• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatyzacja w Porcie Gdańsk. Na "ostatniej prostej" firma z Poznania?

Wioletta Kakowska-Mehring
2 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Tereny i nabrzeża, na których operuje Port Gdański Eksploatacja. Tereny i nabrzeża, na których operuje Port Gdański Eksploatacja.

Proces prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja jest już na ostatniej prostej. Od czerwca tego roku wyłączność na negocjacje ma już tylko jedna z siedmiu firm zainteresowanych przejęciem spółki należącej do Portu Gdańsk.



Na początku marca ubiegłego roku Port Gdańsk oficjalnie rozpoczął procedurę poszukiwania inwestora dla spółki Port Gdański Eksploatacja. Jest to największy uniwersalny operator przeładunkowy, działający na nabrzeżach wewnętrznej części portu i czwarty pod względem przeładunków operator na całym obszarze portu.

Firma ta na rzecz gestorów ładunków zajmuje się realizacją usług przeładunkowych w relacji morskiej oraz usługami składowania towarów dostarczanych do portu statkami, koleją i ciężarówkami.

Co ważne, jest to ostatnia przeładunkowa spółka portowa w Trójmieście, nad którą kontrolę ma Skarb Państwa.

Port Gdański Eksploatacja na sprzedaż



Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, na ostatniej prostej w "wyścigu" po Port Gdański Eksploatację jest firma Lebal S.A. z Poznania, która dostała wyłączność na negocjacje.

Jej dotychczasowy profil działalności nie wskazuje na doświadczenie w branży portowej lub przeładunkowej. Firma zajmuje się przede wszystkim sprzedażą wyrobów hutniczych i skupem złomu stalowego oraz żeliwnego.

Dlaczego wybrano ofertę firmy Lebal?

- Ze względu na toczącą się procedurę nie udzielamy informacji dotyczących nazw konkretnych podmiotów biorących udział w procesie. Aktualnie toczy się kolejny etap negocjacji. 21 czerwca 2022 roku zarząd spółki udzielił jednemu podmiotowi czasowej wyłączności na udział w negocjacjach. Okres wyłączności zakreślony został do dnia 7 sierpnia 2022 r. Termin związania ofertą obu potencjalnych inwestorów, którzy pozostali w procedurze, upływa w dniu 31 grudnia 2022 r. - poinformowała nas Anna Drozd, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Zgłosiło się siedem firm, zarząd wybrał pięć



Przypomnijmy. Do 15 lipca ubiegłego roku przyjmowane były zgłoszenia firm zainteresowanych zainwestowaniem w spółkę Port Gdański Eksploatacja. Zgłosiło się siedem podmiotów. Niestety do dziś nie podano ich nazw.

- Były wśród nich zarówno podmioty krajowe, podmioty zagraniczne mające siedzibę w Unii Europejskiej, jak i podmioty zagraniczne spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego - poinformowała Anna Drozd.
Zarząd ZMPG podjął decyzję o zakwalifikowaniu pięciu potencjalnych inwestorów do kolejnego etapu procedury, tj. do przeprowadzenia badania due diligence Port Gdański Eksploatacja.

- Dwóch potencjalnych inwestorów nie zostało dopuszczonych do dalszych etapów procedury wskutek nieuzupełnienia braków odpowiedzi na zaproszenie w zakreślonym zgodnie z procedurą dodatkowym terminie. Czterech potencjalnych inwestorów skorzystało z przewidzianej w procedurze wizji lokalnej i spotkań z zarządami Port Gdański Eksploatacja i ZMPG. Termin składania ofert upłynął 10 grudnia 2021 r. W wyznaczonym terminie wpłynęły trzy oferty. 9 lutego 2022 r. zarząd podjął decyzję o zakwalifikowaniu dwóch potencjalnych inwestorów do kolejnego etapu procedury, tj. do etapu negocjacji. Oferta jednego z potencjalnych inwestorów została odrzucona wskutek nieuzupełnienia braków formalnych w zakreślonym terminie - objaśnia szczegółowo procedury Anna Drozd.

"Nasz zakład umiera". Pracownicy Portu Gdańskiego Eksploatacji znów protestują



Proces sprzedaży toczy się od lat



O prywatyzacji zakładu mówi się już od 2011 r. Wydawało się, że sprawa rozwiąże się w 2014 r. Wówczas władze portu obligowane ustawą o portach i przystaniach morskich podjęły kolejną próbę prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja. Wyłączność na ustalenie z PGE szczegółów umowy przejęcia otrzymała spółka Mariner Capital Limited z Malty. Niestety, do prywatyzacji nie doszło, a sprawa swój finał znalazła w sądzie. W 2018 r. wejściem do PG Eksploatacja zainteresowana była spółka Węglokoks, jednak rozmowy nie powiodły się.

Spółka prowadzi działalność na ponad 89 ha. W ramach wieloletniej umowy dzierżawy i umów operatorskich z ZMPG realizuje przeładunki na nabrzeżach zlokalizowanych wzdłuż Martwej Wisły, po obu jej stronach - nabrzeżu WiślanymMapka (12,1 ha), nabrzeżu SzczecińskimMapka (8,2 ha), nabrzeżach Basenu GórniczegoMapka (68,9 ha). Poza tym w ramach działalności operatorskiej spółka funkcjonuje także na nabrzeżu WOC I i WOC IIMapka (14,2 ha) oraz nabrzeżu OliwskimMapka (5,9 ha). Spółka obsługuje przeładunki głównie: węgla i koksu, drobnicy i drewna, wyrobów stalowych, złomu, konstrukcji, maszyn, pojazdów i samochodów oraz nawozów.

Miejsca

Opinie (118) 5 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Nie rozumiem, (7)

    dlaczego nie można tego oddać menedżerom i pracownikom w zamian za kredyt w Banku Gospodarstwa Krajowego. 20 lat spłacania i byłoby po sprawie, bez zagraniczniaków i malwersantów w najważniejszym polskim porcie.

    • 86 13

    • Może dlatego, że PGE już raz była oddana menedżerom i pracownikom. Efektem tamtej prywatyzacji był brak inwestycji, a po latach bankructwo i przejęcie spółki przez zarząd portu.

      • 3 4

    • Menadżerowie PGE? (2)

      XD

      • 19 0

      • to samo chciałem powiedzieć (1)

        Banda kolesi, wszystkie wyższe stanowiska w porcie są rozdawane zasłużonym a nie fachowcom. Jeżeli jakiś się trafi to tylko zbieg okoliczności.

        • 24 0

        • Przeładunki pylące i śmierdzace róbcie dalej od terenów zamieszkałych w Nowym Porcie,ludzie chorują.Zróbcie sobie wreszcie wjazd i wyjazd towarów po swoim portowym terenie,którego macie nadmiar,a nie niszczycie rewitalizowanej za grube pieniądze dzielnicy NP.,szczególnie ul.Wyzwolenia,która jest odległa od portu gdańskiego.Mieszkańcy mówią dość.

          • 9 3

    • bo spółka na minusie

      i 10 zwiazków zawodowych, tylko prywatyzacja i to nie polska, bo zaraz znowu wszystko sie zacznie od poczatku.

      • 10 5

    • przecież mogą założyć spółkę

      i wystąpić o ten kredyt a następnie wystartować w przetargu na rynkowych warunkach

      • 12 3

    • nie no po co sprzedawać za pieniądze skoro można za darmo oddać menedżerom którzy sami to opchną po 5 latach.

      • 24 2

  • Dlaczego nie firma z Radomia? (3)

    • 9 3

    • Bo handlowy, rodzina i kumple

      są z Poznania.

      • 6 0

    • bo Radom w branzy morskiej nie ma kogo wsadzic

      Szlanta sie nie sprawdzil...

      • 2 0

    • I Pcimia?

      • 1 1

  • NIK i UOKIK powinny sie zajac zarzadem ZMPG i PGE - (2)

    https://www.trojmiasto.pl/raport/Wypadek-w-porcie-w-Gdansku-rt266019.html?ref=2-8

    • 13 0

    • UOKiK

      UOKiK nie odwiedzali zarządu PGE?
      Dyrekcja podobno ma zarzuty o defraudacje kasy z poprzednich spółek.

      • 7 0

    • Nie pierwszy wypadek

      Zmiażdżone miednicę, urwane/oskórowne kończyny. Coraz więcej takich wypadków tam ma miejsce.
      Po przejęciu przez LEBAL, trzeba będzie powiększyć smentarz w NP.

      • 7 0

  • (4)

    Czyli de facto publiczne mienie na korzystnych dla prywaciarza warunkach zostanie sprywatyzowane.. Dobrze rozumiem? Gdzie tu interes publiczny???? Kto na tym wałku zarobi?

    • 34 4

    • (3)

      Jeszcze badylarzem i kułakiem nazwij, socjalisto.

      • 3 4

      • (2)

        Jak można to nazywać interesem publicznym.
        Wystarczy porównać Nazwiska w zarządach.
        Współczuję pracownikom, mieli ciężko, a robi się coraz gorzej. Nie dajcie się zabić.

