• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekt budowy Portu Centralnego w Gdańsku trafił do szuflady?

Wioletta Kakowska-Mehring
4 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów.

Osiem terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - tak miał wyglądać Port Centralny według koncepcji przedstawionej w maju 2019 roku. Czy powstanie? Okazuje się, że... projektem nie są zainteresowani inwestorzy i partnerzy.



Czy Port Centralny kiedyś powstanie?

Czym jest Port Centralny? Miał on powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a NaftoportemMapka. W myśl założeń port, który miał powstać na wodzie, nie będzie stykał się bezpośrednio z plażą na Westerplatte. Chodziło o zachowanie w nienaruszonym stanie historycznego pola bitwy. W konsekwencji miały zostać zwolnione tereny w lewobrzeżnej części Portu WewnętrznegoMapka, które stopniowo miały być oddawane miastu.

W maju 2019 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zaprezentował ostateczną koncepcję inwestycji - Port Centralny. Ma on być kompleksem od sześciu do ośmiu terminali i nabrzeży głębokowodnych o zróżnicowanym przeznaczeniu (budowane etapami). Na ok. 410 zalądowionych hektarach ma znaleźć się terminal kontenerowy, pasażerski, offshore, LNG czy przestrzeń stoczniowa. Całość miała kosztować ok 12 mld zł, a pierwszy etap budowy miał być gotowy w 2029 roku. Ostateczny kształt Portu Centralnego zależeć miał jednak od zapotrzebowania ze strony inwestorów, czyli operatorów terenów portowych.

Czytaj też:

Greinke: Port Centralny to nie wymysł, a odpowiedź na wymogi rynku



Zarząd Portu od początku planował zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. We wrześniu 2020 roku ruszyło postępowanie konkursowe, które miało na celu wyłonienie dzierżawców terenów planowanego Portu Centralnego. Ogłoszono, że na każdej z nieruchomości powstałych w wyniku zalądowienia zrealizowane zostanie przedsięwzięcie inwestycyjne przygotowane według koncepcji dzierżawcy. Czas trwania dzierżawy określono na 30 lat od dnia zawarcia umowy. Jeszcze w sierpniu 2019 roku wybrano doradcę inwestycyjnego. Firma DS Consulting miała wspierać zarząd w rozmowach z potencjalnymi partnerami. A te chyba nie poszły najlepiej.

  • Docelowo miały powstać dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich.
  • Kolejne etapy powstawania Portu Centralnego według wstępnej koncepcji przyjętej w maju 2019 roku.
  • Kolejne etapy powstawania Portu Centralnego według wstępnej koncepcji przyjętej w maju 2019 roku.
  • Kolejne etapy powstawania Portu Centralnego według wstępnej koncepcji przyjętej w maju 2019 roku.
  • Docelowo miały powstać dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich.

- Koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Dostrzegli oni korzystniejszą ofertę zagospodarowania tych regionów Portu Gdańsk, w którym istnieje już hydrotechniczna infrastruktura, bo nie wymaga dużych nakładów. Akwen pod Port Centralny będzie zarezerwowany i prędzej czy później zostanie zagospodarowany - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk dla portalu branżowego wnp.pl.
Czytaj też:

Wielka inwestycja drogowo-kolejowa w porcie zakończona



Inwestorzy nie byli zainteresowani Portem Centralnym



Czy to oznacza, że projekt budowy Portu Centralnego został zawieszony, przesunięty, a może w ogóle zarzucony? - zapytaliśmy władze Portu Gdańsk.

- Nasze zaproszenie do składania ofert na wybór inwestora skierowaliśmy bardzo szeroko, bowiem zakresem objęliśmy także możliwości inwestowania na terenie całego akwenu, który leży w granicach administracyjnych portu, także obszar objęty koncepcją Portu Centralnego. Było to swoiste: "sprawdzam", tj. zderzenie naszych planów i ich ocena przez rynek. Inwestorzy odpowiedzieli, że to jeszcze nie jest ten czas, by inwestować w obszar objęty koncepcją Portu Centralnego. Docenili natomiast zrealizowane przez Urząd Morski oraz ZMPG inwestycje, czyli gotową hydrotechniczną infrastrukturę dostępową od strony wody, jak i drogowo kolejową od strony lądu. Dzięki nim ich inwestycje w zalądowienie, czyli wybudowanie nabrzeży we wschodniej części, będą na pewno tańsze i nie będą musieli uruchamiać środków na inwestycje współistniejące - poinformowała Anna Drozd, rzecznik Portu Gdańsk.

Baltic Hub 3 to nie Port Centralny



Czytaj też:

Centralny i Zewnętrzny. Trójmiejskie porty promują swoje inwestycje



Co dostrzegli inwestorzy i o jakich inwestycjach we wschodniej części mowa, nie doprecyzowano. Można się domyślać, że chodzi o ogłoszoną kilka dni temu rozbudowę terminala DCT. Prowadzi ją jednak nie Port Gdańsk, a właściciel gdańskiego terminalu, a przypomnijmy, że spore udziały ma tam też Polski Funduszu Rozwoju. Ta rozbudowa była zapowiadana o kilku lat. Zresztą od dawna mówiło się w branży, że budowa Portu Centralnego z opcją budowy tam również terminala kontenerowego, a takie plany były, jest sprzeczna z interesami DCT. Z kolei w Porcie Wewnętrznym trwa proces prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja i według wstępnych informacji jest kilku zainteresowanych.

Projekt w zawieszeniu i w... "Polskim Ładzie"



A Port Centralny? Czy projekt trafi do szuflady?

- Obecnie prowadzimy dalsze analizy tego obszaru tj. badania geologiczne gruntów, wraków, które zalegają na tym obszarze, tak aby w kolejnych latach móc przygotować nowe obszary pod inwestycję. Naszym zadaniem jest stwarzanie możliwości, ale oczywiście to rynek zadecyduje ostatecznie o czasie, w którym na rynku powstanie zapotrzebowanie na nowe nabrzeża głębokowodne w obszarze objętym koncepcją Portu Centralnego - poinformowała Anna Drozd.
Czytaj też:

"Polski Ład". Port Centralny jest, zabrakło Portu Zewnętrznego



Co ciekawe, jeszcze w maju tego roku w 132-stronicowym opracowaniu "Polski Ład", który wyznacza kierunki polityki rządu, także w gospodarce, Port Centralny był wymieniony wśród kluczowych inwestycji. W dziale "Dekada rozwoju" (inwestycje portowe) jest informacja: "Budowa Portu Centralnego w Gdańsku, utworzenie dwóch terminali kontenerowych, terminalu offshore, LNG, przestrzeni dla stoczni i statków pasażerskich, dalsza rozbudowa portów w Szczecinie i Świnoujściu, w tym budowa toru żeglugowego do głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to cele, które zrealizujemy".

Miejsca

Opinie (148) 3 zablokowane

  • jednak Nowy Ład (10)

    i nie starczy nawet na rozwój miast/portów. Trzeba by zwiększyć podatki o 1000proc

    • 108 35

    • Starczy

      Tylko na Podlasiu, Podkarpaciu i na Lubelszczyźnie. wszystko jasne.

      • 0 0

    • moim zdaniem robić trzeba za darmo i dopłacać jeszcze z 1000 zł miesięcznie do budżetu, może wtedy na wszystko starczy

      • 1 0

    • Czemu nie starczy? Za PO napewno by nie starczyło bo nie było nic (2)

      Czytaj ze zrozumieniem. Nie ma chętnych na dzierżawę

      • 7 37

      • Gdzie tu jest mowa o dzierżawie?

