- 1 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (41 opinii)
- 2 Złoty polski ma już 100 lat (121 opinii)
- 3 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (155 opinii)
- 4 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (99 opinii)
- 5 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (125 opinii)
- 6 Jest umowa na czarter FSRU (20 opinii)
Radni Gdyni przeciw poszerzeniu granic portu
Gdyńscy radni negatywnie zaopiniowali ministerialny projekt zakładający m.in. rozszerzenie granic portu na terenach Mola Rybackiego. Władze miasta argumentują, że jest on sprzeczny z wizją i kierunkami rozwoju Gdyni, zakładającymi na tym terenie powstanie zabudowy usługowo-mieszkaniowej, czego oczekuje także obecny właściciel terenu - Polski Holding Nieruchomości.
Inne przeznaczenie miejsca proponuje Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wraz z Zarządem Portu Gdynia. Ich wizja, po raz pierwszy zaprezentowana latem ubiegłego roku, zakłada mieszaną zabudowę mieszkalno-usługową, nową lokalizację dla Daru Pomorza i miejsce do cumowania wycieczkowców. Miałoby też tam powstać Centrum Gospodarki Morskiej dla przedsiębiorców i instytucji związanych z działalnością portową.
W planach jest także terminal portowy, z którego turyści mogliby wyjść na nowe zrewitalizowane Molo Rybackie. Ministerstwo przekonuje, że poszerzenie jest niezbędne m.in. po to, aby wybudować Port Zewnętrzny, po tym, gdy port przejąłby teren Dalmoru.
Do radnych miasta wpłynęła prośba o opinię projektu zmiany granicy portu morskiego w Gdyni od strony lądu, której nadawcą było Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. I o ile uwag nie ma co do rozszerzenia granic portu w Dolinie Logistycznej, to zdecydowany sprzeciw pojawił się w przypadku Mola Rybackiego.
Na sesji radni miasta zaopiniowano ją negatywnie.
Władze miasta tłumaczą, że przez bezpośredni kontakt z wodą waterfronty należą do najbardziej atrakcyjnych obszarów w miastach i stanowią o ich wyjątkowości. Są atrakcyjne do mieszkania, odpoczywania, organizacji wydarzeń kulturalnych.
Kluczowe na takim obszarze jest łączenie różnych funkcji.
- Port i Gdynia muszą być jednością. Troska o prawdziwy rozwój portu powoduje, że z tak dużą uwagą przygotowywaliśmy plany Śródmieścia Morskiego. Pomysł gdyński oparty jest na rzeczy, która jest absolutnie kluczowa dla tzw. waterfrontów, czyli na zróżnicowaniu usług. Pomysł na mixed-use jest gwarancją sukcesu. Monofunkcja jest gwarancją klęski i są na to dowody. Można dyskutować z tymi tezami, ale historia już pokazała, że tylko zróżnicowane usługi na jednym terenie mogą przynieść powodzenie - argumentowała podczas obrad Rady Miasta Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Takie same oczekiwania ma też właściciel terenu, czyli Polski Holding Nieruchomości, który realizuje na części terenu inwestycję Yacht Park, czyli kompleks sześciu pięciokondygnacyjnych budynków mieszkalnych, obok których znajdzie się aleja spacerowa z dostępem do lokali handlowo-usługowych na parterze. Gotowa jest już marina.
Yacht Park: marina w Gdyni
W uzasadnieniu negatywnej opinii argumentowano również, że proponowane przez rząd przeznaczenie jest sprzeczne z wizją i kierunkami rozwoju miasta, co jasno wskazują również dokumenty, takie jak "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gdyni" oraz "Strategia rozwoju Miasta Gdyni 2030".
Innego zdania byli przedstawiciele opozycji z Prawa i Sprawiedliwości, tłumaczący, że port potrzebuje miejsca na rozwój.
Nowy pomysł na zabudowę Dalmoru
- Proponowany przez Gdynię waterfront stanowi raczej obszar taniej rozrywki. Tymczasem nie ma silniejszej marki niż Port Gdynia, reprezentujący Gdynię w skali krajowej i międzynarodowej. Gdynia może być silna jedynie dzięki istnieniu portu, który jest sprawcą mocy ekonomicznej miasta i regionu. Opinia negatywna jest niekorzystna dla naszego miasta - przekonywała Dorota Płotka z Prawa i Sprawiedliwości.
Z kolei radni Platformy Obywatelskiej podkreślali, że to jałowy spór.
- Port proponuje w 90 procentach rozwiązania deweloperskie. Nie ma żadnej funkcji portowej. Są tam biurowce, teren zieleni parkowej. Nie chodzi o to, by rozwijać port, tylko kto ma to rozwijać. Przesuwamy granice portu i nie będzie się tym zajmować miasto, tylko chce się przesunąć do Zarządu Morskiego Portu Gdynia, który ma się zajmować działalnością portową, a nie najem biurowców. To zamach na rolę Gdyni w planowaniu przestrzeni - wskazywał Tadeusz Szemiot, szef klubu PO w gdyńskiej Radzie Miasta.
Negatywna opinia radnych nie jest jednak wiążąca dla Marka Gróbarczyka, ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej i to on podejmie ostateczną decyzję.
Pirs Dalmoru. Film z kwietnia
Miejsca
Opinie (388) ponad 20 zablokowanych
-
2019-09-04 07:51
Ekipa Szczurka lekcewa ży opini ę publiczną i przyszłość miasta
Gdynia to port i w tą stronę powinna się rozwijać, a nie pod dyktando deweloperów. Rządzący myślą, że sadzeniem w głębokich dziurach kwiatków przykryją swoją nieudolność. Miasto zadłużone przez różne urojone pomysły (jak niszczejące lotnisko), zatkane komunikacyjnie, żyje się tu coraz gorzej, a wiem co mówię, bo żyję tu od urodzenia i to dawno temu.
- 62 4
-
2019-09-04 07:24
Gdynia to Port!!!
Gdynia to port a nie działka dla developerów!!!
- 87 3
-
2019-09-04 07:12
port wydarty morzu idzie w łapy deweloperów (1)
cała biedna Polska budowała port, bose Antki za parę groszy pracowało bez maszyn. teraz ten teren zalany potem i krwią idzie pod tandetną zabudowę. koszmar!!
- 108 1
-
2019-09-04 07:18
To sie tez wyrwij
Zrobisz to lepiej iszybciej bo sa maszyny
- 0 17
-
2019-09-04 07:12
Dobowki kontra port w centrum...bo przecież nie będą tam mieszkać zwykli Gdynianie. I co tu zrobić?;)
- 77 0
-
2019-09-04 07:10
sprzedaje deweloperom wszystko co ma jakąkolwiek wartość a kasę przeznacza na drogie imprezki
miasto i port wciąż tracą na znaczeniu.
- 84 3
-
2019-09-04 07:06
a znowy developerzy i ich wpływy
każdy coś musi mieć.
- 132 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.