• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekord w przeładunkach i Cap San Juan. Duży ruch w Porcie Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
1 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Cap San Juan to największy pod względem pojemności i ładowności statek jaki zawitał w Porcie Gdynia.
  • Cap San Juan ma niemal 49 m szerokości i ledwo mieści się między główkami portu.
  • Cap San Juan ma niemal 49 m szerokości i ledwo mieści się między główkami portu. Z powodu warunków pogodowych musiał czekać dwa dni na redzie na wejście do portu.
  • W styczniu Zarząd Morskiego Portu Gdynia porozumiał się z Ministerstwem Obrony Narodowej w sprawie poszerzenia wejścia do portu.
  • Cap San Juan to największy pod względem pojemności i ładowności statek jaki zawitał w Porcie Gdynia.
  • Cap San Juan mógł manewrować w Porcie dzięki nowej obrotnicy.
  • Cap San Juan wewnątrz portu obrócił się.
  • Cap San Juan wewnątrz portu obrócił się.

W Porcie Gdynia padł kolejny rekord pod względem przeładunków. Ubiegły rok zamknięto wynikiem 23 mln 492 tys. t przeładowanych towarów. To daje wzrost o prawie 10 proc. w stosunku do 2017 roku. Przyszły rok zapowiada się równie obiecująco, między innymi dzięki wizytom takich kolosów jak Cap San Juan.



W przeładunkach Portu Gdynia dominuje drobnica z 59-proc. udziałem w strukturze obrotów ogółem. W 2018 roku przeładowano o 1,36 mln ton więcej tej grupy ładunkowej, co jest związane głównie z liczbą obsłużonych kontenerów oraz drobnicy konwencjonalnej. Jeszcze nie udało się dobić do rekordowego wyniku z 2014 roku, kiedy to przeładowano 849 123 TEU, ale niewiele zostało, ponieważ wynik za 2018 rok to już 803 871 TEU.

Zobacz najdłuższy kontenerowiec w historii Portu Gdynia



Przyszłoroczne wyniki w tym obszarze mogą być jeszcze lepsze, bo rok pod względem przeładunków kontenerów zaczął się też rekordowo. W połowie lutego do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego wpłynął kontenerowiec, Charlotte Maersk - najdłuższy, jaki do tej pory gościł w gdyńskim porcie. Ma on 347 m i jest dłuższy aż o 10 metrów od poprzedniego rekordzisty. Dziś z kolei do Portu Gdynia wpłynął kontenerowiec Cap San Juan, który ustanowił rekord pod względem pojemności i ładowności wśród statków zawijających do Gdyni.

- Cap San Juan jest nieco krótszy niż ostatni rekordowy kontenerowiec Charlotte Maersk, ale ma o ponad 10 proc. większą ładowność kontenerów TEU, o ponad 12 proc. większą nośność i o ponad 29 proc. większy tonaż pojemnościowy brutto - poinformował portalmorski.pl.
Wizyty tak dużych statków są możliwe dzięki inwestycjom, czyli nowej obrotnicy w Porcie Gdynia, a także z powodu kumulacji przeładunków w gdańskim DCT.

W ub. roku w Gdyni wzrosły również przeładunki drobnicy obsługiwanej w technologii ro-ro. Wskaźnik dynamiki drewna wyniósł ponad 400 proc. i jest to po drobnicy kolejna grupa z największym wzrostem obrotów tonażowych. Łącznie w 2018 roku obsłużono 979 tys. ton tego ładunku.

Wzrost przeładunkowy nastąpił również w grupie węgiel i koks i związany jest ze znaczącym importem węgla. Udział tej grupy ładunkowej w strukturze obrotów portu w 2018 roku stanowi 11 proc. O ponad 20 proc. wzrosły też przeładunki innych ładunków masowych. W pozostałych grupach ładunkowych nastąpiły nieznaczne spadki przeładunków w porównaniu do 2017 roku.

Spółka utrzymuje bardzo dobre wyniki finansowe. Zysk z podstawowej działalności operacyjnej wzrósł w 2018 r. w stosunku do roku poprzedniego o 2,6 mln zł (7,8 proc.). Wynika to głównie ze wzrostu przychodów z opłat portowych (12,5 proc.) oraz, w mniejszym stopniu, ze wzrostu przychodów z najmów (1,7 proc.). W związku z sytuacją na rynku finansowym oraz wydatkami inwestycyjnymi odnotowano niższy wynik na działalności finansowej (spadek o 28 proc.). Spadek odnotowano również na pozostałej działalności operacyjnej (o 19 proc.). W rezultacie zysk netto Spółki za 2018 r. był niższy o 10,8 proc. od uzyskanego w roku poprzednim i przekroczył 67 mln zł.

Środki finansowe generowane z działalności operacyjnej (EBITDA) wzrosły w 2018 r. o 1,5 proc. w stosunku do roku ubiegłego i wyniosły 106,1 mln zł. Wraz z funduszami unijnymi środki te zapewniają finansowanie ambitnego programu modernizacji i rozwoju portu.

