- 1 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (73 opinie)
- 2 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (53 opinie)
- 3 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (70 opinii)
- 4 Byliśmy na placu budowy elektrowni jądrowej (287 opinii)
- 5 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (70 opinii)
- 6 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (239 opinii)
W stoczni Crist palą blachy
28 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Statek do obsługi farm wiatrowych powstaje w stoczni Crist
Stocznia Crist rozpoczęła budowę specjalistycznej jednostki do układania żwiru na dnie morskim, która posłuży do budowy tunelu między Niemcami a Danią. Choć umowę z konsorcjum Femern Link Contractors podpisano zaledwie we wrześniu, to stocznia już rozpoczęła palenie blach.
Stocznia Crist zbuduje w pełni wyposażoną jednostkę wielozadaniową wyposażoną również w zatapialne urządzenie do zrzutu (tzw. SDT, także wybudowane przez Crist), które posłuży do układania żwiru na dnie morskim pod elementy tunelu zatapialnego. W ramach projektu stocznia będzie współpracowała z biurem projektowym StoGda, które będzie odpowiedzialne za rozwinięcie projektu technicznego oraz projekt roboczy.
- Jednostka będzie miała kadłub o długości 130,2 m (całkowita długość: 149 m, łącznie z pasami transmisyjnymi). Całkowita szerokość wyniesie 48 m. Jednostka pomieści do 19 osób, będzie miała dwie komory żwirowe, każda do 7 tys. ton żwiru. Zdalnie sterowane narzędzie do układania żwiru (SDT) zostanie opuszczone spod kadłuba jednostki do 46 m poniżej linii wodnej, gdzie będą układane fundamenty żwirowe pod zatopiony tunel. Połączenie wysokiego poziomu automatyzacji i najnowocześniejszych technologii pozycjonowania zapewni dokładne rozmieszczenie fundamentów żwirowych - poinformowano w komunikacie.
Stocznia Crist zawarła umowę na budowę tej jednostki z konsorcjum Femern Link Contractors, odpowiedzialnym za projekt i budowę tunelu zatapianego, który zapewni stałe połączenie w cieśninie Fehmarnbelt.
- Połączenie będzie składać się z autostrady i linii kolejowej, obejmującej 18-kilometrowy tunel, który umożliwi szybsze i bezpieczniejsze podróżowanie między Skandynawią a Europą, między portami Puttgarden w Niemczech i Rødbyhavn na wyspie Lolland w Danii. Połączenie tunelem umożliwi podróż pociągiem między Hamburgiem a Kopenhagą, które zajmie poniżej trzech godzin. Obecnie zajmuje pięć i pół godziny - poinformowano w komunikacie.
VIK