• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ratunek przetargu czy złoty interes?

Michał Sielski
4 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Tereny obecnie zajmowane przez stocznię Nauta świetnie widać z Sea Towers. Tereny obecnie zajmowane przez stocznię Nauta świetnie widać z Sea Towers.

Po co stocznia Nauta kupiła część majątku Stoczni Gdynia? Jako spółka skarbu państwa ratowała rząd przed kolejnym nieudanym przetargiem i kompromitacją czy chce zarobić na tym miliony? Nawet jeśli celem miała być tylko polityczna pomoc, to wymierne finansowe efekty są wręcz murowane.



Zakup części Stoczni Gdynia przez inną spółkę skarbu państwa to:

Nauta mieści się w centrum miasta, nad morzem zobacz na mapie Gdyni. Tuż za terenami Dalmoru zobacz na mapie Gdyni, który niebawem zostanie sprywatyzowany. Na jego terenach powstanie część tzw. strefy prestiżu - nowego serca Gdyni, tętniącego życiem terenu z knajpkami i ekskluzywnymi apartamentowcami. Plan zagospodarowania przestrzennego zakłada m.in. możliwość wybudowania tam podobnego do Sea Towers wieżowca.

Tuż obok Dalmoru mieści się Stocznia Remontowa Nauta. Działalność remontową prowadzi na terenie 8 ha. W przetargu na majątek Stoczni Gdynia kupiła właśnie 14 ha po gdyńskiej stoczni za niemal 60 mln zł. I tam chce się przeprowadzić, sprzedając cenniejsze grunty w centrum miasta, które do tej pory zajmuje.

- Nie musimy, ale chcemy się przenieść. Za chwilę zostanie sprywatyzowany leżący za płotem Dalmor i na jego terenach zostaną zlokalizowane inne funkcje - miejskie, a nie przemysłowe i portowe. Takie sąsiedztwo ograniczy nam możliwość rozwoju, a nawet prowadzenia działalności w obecnej skali. Takich ograniczeń nie będzie za to na terenach Stoczni Gdynia - mówi prezes Nauty, Romuald Kowalski.

Do miasta trafił wniosek władz stoczni, które chcą, by dla terenu po ich zakładzie opracować nowy plan zagospodarowania przestrzennego. Prace już się zaczynają i potrwają około roku. Czy tam także powstanie strefa prestiżu, co spowoduje gigantyczny wzrost wartości gruntu?

- Na pewno trudno będzie nam zgodzić się na podobną zabudowę mieszkaniową. Tereny obecnie zajmowane przez stocznię Nauta z jednej strony graniczą bowiem z Dalmorem, ale za to z drugiej z portem, który na swoim miejscu na pewno pozostanie. To bardzo atrakcyjne tereny blisko śródmieścia, ale nie zapominajmy o uciążliwościach portu: terminalach obsługujących ładunki pylące czy wybuchowe - zauważa wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Od planu zagospodarowania przestrzennego zależy wartość gruntów. Dalmor, którego głównym majątkiem jest 19 ha gruntów, według ekspertów jest warty ok. 500 mln zł. Zakładając, że grunty Nauty będą nawet o połowę tańsze, spółka za 8 ha może otrzymać ponad 100 mln zł. I do tego będzie miała dwukrotnie większy teren na własną działalność i rozwój.

- Musimy jeszcze dokonać niezbędnych inwestycji, bo zakupiona infrastruktura była dostosowana do produkcji statków, a my je remontujemy i przebudowujemy. Chcemy uporać się z tym w rok - podkreśla Romuald Kowalski.

Miejsca

Opinie (116) 6 zablokowanych

  • czy to nie dziwne, że spółka skarbu państwa kupuje majątek po innej spółce skarbu państwa?? (8)

    a pieniążki za wylicytowany majątek też trafią do skarbu państwa:-)
    czyli, że co? wyjąłem stówe z lewej kieszeni, włożyłem do prawej i teraz mam tereny postoczniowe niewielkim wysiłkem - przełożenia stówy z kieszeni do kieszeni:-P

    • 20 27

    • nie pieniążki, funduszki!

      • 0 0

    • Nie dziwne

      Pieniadze nie trafia do skarbu panstwa w sensie budzetu, tylko do spolki skarbu panstwa, ktora dziala jak kazda normalna firma i im wiecej zarabia tym lepiej wiec nalezy chwalic za udany interes. Skarb panstwa na tym skorzysta dopiero jak sie zdecyduje sprzedac swoja spolke, bo bedzie ona wiecej warta.

      • 4 0

    • (1)

      Gallux, o ile sie nie myle to do przetargu mogl stanac kazdy z odpowiednia forsa. Gdyby wygrala prywatna firma bylo by po sprawie. W tej stoczni, mimo ze panstwowa ktos ma glowe na karku i zobaczyl swietny interes. Nie widze tej wielkiej teorii spiskowej.

      Pozdrawiam

      • 6 0

      • Dokładnie. Może niektórzy woleliby żeby kolejna stocznia upadła - a tu niespodzianka !

        • 3 0

    • I o to chodzi zeby tak robic zeby sie nie narobic a zarobic (1)

      Wystarczy nieco POglowkowac ;)

      • 5 2

      • Sceptic - sens jest głębszy niż Ci się wydaje

        • 1 0

    • Taaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..........................

      Taaaaaaaaaaaa............ i Kali kochać i sobie uciąć pół metra. Jak nie masz co robić i pisać głupie komentarze to idź zrobić nawóz na kibelku. Coś masz dzisiaj jeszcze ciężki kloc myślowy !!!!

      • 2 4

    • wali od ciebie tępizną

      • 7 4

  • dobry interes dla Nauty, która ma być sprywatyzowana

    nie dla Nauty, tylko kolesia, który Nautę kupi !

    • 6 0

  • Sprzedać, zagospodarować (9)

    A ja tam uważam że dobrze powinni juz dawno zamknąć tą nierontowną firmę i sciagnac inwestora który wpompował by jakieś piniadze a nie co roku ten sam problem stocznia stocznia i stoczniowcy święte krowy co nie umieją nic wwiec robić tylko spawac statki i dotego narzekać. nikt nie mówi o tym że członek zwiazków zawodowych w stoczni zarabiał 15 tyś.

    • 6 13

    • A co ty potrafisz? a potrafisz spawac głąbie? (8)

      Zamknąc ,zamknąc baranie pomyśl troche zanim coś durnego nabazgrolisz!.
      Jak zamkną to ludzi zwolnią kilkuset przez to podniesie sie bezrobocie i trudniej nam wszystkim będzie dostac pracę.

      • 5 2

      • (7)

        NIE POTO CIĘŻKO PRACUJE ŻEBY CIEBIE BARANIE UTRZYMYWAĆ!

        • 3 1

        • (3)

          Utrzymujesz rodzinę i mieszkanie a podatki sie nie zmieniają,jak tego nie rozumiesz to napisz do Kasi to Ci wytłumaczy.

          • 0 2

          • On nie rozumie tego że utrzymuje też zakłady karne i płaci na nie. (2)

            Jak by się dowiedział to dopiero by plół.:D a może tak likwidacja:D:D:D

            • 1 0

            • Nie martw sie , mam świadomiośc że utrzymuje rózne chore instytucje.Bez wpływu na to co się dzieje i dlatego jak mogę to mówię NIE.

              • 0 1

            • i dlatego baranie więxniowie siedzą w więzieniu a ja mam spokój

              i dlatego baranie więxniowie siedzą w więzieniu a ja mam spokój.

              • 0 1

        • a corobisz mi statki (2)

          chłopie wiesz co to jest wolny rynek ? wolna gospodarka ? jak cos jest nie rentowane to ja tego nie bede utrzymywał ze swoich podatków

          • 3 2

          • Era tylu nierentownych stoczni to juz historia i całe szczęście, bo ja też nie zgadzam się na utrzymywanie tego gówna i związków -drugiego gówna.

            • 0 1

          • A dzielisz te podatki? ty głupi polski cepie.

            • 0 3

  • kompromitacja rządu Tuska, który kupuje sam od siebie

    tylko, że za nasze pieniądze

    • 6 2

  • Chyba każdy zaczyna od szarej strefy:) (3)

    Ja zaczełem pracowac w stoczni,bo zawsze byłem leniem i uczyc mi sie nie chciało a tam mogłem lepiej zarobic.Póżniej stwierdziłem że to za cieżka praca i zaczełem kopiowac płyty pirackie z grami....doszły filmy.po paru miesiacach otworzyłem sklep,udało się po tym sklepie otwożyłem jeszcze dwa i fast food.A że jestem Hazardzista zainwestowałem na giełdzie spore pieniadze i zatrudniłem do tego maklera.Z biegiem czasu popyt na polskiego pracownika rusł i przy małej rodzinnej znajomosci w Anglii zarobiłem krocie załatwiając ludziom pracę.A teraz mogę z czystym ręku na sercu powiedziec że jestem uczciwym obywatelem tego kraju i zarabiam 250-380 tyś zł miesięcznie a wywodzę się ze stoczni i z najniżeszj póki społecznej.Także szczęście w życiu sie przydaje,dowaga i troche rozumu i przedsiebiorczości.

