• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni Gdyni przeciw poszerzeniu granic portu

Patryk Szczerba
4 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Koncepcja przygotowana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia, dotycząca poszerzenia granic. Czerwona linia to granice poszerzenia portu. Koncepcja przygotowana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia, dotycząca poszerzenia granic. Czerwona linia to granice poszerzenia portu.

Gdyńscy radni negatywnie zaopiniowali ministerialny projekt zakładający m.in. rozszerzenie granic portu na terenach Mola Rybackiego. Władze miasta argumentują, że jest on sprzeczny z wizją i kierunkami rozwoju Gdyni, zakładającymi na tym terenie powstanie zabudowy usługowo-mieszkaniowej, czego oczekuje także obecny właściciel terenu - Polski Holding Nieruchomości.



Jak powinny być zagospodarowane tereny po Dalmorze?

Przypomnijmy, że na terenie dawnego Dalmoru plan miejscowy przewiduje powstanie nowej dzielnicy - tzw. Śródmieścia Morskiego. Ta inwestycja ma zmienić przeznaczenie dawnych terenów portowych na grunty z zabudową mieszkaniowo-usługową i z przestrzeniami dostępnymi dla mieszkańców.

Inne przeznaczenie miejsca proponuje Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wraz z Zarządem Portu Gdynia. Ich wizja, po raz pierwszy zaprezentowana latem ubiegłego roku, zakłada mieszaną zabudowę mieszkalno-usługową, nową lokalizację dla Daru Pomorza i miejsce do cumowania wycieczkowców. Miałoby też tam powstać Centrum Gospodarki Morskiej dla przedsiębiorców i instytucji związanych z działalnością portową.

W planach jest także terminal portowy, z którego turyści mogliby wyjść na nowe zrewitalizowane Molo Rybackie. Ministerstwo przekonuje, że poszerzenie jest niezbędne m.in. po to, aby wybudować Port Zewnętrzny, po tym, gdy port przejąłby teren Dalmoru.

Do radnych miasta wpłynęła prośba o opinię projektu zmiany granicy portu morskiego w Gdyni od strony lądu, której nadawcą było Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. I o ile uwag nie ma co do rozszerzenia granic portu w Dolinie Logistycznej, to zdecydowany sprzeciw pojawił się w przypadku Mola Rybackiego.

Na sesji radni miasta zaopiniowano ją negatywnie.

Władze miasta tłumaczą, że przez bezpośredni kontakt z wodą waterfronty należą do najbardziej atrakcyjnych obszarów w miastach i stanowią o ich wyjątkowości. Są atrakcyjne do mieszkania, odpoczywania, organizacji wydarzeń kulturalnych.

Kluczowe na takim obszarze jest łączenie różnych funkcji.

- Port i Gdynia muszą być jednością. Troska o prawdziwy rozwój portu powoduje, że z tak dużą uwagą przygotowywaliśmy plany Śródmieścia Morskiego. Pomysł gdyński oparty jest na rzeczy, która jest absolutnie kluczowa dla tzw. waterfrontów, czyli na zróżnicowaniu usług. Pomysł na mixed-use jest gwarancją sukcesu. Monofunkcja jest gwarancją klęski i są na to dowody. Można dyskutować z tymi tezami, ale historia już pokazała, że tylko zróżnicowane usługi na jednym terenie mogą przynieść powodzenie - argumentowała podczas obrad Rady Miasta Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Takie same oczekiwania ma też właściciel terenu, czyli Polski Holding Nieruchomości, który realizuje na części terenu inwestycję Yacht Park, czyli kompleks sześciu pięciokondygnacyjnych budynków mieszkalnych, obok których znajdzie się aleja spacerowa z dostępem do lokali handlowo-usługowych na parterze. Gotowa jest już marina.

Yacht Park: marina w Gdyni


W uzasadnieniu negatywnej opinii argumentowano również, że proponowane przez rząd przeznaczenie jest sprzeczne z wizją i kierunkami rozwoju miasta, co jasno wskazują również dokumenty, takie jak "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gdyni" oraz "Strategia rozwoju Miasta Gdyni 2030".

Innego zdania byli przedstawiciele opozycji z Prawa i Sprawiedliwości, tłumaczący, że port potrzebuje miejsca na rozwój.

