• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sieć sklepów Bomi się zmienia

Robert Kiewlicz
7 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Co dalej z delikatesami Bomi? O nowej marce handlowej, likwidacji niektórych sklepów i restrukturyzacji firmy rozmawiamy z prezesem zarządu trójmiejskiej spółki Bomi SA, Markiem Romanowskim



Prezes zarządu Bomi SA Marek Romanowski. Prezes zarządu Bomi SA Marek Romanowski.
Sieć Bomi będzie w tym roku zwalniać pracowników i zamykać część sklepów. Jak wyglądają wasze prognozy dla firmy na najbliższy rok?

Marek Romanowski: - Kilka źle dobranych lokalizacji w galeriach, które często w ponad 30 proc. nie mają najemców, nie może wpływać negatywnie na całą Grupę Kapitałową Bomi. Decyzja o likwidacji części sklepów nie była prosta i wymagała zdecydowanych działań. Nie możemy z tej perspektywy oceniać negatywnie całego biznesu delikatesowego. Wzrost ilości klientów w naszych placówkach pokazuje, że cieszą się one coraz większym zaufaniem ze strony konsumentów.

Niestety zarówno zamknięcie placówki jak i ograniczenie jej powierzchni niesie za sobą konieczność zwolnień. Jednak chcę podkreślić, że w tym zakresie dokładamy wszelkich starań, żeby nasze działania były jak najmniej uciążliwe dla pracowników. W wielu przypadkach znajdują oni zatrudnienie u nowych najemców. W każdym przypadku wypłacamy odprawy oraz odszkodowania, które w części rekompensują straty. W tym roku przewidujemy organiczny wzrost sprzedaży, zgodnie z prognozami dla spółki, które ogłosiliśmy w listopadzie ubiegłego roku. Wzrost na tych samych placówkach będzie oscylował w granicach 1-2 proc.

Gdzie głównie robisz zakupy spożywcze?

Czy klienci chcą nadal kupować produkty droższe, markowe, czy też wolą zrobić zakupy w dyskoncie? Sieć Biedronka jest w końcu najbardziej dochodową siecią sprzedaży w Polsce.

- Naszym zdaniem konsumenci nadal chcą mieć wybór. Nie dla wszystkich głównym kryterium wyboru jest cena, liczy się też jakość oferty. Coraz bardziej popularny staje się styl slow food, czyli celebracja jedzenia, budowanie wokół niego odpowiedniego klimatu. I my dajemy klientom taką szansę. Dlatego nie czujemy się zagrożeni, chcemy się dalej rozwijać w tym segmencie.

Czy Bomi planuje zmiany w asortymencie dostępnym w swoich delikatesach, aby jednak dostosować swoją ofertę do klientów mniej zamożnych? Wiele sieci dyskontowych wprowadza np. produkty pod własną marką.

- U nas liczy się jak zawsze świeżość produktów, ich jakość, a ostatnio również konkurencyjna cena. Wszystko to nie oznacza jednak, że zmienia się nasz model biznesu - chcemy umacniać pozycje naszych delikatesów na rynku. Cały czas doskonalimy nasze placówki i dostosowujemy do potrzeb klientów: część placówek remontujemy, jak na przykład sklep Bomi w gdyńskim Klifie, wprowadzamy zupełnie nowy system Visual Merchandising czy też inwestujemy w nowy sprzęt, np. w warszawskim Klifie pojawiły się ostatnio wagi multimedialne. Nowe wyposażenie idealnie wpasowuje się w naszą koncepcję delikatesów jako miejsca nowoczesnego, a zarazem przyjaznego klientom.

Jeśli chodzi o markę własną, to na pewno w tym roku pojawi się one we wszystkich formatach Grupy. Pod koniec roku jej znak będzie można znaleźć na ok. 200 produktach. Prognozujemy, że w 2011 udział marki własnej w sprzedaży osiągnie 3 proc. Docelowo ma się kształtować na poziomie 10-15 proc. To relatywnie niewiele, pamiętajmy jednak, że marka własna nie może zdominować oferty Bomi. Ma być jej racjonalnym uzupełnieniem.

Co w 2011 roku będzie największym zagrożeniem dla handlu detalicznego w Polsce?

- Bacznie przyglądamy się sytuacji na świecie, szczególnie w tych krajach, które są w strefie euro. Doniesienia o trudnej sytuacji byłych gospodarczych potęg są z pewnością niepokojące i mogą wpłynąć destabilizująco na sytuację w Polsce. Inne zagrożenie to nieznany jeszcze balast długu publicznego. Te zjawiska na pewno będą miały wpływ na koniunkturę w handlu, a uściślając - na to, czy klienci zechcą kupować produkty droższe, czy tylko podstawowe. Handel jest zresztą doskonałym barometrem nastrojów społecznych. Na szczęście jesteśmy przygotowani na potencjalne załamanie koniunktury. Końcówka ubiegłego roku pokazała, że dostosowanie oferty do potrzeb klienta, który niekoniecznie dysponuje grubym portfelem, to właściwa strategia.

Pojawiła się informacja, że Bomi prowadzi rozmowy z firmami na południu i w Polsce centralnej w sprawie ewentualnych przejęć. O jakie firmy chodzi i kiedy może dojść do przejęć?

- Chcemy pokryć białe plamy na rynku dystrybucyjnym, który ma potencjał rozwoju. Obecnie rozmawiamy z kilkoma podmiotami z branży hurtowej o przejęciach, w dwóch przypadkach negocjacje są zaawansowane. Przejmowane spółki zostaną włączone w struktury naszej spółki Rabat Serwis SA.