        • 12 0

        • (1)

          No to podaj proszę te powiązane ze sobą nazwiska, dawaj.

          • 1 7

          • Nie stać cię

            • 2 0

  • Ponań (1)

    Nim do Eksploatacji nie zawital handlowy z Poznania nikt w Eksploatacji nie wiedzial gdzie jest Poznan. A dzis, prosze, nawet place zamiataja ludzie handlowego z Poznania...

    • 20 0

    • idz dalej , gdzie jest NIK i UOIKI - wszystko jest pod dywan zamiane

      • 9 0

  • Ja p...coś co przynosi zysk znowu oddają w prywatne ręce...

    Nic tu kupy się nie trzyma...

    • 8 1

  • Importer

    No to wam powiem czemu to takie tajne i poufne wszystko. Abo jest to mega łakomy kąsek! Za przykład podam taką kalkulację: za sprowadzenie drobnicą 5 palet z towarem chin, gdzie muszą pokonac kilkanascie tys km drogą morską a kontener zbiorczy jest wiele razy przeładowywany, zapłacimy powiedzmy 800zł za paletę, tam u chińczyka. A w porcie gdańskim za samo wyjęcie tej palety z kontenera i przewiezienie na magazyn celny 2km dalej płacimy juz 1100zł za 1 paletę. Powiedzcie gdzie logika i gdzie matematyka? Gdzie uczciwosc?
    Dlatego to wszystko takie yajne i tajemnicze, bo idzie o miliardy złotych łupione od przedsiębiorczych ludzi, handlarzy.

    • 8 0

  • Opinia wyróżniona

    Do wszystkich geniuszy (5)

    Do wszystkich geniuszy wypowiadających się na temat spółek świadczących usługi przeładunkowe w portach i na temat roli Zarządu Portu: poczytajcie sobie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/352 z dnia 15 lutego 2017 r. ustanawiające ramy w zakresie świadczenia usług portowych oraz wspólne zasady dotyczące przejrzystości finansowej portów.
    Amen.

    • 15 20

    • (3)

      Od kiedy jakies Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego ma dyktowac warunki funkcjonowania polskich spółek, w Polsce, w polskich portach w oparciu o polski Kodeks Spółek Handlowych i inne ustawy polskiego prawa?

      • 11 9

      • Odkąd jesteśmy członkami Unii Europejskiej (1)

        Naprawdę sądzisz, że te rozporządzenia obowiązują w 26 krajach członkowskich ale w jednym nie obowiązują?

        • 5 1

        • W Polsce obecna władza ma przepisy unijne głęboko w D więc nie mydl ludziom oczu. Kolesiostwo i tyle

          • 4 3

      • Dlaczego zatrzymujesz się tutaj?

        Od kiedy jakies ustawy polskiego rządu mają dyktowac warunki funkcjonowania Gdańskich spółek, w Gdańsku, w gdańskich portach w oparciu o uchwały samorządowe?

        • 5 9

    • Kłosik zjedz snikersa geniuszu

      • 2 0

  • Dziwne (2)

    W czasie największego kryzysu energetycznego rząd próbuje przekazać w nie znane ręce podmiot który mógłby przeładować około 0.5 mil ton węgla mieszczanie???

    • 15 3

    • "widza wszystko osobno"

      Nawet wlasne konta...
      Taka mamy jakosc manazerii...

      • 0 1

    • To nie rząd

      To nie rząd, raczej kolesiostwo na stołkach.

      • 10 1

  • Poznań (4)

    W zasadzie to Poznań już leży nad morzem dzięki jednemu zaradnemu z PGE

    • 39 2

    • (3)

      Będzie wesoło.
      Ciekawe czy ministerstwo się temu przygląda

      • 8 0

      • (2)

        Ten minister G..........(dopisz sobie miejsca wykropkowane)

        • 9 2

        • (1)

          Czyli gang Mikołajczaków dostanie ładny prezent

          • 23 0

          • A ze w pge jeszcze nie wygoniliście zarządu i dyr handlowego

            Ogarnijcie się tym pge

            • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej spółki edukacyjnej Learnetic SA. Absolwent Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej (Katedra Inżynierii Dźwięku). Jeszcze w trakcie studiów projektował instrumenty klawiszowe dla Zakładów Radiowych ELTRA z Bydgoszczy. W roku 1990 Waldemar Kucharski wraz z obecnymi członkami zarządu YDP: Piotrem Mrozem, Arturem Dyro i Jackiem Kotarskim ukończyli studia na Politechnice Gdańskiej i założyli własną...

Najczęściej czytane