Nowy pomysł na zabudowę Dalmoru


- Proponowany przez Gdynię waterfront stanowi raczej obszar taniej rozrywki. Tymczasem nie ma silniejszej marki niż Port Gdynia, reprezentujący Gdynię w skali krajowej i międzynarodowej. Gdynia może być silna jedynie dzięki istnieniu portu, który jest sprawcą mocy ekonomicznej miasta i regionu. Opinia negatywna jest niekorzystna dla naszego miasta - przekonywała Dorota Płotka z Prawa i Sprawiedliwości.
Z kolei radni Platformy Obywatelskiej podkreślali, że to jałowy spór.

- Port proponuje w 90 procentach rozwiązania deweloperskie. Nie ma żadnej funkcji portowej. Są tam biurowce, teren zieleni parkowej. Nie chodzi o to, by rozwijać port, tylko kto ma to rozwijać. Przesuwamy granice portu i nie będzie się tym zajmować miasto, tylko chce się przesunąć do Zarządu Morskiego Portu Gdynia, który ma się zajmować działalnością portową, a nie najem biurowców. To zamach na rolę Gdyni w planowaniu przestrzeni - wskazywał Tadeusz Szemiot, szef klubu PO w gdyńskiej Radzie Miasta.
Negatywna opinia radnych nie jest jednak wiążąca dla Marka Gróbarczyka, ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej i to on podejmie ostateczną decyzję.

Pirs Dalmoru. Film z kwietnia

Miejsca

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • a kim są radni...że nie chca poszerzenia portu Gdynia??????

    sprawdzcie...kto jest prawdzoiwym Polakiem i patriotą dla swojego kraju i czym to sie wyraża i tyle w temacie !!!!!!!

    • 7 1

  • Tak to jest

    Jak Prezydent mieszka w Wiczlinie a ma działkę rekreacyjna w centrum Gdyni... Wolałbym żeby było odwrotnie...

    • 7 1

  • Teraz widać kto tym miastem rządzi mafia deweloperska

    • 8 2

  • A co na to Zarząd Portu?

    A co na to Zarząd Portu? W artykule przytoczono wypowiedzi wszystkich, tylko nie drugiej strony zainteresowanej. Jak uzasadnia swoją wizję i pomysł na rozwój tego terenu? Może warto by było zapytać Panie Redaktorze?

    • 9 0

  • Port w Basenie II im. inż. T. Wendy?

    Co to w ogóle za pomysł, żeby w Basenie II im. inż. T. Wendy port robić? W takim miejscu port? Tu nigdy portu nie było i nie będzie! Dziwię się, że rada miasta jeszcze nie podjęła decyzji o zasypaniu Basenu II i przeznaczeniu tak zdobytego terenu pod deweloperkę. Przecież każdy chyba widzi, że parki w mieście się już kończą, a włodarze miasta muszą regularnie oddawać kolejne tereny deweloperom.
    Reasumując:
    - zasypać Basen II i postawić bloki
    - zasypać Basen I i postawić bloki
    - stocznie wyrzucić (wszystkie) i postawić bloki

    Nauczcie się wreszcie! Gdynia już nie jest miastem portowym - jest miastem deweloperskim!

    • 8 1

  • Gdynia to port a nie apartamenty dla warszawiaków. (30)

    Ludzie kogo wy wybraliście:(

    • 432 41

    • (12)

      Przecież na całym świecie porty znikają z centrum i przenoszą je na obrzeża... Czy ich powaliło i chcą robić w centrum port. Ja rozumiem, że ten płatny troll jest za tym?

      • 7 37

      • Proponuje (1)

        Przenieść port na Dąbrowę lub Wiczlino

        • 9 0

        • I budować kanał jak do Elbląga.

          • 2 0

      • w Hamburgu, Bremenhaven też?? (8)

        • 22 3

        • też !!! (7)

          w Hamburgu zniknęła już połowa terenów przyportowych i trafiła pod inną działalność i zabudowę mieszkalną, a planuje się jeszcze więcej

          • 8 17

          • nie kłam, powierzchnia portu zwiększyła się. wzrosły też dochody i przeładunki (5)

            • 19 2

            • w odróżnieniu od ciebie synek ja ogarniam niemiecką prasę (3)

              bo drugie nawet po polsku widzę słów nie ogarniasz ...

              • 1 9

              • prasa kłamie! ;)

                tu trzeba być fachowcem...

                • 3 0

              • trollu co tu robisz skoro jeste taki niby zdolny:)))?

                • 3 0

              • pewnie dziadu miało być po drugie

                bardziej po polsku brzmi

                • 0 1

            • Dochody i przeładunki - tak. Automatyzacja :)

              A powierzchnia? Nie ruszyła się na milimetr od 100 lat...

              • 3 7

          • bo (!!!) najpierw (!!!) zbudowano nowe nabrzeża z zapleczem

            Biznes nie znosi przestoju!
            Rzuć okiem na małą Danię, jak tam porty koegzystują z miastami. Zapoznaj się ze Szwecją... My mamy trzy porty, oni 24...

            • 5 0

      • a gdzie to widziałeś?

        Chyba jedynie w Londynie, gdzie zrewitalizowano osiemnastowieczne "doki".
        Przez 30 lat pompując w to miejsce fundusze publiczne.
        Ale i tak, wcześniej ta działalność przeniosła się w bardziej korzystne miejsca. Bo to środek lądu a Tamiza to nie Jangcy aby stocznia oceaniczna była 500mil wgłąb lądu.

        • 5 1

    • Mieszkania + (2)

      Dla biednych niech maja cos od zycia

      • 4 10

      • Trollu

        dobrze wiesz, że program mieszkanie +, nie jest dla biednych.

        • 2 2

      • Niech

        Do pracy idą. Stop zasiłkom, 500+ plusów i innym pokusom tez

        • 5 4

    • A ty pewnie chcesz mieć (11)

      Port w centrum miasta. Może jeszcze najlepiej jakiś terminal węglowy albo coś śmierdzące i halasujace

      • 18 61

      • przez 90 lat był port i miasto było wzorem. (6)

        dzisiaj szczurek chce wszystko zabetonowac niskimi blokami

        • 37 6

        • 90 lat temu jeździli ludzie konno a nie samochdami i było to wzorem (1)

          dziś wszędzie samochody. 2000 lat temu można się było maczugami zabijać, a dziś nie. To strasze, nie pozwólmy światu iść naprzód. A tak serio to zobacz na Hamburg i inne zachodnie porty to zobaczysz, że porty nie rozszerzają się do centrum miasta, tylko w przeciwną stronę.

          • 1 6

          • I to jest świetna myśl!

            Rozszerzmy port na Wiczlino! A nie, poczekaj...

            • 5 0

        • przez 90 lat był port i miasto jest wzorem nadal (3)

          np. jako jedyne w całych byłych demoludach tylko Gdynia dostała w UE tytuł Miasto Przyjazne Niepełnosprawnym.

          • 2 16

          • trollu przejdź wózkiem inwaldzkim przez centrum (2)

            • 16 3

            • PiSańcu odwiedz inne miasta porównaj se .... i nie PiSkuj (1)

              • 3 9

              • odwiedziłem...

                porty w Danii.
                Nie ma porównania.
                Na niekorzyść Gdyni...

                • 9 2

      • Zobaczymy jak przyszłym mieszkańcom przyjdzie płacić za konserwacje pirsu na (1)

        którym są zbudowane te bloczki, jak myślicie dlaczego nie są wyższe ano dlatego że nabrzeże nie wytrzyma większych a remont jest nieunikniony

        • 32 3

        • to zadanie Urzędu Morskiego

          i "chytra" gra budowlańców.
          Zyski kapitalizujemy, za to koszty sie uspołecznia...

          • 9 0

      • nie, nie chcę mieć miasta w centrum portu

        Taka "subtelna" różnica.
        Kusza łatwe i zagospodarowane tereny?
        Cała Kępa Oksywska stoi pusta. Widoki znacznie ładniejsze...
        Zapraszam do Danii, gdzie nabrzeża buduje się pod... mieszkaniówkę!
        Bo ziemia rolna jest zbyt cenna a Dunowie wiedzą z czego żyją.
        I świniom pomniki stawiają, bo są one źródłem ich bogactwa.

        • 5 0

      • Na wieś się przeprowadź, jak Ci port w Gdyni przeszkadza

        • 27 3

    • szczurek - zero wizji rozwoju tylko chęć szybkiego wzbogacenia się.

      • 18 2

    • Proszę nie pisać radni tylko poplecznicy to duża różnica. Dalej głosujecie na Samorządność to nawet portu nie będzie.

