• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przeładunki w porcie rosną, a parkingów wciąż brak

Wioletta Kakowska-Mehring
23 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Kierowcy wolą korzystać z placu przed parkingiem.
  • Druty zbrojeniowe wystające ze śniegu.
  • Na palcu jest tylko jedna toaleta.
  • Kierowcy niechętnie korzystają z parkingu.
  • Druty zbrojeniowe wystające ze śniegu.
  • Parking oświetla tylko jedna latarnia tuż przy bramie wjazdowej.
  • Druty zbrojeniowe wystające ze śniegu.
  • Tak wyglądał parking na początku grudnia ub. roku.
  • Tak wyglądał parking na początku grudnia ub. roku.
  • Tak wyglądał parking na początku grudnia ub. roku.

Jedna przenośna toaleta, tylko jedna latarnia tuż przy bramie i druty wystające z ziemi - tak wygląda parking, który na początku grudnia ub. roku przygotowano dla kierowców ciężarówek odwiedzających gdański port. Miał być parking tymczasowy, w krótkiej perspektywie parking buforowy z prawdziwego zdarzenia, a jest... "awaryjne miejsce postojowe", tymczasem przeładunki w porcie rosną i biją kolejne rekordy.


Czy kierowcy słusznie domagają się powstania parkingu buforowego?


- Przyjechałem w nocy, było ciemno, dlatego zaparkowałem tam, gdzie było coś widać - opowiada kierowca ciężarówki, który przywiózł zboże do gdańskiego portu. Na parking nie zdecydował się wjechać, bo jest nieoświetlony, stanął na małym placu przed, tam przynajmniej są dwie uliczne latarnie. - Kierowcy mówią, że tam z ziemi wystają druty i można sobie oponę przebić, a to kosztuje przynajmniej 1500 zł. Kto miałby za to zapłacić? - dodaje kierowca.
Na tak zwanym parkingu byliśmy kilka dni temu zobacz na mapie Gdańska. Był pusty, a nieliczne ślady opon na śniegu wskazywały na to, że raczej nie cieszy się on popularnością wśród kierowców. Z ziemi faktycznie wystawały druty zbrojeniowe. Może to pozostałości po obiektach dawnych zakładów Polleny, na terenie których przygotowano miejsca postojowe dla ciężarówek?

Czytaj też: Przy porcie powstał parking dla ciężarówek

- Nazywanie tego obiektu, zasypanego gruzem i śmieciami, parkingiem lub nawet miejscem postojowym jest- mówiąc delikatnie - wyjątkowym nadużyciem. Namawianie kierowców/przewoźników do parkowania pojazdów w tym miejscu może budzić zdziwienie, zwłaszcza jak się zestawi obraz supernowoczesnej bazy kontenerowej i "parkingu" dla firm transportowych, które ją obsługują. Miałem nadzieję, że protest przyspieszy konstruktywne działanie zmierzające do szybkiej budowy parkingu buforowego, który powinien funkcjonować już od kilku lat, a nie do zakłamywania rzeczywistości - twierdzi Tomasz Rejek, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych.
Czytaj też: Wysłuchano przewoźników. Jest szansa na parking buforowy w Gdańsku

Przypomnijmy. W grudniu 2015 roku, po protestach PSPD władze miasta, portu i DCT obiecały kierowcom powstanie parkingów postojowych. Na początek tzw. tymczasowego, a potem docelowego, z odpowiednią infrastrukturą. Pierwszy miał powstać pod koniec wakacji w ub. roku. Budowa docelowego z projektowaniem to około roku czasu - zapewniano. Niestety mijały kolejne miesiące i nic w tej sprawie się nie działo. W tej sytuacji pod koniec listopada kierowcy przeprowadzili protest. Wydawało się, że skuteczny, bo na początku grudnia parking, a właściwie jak się teraz okazało "awaryjne miejsce postojowe" oddano do użytku.

