• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekord w przeładunkach i Cap San Juan. Duży ruch w Porcie Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
1 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Cap San Juan to największy pod względem pojemności i ładowności statek jaki zawitał w Porcie Gdynia.
  • Cap San Juan ma niemal 49 m szerokości i ledwo mieści się między główkami portu.
  • Cap San Juan ma niemal 49 m szerokości i ledwo mieści się między główkami portu. Z powodu warunków pogodowych musiał czekać dwa dni na redzie na wejście do portu.
  • W styczniu Zarząd Morskiego Portu Gdynia porozumiał się z Ministerstwem Obrony Narodowej w sprawie poszerzenia wejścia do portu.
  • Cap San Juan to największy pod względem pojemności i ładowności statek jaki zawitał w Porcie Gdynia.
  • Cap San Juan mógł manewrować w Porcie dzięki nowej obrotnicy.
  • Cap San Juan wewnątrz portu obrócił się.
  • Cap San Juan wewnątrz portu obrócił się.

W Porcie Gdynia padł kolejny rekord pod względem przeładunków. Ubiegły rok zamknięto wynikiem 23 mln 492 tys. t przeładowanych towarów. To daje wzrost o prawie 10 proc. w stosunku do 2017 roku. Przyszły rok zapowiada się równie obiecująco, między innymi dzięki wizytom takich kolosów jak Cap San Juan.



W przeładunkach Portu Gdynia dominuje drobnica z 59-proc. udziałem w strukturze obrotów ogółem. W 2018 roku przeładowano o 1,36 mln ton więcej tej grupy ładunkowej, co jest związane głównie z liczbą obsłużonych kontenerów oraz drobnicy konwencjonalnej. Jeszcze nie udało się dobić do rekordowego wyniku z 2014 roku, kiedy to przeładowano 849 123 TEU, ale niewiele zostało, ponieważ wynik za 2018 rok to już 803 871 TEU.

Zobacz najdłuższy kontenerowiec w historii Portu Gdynia



Przyszłoroczne wyniki w tym obszarze mogą być jeszcze lepsze, bo rok pod względem przeładunków kontenerów zaczął się też rekordowo. W połowie lutego do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego wpłynął kontenerowiec, Charlotte Maersk - najdłuższy, jaki do tej pory gościł w gdyńskim porcie. Ma on 347 m i jest dłuższy aż o 10 metrów od poprzedniego rekordzisty. Dziś z kolei do Portu Gdynia wpłynął kontenerowiec Cap San Juan, który ustanowił rekord pod względem pojemności i ładowności wśród statków zawijających do Gdyni.

- Cap San Juan jest nieco krótszy niż ostatni rekordowy kontenerowiec Charlotte Maersk, ale ma o ponad 10 proc. większą ładowność kontenerów TEU, o ponad 12 proc. większą nośność i o ponad 29 proc. większy tonaż pojemnościowy brutto - poinformował portalmorski.pl.
Wizyty tak dużych statków są możliwe dzięki inwestycjom, czyli nowej obrotnicy w Porcie Gdynia, a także z powodu kumulacji przeładunków w gdańskim DCT.

W ub. roku w Gdyni wzrosły również przeładunki drobnicy obsługiwanej w technologii ro-ro. Wskaźnik dynamiki drewna wyniósł ponad 400 proc. i jest to po drobnicy kolejna grupa z największym wzrostem obrotów tonażowych. Łącznie w 2018 roku obsłużono 979 tys. ton tego ładunku.

Wzrost przeładunkowy nastąpił również w grupie węgiel i koks i związany jest ze znaczącym importem węgla. Udział tej grupy ładunkowej w strukturze obrotów portu w 2018 roku stanowi 11 proc. O ponad 20 proc. wzrosły też przeładunki innych ładunków masowych. W pozostałych grupach ładunkowych nastąpiły nieznaczne spadki przeładunków w porównaniu do 2017 roku.