        Już tłumaczę: pinokio w powerpoincie namalował port i nazwał go centralny (musi być slowo centralny, albo narodowy na każdej stronie). Pomysł dobry bo duży port, duże pieniądze, duża rodzina do obsadzenia.
        I wtedy prywatny biznes (to tam gdzie liczą pieniądze) na to spojrzał, popukał się w czoło i powiedział "może za 50 lat. Teraz dokończcie kopanie kanału dla kajaków do Elbląga"

        • 4 1

      • Zastanawia mnie, czy tacy jak ty są tak zaślepieni, czy tak dobrze opłacani z m.in. moich podatków. I nie chodzi o to, co PO udało się osiągnąć, czy nie, ale o wieczne odbijanie pałeczki "azapeło". Jakoś nie potraficie pokazać swojej solidności jako politycy, tylko się równacie do tych, których uważacie za gorszych - właśnie do PO. Zabawne.

        • 31 5

    • Ruski Ład - nazywajmy rzeczy po imieniu (4)

      • 28 10

      • (3)

        Rozumiem twoją tęsknotę za utraconą ojczyzną. Ale po co tak się publicznie stresujesz?

        • 5 24

        • (2)

          Towarzysz Tusk z europejskiej partii ludowej kazał mu pisać gdzie się da o ruskim ładzie. Taka tam lewicowa propaganda równoległa z atakami na Polskę ze strony uni. Przypadek? Nie sądzę, ale niewiele trzeba dla wyborców po i Tusk to wie.

          • 7 22

          • Jakim cudem prawak identyfikuje się z partią iście bolszewicką?!!!

            • 3 0

          • Ruski Ład - dziękuję, nie!

            pozdrawiam same prawe onuce - i wasze ciężko zarobione kopiejki

            • 13 2

  • Port

    Port centralny proponuje wybudować w Elblągu.

    • 0 0

  • Jeszcze (7)

    Jeszcze tylko mieszkania opłaca się budować. Trochę piasku, cementu i okno z marketu i biznesmeni kasują miliony. Takiej jazdy z cenami na mieszkania chyba nigdzie na świecie nie ma. Odlot zupełny.

    • 44 8

    • (4)

      Trzeba byc niespelna rozumu, zeby teraz brac mieszkanie od dewelopera - chyba ze na najem.

      • 4 4

      • Jednak (2)

        Jednak ktoś te mieszkania kupuje gdzie średnia jednego metra kwadratowego kosztuje dwie albo trzy albo nawet cztery miesięczne dobre pensje. Nadmienie że dla młodych żadnej innej alternatywy w 3city nie ma.

        • 7 2

        • "ktoś te mieszkania kupuje"

          Jeden Chiczyk kupi całą klatkę, 12 mieszkań. Robyg na Haku z założenia buduje część na wynajem i sprzedaż Skandynawom. Wiele terenów w posiadaniu firm budowalnych lezy odłogiem, bo jeść nie woła. Czeka na lepsze czasy.

          Otwarcie rynku przy lokalnych niskich płacach i wysokich kosztach życia to strzał w kolano...

          • 0 0

        • Rynek wtorny jest alternatywa. Mieszkań jest oczywiscie za malo na rynku, a szczegolnie przy takim "oprocentowaniu" lokat, ktore srodki przesuwa na inwestycje lokalowe... chodzilo mi o to, ze jakosc tych deweloperskich produkcji jest taka, ze po dwoch latach trzeba byc przygotowanym na remont.

          • 0 0

      • Tak, to samo słyszę od 10 lat...

        Tylko jakoś bańka ciągle rośnie i nie ma zamiaru pękać..

        • 10 2

    • oj jest, jest, w USA, UK i Kanadzie tez bańka mieszkaniowa urosła do absurdalnych rozmiarów

      jak to pęknie, a w tym roku prawdopodobnie peknie, to mamy powtórkę z 2008

      • 0 0

    • mało wiesz

      mało widziałeś

      • 6 1

  • stara obajtka już leci z siatą pieniędzy

    wpłacić pierwszą transzę na akcje

    • 0 0

  • strategicznie

    walisz w jeden punkt i uziemniasz cale panstwo

    • 0 0

  • Jak PiS się za cokolwiek zabiera, to nie ma prawa się udać

    Zadowolone są tylko tłuste koty!