Miejsca

Zobacz także

Opinie (357) ponad 20 zablokowanych

  • LIDL CORAZ DROŻSZY, DOSTAŁ LAUR KONSUMENTA BO U NAS WSZYSTKO CO NIEMIECKI MA LEPSZY START

    BIEDRONKA - COCA COLA W BIEDRZE ZAMIAST CUKRU MA SŁODZIK, O RESZCIE NIE WSPOMNE, ALE ZARAZ SIĘ RZUCĄ ŻE W BIEDRONCE TO TO SAMO GDZIE INDZIEJ TYLKO TANIEJ...

    • 8 3

  • BOMI - Matarnia (2)

    Na czym polega fenomen tamtejszego stoiska mięsnego? Aby cokolwiek kupić na tym stoisku trzeba odstać swoje w kilkunastoosobowej kolejce. Ludzie gapiąc się przez szybę na pasztety i parówki stoją i czekają - nierzadko kwadrans, lub dwa. Nikomu tu się nie spieszy, wszyscy są anielsko cierpliwi. Pełna kultura. Rzekłbym Wersal. Tak stoją, czekają, gapią się na te parówki, a ekspedientka tak dokładnie i precyzyjnie tnie na plasterki Krakowską. I tnie, i liczy... a klienci czekają. I patrzą na parówki.

    • 24 0

    • :-)

      Od razu wiadomo co jada autor tego komentarza;-)

      • 3 0

    • Głupie pytanie.

      Po prostu - HIPNOZA :DDDD

      • 6 0

  • kraj (1)

    biedronka i inne kioski z tanim żarciem to kasa z zagranicy i nie dajcie się zrobić tanią reklamą że niby z polski produkty kasa i podatki uciekają za granice w Polsce zostaje tylko pracownik który tyra cały dzień zeby było go stać na delikatne zakupy we własnym zakładzie pracy ,biedronka to kapitał portugalski kiedyś Polski pomysł , Bomi kiedyś nawet zaczął się w Gdyni teraz nikt już nie wie drogi sklep fajne produkty ale teraz jest alma narazie Polska ale pewnie nie bedzie się opłacać ale zachud kupi wszystko kupi nawet jak będzie dokładał ziemia się liczy bedzie po kawałku a ludzi coraz więcej a polska piękny kraj i tanio się oddaje i co najważniejsze dla zachodu oddaje się

    • 9 10

    • a o znakach interpunkcyjnych słyszałeś?

      • 3 2

  • Marka własna !!! Bardziej idiotycznego pomysłu nie znam. Przecież, niezależnie od (1)

    rzeczywistej wartości towaru POWSZECHNIE marka własna uważana jest za coś PONIŻEJ najgorszej jakości. A najbardziej denerwuje mnie w sklepach ustawianie towarów wg asortymentu, a nie wg MARKI !! W sklepie ja szukam np. soku TYMBARKK, a później wybieram jego rodzaj. Podobnie jest z kometykami. A jako bezmarkowy (czyli marka awłasna) to jak mogę kupić brykiety do grila dla obcych ludzi albo szmaty do kurzu. W Polsce od mniej więjej 10 lat liczy się TYLKO I WYŁĄCZNIE marka towaru !! Czasy powodzenia bylejakości już minęły i nigdy nie wrócą. Polacy zbyt dużo stracili na kupowaniu produktrów byle jakich i stali sie bardziej OSZCZĘDNI. Wybrali solidne marki, oczywiści przy zachowaniu proporcji. Bo jesłi mam do dyspozyjcji dwie np prali o identycznych parametrach i wsadzie (chiński), takiej samej gwarancji, to wybiorę tę tańszą o 500 zł. Nie kupuję w końcu Siemensa, a tylko pralkę. W kazdym przypadku wyprodukowną w Chinach.

    • 5 12

    • a ja kupiłem Electrolux. wyprodukowany bynajmniej nie w Chinach.

      • 0 0

  • więdlin za dobrych nie mają

    • 13 0

  • a czy ochrona w Bomi

    mogłaby tak nie chodzić za klientami? Niech lepiej kamery zaistalują, a nie stresują ludzi

    • 20 0

  • ARTYKUŁ SPONSOROWANY

    ...czemuż zabrakło komentarza takiej treści...

    • 13 3

  • Do prezesa...

    Coś się prezes zamotał...stworzył nową definicję terminu --slow food

    A s****zka pomysłów P.PREZESA i wizje reanimacji firmy ... hmmm...

    Warzywniaka osiedlowego bym Mu nie dał prowadzić.

    • 12 1

  • wszyscy kupuuja w lidlu i biedronce

    tylko nie przyznaja sie do tego. tam juz nie tylko kupuja mniej zamozni klienci. tak ci, ktorym przelewa sie :)

    pelen koszyk w lidlu za ok 120zl to to samo w tesco dobre 150-170zl

    • 13 3

  • robię zakupy w różnych sklepach (1)

    i w bomi, i w lidlu, i w biedronce; denerwujące dla mnie jest to, że w biedronce nie można płacić kartą

    • 20 3

    • f

      popłacz się

      • 3 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także współodpowiedzialna za procesy strategicznego planowania i zarządzania SESCOM. Magister ekonomii z Certyfikatem Księgowym Ministra Finansów oraz ukończonymi licznymi studiami podyplomowymi z zakresu księgowości, finansów i controllingu. Wieloletni praktyk wykorzystujący w swojej pracy nie tylko wiedzę z zakresu księgowości i finansów, ale także ekonomii oraz zarządzania.

Najczęściej czytane