- 1 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (40 opinii)
- 2 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (129 opinii)
- 3 Urodziny polskiej waluty. Złoty polski ma już 100 lat (26 opinii)
- 4 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (92 opinie)
- 5 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (125 opinii)
- 6 Energa z zyskiem za 2023 r. (97 opinii)
Projekt budowy Portu Centralnego w Gdańsku trafił do szuflady?
Osiem terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - tak miał wyglądać Port Centralny według koncepcji przedstawionej w maju 2019 roku. Czy powstanie? Okazuje się, że... projektem nie są zainteresowani inwestorzy i partnerzy.
W maju 2019 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zaprezentował ostateczną koncepcję inwestycji - Port Centralny. Ma on być kompleksem od sześciu do ośmiu terminali i nabrzeży głębokowodnych o zróżnicowanym przeznaczeniu (budowane etapami). Na ok. 410 zalądowionych hektarach ma znaleźć się terminal kontenerowy, pasażerski, offshore, LNG czy przestrzeń stoczniowa. Całość miała kosztować ok 12 mld zł, a pierwszy etap budowy miał być gotowy w 2029 roku. Ostateczny kształt Portu Centralnego zależeć miał jednak od zapotrzebowania ze strony inwestorów, czyli operatorów terenów portowych.
Czytaj też:
Greinke: Port Centralny to nie wymysł, a odpowiedź na wymogi rynku
Zarząd Portu od początku planował zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. We wrześniu 2020 roku ruszyło postępowanie konkursowe, które miało na celu wyłonienie dzierżawców terenów planowanego Portu Centralnego. Ogłoszono, że na każdej z nieruchomości powstałych w wyniku zalądowienia zrealizowane zostanie przedsięwzięcie inwestycyjne przygotowane według koncepcji dzierżawcy. Czas trwania dzierżawy określono na 30 lat od dnia zawarcia umowy. Jeszcze w sierpniu 2019 roku wybrano doradcę inwestycyjnego. Firma DS Consulting miała wspierać zarząd w rozmowach z potencjalnymi partnerami. A te chyba nie poszły najlepiej.
- Koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Dostrzegli oni korzystniejszą ofertę zagospodarowania tych regionów Portu Gdańsk, w którym istnieje już hydrotechniczna infrastruktura, bo nie wymaga dużych nakładów. Akwen pod Port Centralny będzie zarezerwowany i prędzej czy później zostanie zagospodarowany - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk dla portalu branżowego wnp.pl.
Czytaj też:
Wielka inwestycja drogowo-kolejowa w porcie zakończona
Inwestorzy nie byli zainteresowani Portem Centralnym
Czy to oznacza, że projekt budowy Portu Centralnego został zawieszony, przesunięty, a może w ogóle zarzucony? - zapytaliśmy władze Portu Gdańsk.
- Nasze zaproszenie do składania ofert na wybór inwestora skierowaliśmy bardzo szeroko, bowiem zakresem objęliśmy także możliwości inwestowania na terenie całego akwenu, który leży w granicach administracyjnych portu, także obszar objęty koncepcją Portu Centralnego. Było to swoiste: "sprawdzam", tj. zderzenie naszych planów i ich ocena przez rynek. Inwestorzy odpowiedzieli, że to jeszcze nie jest ten czas, by inwestować w obszar objęty koncepcją Portu Centralnego. Docenili natomiast zrealizowane przez Urząd Morski oraz ZMPG inwestycje, czyli gotową hydrotechniczną infrastrukturę dostępową od strony wody, jak i drogowo kolejową od strony lądu. Dzięki nim ich inwestycje w zalądowienie, czyli wybudowanie nabrzeży we wschodniej części, będą na pewno tańsze i nie będą musieli uruchamiać środków na inwestycje współistniejące - poinformowała Anna Drozd, rzecznik Portu Gdańsk.
