stat

"Safe Caledonia" żegna się z Trójmiastem

Operacja wydokowania platformy. W filmie wykorzystano materiały wykonane przez Gdańską Stocznię Remontowa.


Platforma socjalna remontowana od kwietnia ub. roku w Gdańskiej Stoczni Remontowa wypłynęła na próby morskie. Jeśli wyjdą pomyślnie ta ogromna konstrukcja, której przybycie do gdańskiego portu, a potem wyjątkowe dokowanie budziło tyle emocji, już nie powróci do Gdańska, tylko zostanie odholowana na Morze Północne.


Tak wyglądała platforma przed remontem.
Tak wyglądała platforma przed remontem. fot. archiwum trojmiasto.pl
Czy wiedziałe(a)ś, że GSR remontuje platformy?

tak, to nowa specjalność „Remontowej”

70%

coś słyszałe(a)m na ten temat

15%

nie, myślałe(a)m, że oni zajmują się tylko statkami

15%

"Safe Caledonia" jest tzw. platformą socjalną, czyli zapleczem dla pracowników platform wiertniczych. Jest przygotowana do przyjęcia 450 osób. Ma ok. 50 metrów wysokości, jej długość całkowita to 91 m, a szerokość 79 m. Jej właścicielem jest firma Prosafe, potentat wśród właścicieli platform wiertniczych. Działa na całym świecie, ma siedzibę w Limassol na Cyprze, ale jest firmą szwedzką notowaną na giełdzie w Oslo.

Operacja wydokowania była niemniej emocjonująca niż przeprowadzona w listopadzie operacja dokowania. Przypomnijmy. Ważący 12 tys. ton kolos został podniesiony z wody, by można było wyremontować jego podwodną część. Do operacji wydokowania użyto barki zanurzalnej Rem Lift. To ona uniosła kolosa. Taką operację wykonano po raz pierwszy w Polsce. Trwała ona kilkanaście godzin i wymagała ogromnej precyzji. Barka została kupiona przez stocznię kilka miesięcy temu od holenderskiej firmy Smit. Wcześniej służyła głównie do transportowania obiektów morskich, ale nie tylko. Barka, jeszcze jako Giant 4, została użyta przez poprzedniego właściciela do podniesienia wraku rosyjskiego atomowego okrętu podwodnego "Kursk", który zatonął w sierpniu 2000 roku w wyniku eksplozji podczas przygotowywania do odpalenia torped ćwiczebnych.

Operacja wydokowania, czyli mówiąc najprościej "zdjęcia" platformy z barki i zanurzenia jej w wodzie też była bardzo skomplikowana i trwała dwa dni (26-27 stycznia). Ostatecznie "Safe Caledonia" została wydokowana w niedzielę w rejonie pirsu rudowego w Porcie Północnym (w sąsiedztwie terminalu DCT). Przez najbliższe dni platforma przejdzie próby morskie na kotwicowisku nr 4 na redzie Portu Gdańsk. Jeśli wypadną one pomyślnie wkrótce powróci do służby na polu naftowym BP Andrew, na które zostanie przeprowadzona przez holowniki oceaniczne Siem Opal i Siem Garnet należące do norweskiego armatora

Branża offshore to w ostatnich latach kolejna z nisz, w którą angażuje się Gdańska Stocznia Remontowa. Jak do tej pory, remonty i przebudowy przeszło w stoczni 11 obiektów tego typu, zarówno platformy socjalne, jak i wiertnicze. Ostatnio do stoczni wpłynęła kolejna, czyli 12. konstrukcja. Platforma FPF1 zostanie wyremontowana, ale także przebudowana na małą rafinerię.

Operacja dokowania platformy, która odbyła się w listopadzie ub. roku.

Opinie (14) 5 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane