• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Reklama czy opinia? UOKiK prześwietli influencerów

VIK
29 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
UOKiK chce uporządkować rynek treści sponsorowanych w portalach społecznościowych, tak aby internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co obiektywną recenzją produktu. UOKiK chce uporządkować rynek treści sponsorowanych w portalach społecznościowych, tak aby internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co obiektywną recenzją produktu.

Czy treści sponsorowane na blogach czy mediach społecznościowych gwiazd Internetu są właściwie oznaczane? Czy mogą wprowadzać konsumentów w błąd? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzi działania influencerów.



Czy umiesz odróżnić treści reklamowe od prywatnej opinii?

Popularny youtuber zachęcający do korzystania z gry na telefon, blogerka zachwalająca firmę sprzedającą samochody, instagramerka promująca w swoich wpisach napój - to przykłady współpracy polskich influencerów ze znanymi markami. Na jakich zasadach to się odbywa i czy tego rodzaju treści na portalach społecznościowych są wyraźnie oznaczane jako reklamowe lub sponsorowane? UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające, którego celem jest zbadanie tego rynku, a także opracowanie wytycznych dla osób, które zarabiają na promowaniu produktów w sieci.

- Wobec gwałtownie rosnącego rynku usług reklamowych oferowanych przez influencerów działających w social mediach i stosowanej przez nich kryptoreklamy konieczne jest przyjrzenie się zasadom ich współpracy z markami i agencjami reklamowymi, a także weryfikacja przejrzystości i transparentności przekazu dla innych użytkowników sieci. Z przeprowadzonego przez nas rozeznania wynika, że wiele treści o charakterze handlowym na profilach influencerów na Instagramie, Youtubie, Facebooku czy w innych social mediach nie jest w ogóle oznaczanych jako reklama. Inne są oznaczane niewystarczająco, np. jedynie poprzez hasztag #ad, który dla polskiego internauty może być niezrozumiały - mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zakaz kryptoreklamy także w sieci



Odpłatna promocja produktów lub usług bez wyraźnego oznaczenia, że są to treści sponsorowane, narusza zakaz kryptoreklamy i może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową, a w niektórych przypadkach również czyn nieuczciwej konkurencji. Dotyczy to nie tylko tradycyjnych mediów, ale także wszystkich innych platform, w tym coraz bardziej popularnych portali społecznościowych.

- Brylujący w social mediach influencerzy mają ogromny wpływ na internautów, szczególnie młodych. Jeśli zachwalają jakiś produkt, jest duża szansa, że fani będą chcieli ich naśladować i go kupić. Sytuacja, gdy influencer otrzymał za swój wpis wynagrodzenie, ale sprawia wrażenie, że dzieli się prywatną opinią, jest zwyczajnie nieuczciwa. Sponsoring należy przy tym rozumieć szeroko - zapłatą nie muszą być pieniądze, może to być inna korzyść np. wycieczka, testowanie luksusowych produktów. O wszystkich tego typu sytuacjach czytelnicy, słuchacze czy widzowie powinni być wyraźnie poinformowani - wskazuje Tomasz Chróstny.

Urząd weźmie pod lupę social media



UOKiK w postępowaniu wyjaśniającym chce zbadać relacje gwiazd Internetu z agencjami reklamowymi i reklamodawcami. Weźmie pod lupę social media i profile najpopularniejszych influencerów.

- Chcemy uporządkować rynek treści sponsorowanych w portalach społecznościowych, tak aby internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co obiektywną recenzją produktu. Konsumenci nie mogą być wprowadzani w błąd. Po zakończeniu postępowania nie wykluczamy opublikowania wytycznych dla osób promujących produkty w Internecie. Liczymy na ich dobrą wolę i samoregulację. Mamy nadzieję, że nie będzie konieczne sięgnięcie po bardziej drastyczne środki, np. kary finansowe względem tych, którzy wprowadzając konsumentów w błąd naruszaliby ich zbiorowe interesy - mówi prezes Chróstny.
Postępowanie wyjaśniające toczy się w sprawie, a nie przeciwko konkretnym przedsiębiorcom. Badanie obejmie wiele podmiotów z branży, w najbliższym czasie mogą się one spodziewać wezwań z Urzędu. Zgodnie z przepisaniem za nieudzielenie informacji żądanych przez UOKiK w toku takiego postępowania lub przekazanie informacji wprowadzających w błąd grozi kara do 50 mln euro.
VIK