      • 25 5

  • Gdynia nie tylko przeciwna rozwojowi portu. (3)

    Gdynia odwraca się od morza , otwierając je dla nowobogackich z warszawy budując na terenie portu ekskluzywne apartamenty z własnym miejscem postojowym dla prywatnych jachtów. Zapominają o jednym. Apartament sprzedadzą tylko raz, a kasa i tak wpłynie do prywatnych kieszeni. Potem będą ssali wielki paluch , albo gonili własny ogon. Już nawet pomnik Eugeniusza Kwiatkowskiego płacze nad Gdynią i głupotą władz miasta . Mieszkańcy stracili nadzieję na to , że powinny przede wszystkim dbać o dobro swoich obywateli, których interes jest jak zwykle pomijany.

    • 19 0

    • ale będą w urzędzie mieli gdzie się na ciecia załapać (1)

      po starej znajomości.
      Bo innej roboty w Gdyni nie ma.

      • 3 0

      • Mundurowe Ciecie już tam się kręcą i srogim okiem mierzą pałetających sie tam na ich terenie mieszkańców

        • 3 0

    • To jest śmieszne, najbardziej reprezentacyjne tereny które są dobrem wszystkich mieszkańców i z definicji powinny być szeroko dostępne przedewszystkim dla nich, sa ogradzane tandetnymi płotami, tworzy się kiczowate nowobogackie enklawy dla naplywowych noworyszy, Gdynianina traktuje sie jak śmiecia...pluć na ten kolesiowski syndykat z UM to mało, boję się Pisu w naszym mieście ale może już czas dać szansę Marcinowi

      • 7 0

  • Niech ktoś wreszcie powie otwarcie w Gdyni - nie chcemy Portu, chcemy deweloperów (1)

    Port to przeżytek, wystarczy popatrzeć na Hamburg, Antwerpie, Havr, Walencja.

    My w Gdyni chcemy apartamentów dla spragnionych widoku morza Warszawiaków. Chcemy mieszkań na wynajem krótkoterminowy tak jak w Gdańsku na Wyspie Spichrzów. Dzięki temu rozkręci się biznes usługowy, trzeba będzie tylko wkręcić czerwone żarówki do ulicznych latarnii.

    A Port, rozwój gospodarczy, sektor usług portowych, zaplecza logistyczne, niech se budują gdzie indziej. Najlepiej w Wejherowie.

    Gdynia jest absolutnie liderem zabudowy terenów portowych tak zwanego portu zewnętrznego. Dotychczas w Europie zabudowywano stare tereny portów wewnętrznych w głębi lądów w ujściach rzek. Likwidacja portu zewnętrznego, relatywnie nowego (wybudowany przed II WŚ) to absolutne nowum.

    Czekamy na kolejne nowe inwestycje dla deweloperów. Proponuję:
    - likwidację Rezerwatu w Orłowie i przygotowanie go pod zabudowę,
    - wybudowanie osiedla mieszkaniowego w Kolibkach koniecznie z zabudową wysoką - 18 pięter i więcej
    - powolne przekształcenie terenów leśnych do Obwodnicy na tereny budowlane. przecież do lasu to mało kto chodzi, stare dziady i grzybiarze.

    Decyzja o zabudowie Portu jest równie śmiała co budowa lotniska w Kosakowie. Trzeba naprawdę być nie lada wizjonerem żeby mieć takie wizje, pytanie tylko co trzeba zażyć aby mieć takie wizje.

    • 34 3

    • Najwięcej mają do powiedzenia ci , którzy jeżdżą po europejskich wiochach. Oprócz Walencji i Hamburga ,

      • 0 0

  • Import;export(-)usługi;apartamenty(+)

    Znowu zaczynamy od końca...

    • 9 0

  • upadek

    w mieści nastąpiła era deweloperów,
    miasto przyjmie raz kasę za sprzedaż działki.
    Port daje co roku opłatę z podatków i pracę.

    Niestety włodarze miasta widzą tylko swój interes a nie ogółu i miasta w perspektywie dłuższej niż ich kadencja przy ko.... władzy.

    Czy nie warto pomyśleć jak rozwinąć port niż jak go zlikwidować?
    Dlaczego niszczymy to co poprawnie działa,
    jaką inna alternatywę dadzą władze miasta dla portu pracujących w nim ludzi
    łatwo się likwiduje, sprzedaje,
    a co dalej??
    Podnieść podatki dla mieszkańców by utrzymać rozbudowaną administrację

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane