• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prokuratura bada przygotowanie do przekopu Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
16 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Prokuratura Okręgowa w Gdańsku bada wniosek posła PiS w sprawie nadużyć przy przygotowaniu studium wykonalności za rządów PO dla budowy kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej. Urząd Morski w Gdyni zamawiał dokumentację dwukrotnie - za rządów PiS w 2007 r., gdy trzeba było zapłacić 720 tys. zł i w okresie sprawowania władzy przez PO, kiedy ponowne zlecenie kosztowało 5 mln zł.



Czy popierasz wykonanie przekopu na Mierzei Wiślanej?

Niedawno w Prokuraturze Okręgowej w Gdańsku odbyło się przesłuchanie Jerzego Wilka - niedawnego prezydenta Elbląga i obecnego posła PiS z powiatu elbląskiego.

- Poseł złożył doniesienie o możliwości popełnienia przestępstwa w kwestii opracowania studium wykonalności dla budowy kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej. Przesłuchaliśmy go na tę okoliczność - mówi prok. Tatiana Paszkiewicz, rzecznik prasowa Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.
Czego dokładnie dotyczy sprawa?

- Urząd Morski w Gdyni zamawiał studium wykonalności dwukrotnie - za rządów PiS w 2007 r. i w okresie sprawowania władzy przez PO. Wykonanie dokumentacji podczas naszych rządów kosztowało jedynie 720 tys. zł. Natomiast ponowne zlecenie tego samego dokumentu pochłonęło już 5 mln zł. Działano wtedy niegospodarnie, zadziwiające jest, dlaczego aż tak bardzo wzrosły koszty - mówi Trojmiasto.pl Jerzy Wilk.
Póki co prokuratura nie podejmuje żadnych konkretnych działań.

- Nie prowadzimy postępowania w sprawie - mówi Tatiana Paszkiewicz.
  • Wizualizacja kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej.
  • Wizualizacja kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej.
  • Wizualizacja kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej.
Wniosek PiS do prokuratury chce zatrzymać inwestycje?

Część osób uważa, że to próba sabotowania własnego pomysłu, która doprowadzi do jego zablokowania i zrzucenia winy na ówczesny rząd. Przypominana tutaj jest postać innego członka PiS - Jerzego Polaczka, który zablokował budowę autostrady A1 w trybie koncesyjnym na odcinku z Nowych Marz do Torunia. Uznał on wtedy, że nie ma to ekonomicznego sensu, budżet Państwa w ten sposób straci ok. 200 mln zł. Droga miała powstać w trybie przetargowym.

- W żadnym wypadku nie chcemy zablokowania inwestycji. Inwestycja będzie dalej procedowana - zapewnia poseł Jerzy Wilk.
Dowodem na to ma być fakt, że Komitet Stały Rady Ministrów 12 maja przyjął projekt uchwały rządu w sprawie ustanowienia wieloletniego programu pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Komitet stały zarekomendował rządzącym przyjęcie tej uchwały.

- Zobowiązanie Premiera Jarosława Kaczyńskiego z 2006 roku zostanie spełnione. Elbląg i mieszkańcy miejscowości zlokalizowanych wokół Zalewu Wiślanego łącznie z mieszkańcami Mierzei Wiślanej uzyskają szansę na rozwój - mówi poseł.
Planowane inwestycje drogowe obok budowy przekopu Mierzei Wiślanej. Planowane inwestycje drogowe obok budowy przekopu Mierzei Wiślanej.
Co w ramach wykonania przekopu?

Wykonanie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej ma pochłonąć 800 mln zł. Inwestycja ma szansę być gotowa w 2022 r. Politycy Prawa i Sprawiedliwości od miesięcy mówią o konieczności przekopania Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby swobodnie wpłynąć z Bałtyku na Zalew Wiślany, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Pilawskiej.

Spodziewane plusy? Zdaniem zwolenników inwestycji - rozwój portu morskiego w Elblągu i turystyki w całym regionie. Minusy? Zdaniem przeciwników inwestycji - marnotrawienie publicznych pieniędzy i nieodwracalna ingerencja w ekosystem Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego.

W ramach rekompensaty dla mieszkańców w planach są budowy dwóch mostów. Pierwszy most powstałby nad przekopem Mierzei Wiślanej, między Krynicą Morską a Kątami Rybackimi. Na tę chwilę wiadomo tylko tyle, że obiekt budowany byłby równolegle do realizacji przekopu.

Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem. To całkiem nowy pomysł. Most zastąpiłby funkcjonującą w tym miejscu wyłącznie w okresie letnim przeprawę promową. Termin realizacji przedsięwzięcia nie jest znany, ale zapewne musiałby mieć parametry podobne do tych, jakie ma most w Kiezmarku, w ciągu drogi krajowej nr 7. Hipotetycznie: odwzorowanie tamtej konstrukcji w Świbnie z uwzględnieniem dodatkowo ścieżek rowerowych i chodników mogłoby pochłonąć ok. 160 mln zł.

Posłowie PiS przewidują też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 501 biegnącej z Krynicy, przez Mikoszewo i Wyspę Sobieszewską, do Gdańska. W planach było też wytyczenie nowego mostu nad Martwą Wisłą w Sobieszewie, ale ostatecznie władze państwa przystały na pomysł władz miasta i dofinansowały go 16,6 mln zł.

Miejsca

Opinie (249) 3 zablokowane

  • Przekop to jeszcze nic , Ziobro będzie przy więzieniach budował hale (3)

    produkcyjene , w których więziniowie w pocie czoła
    będa robic ....knutki z glinki, albo pozelowywać buty ,
    cha cha cha .

    • 6 9

    • twój strach musi być ogromny (2)

      i taki ma być dla wspieraczy grupy która niszczyła Polskę przez 26 lat

      • 4 2

      • Tylko jeden przykład kto niszczy Polske (1)

        dwa dni temu , po cichutku SOKISCI dostali nowe urawnienia emerytalne
        podobne do policjantów . Następni w kolejce , już prawie mają takie same celnicy i straz małszalkowska. Agenci CBA podwyzka 3.0000 z.
        Ciebie nie interseuje kto za to zapłaci ?

        • 3 2

        • banda magdalenkowa i ich kolesie doili Polske i Polaków 26 lat

          i te kanalie teraz kwiczą i próbują idiotów szukać na ulicach którzy ich będą wspierać, ale to już nierealne, bo za chwilę czekają ich sądy i kary

          • 2 4

  • Co i kto zyska po przekopaniu mierzei?

    A może te pieniądze będą wyrzucone w błoto?. Konkretnie kto będzie z przekopu korzystać ? W jakich terminach? Przecież w zimie jachty nie pływają. Może to jest widzimisię PISu? Proszę o więcej konkretów a nie epatujcie kosztem planów wykonania bo to manipulacja.

    • 5 3

  • Serio ktos głosował na PIS z przekonania? (11)

    Prawo i Sprawiedliwość to niestety ugrupowanie które w najważniejszych kwestiach czyli ekonomia, prawo, podatki, ekologia o edukacja nie ma nic do powiedzenia bo zwyczajnie sie na tym nie zna. Zamiar tego woli walczyć z wyimaginowanymi wrogami narodu jak Niemcami, stawiać pomniki papieskie i smoleńskie oraz nadużywać zwrotów typu tożsamość, patriotyzm, polskość, kościół katolicki, spuścizna, dziedzictwo sp. Lecha Kaczyńskiego, krytyka poprzednich rządów, obrona interesów naszego kraju i kilka innych ktore pojawiają sie w kazdym ich zdaniu i to w formie ktora je dewaluuje. Moim ulubionym jest odpieranie jakiejkolwiek krytyki zwrotem ''skowrytu świń którym ktos zabrał koryto". Mam 50 lat ale nie sądziłam ze doczekam sie takiego poziomu na Wiejskiej.