Miejsca

Opinie (91)

  • xx

    jutro ebba maersk i pozamiatane

    • 3 3

  • Ale on jest pusty (1)

    Pusty przyszedł pusty wyjdzie

    • 5 3

    • Serio?

      Wyladuje w Gdyni 2100 kontenerow ok 3500 TEU. to jest malo biarac pod uwage ze Gdynia (pierwotnie Gdansk) sa na koncu tego loopa i ze jest to extraloder do AE10?
      Ten statek nie jest pusty, jest po prostu elegancko przygotowany pod rozladunek. Kontenery poukladane rowno w rzedach by latwo moc wyladowac STS'ami. Wyjdzie faktycznie zdecydowanie mniej zaladowany. Z BCT nie bierze eksportu.

      • 0 1

  • Będą korki? Może niech podepną Tristara to rozładują duży ruch .

    • 2 0

  • Czyli rozumiem, że (3)

    dzięki tym statkom (Charlotte Maersk i Cap San Juan), BCT jak i sąsiedni terminal będą robić rekordy, które uplasują gdyńskie terminale kontenerowe w światowej czołówce.
    Ciekawa sprawa, hmm ....

    • 2 1

    • A kto tu mówi o światowych rekordach? (2)

      Może od razu byś tu chciał mieć Hamburg czy Rotterdam?

      • 2 1

      • Przepraszam, faktycznie nie mówimy o rekordach. (1)

        Błędnie odczytałem intencje autora artykuły - przecież mówimy jedynie o ciągłych, znaczących wzrostach w tej krainie mlekiem i miodem płynącej.
        A jak już wybudujemy następne obrotnice (najlepiej ze trzy przynajmniej), pogłębimy kanały, wyremontujemy nabrzeża oraz "na gotowo" wystrzelimy w morze z portem zewnętrznym - a miód i mleko oraz ogólna szczęśliwość nas zaleje, to rekordy będą nie tylko światowe ale już międzygalaktyczne.
        Tak więc raz jeszcze przepraszam że cię zirytowałem - masz rację.

        • 0 1

        • najlepiej nic nie robic. radze pozbyc sie kompleksów

          • 0 0

  • Brawo rząd Prawo i Sprawiedliwość precz z PO (1)

    Platforma Oszustow

    • 7 14

    • Natychmiast wracaj na Oddział-wieczorne leki wydajemy.

      • 4 1

  • Co rozumie się pod pojęciem ,,przeładunek kontenera'' ? 804 tys przez rok. To dziennie ok 2200. Wydaje się dużo. Tyle statków nie wpływa przeciez

    • 2 2

  • chinczyki nas scierwem futruja

    i tyle

    • 9 0

  • O co się spieracie mat...ły (1)

    Przecież to wszystko i tak Polska, jeden kraj. Lepsza Gdynia, nieee bo Gdańsk. Pis, po, psl.....ja pier....le Skończcie z tym. Napiszcie np ok fajnie, rozwijają się, gratulacje itp

    • 23 1

    • Bardzo byśmy chcieli tak napisać ale w tej rzeczywistości to niestety niemożliwe.

      • 0 0

  • Co z tego, że urosło jak z roku na rok mamy coraz mniejszy udział w rynku i zostajemy coraz bardziej w tyle za Gdańskiem

    PS Dlaczego artykuł w marcu zamiast w styczniu jak w innych portach (wyniki znane od bardzo dawna).

    To tak jak by się cieszyć z podwyżki o 200 zł kiedy inni dostali więcej o 2000 zł

    • 6 1

  • (3)

    W Gdyni więcej o 2 mln , a w Gdańsku więcej o 9 mln..

    • 4 5

    • Zrozumcie wreszcie, że port w Gdańsku ma znacznie korzystniejsze warunki naturalne dla rozwoju portu. (2)

      Patrz Port Północny. Port w Gdyni nigdy by nie powstał, gdyby nie realia polityczne międzywojnia. Uważam, że i tak dobrze sobie radzi biorąc pod uwagę, że Gdańsk dysponuje portem zewnętrznym - znacznie bardziej pożądanym przez współczesną żeglugę.

      • 6 3

      • Wzrost przeładunków w Porcie Gdańsk jest imponujący - 2008 : 17,8 mln ton, 2018 : 49,0 mln ton

        • 0 0

      • developer czy um Gdynia?

        To tak jakby Niemcy powiedzieli, po co nam Hamburg skoro mamy Bremę... Po co Duńczykom Aalborg skoro mają kopenhage? Po co Rosjanom Uługa, skoro maja Petersburg?
        Dokładnie obecna sytuacja pokazuje, jak głupim jest centralizowanie zasobów. Zawsze będzie ich mało, bo sa skoncentrowane na niewielkim terenie. Jedynie korek będzie się przesuwał, krzycząc o kolejne koszty. Juz to przerabialiśmy...
        Takie opinie to typowe "polakówowanie" i radocha z faktu, że sasiadowi krowa zdechła...

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu...

Najczęściej czytane