Spółka utrzymuje bardzo dobre wyniki finansowe. Zysk z podstawowej działalności operacyjnej wzrósł w 2018 r. w stosunku do roku poprzedniego o 2,6 mln zł (7,8 proc.). Wynika to głównie ze wzrostu przychodów z opłat portowych (12,5 proc.) oraz, w mniejszym stopniu, ze wzrostu przychodów z najmów (1,7 proc.). W związku z sytuacją na rynku finansowym oraz wydatkami inwestycyjnymi odnotowano niższy wynik na działalności finansowej (spadek o 28 proc.). Spadek odnotowano również na pozostałej działalności operacyjnej (o 19 proc.). W rezultacie zysk netto Spółki za 2018 r. był niższy o 10,8 proc. od uzyskanego w roku poprzednim i przekroczył 67 mln zł.

Środki finansowe generowane z działalności operacyjnej (EBITDA) wzrosły w 2018 r. o 1,5 proc. w stosunku do roku ubiegłego i wyniosły 106,1 mln zł. Wraz z funduszami unijnymi środki te zapewniają finansowanie ambitnego programu modernizacji i rozwoju portu.

Miejsca

Opinie (91)

  • Jestem w szoku statek w porcie się obrócił..... (1)

    To ciekawe......

    • 3 2

    • No co ty? Piratów z Karaibów nie oglądałeś?

      Tam to dopiero się statek obracał - nawet do góry dnem i z powrotem "na koła".

      • 2 0

  • O co się spieracie mat...ły (1)

    Przecież to wszystko i tak Polska, jeden kraj. Lepsza Gdynia, nieee bo Gdańsk. Pis, po, psl.....ja pier....le Skończcie z tym. Napiszcie np ok fajnie, rozwijają się, gratulacje itp

    • 23 1

    • Bardzo byśmy chcieli tak napisać ale w tej rzeczywistości to niestety niemożliwe.

      • 0 0

  • scie*wo z chin trafia na polskie stoly :(

    • 2 0

  • I jednak da sie dogadac z PISem. (8)

    A jak sie juz dogadali to widac efekty, PO i Tusek rzadzili tyle lat i co?
    Wystarczy sie tylko jak ludzie cywilizowani i kulturlani zachowywac a beda same plusy.
    Gdanszczanei mieli teraz szanse po budyniu na normalnego wladce i na ogromne rzadowe pieniadze ale jak widac kolejna szanse zaprzepaszczaja...
    Brawo dla Ministerstwa Obrony i Pana Ministra Antoniego i Pana Mariusza:)

    • 23 86

    • (1)

      Tylko Misiu zobacz kto jest prezesem Zarządu Portu Gdynia i kto jest w zarządzie? Przecież to nominaci z Pisu . I jak tu się nie dogadać.

      • 0 2

      • W dużym stopniu winni są też członkowie Rady Interesantów Portu Gdynia!

        Sprawdź sobie kto tam zasiada i kto był/jest Przewodniczącym.

        • 0 0

    • co ty bierzesz ?

      że aż tak cię sponiewierało

      • 5 2

    • Zmień psyxhiatrę

      Nie wiem co bierzesz, ale bierz pół dawki

      • 6 1

    • Masz grafikę od 1990 roku pisowski bezzębny buraku

      • 9 2

    • tusk to by sprzedał porty Niemcom (1)

      • 7 22

      • wy wszyscy zwalacie winę na jedną osobę

        a w rzeczywistości wszystko zależy od tych najniżej

        • 6 2

    • ale powiedziałes,ci z pisu są wyjątkowo kulturalni i cywilizowani

      To dlaczego im słoma z butów wychodzi?

      • 19 2

  • Ale on jest pusty (1)

    Pusty przyszedł pusty wyjdzie

    • 5 3

    • Serio?

      Wyladuje w Gdyni 2100 kontenerow ok 3500 TEU. to jest malo biarac pod uwage ze Gdynia (pierwotnie Gdansk) sa na koncu tego loopa i ze jest to extraloder do AE10?
      Ten statek nie jest pusty, jest po prostu elegancko przygotowany pod rozladunek. Kontenery poukladane rowno w rzedach by latwo moc wyladowac STS'ami. Wyjdzie faktycznie zdecydowanie mniej zaladowany. Z BCT nie bierze eksportu.

      • 0 1

  • te kolosy wpływają tylko dlatego, że DCT się zatkał. (5)

    • 42 14

    • To przez to zatkanie Motława szambem popłynęła? Tak wiem to moja wina i prezydenta Szczurka .Ja się przyznaję bo mieszkam w Gdyni. A dodam jeszcze że Gdańsk jest moim rodzinnym miastem z którego jestem dumny ale nie z części ludzi którzy teraz tam słoikują i durne teksty o innych wypisują.

      • 5 4

    • (3)

      Dokładnie, a śledzie podniecają się.

      • 12 18

      • Przecież żaden śledź tu się nie odzywa (2)

        • 15 2

        • (1)

          No to DCT ma się czym chwalić rzeczywiście. Że się zatkał ...

          • 24 3

          • Bo się rozwija w porównaniu z gct, bct, a rozwój wymaga poświęceń, pojedź sprawdź, potem pisz.
            Tam budują aktualnie plac, a mało tego, że budują plac to zajeli aktualny plac, zeby mieć miejsce na budowe nowych (nie używanych jak GCT) STSów i RTGów

            • 9 5

  • W Porcie Gdynia wzrost o 10% (5)

    a tym czasem w Porcie Gdańsk wzrost 20%.

    • 21 26

    • (2)

      Nie w Porcie Gdańsk, tylko w jednym terminalu który właśnie się przytyka.

      • 12 4

      • Wcale nie w jednym terminalu. Gdański Port osiągnął znacznie lepsze wyniki

        • 2 3

      • I jest na sprzedaż.

        • 6 3

    • W samym bct już niedługo przodownicy pracy będą wyrabiać 150% normy (ku chwale Zarządu).

      • 1 1

    • No i co w związku z tym?

      Mnie cieszy że oba porty się rozwijają.

      • 10 0

  • Co z tego, że urosło jak z roku na rok mamy coraz mniejszy udział w rynku i zostajemy coraz bardziej w tyle za Gdańskiem

    PS Dlaczego artykuł w marcu zamiast w styczniu jak w innych portach (wyniki znane od bardzo dawna).

    To tak jak by się cieszyć z podwyżki o 200 zł kiedy inni dostali więcej o 2000 zł

    • 6 1

  • (7)

    Niedługo budowa dct 3 i Gdańsk was zje do końca śledziki

    • 26 56

    • I, oczywiście, dyżurny gdańszczanin - wolnościowiec

      Radujący się, że sąsiadowi krowa zdechła...
      Toż to gorzej niż Kargule i Pawlaki, ci przynajmniej poszli po rozum do głowy...
      Zamiast cieszyć się, że jest synergia, jest zarobek, jest opinia a nie ma przestoju i kar...
      Takie ludzie to tylko w Gdańsku a taki sąsiad, to prawdziwe nieszczęście...

      • 6 4

    • (3)

      Niedługo pogłębione kanały i szersze wejście do portu. Niedługo budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni. Zobaczymy kto tu kogo będzie zjadał, bo jak na razie to w Gdyni inwestycje idą pełną parą, a w Gdańsku jakaś posucha...

      • 12 12

      • To widać jak kolega w temacie

        • 3 0

      • Pan z równoległej rzeczywistości do nas zawitał? (1)

        Co do skali inwestycji w obu portach to jest nieporównywalnie większa w Gdańsku tym bardziej w zakresie planowanych. Życzę obu portom jak najlepszego rozwoju, nie ma jednak co się oszukiwać, że port w Gdynii zamiast konkurować powinien współpracować z Gdańskiem co dało by dużo lepsze rezultaty w ogólnym rozrachunku.

        • 14 8

        • To, Gdansku, wspolpracuj...

          ...

          • 7 5

    • idz siac ferment na jakies niemieckojezyczne fora (1)

      • 15 13

      • Proszę Państwa

        po co ta agresja...

        • 15 2

  • chinczyki nas scierwem futruja

    i tyle

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował dwoma towarzystwami ubezpieczeniowymi Grupy - Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA, wyróżnionymi wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in. Godłem „Teraz Polska” i „Nagrodą Gospodarczą Prezydenta RP”. Za zbudowanie od podstaw Grupy Ergo Hestia otrzymał tytuł \"Człowieka dziesięciolecia polskich ubezpieczeń\", a...

Najczęściej czytane