• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rząd zapowiada budowę Drogi Czerwonej w Gdyni

Patryk Szczerba
1 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Budowa Drogi Czerwonej ma pozwolić na rozwój portu w Gdyni. Budowa Drogi Czerwonej ma pozwolić na rozwój portu w Gdyni.

Rząd przyjął projekt zmieniający ustawy o portach i przystaniach morskich, dostosowujący polskie prawo do prawa unijnego. Zakłada on m.in. budowę ze środków centralnych w ciągu ośmiu lat Drogi Czerwonej od obwodnicy do terminala portowego w Gdyni.



Czy Droga Czerwona powstanie w najbliższych latach?

Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych przedsiębiorstwa i miasta. Obecnie ruch jest poprowadzony będącą na utrzymaniu miasta Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.

Przez lata władze Gdyni przekonywały, że przestarzałą estakadą, gdzie ruch potęgują dodatkowo kierowcy zjeżdżający z północnych dzielnic oraz gmin ościennych, powinny zarządzać władze centralne - reprezentowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Bezskutecznie.

Droga Czerwona: Port i Gdynia do ministerstwa: zabierzcie sobie tę drogę



Alternatywą dla remontowanej Estakady Kwiatkowskiego mogłaby zostać planowana od lat Droga Czerwona, czyli bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie obwodnicy Trójmiasta. Przypomnijmy, że Droga Czerwona ma być ekspresówką, która ma połączyć gdyński port z obwodnicą Trójmiasta i wiązać się z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z półwyspem.

Droga Czerwona w zapowiedziach



Tyle, że szumnie zapowiadane inwestycje nawet się nie rozpoczęły, a miesiącami trwały słowne przepychanki między władzami Gdyni i rządem. Dotyczyły tego, komu bardziej zależy na budowie drogi.

Droga Czerwona ma zaczynać się w porcie, a kończyć w okolicach obwodnicy, gdzie kolejną trasą będzie Via Maris w kierunku Półwyspu Helskiego. Droga Czerwona ma zaczynać się w porcie, a kończyć w okolicach obwodnicy, gdzie kolejną trasą będzie Via Maris w kierunku Półwyspu Helskiego.
Przełomem może okazać się ustawa o zmianie ustawy o portach i przystaniach morskich. Projekt przyjęty przez rząd dostosowuje polskie prawo do unijnego rozporządzenia, dotyczącego świadczenia usług portowych oraz wspólnych zasad związanych z przejrzystością finansową portów.

Przewiduje m.in. możliwość przejęcia przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad od prezydentów miast zadań związanych z budową i utrzymaniem dróg prowadzących do portów, w przypadku konieczności zapewnienia dostępu drogowego do portów w standardzie wymaganym dla transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

Rządzący przekonują, że zmiana ma na celu przede wszystkim rozwiązanie problemu dostępu drogowego do portu w Gdyni, właśnie w postaci budowy Drogi Czerwonej.

Droga Czerwona: dwujezdniowa od terminalu do ul. Morskiej



- To będzie droga dwujezdniowa, która będzie prowadziła od terminalu kontenerowego w Gdyni do ulicy Morskiej, do końca trójmiejskiej obwodnicy - mówił kilka dni temu Polskiej Agencji Prasowej Grzegorz Witkowski, wiceminister w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Koszt ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac zostać zakończona za osiem lat. Pierwsze dwa lata zostaną poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

- Dzięki zmianom w ustawie będzie możliwa budowa drogi do portu w Gdyni ze środków centralnych - komentuje Marcin Horała, poseł Prawa i Sprawiedliwości.

Opozycja z dystansem



Z rezerwą do zapowiedzi rządzących podchodzi Tadeusz Aziewicz, poseł Platformy Obywatelskiej, przypominając, że jeszcze kilka dni temu rządzący wskazywali, że budowa Drogi Czerwonej to zadanie Gdyni.

- Na niedawnym posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej przedstawiono pisemne stanowisko Ministerstwa Infrastruktury, w którym rząd przerzucił odpowiedzialność za brak budowy drogi na prezydenta Wojciecha Szczurka. Tymczasem po kilku dniach pojawiają się zapowiedzi, że jednak Droga Czerwona będzie budowana ze środków państwowych. Szkoda tylko, że przez kilka lat nic w tej sprawie nie zrobiono. Pamiętajmy, że mamy czas przedwyborczy i tę zapowiedź trzeba traktować z dystansem. Tym niemniej, gdyby rzeczywiście rząd zabrałby się za budowę, to byłaby bardzo dobra wiadomość - komentuje Aziewicz.

Władze Gdyni zadowolone



Zadowolenia z decyzji rządu nie ukrywają władze Gdyni.

- Rządową inicjatywę przejęcia odpowiedzialności za dostęp drogowy do portu morskiego w Gdyni przyjmujemy z dużym zadowoleniem. Wybudowanie Drogi Czerwonej jest ogromną szansą dla Gdyni. Obecność na miejskich ulicach tak intensywnych potoków samochodów ciężarowych o dużej ładowności, jakie obserwujemy dzisiaj, powoduje praktyczny paraliż miasta przez długie okresy czasu. Przeniesienie tych pojazdów na dedykowaną im drogę pozwoli osiągnąć stan elementarnej normalności, jakiej oczekują mieszkańcy i lokalni przedsiębiorcy - wskazuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Włodarze Gdyni nie ukrywają, że liczą również, iż obwieszczone przez ministerstwo decyzje pozwolą też w dalszej perspektywie na zmianę statusu Trasy Kwiatkowskiego, która dziś jest uznawana za drogę powiatową.

- Przejęcie Trasy Kwiatkowskiego przez GDDKiA byłoby rozwiązaniem optymalnym, gdyż dopełniając planowaną Drogę Czerwoną, zmniejszałoby ryzyko związane z możliwością niedrożności układu drogowego obsługującego port. Czyniliśmy starania o takie rozwiązanie od lat. Mamy nadzieję, iż władze rządowe rozwój infrastruktury takiej rangi rozpatrują również w kategoriach minimalizacji ryzyka eksploatacyjnego - kończy Łucyk.

Miejsca

Opinie (318) ponad 20 zablokowanych

  • Pisiory (2)

    Pisiory wydadzą ustawę, że ziemia jest płaska i leży pośrodku wszechświata.

    • 13 13

    • To podobnie jak POprzednicy. (1)

      To chyba oni zrobili ze ślimaka rybę a z marchewki owoc? Tak, żeby niemieckie i francuskie koncerny mogły więcej zarabiać.

      • 3 1

      • Przynajmniej Niemcy i Francja wiedzą jak dbać o swoje.

        Natomiast PiSi wynik 27:1 raczej słabo rokuje.

        • 0 1

  • co będą gadać platfusy (1)

    kiedy już będą faktycznie jeździć po tej drodze? dalej w zaparte? :)

    • 9 7

    • Nic nie będą gadać bo drogi nie będzie.

      Kasa już dawno wydana na inne ważniejsze sprawy.

      • 1 0

  • Goła i wesoła będzie tonąć w oparach smogu nasza Polska Kochana. (2)

    Spadajcie dobra zmiano.

    • 17 21

    • Ale przynajmniej Polska. (1)

      Gdyby nie było zmiany twoje wnuki już by mówiły tylko po niemiecku.

      • 5 1

      • Za niedługo dzięki twoim będziemy nawijać po rusku

        • 1 0

  • Hmm ... To zastanawiające, bo

    dokładnie kilka dni temu, był artykuł, że owszem - rząd zrealizuje Via Maris - pod warunkiem jednak, że to Gdynia zrealizuje Drogę Czerwoną ???

    • 2 3

  • Może Horala by w końcu coś sensownego dla Pomorza zrobił, a nie tylko farmazony pie.rzył o jakiś imigrantach czy innych (11)

    kolorowych aureolach.

    • 141 54

    • Co zrobił aziewicz, pomaska, lewandowski czy wałęsa?? (9)

      Oni są dłużej przy korycie.

      • 28 25

      • przynajmniej są drogi (2)

        a od 4 lat w całej Polsce wybudowali 132 km - więc zamilcz.

        • 8 10

        • pisowski program budowy drog szybkiego ruchu ostatecznie sie zalamal! zrobienie czegos konstruktywnego przekracza mozliwosci pisiorow, potrafia tyko niszczyc i rozwalac, firmy budowlane wycofuja sie z kontraktow juz na dzisieciu odcinkach trzeba zaczynac wszystko od nowa, straty czasowe 2-3 lata, finansowe ogromne, zeby to ukryc premier i ministrowie lansuja sie przecnajac wstegi na otwarciu kolejnych tuskuwek przypisujac sobie zaslugi ich zbudowania, tvpis dzielnie wspiera upiorny program dezinformowania ciemnego luda

          • 6 2

        • hahaha, to teraz żeś się pogrążył, aż 132 km przez 4 lata brawo PiS brawo Kaczyński, brawo pinokio

          • 4 1

      • (1)

        Pomaska walczyła z kapliczką bożeciałową. To kombatantka.

        • 15 5

        • znaczy sie walczyla z promowaniem bliskowschodnich bajek?

          • 4 1

      • a mieli wladze totalna jak rezim?

        • 0 0

      • Ale przedmówca nie twierdzi, że Ci wymienieni przez Ciebie coś zrobili...

        On sugeruje, aby ten przez niego wymieniony coś zrobił. Byłby wtedy lepszy od tych co nic nie zrobili.

        • 1 1

      • Oni nic nie musieli, nie krzyczeli dobra zmiana a Twoj krzyczał. I co zrobił?

        • 4 7

      • też nic

        • 14 4

    • może to i Horała, teraz konkrety a nie deklaracje

      nie wiemy, czy on to wychodził, ale mówi na ten temat, więc
      teraz pytanie czy dotrzymają obietnicy, bo jak to trzeba o Horale szybko zapomnieć

      • 0 0

  • o panie wybory się zbliżają (1)

    znów pitu pitu o drogach. Horała boi się, że nie trafi na kolejną kadencję do koryta?

    • 33 11

    • to chyba dobrze, że się obawia...

      Nie mozna tego powiedzieć o Aziewiczu na bezpłodnej acz sutej synekurze... Nie wspominając już (przez litość) o skuteczności "mieszkańców" UM.

      • 0 0

  • Nic tak nie cieszy Kaczynskiego jak przewodniczący Schetyna

    Gdzie nie pojedzie i co powie to robi kampanie pisowi

    • 8 4

  • czerwona droga

    I tak wszystko co nie wymyślą i nie zrobią to i tak wszystko na wczoraj. Ciemnota

    • 4 5

  • Droga

    Jak zwykle sprawa przemyślana dogłębnie przez głąby UM Gdynia.A te dwa supełki na obrazku to co? A co z rowerzystami?Będą mogli jechać pod prąd? A czerwonej farby zapas już macie? Pytań jest mnóstwo.

    • 4 3

  • Wiarygodni

    Jak ten rząd coś za planuje to napewno będzie

    • 7 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową - wcześniej pracował w Zarządzie Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA, uczestniczył także w rozwoju STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi Sp. z o.o. Jest absolwentem Wydziału Elektrycznego Politechniki Gdańskiej. Ukończył również wiele prestiżowych, międzynarodowych kursów z dziedziny ubezpieczeń i zarządzania.

Najczęściej czytane