• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni Gdyni przeciw poszerzeniu granic portu

Patryk Szczerba
4 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Koncepcja przygotowana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia, dotycząca poszerzenia granic. Czerwona linia to granice poszerzenia portu. Koncepcja przygotowana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia, dotycząca poszerzenia granic. Czerwona linia to granice poszerzenia portu.

Gdyńscy radni negatywnie zaopiniowali ministerialny projekt zakładający m.in. rozszerzenie granic portu na terenach Mola Rybackiego. Władze miasta argumentują, że jest on sprzeczny z wizją i kierunkami rozwoju Gdyni, zakładającymi na tym terenie powstanie zabudowy usługowo-mieszkaniowej, czego oczekuje także obecny właściciel terenu - Polski Holding Nieruchomości.



Jak powinny być zagospodarowane tereny po Dalmorze?

Przypomnijmy, że na terenie dawnego Dalmoru plan miejscowy przewiduje powstanie nowej dzielnicy - tzw. Śródmieścia Morskiego. Ta inwestycja ma zmienić przeznaczenie dawnych terenów portowych na grunty z zabudową mieszkaniowo-usługową i z przestrzeniami dostępnymi dla mieszkańców.

Inne przeznaczenie miejsca proponuje Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wraz z Zarządem Portu Gdynia. Ich wizja, po raz pierwszy zaprezentowana latem ubiegłego roku, zakłada mieszaną zabudowę mieszkalno-usługową, nową lokalizację dla Daru Pomorza i miejsce do cumowania wycieczkowców. Miałoby też tam powstać Centrum Gospodarki Morskiej dla przedsiębiorców i instytucji związanych z działalnością portową.

W planach jest także terminal portowy, z którego turyści mogliby wyjść na nowe zrewitalizowane Molo Rybackie. Ministerstwo przekonuje, że poszerzenie jest niezbędne m.in. po to, aby wybudować Port Zewnętrzny, po tym, gdy port przejąłby teren Dalmoru.

Do radnych miasta wpłynęła prośba o opinię projektu zmiany granicy portu morskiego w Gdyni od strony lądu, której nadawcą było Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. I o ile uwag nie ma co do rozszerzenia granic portu w Dolinie Logistycznej, to zdecydowany sprzeciw pojawił się w przypadku Mola Rybackiego.

Na sesji radni miasta zaopiniowano ją negatywnie.

Władze miasta tłumaczą, że przez bezpośredni kontakt z wodą waterfronty należą do najbardziej atrakcyjnych obszarów w miastach i stanowią o ich wyjątkowości. Są atrakcyjne do mieszkania, odpoczywania, organizacji wydarzeń kulturalnych.

Kluczowe na takim obszarze jest łączenie różnych funkcji.

- Port i Gdynia muszą być jednością. Troska o prawdziwy rozwój portu powoduje, że z tak dużą uwagą przygotowywaliśmy plany Śródmieścia Morskiego. Pomysł gdyński oparty jest na rzeczy, która jest absolutnie kluczowa dla tzw. waterfrontów, czyli na zróżnicowaniu usług. Pomysł na mixed-use jest gwarancją sukcesu. Monofunkcja jest gwarancją klęski i są na to dowody. Można dyskutować z tymi tezami, ale historia już pokazała, że tylko zróżnicowane usługi na jednym terenie mogą przynieść powodzenie - argumentowała podczas obrad Rady Miasta Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Takie same oczekiwania ma też właściciel terenu, czyli Polski Holding Nieruchomości, który realizuje na części terenu inwestycję Yacht Park, czyli kompleks sześciu pięciokondygnacyjnych budynków mieszkalnych, obok których znajdzie się aleja spacerowa z dostępem do lokali handlowo-usługowych na parterze. Gotowa jest już marina.

Yacht Park: marina w Gdyni


W uzasadnieniu negatywnej opinii argumentowano również, że proponowane przez rząd przeznaczenie jest sprzeczne z wizją i kierunkami rozwoju miasta, co jasno wskazują również dokumenty, takie jak "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gdyni" oraz "Strategia rozwoju Miasta Gdyni 2030".