    • 4 0

  • To było do przewidzenia

    ale ile milionów poszło no projekt, konsultacje, raporty, kawki, wizualizacje, to poszło...

    • 4 0

  • (1)

    Najlepiej zapytać portowców i firmy współpracujące na temat portu Gdańskiego np. Dlaczego zarząd portu pozbywa się spółek którym właścicielem jest zmpg
    Najlepiej tylko brać kasę z dzierżawy i chwalić się ilością przeładunków (rekordy) które to inni zrealizowali (dzierżawcy terenów portowych)
    Proste tanie i bez odpowiedzialności

    • 8 1

    • 100% racji

      • 3 0

  • no cóz (11)

    dopoki w tym kraju bedzie taka niepewnosc, korupcja, podnoszenie podatkow i brak perspektyw nikt nie bedzie sie chcial budowac ani inwestowac. wystarczy skonczyc z tym cyrkiem i wrocic do normlanosci a rynek sam sie wyrówna.

    • 108 25

    • Dobra zmiano nie poddawaj się, więcej wiary. (6)

      W ramach nowego ładu powołajcie chociaż spółkę Narodowy Port Centralny. Będzie Zarząd, Rada Nadzorcza, doradcy strategiczni. Niech działają ku chwale wizjonerów dojnej zmiany.

      • 21 1

      • to chyba poprzednia ekipa powolala (5)

        Spolke atomowa... I agencje kosmiczna w Gdansku...

        • 7 11

        • Może zauważyłeś,może nie ale poprzedniej ekipy nie ma już szósty rok.Przez tyle lat choćby niektóre błędy tej ekipy jedynie słuszna partia powinna ponaprawiać.choćby niektóre.

          • 1 0

        • Lewactwo cierpi na amnezje ktora sie poglebia im dluzej ich nie ma przy korycie.

          • 0 5

        • I do tej pory w spółkę budowy elektrowni atomowej wydano ponad 700 mln

          A nawet nie wybrano lokalizacji...

          • 4 0

        • (1)

          A obecna obsadziła je swoimi ludźmi. Do tego mamy zarząd CPK - lotniska nie ma, nawet gruntu pod nie nie przejęto, ale zarząd jest, i pensje bierze jakby nie wiadomo jaki ruch na tym lotnisku był.

          • 10 4

          • dobre pomysłów

            żal marnować... ;)
            No i po co dawać Gdańskowi preteksty do wrzasku...? ;)
            Przyjemne z pożytecznym...

            • 4 3

    • "rynek sam sie wyrowna"

      O naiwnosci!

      A jestes pewien, ze na oczekiwanym poziomie?! Juz byl taki piewca rynku "za zlotowke" i teraz zbieramy owoce jego kreciej roboty

      • 2 2

    • przyjdzie walec

      i wyrówna...
      Nie inaczej...

      • 6 0

    • dokładnie, dziś składasz ofertę, a jutro PIS podnosi podatki o 50% i jak w takim kraju inwestować

      gdzie z dnia na dzień wszystko może się zmienić?

      • 20 3

    • Polacy uwielbiaja cyrk i clownow tak wiec nie spodziewal bym sie.

      • 15 5

  • Wszystko mącenie wody dla maluczkich. (1)

    Dla przykładu potężne Niemcy budowały nowe lotnisko Berlin Brandenburg przeszło 20lat . Jestem za budowami bo to koło zamachowe gospodarki ale wiele z tych projektów nigdy nie powstanie.I oni to wiedzą. Wrzutki medialne

    • 35 8

    • "bo to koło zamachowe"

      wielu karier...
      Na zasadzie gonienia króliczka...

      Niemcy nie budowali lotniska tylko nadal budują. Widocznie zbyt wielu Polaków tam przeniknęło...

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na...

Najczęściej czytane