Czytaj też: Parkingu przy DCT wciąż nie ma, transportowcy zapowiadają protest na ulicach Gdańska

- Plac na terenie dawnych zakładów Polleny przy ul. Ku Ujściu na pewno nie jest parkingiem buforowym, czy nawet takim, jaki funkcjonuje w ramach MOP na autostradach czy przy stacjach paliw. Obecnie jest to awaryjne miejsce postojowe na wypadek niespodziewanych zatorów i korków powodowanych przez samochody oczekujące na wjazd do terminali - czytamy w odpowiedzi Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego (InvestGda), która w imieniu miasta Gdańska zajmowała się sprawą parkingu. - Pod koniec 2016 roku GARG z własnych środków dokonała wyburzeń na terenie Polleny i przygotowała plac postojowy dla samochodów ciężarowych zmierzających do gdańskiego portu, w tym DCT. Teren pod tymczasowy parking GARG uzyskała od Skarbu Państwa w oparciu o krótką umowę dzierżawy. Uniemożliwia ona dalsze inwestycje w podniesienie jego standardu do poziomu prawdziwego parkingu. Spółka jest gotowa na współpracę i dalsze inwestycje na jej koszt, jednak aby było to możliwe, potrzebna jest zgoda na wydłużenie umowy dzierżawy na okres min. 10 lat.
Od parkingu w obecnym kształcie odcinają się władze gdańskiego portu, choć gdy w grudniu 2015 roku prowadzono rozmowy z kierowcami, to szybkie rozwiązanie problemów kierowców obiecały zarówno władze miasta, jak i portu.

- ZMPG nie było stroną w tej sprawie. Tzw. parking tymczasowy to efekt deklaracji złożonych przez GARG na terenach pozostających poza jurysdykcją ZMPG i wyłącznie GARG odpowiada za stan i realizację tego przedsięwzięcia. Podczas spotkania ubiegłorocznego z udziałem kierowców, DCT oraz ZMPG i GARG, obecny wówczas na spotkaniu dyrektor ds. infrastruktury - Marcin Osowski, ale później także w oficjalnym komunikacie - prezes ZMPG Łukasz Greinke deklarowali, że ZMPG zobowiązuje się do realizacji rozwiązań docelowych, tj. do budowy tzw. parkingu buforowego w okolicach ul. Kontenerowej oraz w okolicach ul. Handlowej. Tymczasem realizacja parkingu tymczasowego na tzw. terenach po Pollenie nie była uzgadniana z ZMPG - otrzymaliśmy w odpowiedzi od Zarządu Portu Morskiego Gdańsk.
W takim razie co z parkingiem buforowym? Według zapewnień Port Gdańsk pracuje nad dwiema lokalizacjami.

- W ciągu miesiąca zostanie ogłoszony już przygotowany przetarg w formule zaprojektuj i zbuduj na parking przy ul. Handlowej (ok. 60 aut) co rozładuje zator na ul. Marynarki Polskiej. Jednocześnie ZMPG zabezpieczył w planie inwestycji na 2017 środki na wykup gruntu, wzmocnienie gruntu oraz uzgodnienia dużego parkingu buforowego w okolicach ul. Kontenerowej - twierdzą władze Portu Gdańsk.
Jak nas poinformowano, ma tam powstać zaplecze sanitarne, stacja paliw wraz z myjnią, gastronomia, a nawet... punkt szybkiego ładowania aut elektrycznych. Z uwagi na zakres inwestycji będzie ona powstawała razem z modernizacją ul. Kontenerowej.

Kiedy w takim razie poprawi się sytuacja kierowców ciężarówek przybywających do gdańskiego portu, zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego?

Ciężarówki blokują ul. Marynarki Polskiej.



- ZMPG stawia sobie za priorytetowy cel rozwiązanie problemów parkingów, o czym wielokrotnie informowaliśmy, jednak proces projektowy i budowlany trwa, zatem radykalnie sytuacja zmieni się w 2019, a kierowcy odczują poprawę już w 2018. Jak informowaliśmy wcześniej, nieco szybciej kwestie parkingu buforowego zostaną rozwiązane w lewobrzeżnej części portu. Tam wybraliśmy już teren docelowy w okolicach ul. Handlowej, który zostanie przeznaczony na parking buforowy dla zlokalizowanych tam terminali i ich klientów. W tym przypadku procedura jest dużo prostsza z dwóch powodów, po pierwsze ZMPG dysponuje tu terenem własnym, który swobodnie może przeznaczyć na taki cel. Co więcej, ruch samochodowy w lewobrzeżnej części portu jest dużo mniejszy niż po drugiej stronie kanału, stąd inwestycja nie będzie tak duża jak w prawobrzeżnej części portu. Przetarg na realizację parkingu przy ul. Handlowej zostanie uruchomiony już wkrótce, w ciągu najbliższych kilku tygodni - twierdzą władze Portu Gdańsk.
A problem jest palący, bo ruch w porcie rośnie i nie dotyczy to jedynie działalności terminalu kontenerowego DCT. W ub. roku w gdańskim porcie przeładowano 37,3 mln ton ładunków, czyli więcej o 4 proc. niż rok wcześniej. Port Gdańsk pobił więc kolejny rekord, osiągnął szóstą pozycję na Bałtyku pod względem przeładunków ogółem i umocnił drugą lokatę pod względem obrotów kontenerowych.

