- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (19 opinii)
- 2 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (65 opinii)
- 3 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (71 opinii)
- 4 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (109 opinii)
- 5 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (90 opinii)
- 6 Poczta Polska. Akcja protestacyjna (238 opinii)
Reklama czy opinia? UOKiK prześwietli influencerów
Czy treści sponsorowane na blogach czy mediach społecznościowych gwiazd Internetu są właściwie oznaczane? Czy mogą wprowadzać konsumentów w błąd? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzi działania influencerów.
- Wobec gwałtownie rosnącego rynku usług reklamowych oferowanych przez influencerów działających w social mediach i stosowanej przez nich kryptoreklamy konieczne jest przyjrzenie się zasadom ich współpracy z markami i agencjami reklamowymi, a także weryfikacja przejrzystości i transparentności przekazu dla innych użytkowników sieci. Z przeprowadzonego przez nas rozeznania wynika, że wiele treści o charakterze handlowym na profilach influencerów na Instagramie, Youtubie, Facebooku czy w innych social mediach nie jest w ogóle oznaczanych jako reklama. Inne są oznaczane niewystarczająco, np. jedynie poprzez hasztag #ad, który dla polskiego internauty może być niezrozumiały - mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zakaz kryptoreklamy także w sieci
Odpłatna promocja produktów lub usług bez wyraźnego oznaczenia, że są to treści sponsorowane, narusza zakaz kryptoreklamy i może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową, a w niektórych przypadkach również czyn nieuczciwej konkurencji. Dotyczy to nie tylko tradycyjnych mediów, ale także wszystkich innych platform, w tym coraz bardziej popularnych portali społecznościowych.
- Brylujący w social mediach influencerzy mają ogromny wpływ na internautów, szczególnie młodych. Jeśli zachwalają jakiś produkt, jest duża szansa, że fani będą chcieli ich naśladować i go kupić. Sytuacja, gdy influencer otrzymał za swój wpis wynagrodzenie, ale sprawia wrażenie, że dzieli się prywatną opinią, jest zwyczajnie nieuczciwa. Sponsoring należy przy tym rozumieć szeroko - zapłatą nie muszą być pieniądze, może to być inna korzyść np. wycieczka, testowanie luksusowych produktów. O wszystkich tego typu sytuacjach czytelnicy, słuchacze czy widzowie powinni być wyraźnie poinformowani - wskazuje Tomasz Chróstny.
Urząd weźmie pod lupę social media
UOKiK w postępowaniu wyjaśniającym chce zbadać relacje gwiazd Internetu z agencjami reklamowymi i reklamodawcami. Weźmie pod lupę social media i profile najpopularniejszych influencerów.
- Chcemy uporządkować rynek treści sponsorowanych w portalach społecznościowych, tak aby internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co obiektywną recenzją produktu. Konsumenci nie mogą być wprowadzani w błąd. Po zakończeniu postępowania nie wykluczamy opublikowania wytycznych dla osób promujących produkty w Internecie. Liczymy na ich dobrą wolę i samoregulację. Mamy nadzieję, że nie będzie konieczne sięgnięcie po bardziej drastyczne środki, np. kary finansowe względem tych, którzy wprowadzając konsumentów w błąd naruszaliby ich zbiorowe interesy - mówi prezes Chróstny.
Postępowanie wyjaśniające toczy się w sprawie, a nie przeciwko konkretnym przedsiębiorcom. Badanie obejmie wiele podmiotów z branży, w najbliższym czasie mogą się one spodziewać wezwań z Urzędu. Zgodnie z przepisaniem za nieudzielenie informacji żądanych przez UOKiK w toku takiego postępowania lub przekazanie informacji wprowadzających w błąd grozi kara do 50 mln euro.
Miejsca
Opinie (91) 3 zablokowane
-
2021-09-30 12:51
Niech zaczną od obitka...
Wynajmuje swój dom fundacji, która dostaje dotacje od cepeenu i dom z nich remontuje...
- 1 1
-
2021-09-30 13:31
cwana Dżesika
wciska tandetę tępej Julce, czy naprawdę urząd nie ma nic lepszego do roboty?
- 0 3
-
2021-09-30 13:32
Każdy wie
Że youtuber influencer ksiądz i policjant to nieroby
- 2 6
-
2021-09-30 13:34
Może wreszcie zabiorą się za oszusta i edofila z YouTube /guralek
- 1 1
-
2021-09-30 15:42
Widzę, że nie wolno tu pisać o pewnej znanej blogerce z Sopotu. Co to za cenzura?
- 0 0
-
2021-09-30 19:13
Taa.. najlepsze są te wszystkie cizie-mizie informujące radośnie ni stąd ni zowąd: "kochani, pytaliście ostatni skąd mam taką fajną biżuterię, to już wam mówię" (a wspomniana biżuteria pojawiła się np. raz czy dwa niedługo przedtem, co nie jest typowe dla danego profilu/osoby). Są ludzie którzy mówią wprost: słuchajcie, to jest reklama taka i taka, jak wam się nie podoba to nie oglądajcie - no i fajnie. Ale jak widzę, że ktoś ludziom mydli oczy i myśli że jest w tym świetny, no to dziękuję bardzo. Dziwne pokolenie wychował ten internet.
- 2 0
-
2021-09-30 20:58
żadna nowość, nie ma co kontrolować. Wystarczy być świadomym użytkownkiem internetu.
Przecież nie trzeba nawet podstawówki kończyć, by wiedzieć, że influencerzy, trendsetterzy to opłacani pochlebcy. Że robią to obiektywnie? To jakby wierzyć, że kiedyś 2, czy 3 partie tworzyły bezinteresownie koalicję, tylko dla dobra polski ;) To zawsze chodziło i będzie chodzić o kasę/korzyście dla siebie!
- 3 0
-
2021-10-02 09:37
Nareszcie
I tak nawet 25% nie sprawdza
- 0 0
-
2021-10-02 15:32
skontrolujcie złodziejstwo pisoków
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.