• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Saab bliżej kontraktu na budowę okrętów podwodnych

erka
1 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
ThyssenKrupp Marine System AB projektuje, konstruuje i serwisuje systemy morskie, takie jak okręty podwodne i jednostki nawodne. ThyssenKrupp Marine System AB projektuje, konstruuje i serwisuje systemy morskie, takie jak okręty podwodne i jednostki nawodne.

Saab, spółka z sektora obronności oraz bezpieczeństwa, podpisała umowę z ThyssenKrupp Industrial Solutions AG dotyczącą zakupu ThyssenKrupp Marine System AB (dawny Kockums). Jej wartość to 340 mln koron szwedzkich. Transakcja jest elementem działań Saab służących do zwiększenia możliwości spółki w oferowaniu rozwiązań dla segmentu morskiego. Szwedzki Kockums w konsorcjum z rządową agencją Forsvarets Materielverk jest jednym z koncernów, które zakończyły dialog techniczny z polskim resortem obrony dotyczący budowy okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej RP.



Szwedzka stocznia Kockums jest autorem projektu okrętu podwodnego typu A26. To nowej generacji okręty podwodne z napędem diesel-elektrycznym z systemem AIP (air independent propulsion) opartym na silniku Stirlinga. Jednym z podstawowych założeń konstrukcyjnych okrętów mają być bardzo wysokie właściwości stealth, co ma im zapewnić praktyczną niewykrywalność w morzu.

W kwietniu 2014 roku, Saab podpisał z Thyssen Krupp Industrial Solutions AG niewiążące memorandum porozumienia w sprawie zakupu szwedzkiej stoczni TKMS AB z zakładami w Karlskronie, Malmo i Musko. Obecnie strony uzgodniły, iż Saab kupi TKMS AB. TKMS AB zostanie włączone do obszaru działalności Saab Security and Defence Solutions.

- Z radością powitamy Kockums i jego załogę w strukturach Saab. Transakcja rozpocznie nowy etap w historii tej znamienitej firmy. Pracownicy Kockums posiadają ogromną wiedzę dotyczącą rozwoju i budowy okrętów podwodnych. Będzie ona stanowić wartość dodaną dla całej spółki Saab - powiedział Håkan Buskhe, prezes i dyrektor generalny w Saab.

- Teraz rozpoczną się prace związane z integracją oraz rozwojem, celem osiągnięcia maksymalnej wydajności. Ważne jest, aby osiągnąć synergię z obecnymi działaniami Saab w zakresie przemysłu morskiego. Proces ten musi się odbyć, jednak jednocześnie rozpoczynamy działania rozwojowe, serwisowe i produkcyjne na rynku szwedzkim - stwierdziła Gunilla Fransson, dyrektor obszaru działalności Security and Defence Solutions.

ThyssenKrupp Marine System AB projektuje, konstruuje i serwisuje systemy morskie, takie jak okręty podwodne i jednostki nawodne. Spółka zatrudnia około 900 pracowników oraz dostarcza systemy i produkty marynarkom wojennym Szwecji, Australii i Singapuru. Podczas roku obrotowego 2012/2013, TKMS AB odnotował sprzedaż rzędu 1,7 mld koron szwedzkich (2011/2012: 1,9 mld koron szwedzkich) oraz dochód z działalności operacyjnej rzędu 34 mln koron szwedzkich (2011/2012: 13 mln koron szwedzkich).

Obecnie Marynarka Wojenna RP dysponuje jednym okrętem typu Kilo oraz czterema okrętami typu Kobben. Okręty podwodne typu Kobben mają zostać wycofane ze służby do końca 2016 r. (pierwszy w 2014 r.), a ORP "Orzeł" (typu Kilo) ma służyć do 2022 r. Miejsce wycofanych okrętów mają zająć trzy okręty, z których dwa trafiłyby do Marynarki Wojennej do 2022 r., a trzeci - do 2030 r.
erka

Opinie (65)

  • chyba sasmieszni 3 okrety wojenne do 2030 roku, (2)

    do tego roku mzoe zniknac z mapy swiata Polska, jak Europa bedzie przyjmowac tylu muzulmanow to wojne islamsko-chrzescijanska mamy jak w banku.

    • 2 3

    • adamowi (1)

      nie masz racji , budowa okrętu podwodnego trwa kilka lat np. amerykanie swóju okret OHIO budowali 8 lat

      • 0 2

      • człowieku porównujesz atomowy nosiciel rakiet balistycznych z konwencjonalnym OP
        weź się zajmij lepiej komentowaniem w dziale moda

        • 2 1

  • A my? (1)

    To my juz nic smai nie mozemy zbudowac poza biedronka?