Największy udział w strukturze towarowej portu tym razem miały ładunki drobnicowe, które jeszcze w 2015 roku stanowiły niewiele ponad 30 proc. w całkowitym wolumenie ładunkowym Gdańska. Tym razem ich udział wzrósł do 39 proc., przewyższając po raz pierwszy w historii obroty paliwami płynnymi.

Miejsca

Opinie (46) 1 zablokowana

  • co robi wojewoda Drelich?! (2)

    • 8 2

    • czeka

      na wezwanie z Nowogrodzkiej.

      • 3 2

    • To samo

      To samo co Struk PO. Oszukuje i kradnie z kolesiami

      • 4 2

  • 100 lat planowania (2)

    parkingów w Polsce

    żenada, wstyd przed firmami transportowymi

    • 29 4

    • firmy transportowe to przedsiebiorstwa prywatne nakierowane na zysk

      jesli mialyby wiekszy zysk, gdyby ich pracownicy mieli super parking, to bylyby parkingi prywatne.

      Nie widze wiekszej potrzeby budowy specjalnych parkingow, skoro port (jako inne przedsiebiorstwo nakierowane na zysk) nie robi tego. Dlaczego podatnik ma placic za to?

      • 2 5

    • tylko Nowy Prezydent Horała może zmienić układ i wybuduje tyle parkingów, że z niemiec będą przyjeżdżać

      Horała Gdynie Zbaw!!!

      • 4 2

  • (2)

    Inwestycja po polsku: wybuduj terminal, zapomnij o parkingach. "Jakoś to będzie" - jakoś bylejakość stała się u nas standardem.

    • 25 6

    • raczej mentalność kolonialna właścicieli terminalu - my zainwestujemy minimum aby zarobić a infrastrukturę to z podatków Państwo nam zafundują

      • 6 1

    • U was w Gdańsku. Jaki prezydent taka jakość. Szkoda miasta. Kilka godzin trzeba jechać do stolicy województwa. Adamowicz to standardy PO. Byle jakość

      • 1 7

  • Gdański port jest trendy (1)

    i stawia na transport rzeczny oraz kolejowy dlatego utrudnia życie kierowcom ciężarówek jak się tylko da. Jest tylko jeden mały problem... skanalizowanie rzek oraz linie kolejowe są u nas na poziomie murzynowa. Szczególnie rzeki to jest dramat, zamulone i bez infrastruktury zaniedbanej i zdewastowanej po '89 roku.

    • 12 12

    • Więc jak chcecie dorównać portom na zachodzie

      skoro tylko przeszkadzacie i utrudniacie? Jak chcecie być konkurencją dla takiego Hamburga, Bremerhaven czy Rotterdamu skoro macie problemy poziomu rynsztokowego? Wystarczy spojrzeć na mapy satelitarne portów zachodnich z ogromnymi parkingami dla ciężarówek i kilometrami bocznic kolejowych (nie licząc uregulowanej i regularnej żeglugi śródlądowej) żeby stwierdzić że Gdańsk (nawet do spółki z Gdynią) nigdy nie dorówna samą tylko kulturą obsługi towaru portom na zachodzie.

      • 6 4

  • Bydyń gdzie jest parking ? W Trzecin Świecie w Afryce są parkingi przy portach !!!!!!!!!!!!!

    • 9 18

  • To port ma zapewnić miejsca dla obsługi ładunków

    a nie miasto

    • 32 2

  • Adamowicz to zabór niemiecki dla Gdańska

    Władze obiecywały wiele a na końcu nas okradli z OFE i praca do śmierci to zafundowała partia Adamowicza PO co jest dnem w sondażach. Adamowicz uchodźcami się zajmuje bo Tuska tak każe

    • 28 37

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane