł mamie do rachunków.

      • 10 23

      • SUPER "specjalista"

        Szef Klubu PiS w Gdańsku został wiceprezesem w Porcie Gdynia" Czy to ty?

        • 15 5

      • Jakie własne mieszkanie? Za rządów PiS ceny tak poszły w górę, że musiałem wrócić do mamy.

        • 13 4

  • (1)

    Zarząd Portu do zwolnienia czas najwyższy!!!!

    • 38 6

    • Oj czas Oj czas Oj czas

      • 14 2

  • TAk się kończą projekty, które są motywowane politycznie (2)

    Czysta propaganda, wielki szum medialny. A jak kurz już opadł, to nie ma nic, tylko dykta i karton z którego ta władza wszystko buduje ...

    • 68 21

    • (1)

      Bo tak ci na lewackim trójmiasto pl napisali.

      • 5 14

      • W przeciwieństwie do ciebie, my cos wiemy o tym biznesie.

        • 12 3

  • (1)

    Temat w swoim czasie nadto rozdmuchany ale zdecydowanie "za gruby" na obecne możliwości.

    • 26 10

    • za gruby to jest PIS-owski oligarcha Krzysztof Sobolewski i jego małżonka Sylwia, zasiadająca w 4 Radach Nadzorczych spółek Skarbu Państwa, młodzi ludzie, ledwie po 40 i już z kilkadziesiąt kg nadwagi, smakują darmowe frykasy z państwowego wiktu, oj smakują

      • 18 7

  • Polacy czas się obudzić

    rządy PIS to jedna wielka ściema, nie będzie żadnego Portu Centralnego, Centralnego Portu komunikacyjnego ani szeregu innych wielkich inwestycji, podwyżki tylko dla rządzących, dziesiątki tysięcy aparatczyków na grubych posadach w spółkach Skarbu Państwa a dla gawiedzi będzie za to Nowy Ład i łupienie kilku milionów ciężko pracujących, kreatywnych i dobrze zarabiających Polaków

    • 117 34

  • najbardziej toksyczną informacją dla tego przedsięwzięcia jest słowo "centralny"

    Pomysł i może słuszny, ale pachnie drenażem środków, z której to działalności Gdańsk jest słynny...

    • 17 33

  • (1)

    Jak nasi politycy skutecznie dążą do orbanizacji kraju, do tego ciągle skłócają nas z zachodem, nawet ze Stanami Zjednoczonymi... Fantastycznie wpływa to na wizerunek;), dziwicie się więc, że inwestorzy olali ten projekt?

    • 39 30

    • USA

      USA ma nas głęboko w poważaniu delikatnie pisząc!!!
      Znamy to F-16 za 1 dolara,osprzęt i serwis za miliony dolarów!!!

      • 12 1

  • Wszystko mącenie wody dla maluczkich. (1)

    Dla przykładu potężne Niemcy budowały nowe lotnisko Berlin Brandenburg przeszło 20lat . Jestem za budowami bo to koło zamachowe gospodarki ale wiele z tych projektów nigdy nie powstanie.I oni to wiedzą. Wrzutki medialne

    • 35 8

    • "bo to koło zamachowe"

      wielu karier...
      Na zasadzie gonienia króliczka...

      Niemcy nie budowali lotniska tylko nadal budują. Widocznie zbyt wielu Polaków tam przeniknęło...

      • 3 0

  • jednak Nowy Ład (10)

    i nie starczy nawet na rozwój miast/portów. Trzeba by zwiększyć podatki o 1000proc

    • 108 35

    • Czemu nie starczy? Za PO napewno by nie starczyło bo nie było nic (2)

      Czytaj ze zrozumieniem. Nie ma chętnych na dzierżawę

      • 7 37

      • Zastanawia mnie, czy tacy jak ty są tak zaślepieni, czy tak dobrze opłacani z m.in. moich podatków. I nie chodzi o to, co PO udało się osiągnąć, czy nie, ale o wieczne odbijanie pałeczki "azapeło". Jakoś nie potraficie pokazać swojej solidności jako politycy, tylko się równacie do tych, których uważacie za gorszych - właśnie do PO. Zabawne.

        • 31 5

      • Gdzie tu jest mowa o dzierżawie?

        Już tłumaczę: pinokio w powerpoincie namalował port i nazwał go centralny (musi być slowo centralny, albo narodowy na każdej stronie). Pomysł dobry bo duży port, duże pieniądze, duża rodzina do obsadzenia.
        I wtedy prywatny biznes (to tam gdzie liczą pieniądze) na to spojrzał, popukał się w czoło i powiedział "może za 50 lat. Teraz dokończcie kopanie kanału dla kajaków do Elbląga"

        • 4 1

    • Ruski Ład - nazywajmy rzeczy po imieniu (4)

      • 28 10

      • (3)

        Rozumiem twoją tęsknotę za utraconą ojczyzną. Ale po co tak się publicznie stresujesz?

