Stocznia Remontowa Shipbuilding należąca do grupy Remontowa Holding podpisała kontrakt z norweskim armatorem Norled na budowę dwóch w pełni wyposażonych promów pasażersko-samochodowych o hybrydowym napędzie diesel-electric.
Będą to dwa promy o długości całkowitej 114,40 m każdy i szerokości 17,7 m. Będą to jednostki tzw. symetryczne (dwustronne) do żeglugi w norweskich fiordach. Mają obsługiwać połączenie Festøya - Solavågen. Zakontraktowane jednostki mają być dostarczone w IV kwartale 2019 roku. Obecnie w portfelu produkcyjnym Remontowa Shipbuilding jest 16 w pełni wyposażonych jednostek, w tym osiem okrętów.
Każdy ze statków budowanych dla Norled będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne oraz dwa zespoły prądotwórcze. W standardowym trybie pracy całość mocy pobierana będzie z baterii, które będą doładowywane w czasie postoju promu przy nabrzeżu poprzez wykorzystanie systemu szybkiego ładowania współpracującego z systemem automatycznego cumowania statku. Agregaty prądotwórcze, których silniki będą mogły pracować na 100-proc. paliwie bio-diesel, będą wykorzystywane jako źródła zasilania na wypadek awarii.
Promy będą zbudowane w oparciu o projekt LMG 120-DEH biura LMG Marin z Bergen. W stoczni Remontowa Shipbuilding zbudowano już 12 promów na bazie projektów norweskiego biura, w zakresie dokumentacji roboczej wspieranego zazwyczaj przez Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding. Kolejne dwa, o numerze budowy B617 dla Transport for London, przeznaczone na Tamizę, także o napędzie elektrycznym, zostały już zwodowane i są obecnie w trakcie wyposażania.
Norled (dawniej Tide Sjø AS), spółka zależna w grupie DSD AS (Det Stavangerske Dampskibsselskap) to jeden z największych przewoźników promowych w Norwegii, posiadający flotę 80 promów, spośród których sześć zostało zbudowanych w stoczni Remontowa Shipbuilding. Norled to także lider wśród norweskich armatorów w dziedzinie wprowadzania "zielonej" żeglugi. W jego barwach pływa pierwszy na świecie zero-emisyjny (ZeroCat™ 120) prom o napędzie elektrycznym Ampere, zbudowany w Norwegii na kadłubie powstałym w działającej w Gdańsku firmie Aluship Technology.