Innego zdania byli przedstawiciele opozycji z Prawa i Sprawiedliwości, tłumaczący, że port potrzebuje miejsca na rozwój.

Nowy pomysł na zabudowę Dalmoru


- Proponowany przez Gdynię waterfront stanowi raczej obszar taniej rozrywki. Tymczasem nie ma silniejszej marki niż Port Gdynia, reprezentujący Gdynię w skali krajowej i międzynarodowej. Gdynia może być silna jedynie dzięki istnieniu portu, który jest sprawcą mocy ekonomicznej miasta i regionu. Opinia negatywna jest niekorzystna dla naszego miasta - przekonywała Dorota Płotka z Prawa i Sprawiedliwości.
Z kolei radni Platformy Obywatelskiej podkreślali, że to jałowy spór.

- Port proponuje w 90 procentach rozwiązania deweloperskie. Nie ma żadnej funkcji portowej. Są tam biurowce, teren zieleni parkowej. Nie chodzi o to, by rozwijać port, tylko kto ma to rozwijać. Przesuwamy granice portu i nie będzie się tym zajmować miasto, tylko chce się przesunąć do Zarządu Morskiego Portu Gdynia, który ma się zajmować działalnością portową, a nie najem biurowców. To zamach na rolę Gdyni w planowaniu przestrzeni - wskazywał Tadeusz Szemiot, szef klubu PO w gdyńskiej Radzie Miasta.
Negatywna opinia radnych nie jest jednak wiążąca dla Marka Gróbarczyka, ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej i to on podejmie ostateczną decyzję.

Pirs Dalmoru. Film z kwietnia

Miejsca

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • Śmiech na sali!! (3)

    Miasto portowe nie może rozwijać portu!!!
    Skandal. To jest przykład naszej kultury. Nie dbamy o to co ważne. Patrzymy tylko na swoje. Gdynia jest miastem portowym. Port ma się rozwijać i on być głównym ośrodkiem handlu pracy i rozrywki... Precz z zachlannoscia deweloperów...

    • 68 5

    • bo "miasto" nie chce rozwijać portu (2)

      Nie ma obecnie wpływu i korzyści z jego funkcjonowania. Na dodatek port wymaga inwestycji i pracy.
      "Miasto" chce rozwijać własne interesy i afiliowanych "kręgów gospodarczych".
      Ale chętnie podłaczy się pod inwestycje portu lub "uszczknie" mu smakowite "conieco", szantażując koniecznością współdecydowania...

      • 4 1

      • Nie, powód jest jeden (1)

        Rząd zapowiada inwestycje również w Gdyni w porcie... 3miejskie PO (nie mówcie o bezpartyjnym prezydencie) woli poświęcić porty polskie by tylko rząd miał pod górkę.. To wojna Polsko polska

        • 1 0

        • taki, to jeden z tych "afiliowanych kręgów gospodarczych"

          a prezydent... mógłby być lepszym politykiem... i tak rządzi Rada Miasta.

          • 0 0

  • I jedni i drudzy bredzą. (1)

    Tym od Szczurka marzy się Floryda z jachtami pod każdymi drzwiami (chociaż Gdynianie będą mogli jedynie z daleka popatrzeć na to). A tym drugim marzy się jakiś zupełnie nierealny port zewnętrzny. Ale co by nie mówić, to realne szanse realizacji są jedynie dla tej Florydy.

    • 8 37

    • Nie z konkurencja "Dune City" w Mielnie.

      W odroznieniu od Gdyni, ta inicjatywa ma finansowanie. Wladze Gdyni reprezentuja interesy waskiej grupy zainteresowanych niewielka czescia miasta. Na jej granicach postawia rogatki i beda pobierac oplaty za ogladanie i wstep. Na pozostalej czesci mianuja namiestnika do poboru podatkow.

      • 8 0

  • won z blokowiskami, ileż można....