    • 8 5

    • Dodam (1)

      Zę te minusy pod tematem to chyba zawiśc bo ludziom których zatrudniam płacę godnie tak żeby im starczło na opłaty i życie.Jestem wesołym szczerym i bezpośrednim typem wcale nie elokwentnym bo mi to nie pasuje po tylu latach na ulicy,czuje się dobrze rozmawiając jak zwykły chłop i nie udaje burżuja.O pracowników dbam oby takich więcej jak ja byc może ludzie z niższych warstw bardziej rozumieją biedę ludzką.

      • 3 1

      • Musze sie z toba wodki napic:)

        • 1 1

    • Gratulacje i tak trzeba myśleć ! Brawo !

      • 2 1

  • to trzeba jeszcze otworzyć stocznie w soPocie na Hell'u no i wtedy będzie sytuacja stoczni uzdrowiona - no i jeszcze stocznie w Pryszczu gdAńskim - co nie ? - czy dało to do myślenia ?

    • 2 1

  • Ciekawe skąd Nauta ma pieniądze na zakup nowych terenów (3)

    Taki interes to cymes, kupili za półdarmo za pożyczone czy co , bo przecież z zysku 2 mln nie rozmnożyła się kasa do 60 mln ? chyba że ktoś wyłożył a może poręczył ? co na to panowie dociekliwi prokuratorzy ? Jak to się ma do warunków przetargu ? czy tak samo jak dla kolegów "katarczyków"?

    • 11 2

    • Zazdrość, zawiść i ignorancja z Waszmości przemawia.
      Tobą to nawet prokurator się nie zainteresuje

      • 0 0

    • Jaka Nauta - to skarb państwa miesza w interesie. Ważne żeby nie oddali za parę lat terenu po Naucie w nie powołane rączki.

      • 2 0

    • Panie kolego to napisze panu odrazu żeby pan sobie głowy nie zaprzątał co i jak w jaki sposób.To zwykły wałek knuty u góry

      zapewne długo wcześniej.Ktoś zarobił mnustwo i zarobi dalej,coś co wadziło zlikwidowano ale tylko fikcyjnie.Za resztę zapłacą i

      • 2 1

  • KROK W DOBRĄ STRONĘ.. (4)

    NASTEPNYM KROKIEM POWINNO BYĆ POŁACZENIE MSW I NAUTY A PORT
    POWINIEN DOSTAC TERENY PO STOCZNI GDYNIA, ZACZĄŁ BY SIE WYŁANIAĆ JAKIS SENSOWNY PLAN ZAGOSPODAROWANIA TYCH TERENÓW NA PRZYSZŁOŚĆ,ALE TO NA DZIEŃ DZISIEJSZY TYLKO MARZENIE....

    • 2 2

    • Ci z MSW są zbyt dumni żeby taka "mała" NAUTA wzięła ich pod skrzydła.
      Wolą zginąć bohaterską śmiercią bankruta niż dać się rządzić przez NAUTĘ.
      A kto chce ich długi?

      • 0 1

    • (1)

      nie połączenie, tylko przejęcie przez Nautę MSW, po wcześniejszym ogłoszeniu upadłości. MSW ma potężne długi oraz zbyt wielu pracowników, zwłaszcza pionu administracyjnego.

      • 1 0

      • MSW już upadło.

        • 0 0

    • WSZYSTKO OK

      tylko pod warunkiem że teren po NAUCIE nie trafi się panu od wieżowców i nie nabędzie go za czapkę gruszek.

      • 1 0

  • po stoczni port

    uciążliwyport

    • 0 6

  • Państwo zorganizowało przetarg i samo staneło do przetargu. (1)

    Polska specyfika.

    • 10 11

    • Krótkowzroczność przedmówcy, a fakty są bardzo proste: jedna stocznia upadła, a druga chce kontynuować polski przemysł stoczniowy.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations. Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. W przeszłości kierownik literacki Teatru Muzycznego pod dyrekcją Jerzego Gruzy; dziennikarka - z-ca redaktora naczelnego, redaktor naczelna, publicystka i komentatorka „Głosu Wybrzeża”; prezes zarządu wydawnictwa Baltic Press (wydawca anglojęzycznego dwumiesięcznika „Baltic Transport Journal”; dyrektor Biura Zarządu...

Najczęściej czytane