• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Promy dla PŻM. Remontowa gotowa do cięcia blach

Wioletta Kakowska-Mehring
27 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Pierwszy prom dla PŻM ma być gotowy w 2025 roku. Pierwszy prom dla PŻM ma być gotowy w 2025 roku.

Próby modelowe zakończone pomyślnie, stal i profile do budowy kadłuba już są. Gdańska Stocznia Remontowa jest gotowa do produkcji promów RoPax dla polskich armatorów państwowych - PŻM i PŻB. Już w październiku planowane jest rozpoczęcie budowy od... tzw. palenia blach.



Czy polskim armatorom uda się zbudować prom do 2025 roku?

Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie ub. roku. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden PŻB. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Kwoty kontraktu nie podano.

Kontrakt realizowany przez GSR to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów. Wcześniej w budowę zaangażowana była stocznia ze Szczecina. Zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono.

PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku? PŻB ma stępkę, a PŻM zamówi promy. Czy powstaną w Gdańsku?

Kilka miesięcy temu zakończono badania modelowe w basenie Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku, które potwierdziły zakładane parametry promu, m.in. stateczność, kształt kadłuba, zanurzenie, nośność, długość linii ładunkowej i prędkość. Zakończono także obliczenia wytrzymałościowe i opracowano szczegółowe wymagania techniczne dla większości urządzeń okrętowych, umożliwiając ich wybór i zakup.

- Trwa zatwierdzanie dokumentacji projektowej kadłuba przez towarzystwo klasyfikacyjne i armatora. Biuro Remontowa Marine Design & Consulting, które we współpracy z zamawiającym przygotowało projekt koncepcyjny promów, opracowuje obecnie m.in. dokumentację wykonawczą na potrzeby budowy statku, która jest w wysokim stopniu zaawansowania prac - powiedział nam Grzegorz Landowski, dyrektor ds. komunikacji w Remontowa Holding.
Wcześniej stocznia pozyskała gwarancje należytego wykonania kontraktu oraz gwarancje płatnicze. Zawarła również z konsorcjum banków umowę linii na gwarancje i akredytywy, zabezpieczające dostawy związane z realizacją projektu.

Remontowa z gwarancjami. Pierwszy prom w 2025 roku Remontowa z gwarancjami. Pierwszy prom w 2025 roku

- Remontowa przystępuje do budowy jednostek z podpisanymi kontraktami na dostawy kluczowego wyposażenia, m.in. systemów energetycznych, silników i pędników, systemów automatyki i sterowania, ogrzewania i wentylacji, jak również wyposażenia ro-ro (umożliwiającego załadunek i wyładunek). Obecnie "dopinana" jest logistyka dostaw, w tym również pozostałych materiałów i wyposażenia - dodaje Grzegorz Landowski.
W budowę zaangażowana będzie nie tylko Remontowa. Kadłub będzie produkowany i montowany w GSR, ale z wielu sekcji powstających częściowo przy udziale różnych firm podwykonawczych. Bloki będą scalane za pomocą opracowanej w stoczni i dobrze sprawdzonej komercyjnie technologii przy wykorzystaniu stoczniowej infrastruktury dokowej.

Słynny Słynny "prom widmo" ze Szczecina powstanie w Gdańsku?

Promy dla polskich armatorów
Mają to być proekologiczne, niskoemisyjne jednostki napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym (hybryda), zasilane skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel, używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co znakomicie usprawni manewrowanie w portach - czytamy w komunikacie. Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 31,6 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.

Miejsca

Opinie (251) ponad 10 zablokowanych

  • Szkoda że komuszki z PIS...

    ...będą wodowanie oglądać zza krat.

    • 6 5

  • Eko promy na mazut (1)

    yay

    • 0 2

    • Na ruski węgiel, ale cicho

      Sasin

      • 0 2

  • Będzie wpływał do Elbląga! (2)

    • 7 3

    • Będzie!

      PiS ming

      • 0 2

    • się rozumie

      • 3 2

  • Skoro Remontowa Gdańsk podjęła się budowy promów, to z pewnością zostaną zbudowane, w przeciwieństwie do pożałowania godnej stoczni w Szczecinie.

    • 10 3

  • Ale to musi boleć Totalnych donosicieli z totalnej opozycji

    • 5 6

  • (1)

    Nie podają kiedy uroczystość położenia stepki z udziałem premiera będzie. A może tą zardzewiałą ze Szczecina przywiozą?

    • 7 3

    • mnie zawsze zastanawiało jak można twierdzić, ze taki kawał metalu po byku

      jest stępką bez projektu, bo tego nie było

      taka uniwersalna stępka...

      • 1 0

  • wszyscy na umowę o pracę? (2)

    najniższa krajowa?

    • 15 19

    • (1)

      Nie, ja nie mam najniższej krajowej

      • 6 6

      • Ciebie O'bajtek nikt nie pytał.

        • 1 1

  • mam nadzieję że była przedpłata...

    • 1 0

  • Prom wraca

    bo wybory idą

    • 8 8

  • (5)

    A co z innowacyjną technologią stępki uniwersalnej pasującej do każdego statku? Położono taką w Szczecinie bez projektu statku 5 lat temu.

    • 37 14

    • Tam to była niezła jazda i TVPropaganda dla ciemnoty (2)

      • 27 4

      • (1)

        dziś poświecą gazociąg "Ściema"

        • 10 10

        • rozwiń swoją złotą myśl

          • 8 2

    • Przewieziona do stoczni w Radomiu. (1)

      Ma być zbudowany statek kosmiczny dla kosmitów.

      • 10 5

      • Partia kreuje! Co zrealizowano?

        Olga Semeniuk przewodniczącą Rady Polskiej Agencji Kosmicznej. Oto jej zadania
        Priorytetami nowej przewodniczącej ma być kreowanie polityki kosmicznej, realizacja zadań wynikających z Polskiej Strategii Kosmicznej przyjętej przez rząd w 2017 r. i przygotowanie Krajowego Programu Kosmicznego.

        • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował dwoma towarzystwami ubezpieczeniowymi Grupy - Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA, wyróżnionymi wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in. Godłem „Teraz Polska” i „Nagrodą Gospodarczą Prezydenta RP”. Za zbudowanie od podstaw Grupy Ergo Hestia otrzymał tytuł \"Człowieka dziesięciolecia polskich ubezpieczeń\", a...

Najczęściej czytane