    • 2 1

    • pomniki i muzea

      • 3 0

  • ... (1)

    Ja jestem za. dzisiaj w w jedynce PR podali, ze nasze pacany ze sztabu genialnego chca kupić amerykańskie lub francuskie rakiety przeciwlotnicze. na okretach są szwezkie, z tego co wiem tez jest bateria lądowa rakiet szwedzkich.
    A te kretyny z warszawki jak zwykle chca skomplikować życie.

    • 1 2

    • ' (...) z tego co wiem'. Otóż nic nie wiesz. Nawet kraje ci się mylą.

      • 0 1

  • Dlaczego? (1)

    To ciekawe że ktoś wspomniał że za cenę jednej takiej łodzi podwodnej można kupić 30 F-16. W takim wypadku wydaje mi się że te okręty podwodne potrzebne są Polsce jak świni siodło a szczególnie ich wartość bojowa.

    Ciekawe ile jednostek zniszczyły by przy pierwszym ataku po którym zostały by osaczone i zmuszone do heroicznej tradycyjnej ucieczki z Bałtyku, lub zmuszone do ukrycia się w bezruchu razem ze swoimi wysokimi właściwościami stealth.

    Może się mylę, być może są doskonałe, wystarczy że trzy sztuki będą bezkarnie i spokojnie tłuc wroga. Na przykład są wstanie rzucić na kolana każdą morską inwazję i spokojnie zatopią szybki desant przeciwnika .

    Z drugiej strony może nie biorę pod uwagę że Mocarstwo polskie liczy na długotrwałą wojnę w której nasze wilcze stadko okrętów podwodnych zatapiając bezkarnie setki okrętów wroga i tysiące tonażu ich statków rzuci na kolana ekonomię nieświadomego zagrożenia przeciwnika.

    Zdumiewającej jest to że tyle sprzętu wojskowego kupowane jest za granicą. A może na układy nie ma rady.
    Przez większość historii Polski zawsze brakowało uzbrojenia, zawsze trwoniono pieniądze i ciągle kończyło się to niezbyt dobrze dla kraju. Chyba coś musi być nie tak z naszą narodowością jeżeli w czterdziestu milionowym państwie z własnymi szkołami brakuje na tyle inteligentnych ludzi aby tworzyć własną technologię militarną, dać zarobić własnym obywatelom i biznesom.

    A jeżeli trzeba kupować za granicą to dla czego nie taniej. Swoją droga jeżeli stary ruski Orzeł sprawuje się całkiem OK, to może warto by było kupić taniej kilkanaście tych starych rupieci od wroga i naładować ich z oszczędności najnowszą technologią?

    • 3 1

    • Cholernie stresują nas ambitne plany rozbudowy waszej flotylli okrętów podwodnych!

      • 2 0

  • Co za różnica czy dowództwo MW jest teraz w W-wie? (1)

    Wydaje mi się że są prawdopodobnie głęboko przemyślane decyzje. Cóż jest w tym złego? Ja sam widzę co najmniej trzy zalety:
     Prawda jest taka że Trójmiasto to nie Warszawa.
     Pierwsza. Cała elita w jednym miejscu może podjąć lepsze decyzje. A spójrzmy prawdzie w oczy wróg jest za słaby i głupi aby zakłócić łączność z Całą Naszą Flotą.
     Druga. W razie konieczności dowództwo Całych sił zbrojnych będzie mogło się błyskawicznie ewakuować za granicę i utworzyć tam razem z tymczasowym rządem nowe dowództwo sił zbrojnych. Włączając Marynarkę Wojenną której Admiralicja mogłaby być przypadkowo podczas konfliktu zostać odcięta na wybrzeżu.
     Trzecia. Trzeba sobie przeliczyć że z Warszawy na Wybrzeże jest zaledwie około 340 km tak wiec cóż nam mogą zrobić nawet w czasie nagłego ataku w te kilka godzin? Zestrzelić samolot z dowództwem czy ostrzelać samochodowa kolumnę admiralicji? Nie pierwszy i ostatni raz giną w katastrofach polscy oficerowie i jeszcze my żyjemy. Dojadą lub dolecą w parę godzin i osobiście powtarzam osobiście zajmą się problemami Floty.

    • 1 1

    • Wasze błyskotliwe dowództwo wojskowe spędza nam sen z powiek, gdziekolwiek by ono nie było i gdziekolwiek byśmy nie próbowali spać!

      • 2 0

  • To ci z dmw jeszcze nie siedzą?!?!?!

    łapówy łapówy i złodziejstwo

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane