• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Reklama czy opinia? UOKiK prześwietli influencerów

VIK
29 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
UOKiK chce uporządkować rynek treści sponsorowanych w portalach społecznościowych, tak aby internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co obiektywną recenzją produktu. UOKiK chce uporządkować rynek treści sponsorowanych w portalach społecznościowych, tak aby internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co obiektywną recenzją produktu.

Czy treści sponsorowane na blogach czy mediach społecznościowych gwiazd Internetu są właściwie oznaczane? Czy mogą wprowadzać konsumentów w błąd? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzi działania influencerów.



Czy umiesz odróżnić treści reklamowe od prywatnej opinii?

Popularny youtuber zachęcający do korzystania z gry na telefon, blogerka zachwalająca firmę sprzedającą samochody, instagramerka promująca w swoich wpisach napój - to przykłady współpracy polskich influencerów ze znanymi markami. Na jakich zasadach to się odbywa i czy tego rodzaju treści na portalach społecznościowych są wyraźnie oznaczane jako reklamowe lub sponsorowane? UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające, którego celem jest zbadanie tego rynku, a także opracowanie wytycznych dla osób, które zarabiają na promowaniu produktów w sieci.

- Wobec gwałtownie rosnącego rynku usług reklamowych oferowanych przez influencerów działających w social mediach i stosowanej przez nich kryptoreklamy konieczne jest przyjrzenie się zasadom ich współpracy z markami i agencjami reklamowymi, a także weryfikacja przejrzystości i transparentności przekazu dla innych użytkowników sieci. Z przeprowadzonego przez nas rozeznania wynika, że wiele treści o charakterze handlowym na profilach influencerów na Instagramie, Youtubie, Facebooku czy w innych social mediach nie jest w ogóle oznaczanych jako reklama. Inne są oznaczane niewystarczająco, np. jedynie poprzez hasztag #ad, który dla polskiego internauty może być niezrozumiały - mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zakaz kryptoreklamy także w sieci



Odpłatna promocja produktów lub usług bez wyraźnego oznaczenia, że są to treści sponsorowane, narusza zakaz kryptoreklamy i może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową, a w niektórych przypadkach również czyn nieuczciwej konkurencji. Dotyczy to nie tylko tradycyjnych mediów, ale także wszystkich innych platform, w tym coraz bardziej popularnych portali społecznościowych.

- Brylujący w social mediach influencerzy mają ogromny wpływ na internautów, szczególnie młodych. Jeśli zachwalają jakiś produkt, jest duża szansa, że fani będą chcieli ich naśladować i go kupić. Sytuacja, gdy influencer otrzymał za swój wpis wynagrodzenie, ale sprawia wrażenie, że dzieli się prywatną opinią, jest zwyczajnie nieuczciwa. Sponsoring należy przy tym rozumieć szeroko - zapłatą nie muszą być pieniądze, może to być inna korzyść np. wycieczka, testowanie luksusowych produktów. O wszystkich tego typu sytuacjach czytelnicy, słuchacze czy widzowie powinni być wyraźnie poinformowani - wskazuje Tomasz Chróstny.

Urząd weźmie pod lupę social media



UOKiK w postępowaniu wyjaśniającym chce zbadać relacje gwiazd Internetu z agencjami reklamowymi i reklamodawcami. Weźmie pod lupę social media i profile najpopularniejszych influencerów.

- Chcemy uporządkować rynek treści sponsorowanych w portalach społecznościowych, tak aby internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co obiektywną recenzją produktu. Konsumenci nie mogą być wprowadzani w błąd. Po zakończeniu postępowania nie wykluczamy opublikowania wytycznych dla osób promujących produkty w Internecie. Liczymy na ich dobrą wolę i samoregulację. Mamy nadzieję, że nie będzie konieczne sięgnięcie po bardziej drastyczne środki, np. kary finansowe względem tych, którzy wprowadzając konsumentów w błąd naruszaliby ich zbiorowe interesy - mówi prezes Chróstny.
Postępowanie wyjaśniające toczy się w sprawie, a nie przeciwko konkretnym przedsiębiorcom. Badanie obejmie wiele podmiotów z branży, w najbliższym czasie mogą się one spodziewać wezwań z Urzędu. Zgodnie z przepisaniem za nieudzielenie informacji żądanych przez UOKiK w toku takiego postępowania lub przekazanie informacji wprowadzających w błąd grozi kara do 50 mln euro.
VIK

Miejsca

  • UOKiK Gdańsk, Podwale Przedmiejskie 30

Opinie (91) 3 zablokowane

  • Ego plus patologia - to mainstream influencerów. Wpływ przeszacowany, szkoda kasy

    • 8 0

  • i reklama i opinia-co ważniejsze?

    jako influencer kieruję się prawdą ponieważ uważam że tylko prawdziwa reklama i prawdziwa opinia odzwierciedla obraz którym kieruje się klient/konsument podczas zakupy czy współpracy.

    • 0 7

  • przerazaja mnie nie influencerzy lecz ludzie, ktorzy ich ogladaja

    bo sa oni zywym dowodem na to, ze inteligencja nie jest zjawiskiem powszechnym a jesli nawet takowa zaistniala, to nie doszlo do jej uzycia.

    A zaraza zwana infuencerami? na tyle inteligentni, aby wykorzystywac inne okazy homo sapiens do robienia "kariery"... reasumujacac, sa oni w stanie brak praktycznych umiejetnosci dobrze sprzedac

    • 18 0

  • Reklamy, sponsorzy...

    ..to najgorsza rzecz jaką ludzkość wymyśliła.