    • 36 4

  • Św p. Kwiatkowski w grobie się przewraca..

    Żenada. Radni sprzedajni..marzy im się kurort a to miasto portowe... Na polskim wybrzeżu mamy wiele kurortów i 3 miasta portowe. Szanujmy je. Co w Gdańsku coś się... I statek będzie do Szczecina dybal?

    • 40 4

  • Tego oczekuje Polski Holding Nieruchomości (2)

    I tyle w temacie.
    Czy mieszkańcy Gdyni mają jakieś oczekiwania? Nie widzę, nie słyszę. Dziękuję

    • 49 7

    • oczekuję dochodów (1)

      I jeśli mam wybierać, to wolę aby dochody miał port niż niewielka grupa budujących i wynajmujących. Którzy i tak nie zostawiają tutaj swojego dochodu.
      Sam wynajmuję ale nie upieram się przy tej formie zarobkowania, bo to raczej desperacja niż pożądana działalność.

      • 4 0

      • Ta grupa budujących i wynajmujących nie odprowadzi podatku w Gdyni

        A port, cóż jest szansa, że może kiedyś przyniesie miastu jakieś pieniądze. Ale pewnie się o tym nie przekonamy. A jak już wszystko zostanie zabudowane mieszkaniami i biedronką to będzie jęk i płacz, że Gdynia nie ma portu.

        • 1 0

  • Ludzie czytajcie ze zrozumieniem (1)

    Port też chce te tereny zabudować, chodzi o kasę i tyle. Odebrali Westerplatte, teraz odbiorą tereny w centrum miasta. Tak działa państwo własnych interesów. Orlen wypuścił na drogi 24 cysterny z kampanią negatywną na najbliższe wybory, czy to normalne? Nie popieram Szczurka, ale jak widać jego przywileje u władzy kończą się.

    • 23 34

    • odebrali? komu odebrali?

      Dlaczego władze samorządowe uzurpują sobie prawa właścicielskie?
      Są jedynie przedstawicielami... Naszymi (?!) przedstawicielami...

      • 3 1

  • Ale dziadostwo.

    Deweloperzy blokują rozwój jednej ze strategicznych dziedzin gospodarki. Jak to nazwać?

    • 44 3

  • Panie Prezydencie (3)

    Panie Prezydencie czy nie widzi Pan że gdynianie mają już dość developerki już nawet piękne dzielnice domków jednorodzinnych takie jak stary mały-Kack zagracacie wielkimi budynkami ocknij się chłopie bo nikt nie będzie cię dobrze wspominał odprowadzanie to miasto do katastrofy a może po prostu Prezydent stracił już swoje cohones i już nie rządzi twardą ręką jak kilkanaście lat temu.??

    • 50 3

    • Nigdy ich nie miał

      Zawsze na pierwszym planie były drogie fajerwerki udające rozwój miasta. Jednak po tylu latach imprezowania ciężko jest mydlić oczy wszystkim mieszkańcom.

      • 19 0

    • rzadza mafie deweloperskie i wszechmocni prawnicy.

      • 9 0

    • mów za siebie, jestem Gdynianienem z krwi i kości

      i podoba mi się coraz wyższa zabudowa ;-)

      • 1 2

  • nieodległa historia własciwi oceni , opisze {pewnie napiszą ksiązki i filmy !} o działaniach obecnych wladz ... (1)

    • 21 0

    • Tak jak i w Gdansku epicentrum deweloperskim

      • 4 0

  • Opinia wyróżniona

    dlaczego wszytko jest blokowane ? (18)

    Rozbudowa i modernizacja zaniedbanej Gdyni, to świetny pomysł. Dzięki temu tereny te nie zostaną sprzedane zagranicznym inwestorom. Co ważne, będzie to bodziec do rozwoju lokalnego biznesu i kolejne urozmaicenie. Blokowanie każdego pomysłu kończy się tak, że w Gdyni nie dzieje się aktualnie nic i wszystko przenosi się do Gdańska.