Baltic Hub 3 to nie Port Centralny
Czytaj też:
Centralny i Zewnętrzny. Trójmiejskie porty promują swoje inwestycje
Co dostrzegli inwestorzy i o jakich inwestycjach we wschodniej części mowa, nie doprecyzowano. Można się domyślać, że chodzi o ogłoszoną kilka dni temu rozbudowę terminala DCT. Prowadzi ją jednak nie Port Gdańsk, a właściciel gdańskiego terminalu, a przypomnijmy, że spore udziały ma tam też Polski Funduszu Rozwoju. Ta rozbudowa była zapowiadana o kilku lat. Zresztą od dawna mówiło się w branży, że budowa Portu Centralnego z opcją budowy tam również terminala kontenerowego, a takie plany były, jest sprzeczna z interesami DCT. Z kolei w Porcie Wewnętrznym trwa proces prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja i według wstępnych informacji jest kilku zainteresowanych.
Projekt w zawieszeniu i w... "Polskim Ładzie"
A Port Centralny? Czy projekt trafi do szuflady?
- Obecnie prowadzimy dalsze analizy tego obszaru tj. badania geologiczne gruntów, wraków, które zalegają na tym obszarze, tak aby w kolejnych latach móc przygotować nowe obszary pod inwestycję. Naszym zadaniem jest stwarzanie możliwości, ale oczywiście to rynek zadecyduje ostatecznie o czasie, w którym na rynku powstanie zapotrzebowanie na nowe nabrzeża głębokowodne w obszarze objętym koncepcją Portu Centralnego - poinformowała Anna Drozd.
Czytaj też:
"Polski Ład". Port Centralny jest, zabrakło Portu Zewnętrznego
Co ciekawe, jeszcze w maju tego roku w 132-stronicowym opracowaniu "Polski Ład", który wyznacza kierunki polityki rządu, także w gospodarce, Port Centralny był wymieniony wśród kluczowych inwestycji. W dziale "Dekada rozwoju" (inwestycje portowe) jest informacja: "Budowa Portu Centralnego w Gdańsku, utworzenie dwóch terminali kontenerowych, terminalu offshore, LNG, przestrzeni dla stoczni i statków pasażerskich, dalsza rozbudowa portów w Szczecinie i Świnoujściu, w tym budowa toru żeglugowego do głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to cele, które zrealizujemy".
Miejsca
Opinie (148) 3 zablokowane
-
2021-08-04 09:15
jednak Nowy Ład (10)
i nie starczy nawet na rozwój miast/portów. Trzeba by zwiększyć podatki o 1000proc
- 108 35
-
2021-08-08 10:58
Starczy
Tylko na Podlasiu, Podkarpaciu i na Lubelszczyźnie. wszystko jasne.
- 0 0
-
2021-08-05 08:38
moim zdaniem robić trzeba za darmo i dopłacać jeszcze z 1000 zł miesięcznie do budżetu, może wtedy na wszystko starczy
- 1 0
-
2021-08-04 11:39
Czemu nie starczy? Za PO napewno by nie starczyło bo nie było nic (2)
Czytaj ze zrozumieniem. Nie ma chętnych na dzierżawę
- 7 37
-
2021-08-05 02:16
Gdzie tu jest mowa o dzierżawie?
Już tłumaczę: pinokio w powerpoincie namalował port i nazwał go centralny (musi być slowo centralny, albo narodowy na każdej stronie). Pomysł dobry bo duży port, duże pieniądze, duża rodzina do obsadzenia.
I wtedy prywatny biznes (to tam gdzie liczą pieniądze) na to spojrzał, popukał się w czoło i powiedział "może za 50 lat. Teraz dokończcie kopanie kanału dla kajaków do Elbląga"- 4 1
-
2021-08-04 12:37
Zastanawia mnie, czy tacy jak ty są tak zaślepieni, czy tak dobrze opłacani z m.in. moich podatków. I nie chodzi o to, co PO udało się osiągnąć, czy nie, ale o wieczne odbijanie pałeczki "azapeło". Jakoś nie potraficie pokazać swojej solidności jako politycy, tylko się równacie do tych, których uważacie za gorszych - właśnie do PO. Zabawne.
- 31 5
-
2021-08-04 11:43
Ruski Ład - nazywajmy rzeczy po imieniu (4)
- 28 10
-
2021-08-04 12:03
(3)
Rozumiem twoją tęsknotę za utraconą ojczyzną. Ale po co tak się publicznie stresujesz?
- 5 24
-
2021-08-04 12:42
(2)
Towarzysz Tusk z europejskiej partii ludowej kazał mu pisać gdzie się da o ruskim ładzie. Taka tam lewicowa propaganda równoległa z atakami na Polskę ze strony uni. Przypadek? Nie sądzę, ale niewiele trzeba dla wyborców po i Tusk to wie.
- 7 22
-
2021-08-04 16:06
Jakim cudem prawak identyfikuje się z partią iście bolszewicką?!!!
- 3 0
-
2021-08-04 13:14
Ruski Ład - dziękuję, nie!
pozdrawiam same prawe onuce - i wasze ciężko zarobione kopiejki
- 13 2
-
2021-08-07 15:41
Port
Port centralny proponuje wybudować w Elblągu.
- 0 0
-
2021-08-04 09:28
Jeszcze (7)
Jeszcze tylko mieszkania opłaca się budować. Trochę piasku, cementu i okno z marketu i biznesmeni kasują miliony. Takiej jazdy z cenami na mieszkania chyba nigdzie na świecie nie ma. Odlot zupełny.
- 44 8
-
2021-08-04 10:41
(4)
Trzeba byc niespelna rozumu, zeby teraz brac mieszkanie od dewelopera - chyba ze na najem.
- 4 4
-
2021-08-04 11:39
Jednak (2)
Jednak ktoś te mieszkania kupuje gdzie średnia jednego metra kwadratowego kosztuje dwie albo trzy albo nawet cztery miesięczne dobre pensje. Nadmienie że dla młodych żadnej innej alternatywy w 3city nie ma.
- 7 2
-
2021-08-06 22:28
"ktoś te mieszkania kupuje"
Jeden Chiczyk kupi całą klatkę, 12 mieszkań. Robyg na Haku z założenia buduje część na wynajem i sprzedaż Skandynawom. Wiele terenów w posiadaniu firm budowalnych lezy odłogiem, bo jeść nie woła. Czeka na lepsze czasy.
Otwarcie rynku przy lokalnych niskich płacach i wysokich kosztach życia to strzał w kolano...- 0 0
-
2021-08-05 12:30
Rynek wtorny jest alternatywa. Mieszkań jest oczywiscie za malo na rynku, a szczegolnie przy takim "oprocentowaniu" lokat, ktore srodki przesuwa na inwestycje lokalowe... chodzilo mi o to, ze jakosc tych deweloperskich produkcji jest taka, ze po dwoch latach trzeba byc przygotowanym na remont.
- 0 0
-
2021-08-04 11:01
Tak, to samo słyszę od 10 lat...
Tylko jakoś bańka ciągle rośnie i nie ma zamiaru pękać..
- 10 2
-
2021-08-05 19:40
oj jest, jest, w USA, UK i Kanadzie tez bańka mieszkaniowa urosła do absurdalnych rozmiarów
jak to pęknie, a w tym roku prawdopodobnie peknie, to mamy powtórkę z 2008
- 0 0
-
2021-08-04 11:20
mało wiesz
mało widziałeś
- 6 1
-
2021-08-06 14:42
stara obajtka już leci z siatą pieniędzy
wpłacić pierwszą transzę na akcje
- 0 0
-
2021-08-06 06:08
strategicznie
walisz w jeden punkt i uziemniasz cale panstwo
- 0 0
-
2021-08-05 20:19
Jak PiS się za cokolwiek zabiera, to nie ma prawa się udać
Zadowolone są tylko tłuste koty!
- 4 0
-
2021-08-05 19:37
To było do przewidzenia
ale ile milionów poszło no projekt, konsultacje, raporty, kawki, wizualizacje, to poszło...
- 4 0
-
2021-08-05 09:46
(1)
Najlepiej zapytać portowców i firmy współpracujące na temat portu Gdańskiego np. Dlaczego zarząd portu pozbywa się spółek którym właścicielem jest zmpg
Najlepiej tylko brać kasę z dzierżawy i chwalić się ilością przeładunków (rekordy) które to inni zrealizowali (dzierżawcy terenów portowych)
Proste tanie i bez odpowiedzialności- 8 1
-
2021-08-05 16:25
100% racji
- 3 0
-
2021-08-04 11:43
no cóz (11)
dopoki w tym kraju bedzie taka niepewnosc, korupcja, podnoszenie podatkow i brak perspektyw nikt nie bedzie sie chcial budowac ani inwestowac. wystarczy skonczyc z tym cyrkiem i wrocic do normlanosci a rynek sam sie wyrówna.
- 108 25
-
2021-08-04 14:45
Dobra zmiano nie poddawaj się, więcej wiary. (6)
W ramach nowego ładu powołajcie chociaż spółkę Narodowy Port Centralny. Będzie Zarząd, Rada Nadzorcza, doradcy strategiczni. Niech działają ku chwale wizjonerów dojnej zmiany.
- 21 1
-
2021-08-04 17:24
to chyba poprzednia ekipa powolala (5)
Spolke atomowa... I agencje kosmiczna w Gdansku...
- 7 11
-
2021-08-05 13:55
Może zauważyłeś,może nie ale poprzedniej ekipy nie ma już szósty rok.Przez tyle lat choćby niektóre błędy tej ekipy jedynie słuszna partia powinna ponaprawiać.choćby niektóre.
- 1 0
-
2021-08-05 12:19
Lewactwo cierpi na amnezje ktora sie poglebia im dluzej ich nie ma przy korycie.
- 0 5
-
2021-08-05 09:53
I do tej pory w spółkę budowy elektrowni atomowej wydano ponad 700 mln
A nawet nie wybrano lokalizacji...
- 4 0
-
2021-08-04 18:36
(1)
A obecna obsadziła je swoimi ludźmi. Do tego mamy zarząd CPK - lotniska nie ma, nawet gruntu pod nie nie przejęto, ale zarząd jest, i pensje bierze jakby nie wiadomo jaki ruch na tym lotnisku był.
- 10 4
-
2021-08-04 22:31
dobre pomysłów
żal marnować... ;)
No i po co dawać Gdańskowi preteksty do wrzasku...? ;)
Przyjemne z pożytecznym...- 4 3
-
2021-08-04 17:23
"rynek sam sie wyrowna"
O naiwnosci!
A jestes pewien, ze na oczekiwanym poziomie?! Juz byl taki piewca rynku "za zlotowke" i teraz zbieramy owoce jego kreciej roboty- 2 2
-
2021-08-04 14:26
przyjdzie walec
i wyrówna...
Nie inaczej...- 6 0
-
2021-08-04 13:37
dokładnie, dziś składasz ofertę, a jutro PIS podnosi podatki o 50% i jak w takim kraju inwestować
gdzie z dnia na dzień wszystko może się zmienić?
- 20 3
-
2021-08-04 11:50
Polacy uwielbiaja cyrk i clownow tak wiec nie spodziewal bym sie.
- 15 5
-
2021-08-04 09:09
Wszystko mącenie wody dla maluczkich. (1)
Dla przykładu potężne Niemcy budowały nowe lotnisko Berlin Brandenburg przeszło 20lat . Jestem za budowami bo to koło zamachowe gospodarki ale wiele z tych projektów nigdy nie powstanie.I oni to wiedzą. Wrzutki medialne
- 35 8
-
2021-08-05 13:17
"bo to koło zamachowe"
wielu karier...
Na zasadzie gonienia króliczka...
Niemcy nie budowali lotniska tylko nadal budują. Widocznie zbyt wielu Polaków tam przeniknęło...- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.