Miejsca

  • UOKiK Gdańsk, Podwale Przedmiejskie 30

Opinie (91) 3 zablokowane

  • Żeby sprawa była jasna. (6)

    Influencerzy, blagierzy (dobrze napisałem nie blogerzy, tylko blagierzy), youtuberzy i pozostały internetowy rak XXI wieku nie mają żadnych własnych opinii - 100% ich żałosnej produkcji i egzystencji to reklama, często czegoś, co nie istnieje lub nie działa. Współczesny internet społecznościowy to jedno wielkie kłamstwo.

    • 93 8

    • Masz 28 plusów, 0 minusów (3)

      Zatem pytam się, gdzie w sieci tacy rozsądni ludzie, że ta cała internetowa zgraja cwaniaczków kosi kokosy?

      • 15 0

      • znudzone życiem singielki (2)

        oraz kury domowe kiedy się nie opiekują dziećmi.

        Z nudów kobiety oglądają zapychacze czasu... a potem kupują. Jak kobieta ma swoje życie i swoje sprawy co się wiąże z brakiem nadmiarowego czasu ogląda tylko przydatne wartościowe rzeczy.

        • 6 5

        • Bardzo prosty obraz świata posiadasz. (1)

          • 3 0

          • Prosty człowiek zawsze myśli, że świat jest prosty.

            • 1 0

    • chyba niedużo tego youtube oglądałeś

      albo w ogóle. Bo bredzisz jak potłuczony i nie masz racji

      • 2 10

    • oni w wiekszości przypadków prowadza swoje firmy

      i za swoje opinie wystawiają firmą faktury za reklamę w różnych kwotach w zależności ilu mają obserwujących od 2000zł nawet do 8000zł . Smutno się patrzy jak się ludzie podniecają że niby pokazują swoje życie a to chodzi o kasę i mówimy tu o nieznanych jak i bardzo znanych nazwiskach. Reklama XXIw

      • 8 1

  • (1)

    Proponuje zacząć od gacioli tzn. mamaginekolog. Ta kobita by swoje dzieci sprzedała na insta. Jakaś izba lekarska też powinna się nią zainteresować bo to już jest patologia co ona robi.

    • 20 0

    • Nie oglądaj. Ja nie wiem nawet kto to

      • 4 0

  • (1)

    Przede wszystkim powinien ich prześwietlić Urząd Skarbowy.

    • 143 3

    • a kasodawców CBA

      zwłaszcza jesli chodzi o ostatnie zatrudnianie influencerów przez jasnie nam panujący rząd

      • 7 3

  • Influencerzy to tak naprawdę przegrywy i nieszczęśliwi ludzie (3)

    Nazwijcie mnie boomerem, ale nikt nigdy mnie nie przekona aby wynająć jakiegoś wpływacza do tego any zareklamował moje produkty. A trochę ich jest - prowadzę interesy w 9 państwach, wszystko kraje wysoko rozwinięte. Konkurencja wydaje kupę kasy na marketing i wynagrodzenia dla tych wszystkich instagramowych i youtubowych guru braku własnej opinii próżniactwa. W moich spółkach polegamy na prawdziwych opiniach zadowolonych klientów. Rzecz jasna wszystkie skrzynki mailowe mamy zasypane spamem od tych nowobogackich dzieciaków, chętnych zareklamować nasze produkty. Dobrze że UOKiK prześwietli ten cały proceder - na bank 99% z nich nie płaci żadnych podatków. Pomimo, iż mam możliwość zmiany rezydencji podatkowej na np. Księstwo Liechtenstein czy Luksemburg, to płacę uczciwie podatki w Polsce. Robię to dla dobra Polski, aby starczyło na utrzymanie państwa - szpitali, Policji, Straży Granicznej czy świadczeń socjalnych. Nawet jak kupiłem konsole Playstation do najnowszego biura dla pracowników to ano myślałem wrzucać ich w koszty. Influencerzy nie produkują żadnego bogactwa, tylko żebrają o lajki i subskrypcje, co by nie przegapić niczego z ich żałosnego contentu. Dlatego powinni płacić wysokie podatki (podobnie artyści, których nikt nie chce kupić).

    • 32 2

    • Się wie!

      • 4 1

    • Jestes Wasc boomer i za to Cie szanuje.

      • 4 0

    • Ok fajnie. Jak bym sprzedawał armaturę przemysłową to też bym polegał na boomer-marketingu słowa mówionego i opiniach zadowolonych klientów. Jeśli sprzedaje się inne dobra, np modę, niestety to jedno z najbardziej wydajnych sposobów marketingu (ROI). Osobiście nie przepadam za influencerami itp ale niestety takie są realia rynku, czy to się lubi czy nie.

      • 0 1

  • w końcu

    ci cali influenserzy to zwykłe słupy reklamowe o wiele tańsze niż "normalna" reklama. Dzieciaki się nabierają, a potem depresje i zaburzenia

    • 28 0

  • Był reportaż nagrany juz 5 lat temu o nich francuskiej telewizji i udowodnili ze to wszystko jest sponsorowana reklama! (1)

    oni dostaje te produkty za darmo nie na testowanie ale na własność! Jak by prawdziwe opinie pisali nie mieli by z tego żadnej kasy!
    Mało tego sami sie przyznawali ze dobre opinie podaja bo dostaja za darmo.
    Kazdy zdziwiony był jak redaktor powiedział ze to jest oszustwo tych co ich lajkuja.
    Sam znam taka co dostawała za testowanie i zawsze tylko pochebne opinie pisała a negatywne tylko otych co nie dostała lub sam musiał kupic .

    • 15 0

    • Alez odkrycie zrobiłeś :D

      • 1 0

  • To ten sam Urząd według którego Amber Gold było cacy?

    • 3 3

  • Bardzo dobrze, że się za to wzięli.

    • 5 1

  • Najlepsze jest to, że te wszystkie nastolatki oraz korpo Marlenki bezmyślnie ich małpują, mówimy tu zarówno o wyglądzie i stylu życia(koniecznie fit, wary lodziary + wiesniackie tatuaże, koniecznie co drugi weekend podrozniczki, chwalące się fotogenicznym latte w ładnym kubeczku), jak i też ubiorem. Wygląda to masakrycznie, a szczególne nasilenie jest w wakacje, gdzie ulice okupują wakacyjne utrzymanki:) Oczywiście nie oglądają "staromodnej" telewizji, tym bardziej wyświetlanych w niej reklam, bo są takie nowoczesne, aby za chwilę robić to co reklamują i promują ich internetowi pseudo celebryci:) A, że internet daje zarobić, kliknięcia generują przychod, to you tube stał się śmietnikiem, gdzie ikona każdego filmiku musi zawierać cycki lub wypięty tyłek/żółte wielkie litery, a filmiki to głównie lanie wody przeplatane reklamami zwieńczonymi żebraniem o lajki i subskrypcje...:)

    • 16 2

  • Wreszcie. Bo z tym to jakieś szaleństwo.

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu PricewaterhouseCoopers Sp. z o.o. Biegły rewident z 20-letnim doświadczeniem pracy w firmach audytorskich. Specjalizuje się w badaniach sprawozdań finansowych spółek realizujących kontrakty długoterminowe oraz spółek z sektora morskiego. Posiada duże doświadczenie w badaniu sprawozdań przygotowanych zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości i Międzynarodowymi Standardami...

Najczęściej czytane