        • 5 24

        • (2)

          Towarzysz Tusk z europejskiej partii ludowej kazał mu pisać gdzie się da o ruskim ładzie. Taka tam lewicowa propaganda równoległa z atakami na Polskę ze strony uni. Przypadek? Nie sądzę, ale niewiele trzeba dla wyborców po i Tusk to wie.

          • 7 22

          • Ruski Ład - dziękuję, nie!

            pozdrawiam same prawe onuce - i wasze ciężko zarobione kopiejki

            • 13 2

          • Jakim cudem prawak identyfikuje się z partią iście bolszewicką?!!!

            • 3 0

    • moim zdaniem robić trzeba za darmo i dopłacać jeszcze z 1000 zł miesięcznie do budżetu, może wtedy na wszystko starczy

      • 1 0

    • Starczy

      Tylko na Podlasiu, Podkarpaciu i na Lubelszczyźnie. wszystko jasne.

      • 0 0

  • Za Gierka już dawno budowa szłaby pełną parą. (10)

    Za to nieudacznicy tylko marzyć potrafią i kasę państwową doić... elektrownia atomowa, farmy wiatrowe na Bałtyku, zapora na Wiśle, fabryka elektryków, rozbudowa elektrowni w Ostrołęce, lotnisko centralne... kilka przykładów na gorąco. Podczepiają się pod prywatne inwestycje (vide DCT) i szczerzą zęby w szerokim zakłamanym uśmiechu. Tyle te polityczne partacze potrafią.

    • 54 19

    • Podniesienie wieku emerytalnego,kradziez pieniedzy z ofe,mafia paliwowa itd (4)

      • 10 10

      • Takie to nieudolne jak i obecna władza.

        • 7 2

      • Podniesienie wieku em. jest nieuchronne (1)

        Inaczej system się załamie a przyszłym emerytom nie wystarczy nawet na czynsz. Niestety ale przy wciąż ujemnym przyroście naturalnym tak to realnie wygląda.

        • 8 4

        • system sie zalamie z powodu braku miejsc pracy

          I sensu probowania czegokolwiek. Co z tego, ze dziadek nie pojdzie na emeryture, skoro wyladuje na bezrobociu i/lub rencie czy innej pomocy spolecznej.
          Sadzisz, ze to nie kosztuje?!
          Mlodzi emigruja i i sie mnoza za granicami, tam gdzie rozumie sie co to potencjal demograficzny a nie perpetum mobile w postaci sily roboczej, co sama sie odtwarza.

          • 3 1

      • gościu pisze o przemyśle a ty tuz z emerytami i mafią wyskakujesz :D

        • 2 0

    • (4)

      Za Gierka - obok inwestycji trafionych - zmarnowano mnóstwo pieniędzy i materiałów na inwestycje całkowicie niepotrzebne i nieprzemyślane. Zresztą obecny rząd też ładuje bez sensu, patrz Ostrołęka i zmarnowane 1,3 miliarda złotych, bo postawiono na przestarzałą technologię, zamiast pomyśleć długofalowo.

      • 8 1

      • "zamiast pomyśleć długofalowo"

        czyli jak?
        Weź pod uwagę budżet...

        • 2 2

      • bo postawiono na przestarzałą technologię...bo ty tak powiedziałeś (2)

        w DE 3 elektrownie budują takie i jest ok i w d*** mają zdanie mędrków z PE, a u nas spuszczają się na każde skinienie tych ameb. Mówisz o długofalowości - atom ? spoko, tyle, że koszt budowy jest prawie 40 razy większy...

        • 5 1

        • (1)

          I koszt skladowania zuzytych smieci tez jest gigantycznie drogi

          • 2 0

          • Jasne, taniej składować sadzę z kominów węglowych w naszych płucach... prawda?

            • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej. Doktorat uzyskał na Uniwersytecie Gdańskim.W latach 1981-2007 Prezes Zarządu i dyrektor giełdowej spółki „Centrostal S.A.”. Sprawował społecznie wiele funkcji m.in. Prezydenta Pomorskiej Izby Przemysłwo-Handlowej, Przewodniczącego Sejmiku Gospodarczego Województwa Pomorskiego, Przewodniczącego Pomorskiej Rady Przedsiębiorczości. Członek Polskiego Forum Akademicko-Gospodarczego w Warszawie...

Najczęściej czytane