    • 12 0

  • wszyscy komentujący którzy piszą że tylko dla kasy to robią i wszystko reklamują to chyba mówicie o takich uber popularnych, którzy mają miliony wyświetleń. Jest dużo osób która prowadzi youtube z pasji i recenzuje wszystko szczerze a nie wmawia ludziom, że to najlepsza rzecz.

    • 7 12

  • Kryptoreklamy (3)

    Zgadzam się, że jeżeli dany filmik jest kryptoreklamą a nie prywatną opinią twórcy to powinno być to zaznaczone. Nie rozumiem za to pogardy dla youtuberów, blogerów itp. Ci najbardziej znani naprawdę ciężko pracują i żeby zaistnieć muszą mieć pomysł i umiejętność jego realizacji. Coś czego większość krytykujących nie posiada. Zazdrość i tyle.

    • 46 27

    • (1)

      Chodzi o zaistnienie praca na kamerkach, pogodzie z 4 fun tv bez stanika, czy może zaistnienie po chwaleniu się tarłem w autobusie z raperami? Dziękuję, postoje:)

      • 15 5

      • Podkarmię trolla,niech stracę.

        Postój,trollu,postój.Nie musisz tego oglądać,twój wybór,to wolny-jeszcze -kraj.Skoro inni chcą oglądać i nawet za to oglądanie chcą płacić to jest tych ludzi prywatna sprawa.Nic ci do tego.

        • 1 3

    • ciężko pracuje górnik w kopalni albo rolnik na żniwach

      rozmycie pojęć najmłodszego pokolenia jest przerażające.

      • 15 4

  • ten cały UOKiK niech lepiej zbada te wszystkie firmy reklamujace suplementy

    bo chwilami jak się tego słucha to się wymiotować chce od głupot jakie tam opowiadają. jestem lekarzem lub według nowej nowomowy -medykiem i po prostu żal d*pę ściska jak słyszę te reklamy w TV lub radiu. Naprawdę szkoda mi tych ludzi, którzy w to ślepo wierzą i kupują podążając za reklamą. Tam to dopiero panoszy się szkoda konsumencka, niedopowiedzenia, i sztuczne potrzeby zdrowotne a tych influencerów z lokowaniem produktu, to zostawiłbym w spokoju

    • 7 0

  • pierwszy krok w kierunku kolejnych nowych podatków

    • 0 0

  • Kontrola wszystkiego (6)

    Życzę sobie i Wam drodzy rodacy - żeby nasz kochany rząd odp*** się od nas wszystkich i naszych spraw. Za dużo Państwa w tym Państwie jest już. Rozumiem, że UOKiK będzie prześwietlał infuencerów z całego świata? Influcerzy niech sobie robią kryptoreklamy jak chcą, nikomu nic do tego. Nikt nikomu specjalną ustawą nie każe oglądać instagrama. Chcącemu nie dzieje się krzywda. Łapy precz od naszych działań i pieniędzy pijawki żerujące na naszej pracy (mówię tu o "instytucjach" nierządu) !

    • 15 47

    • (2)

      Ale tu nie bardzo o to chodzi. Influenserzy mogą reklamować co chcą, ale niech oznaczą, że ktoś im za ten materiał zapłacił. Wyraźnie, dużymi literami. A nie każą dzieciakom wierzyć, że oto kupili sobie najnowszy telefon za swoje i on jest taaaaki super, że każdy powinien go za swoje kupić.

      • 11 0

      • (1)

        jasne, tylko po co? Dzieciak ma myślącego rodzica przecież.

        • 1 4

        • Twój rodzic siedział przy Tobie 24h na dobę, aby kontrolować co Ty tam w internecie oglądasz?

          • 6 0

    • Ooo influłenser się obruszył. (2)

      Dużo ostatnio jest o waszej ciężkiej "pracy", nazywają to scam. I ciekawe jak sie rozliczacie z tych cieżko zarobionych pieniedzy.

      • 4 0

      • (1)

        nie infuencer tylko normalny pracownik fizyczny, podatnik, który ma dość tego, że ponad 60% mojego dochodu jest rozkradane w podatkach, wszystko drożeje, a mnie nawet nie stać na budowę tarasu przy domu, bo przy obecnych cenach to 10 moich pensji ...

        co mnie obchodzi że jakiś g*wniarz naciągnie starych na iphone za 2tys zł... czy to jest sprawa dla instytucji rządowej?!

        • 0 3

        • No chyba tak, bo za tę instytucję i tak płacimy w tych podatkach, czy nam się to podoba, czy nie. Więc niech się biorą i za to, skoro jest tam taka patologia. Zakładam, że nie masz dziecka/dzieci i nie zależy ci, czy to dziecko zostanie naciągnięte na wydatki. W skrajnych przypadkach te dzieciaki potrafią "zarobić" w specyficzny sposób na np. telefon poza wiedzą rodziców. I nie, nie mam dzieci.

          • 0 0

  • Ciężko to oni będą pracować, jak zabierze im się te zabawki i będą musieli coś konkretnego zrobić.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN. Ponad dziesięcioletnie doświadczenie założyciela Ekolanu w budownictwie mieszkaniowym (m. in.: zespół rezydencji Gdynia Hill, osiedle domów jednorodzinnych Wzgórze Bernadowo, pierwszy budynek apartamentowy w Trójmieście Villa Vert), a także rola pioniera na trójmiejskim rynku deweloperskim sprawiły, że Ekolan wyspecjalizował się w budownictwie mieszkaniowym.

Najczęściej czytane