    • 23 14

    • kwiczysz nieprawdziwa osobo za wspaniałym światem 3 rp ? (5)

      a jakie miałeś interesy ? chyba że jesteś totalnym mędrcem wychwalającym 3 rp

      • 5 13

      • bandycka to jest właśnie "IV rp" (4)

        • 12 5

        • weź dzisiaj lekarstwa i przestań bredzić (3)

          większość Polek i Polaków już nigdy nie da się oszukać mędrcom 3 rp

          • 4 11

          • Trybunał Stanu jest cierpliwy i poczeka na PiSlamskie wolactwo. (2)

            Nie ominie tego bydła odpowiedzialność prawna za burdel, jaki właśnie robią z kraju.

            • 9 6

            • medialne bydło 3 rp to cię zrobiło i wyszła pokraka bydlęca 3 rp

              • 3 3

            • Co, zabrali kortyko i teraz trochę smutno?

              • 5 8

    • Kwicz kwicz swinio (4)

      Miło posłuchać

      • 4 7

      • Miło będzie posłuchać twojego szlochu, (3)

        jak PiSlam wyląduje na śmietniku historii, a jego prominentni piewcy staną przed Trybunałem Stanu za doprowadzanie demokratycznego kraju do wewnętrznego rozkładu. Naciesz się swoimi pięcioma minutami, bo wkrótce wrócisz pod kamień, spod którego wypełzłeś.

        • 8 4

        • Mogę się założyć o 10 tysięcy złotych (2)

          Że tak się nie stanie. Wchodzisz w to?

          • 1 6

          • Podbijam

            • 3 1

          • Jeszcze z pół roku radosnej działalności rządu w dotychczasowym stylu

            i będę skłonna założyć się o znacznie więcej...

            • 6 2

  • Pytanie!

    Niech ktoś odpowie mi po co mają być dwa mosty "podnoszone"?,przecież zwiększy to znacznie koszty całej budowy! Nie przypuszczam aż tak dużego ruchu jachtów ,barek.!

    • 2 4

  • Jestem na tak dla przekopu (2)

    Odciac sie od Rosyjskiej zaleznosci

    • 23 17

    • Następny.
      Ale gdzie tak naprawdę masz tę rosyjską zależność i jakie realne korzyści z tego będą, tylko tak praktycznie a nie teoretycznie?
      Większe jednostki do portu w Elblągu nie wpłyną, obroty towarowe portu jeszcze w latach 90-tych dotyczyły tylko handlu z obwodem kaliningradzkim (do tego przekop nie jest potrzebny). Większe statki to i tak port w Gdańsku, do którego pociąg towarowy jedzie godzinę, więc dla kogo? Dla jachtów? Po pierwsze ich jest mało, po drugie mogą pływać przez Szkarpawę na Zatokę.

      • 2 2

    • i to jest właśnie przykład argumentacji zwolenników przekupu:

      "Ruskiemu zrobić na złość" - a już ile to będzie kosztowało i jakie przyniesie konsekwencje to już nikogo nie interesuje.

      • 2 4

  • Uwaga ! (3)

    - Do PIS: To MINA !
    Dobrze Przemyślcie Ten Przekop Mierzei !

    - Koszt setek milionów, plus koszt corocznego utrzymania Kanału w tym kosztowne częste pogłębianie!

    Sam Zalew obecnie posiada średnią głębokość...2.5 metra! Jakie statki mają tamtędy pływać? Chyba Jachty, ale kto będzie pchał się nimi do Elbląga ? Nieliczni.

    Są i inne problemy jak np zanieczyszczenie Zalewu w tym bakterie ! Rosjanie nie posiadają oczyszczalni i zrobili śmietnik z Zalewu, teraz Zalew zanieczyści Zatokę Gdańską !

    Proszę byście policzyli koszty, zyski i straty zanim zrobicie przekop, zagranie Rosji na nosie to za mało w tym przypadku panie i panowie.

    I jeszcze jedno, porty Trójmiasta mają taki potencjał, że nigdy nie będzie konieczności budowy przekopu jeśli tylko o to chodzi a jeśli staniemy się Chinami Nr.2 to w Gdańsku jest dużo miejsca na nowe nabrzeża portowe, skolko godno. Z infrastrukturą, torami głębokowodnymi w Gdańsku - mogą wchodzić do Gdańska największe statki! - i z czym jeszcze chcecie.

