• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekord w przeładunkach i Cap San Juan. Duży ruch w Porcie Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
1 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Cap San Juan to największy pod względem pojemności i ładowności statek jaki zawitał w Porcie Gdynia.
  • Cap San Juan ma niemal 49 m szerokości i ledwo mieści się między główkami portu.
  • Cap San Juan ma niemal 49 m szerokości i ledwo mieści się między główkami portu. Z powodu warunków pogodowych musiał czekać dwa dni na redzie na wejście do portu.
  • W styczniu Zarząd Morskiego Portu Gdynia porozumiał się z Ministerstwem Obrony Narodowej w sprawie poszerzenia wejścia do portu.
  • Cap San Juan to największy pod względem pojemności i ładowności statek jaki zawitał w Porcie Gdynia.
  • Cap San Juan mógł manewrować w Porcie dzięki nowej obrotnicy.
  • Cap San Juan wewnątrz portu obrócił się.
  • Cap San Juan wewnątrz portu obrócił się.

W Porcie Gdynia padł kolejny rekord pod względem przeładunków. Ubiegły rok zamknięto wynikiem 23 mln 492 tys. t przeładowanych towarów. To daje wzrost o prawie 10 proc. w stosunku do 2017 roku. Przyszły rok zapowiada się równie obiecująco, między innymi dzięki wizytom takich kolosów jak Cap San Juan.



W przeładunkach Portu Gdynia dominuje drobnica z 59-proc. udziałem w strukturze obrotów ogółem. W 2018 roku przeładowano o 1,36 mln ton więcej tej grupy ładunkowej, co jest związane głównie z liczbą obsłużonych kontenerów oraz drobnicy konwencjonalnej. Jeszcze nie udało się dobić do rekordowego wyniku z 2014 roku, kiedy to przeładowano 849 123 TEU, ale niewiele zostało, ponieważ wynik za 2018 rok to już 803 871 TEU.

Zobacz najdłuższy kontenerowiec w historii Portu Gdynia



Przyszłoroczne wyniki w tym obszarze mogą być jeszcze lepsze, bo rok pod względem przeładunków kontenerów zaczął się też rekordowo. W połowie lutego do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego wpłynął kontenerowiec, Charlotte Maersk - najdłuższy, jaki do tej pory gościł w gdyńskim porcie. Ma on 347 m i jest dłuższy aż o 10 metrów od poprzedniego rekordzisty. Dziś z kolei do Portu Gdynia wpłynął kontenerowiec Cap San Juan, który ustanowił rekord pod względem pojemności i ładowności wśród statków zawijających do Gdyni.

- Cap San Juan jest nieco krótszy niż ostatni rekordowy kontenerowiec Charlotte Maersk, ale ma o ponad 10 proc. większą ładowność kontenerów TEU, o ponad 12 proc. większą nośność i o ponad 29 proc. większy tonaż pojemnościowy brutto - poinformował portalmorski.pl.
Wizyty tak dużych statków są możliwe dzięki inwestycjom, czyli nowej obrotnicy w Porcie Gdynia, a także z powodu kumulacji przeładunków w gdańskim DCT.

W ub. roku w Gdyni wzrosły również przeładunki drobnicy obsługiwanej w technologii ro-ro. Wskaźnik dynamiki drewna wyniósł ponad 400 proc. i jest to po drobnicy kolejna grupa z największym wzrostem obrotów tonażowych. Łącznie w 2018 roku obsłużono 979 tys. ton tego ładunku.

Wzrost przeładunkowy nastąpił również w grupie węgiel i koks i związany jest ze znaczącym importem węgla. Udział tej grupy ładunkowej w strukturze obrotów portu w 2018 roku stanowi 11 proc. O ponad 20 proc. wzrosły też przeładunki innych ładunków masowych. W pozostałych grupach ładunkowych nastąpiły nieznaczne spadki przeładunków w porównaniu do 2017 roku.