    • 173 64

    • co będzie bodzcem do rozwoju? budowa apartamentów dla booking.com??? (5)

      Gdynia powstała dla portu, to zawsze nakręcało rozwój i bogaciło miasto. Gdańsk rozwija port, Szczecin/świnoujście rozwija port, Hamburg rozwija port tylko prezydent Gdyni twierdzi, że blokowiska dla bogaczy zamiast portu to wspaniały interes.

      • 71 10

      • (3)

        proponuję zobaczyć gdzie dokładnie ma przebiegać granica dla nowych terenów Portu i raczej wątpię aby każdy mieszkaniec Gdyni chciałby mieć nabrzeże portowe zamiast bulwaru,a co do drugiej części projektu czyli zmiany cumowania wycieczkowców to jestem jak najbardziej za,bo miejscówka super i wraz z rozbudową całej infrastruktury do obsługi pasażerów ta cześć miasta jeszcze bardziej rozkwitnie.Pozostanie natomiast do wykorzystania aktualne miejsce cumowania statków pasażerskich więc w czy jest problem i nie wspomnę już o nowym terminalu Steny i o pozostawionym do wykorzystania starym miejscem wraz z terminalem i tam są naprawdę duże możliwości do rozwoju portu co też jest powoli czynione.

        • 12 21

        • bogacze którzy kupią mieszkania w tych "apartamentach" będą narzekać na hałas z portu. (1)

          to nie jest teren pod mieszkalne blokowisko!!!

          • 44 5

          • To sa mieszkania na najem krotkoterminowy, a nie do mieszkania...

            • 14 4

        • gwarantuję, że nie będziesz tak radosny, gdy poznasz szczegóły obsługi wycieczkowców.

          To jest przemysł taki jak każdy inny i fiołkami nie pachnie.

          • 17 4

      • dla niego to wspaniały interes.

        I kolegów...
        Po nich choćby i potop...

        • 14 0

    • (4)

      port wydarty morzu szczurek sprzedaje deweloperom
      cała Polska w latach dwudziestych budowała port,
      Robotnicy za parę groszy pracowało bez maszyn. teraz ten teren zalany potem i krwią idzie pod zabudowę dla warszawskich krezusów

      • 56 9

      • Kto wyroznia te komentarze? (3)

        Jak jest pozytywny dla Rady Miasta i Prezydenta to wtedy jest ok?

        • 16 3

        • to jedna wielka sitwa, dla nich interes miasta jest drugorzędny

          • 17 3

        • PiS płaci, PiS ma artykuły (1)

          • 6 12

          • I małą emi

            • 2 5

    • Też się obawiam, że Gdynia już przepadła..

      Prowincjonalne miasta z jednym wieżowcem, który tkwi tam jak wrzód na d*pie. Wyszliśmy z tym jak Himilsbach z angielskim.

      • 32 6

    • W normalnym mieście tak prezydent wyjechałby na taczce (2)

      • 24 4

      • czekamy, aż ją wybudują i zwodują w stoczni Gdynia.... (1)

        • 1 1

        • a może gondolą?

          ;)

          • 0 0

    • ZMPG to jest SKOK

      Prezes i viceprezes, przecież to jest kwestia czasu a Port padnie jak kasy z których pieniądze popłynęły ...

      • 1 2

    • 100% racji masz...Gdynia już za Szczurka upadła !!!!!

      tylko zabawy i miliony wyfdane na sylwestra albo kilkudniowe pokazy lotnicze....brrr....

      • 7 0

    • najpierw stocznie teraz porty, modernizacja nie znaczy marnotrawstwo naturalnego położenia i dostępu do morza, jest tyle zaniedbanych miejsc, bulwar ochydnie wygląda, plac przy oceanarium, jest tyle różnych miejsc, być może to tak strategia podstępna obca żeby Gdyni była wiejskim portem bez znaczenia bo kto się nie rozwiaja ten się cofa

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Tomasz Basiński

W latach 1987 – 1990 kształcił się w sopockim Policealnym Studium Zawodowym w specjalności...

Najczęściej czytane