    Lepiej przyłączcie Elbląg do Pomorskiego bo z Pomorskim / Gdańskiem, Elbląg jest związany od wieków, nie tylko historią, ale połączeniami, odległością, krewnymi, znajomymi itp.

    Gdańsk i Elblągnależały do Hanzy.

    Zróbcie niezależne analizy !

    • 17 7

    • Zobacz przekop Wisły Sobieszewo Może coś zrozumiesz. (1)

      • 1 5

      • A co ma piernik do wiatraka?

        • 2 0

    • mały trolik obrońcówb ukazanej grupy po która demolowała od magdalenki POLSKĘ

      • 2 6

  • Trole z agencji 20zl/h dotarły i tu. Witamy serdecznie;) (1)

    OOOO widze, ze i tu sa opłacane z funduszu PISu trole z firmy link PR ;) jak tam mija Wam dzien? Kapcie, kawka i jechania z komentarzami na forach? Słyszałem ze spokojnie mozna wyciągnąć 20zl netto/h jak zrobi sie wszystkie zaplanowane taski na portalach. Jesli ktos nie zna tematu to zapraszam na strone z ogłoszeniami ktora w nazwie na 3 litery, nasz rząd dobrze opłaca hejtowanie innych i propsy dla siebie;) czuwaj!

    • 10 9

    • A Twoja stawka ,jest większa niż zycie,to znaczy odcinka od koryta..

      • 4 3

  • Powtórka z lotniska w Gdyni... (2)

    Port morski z prawdziwego zdarzenia w Elblągu? Bzdura. To jest lokalizacja zbyt bliska ośrodkom morskim Gdańsk i Gdynia. Ambicją jak z lotniskiem w Kosakowie skońcźy się wnioskiem o upadłość a jeśli ktokolwiek z Elblążan wierzy w rozwój to się grubo myli. Brak infrastruktury, brak kadry - juz widzę te tłumy młodych po polibudzie ktorzy tylko marzą o przeprowadzcce do Elbląga. Nowy port morski OWSZEM - Ustka, Kołobrzeg. Otwarte morze wiec dla wszystkich statków, a po zalewie co najwyżej barki będą pływać tak jak i obecnie. Transport morski nie ma przyszłości na kałuży zwanej Bałtykiem. Polandia nie ma takich środków do inwestowania w ten sektor jak reszta Europy wiec po co topić miliardy ?i tak będziemy 25 lat za innymi.

    • 10 9

    • (1)

      Z tym, że przekop przez mierzeję nie ma sensu, to racja, natomiast stwierdzenie, że będziemy 25 lat za innymi i że nie mamy perspektyw to bzdura. Gdańsk już teraz jest drugim portem na Bałtyku pod względem przeładunków i prognozy wzrostu są stosunkowo duże.

      • 4 2

      • Drugą bzdurą jest to: "Nowy port morski owszem - Ustka, Kołobrzeg"

        • 1 2

  • lepiej z mądrym się zgubić, niż z głupim znaleźć (2)

    z PO i PIS jest podobnie jak ze złodziejem karty i jego włascicielką, której mąż postanowił nie zastrzegać kradzionej karty, bo złodziej mniej wydaje z niej niż jego zona.

    Wolę byc okradany przez PO, bo dzieki ich działalności Polska się rozwijała, teraz dobra zmiana to nowaoczesny Pol Pot i do tego samego prowadzi.

    • 11 8

    • Głupiutki mały krętacz z ciebie.

      • 1 2

    • hahahahaha naprawdę tak ludzie na Pomorzu potrafią myśleć hahahaha

      to wszystko tłumaczy wyborców post magdalenkowych buahahahahaha

      • 3 6

  • Odnoszę wrażenie, że PIS uważa, że to prokuratura

    buduje w Polsce autostrady, przekopuje mierzeje itd.

    • 8 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował dwoma towarzystwami ubezpieczeniowymi Grupy - Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA, wyróżnionymi wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in. Godłem „Teraz Polska” i „Nagrodą Gospodarczą Prezydenta RP”. Za zbudowanie od podstaw Grupy Ergo Hestia otrzymał tytuł \"Człowieka dziesięciolecia polskich ubezpieczeń\", a...

Najczęściej czytane