Spółka utrzymuje bardzo dobre wyniki finansowe. Zysk z podstawowej działalności operacyjnej wzrósł w 2018 r. w stosunku do roku poprzedniego o 2,6 mln zł (7,8 proc.). Wynika to głównie ze wzrostu przychodów z opłat portowych (12,5 proc.) oraz, w mniejszym stopniu, ze wzrostu przychodów z najmów (1,7 proc.). W związku z sytuacją na rynku finansowym oraz wydatkami inwestycyjnymi odnotowano niższy wynik na działalności finansowej (spadek o 28 proc.). Spadek odnotowano również na pozostałej działalności operacyjnej (o 19 proc.). W rezultacie zysk netto Spółki za 2018 r. był niższy o 10,8 proc. od uzyskanego w roku poprzednim i przekroczył 67 mln zł.

Środki finansowe generowane z działalności operacyjnej (EBITDA) wzrosły w 2018 r. o 1,5 proc. w stosunku do roku ubiegłego i wyniosły 106,1 mln zł. Wraz z funduszami unijnymi środki te zapewniają finansowanie ambitnego programu modernizacji i rozwoju portu.

Miejsca

Opinie (91)

  • Jestem w szoku statek w porcie się obrócił..... (1)

    To ciekawe......

    • 3 2

    • No co ty? Piratów z Karaibów nie oglądałeś?

      Tam to dopiero się statek obracał - nawet do góry dnem i z powrotem "na koła".

      • 2 0

  • scie*wo z chin trafia na polskie stoly :(

    • 2 0

  • port gdynia (2)

    słupki rosną....kasa rośnie....to zadam pytanie-co z tego ma pracownik który wypracowuje te dane-pracownik pracujący w systemie trzyzmianowym-w deszczu-śniegu-upałach-w pyle-w kurzu-hałasie...

    • 9 1

    • Co ma? (1)

      Wypłatę ? Miejsce pracy ? Nikt go nie zmusza do pracy. Nie wszyscy możemy żyć z socjajalu. Niestety obecna władza prowadzi bardzo krótkowzroczną coraz mniejsza grupa pracujących musi utrzymywać coraz większa grupę darmozjadów których głosy kupuje się socjalem. A jak się to kiedyś z hukiem skończy to dopiero ciemny lud będzie lamentował

      • 0 3

      • Matnet ty jesteś z tych co twierdzą że na nic nie ma pieniędzy. Tylko wam się należy za rujnowanie naszej gospodarki. Tacy jak Ty nie powinni się wypowiadać na takie tematy, bo każdy wie że z was to najgorsze nieroby i oszuści.

        • 2 0

  • Za dobrą pracę będą trzynastki, chyba?

    • 4 0

  • Wszyscy się gimnastykują w Port Gdynia (7)

    Inwestycje, rozwój, wizerunek, nawet wynajem hali koncertowej. Tylko zrozumieć nie mogę dlaczego jeden z członków zarządu, ten najmniejszy i najmniej kompetentny walczy ze związkami???

    • 0 0

    • Jak to dlaczego, bo chce wsadzić na komendanta swojego brata, emerytowanego strażaka:)

      • 2 0

    • Do roboty się brać bo Gdańsk nas wyprzedzi. A przecież to Port Gdynia był pierwszym polskim portem!

      • 1 0

    • Mówicie o tym małym prezesiku od finansów? Ten co bzyka swoją podwładną ? Ja myślałem ze go posunęli jak to wyszło...

      • 2 0

    • To nie jest zwykła podwładna. To pani dr UG. Liczą razem na liczydle. Taki fetysz ma podobno mały viceprezesik:)

      • 2 0

    • Ale kto kogo uczy?

      • 1 0

    • Jak takie sprawy dzieją się za dobrej zmiany- gratuluje!

      • 0 0

    • Takie to mały miki! Oni razem jeżdżą na delegacje służbowe za nasza kase. Ostatnio na forum studenckim były zdjęcia gołąbków

      • 1 0

  • Myślałem, że już poszerzają wejście wewnętrznte od strony Oksywia.

    Słabo wygląda ta obrotnica, niby 400 m ale jakoś strasznie ciasno i to holowanie rufą to terminali.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane