• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznia Marynarki Wojennej, a może i Stocznia Gdańsk. Państwowa grupa jeszcze większa

Wioletta Kakowska-Mehring
27 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Stocznia Nauta nie tylko remontuje, ale także buduje statki. Od kilku lat ma Zakład Nowych Budów w Gdańsku. Stocznia Nauta nie tylko remontuje, ale także buduje statki. Od kilku lat ma Zakład Nowych Budów w Gdańsku.

Kilka dni temu państwo wykupiło za 100 mln zł Szczeciński Park Przemysłowy, czyli to, co zostało po szczecińskiej stoczni i zapowiedziało budowę narodowej grupy stoczniowej, m.in. w oparciu o trójmiejską stocznię Nauta i Energomontaż Północ Gdynia. W grupie chętnie widziana jest też Stocznia Marynarki Wojennej. Grupa ma budować promy dla PŻB i okręty wojenne, ale nie tylko. Okazuje się, że państwo ma też ochotę na Stocznię Gdańsk, która praktycznie zajmuje się już tylko wielkogabarytowymi konstrukcjami stalowymi i energetyką wiatrową. O grupie stoczniowej marzyła już poprzednia ekipa rządowa. Co z tego wyjdzie tym razem?


Czy popierasz finansowe zaangażowanie państwa w przemysł stoczniowy?


Zdecydowano, że Mars Fundusz Inwestycyjny Zamknięty wykupi od Towarzystwa Finansowego Silesia 100 proc. udziałów Szczecińskiego Parku Przemysłowego, czyli pozostałości po Stoczni Szczecińskiej Nowa. Mars FIZ to podmiot, który w strukturze Polskiej Grupy Zbrojeniowej konsoliduje m.in. spółki stoczniowe. W uroczystości, która odbyła się w Szczecinie uczestniczyli: Mateusz Morawiecki, wicepremier, minister rozwoju i finansów, Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, a nawet Antoni Macierewicz, minister obrony narodowej. Było więc z pompą.

- To kolejny krok mający na celu odbudowę polskiego przemysłu stoczniowego. Po podpisaniu w lipcu ubiegłego roku przez Polski Fundusz Rozwoju oraz PKO Bank Polski SA umowy dotyczącej finansowania budowy pierwszych od 15 lat dwóch polskich promów, przyszedł czas na kolejne etapy realizacji przedsięwzięcia, wynikającego wprost z naszej Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju - powiedział wicepremier Mateusz Morawiecki.
- Mam nadzieję, że nie tylko okręty podwodne. Zobaczymy, to jest kwestia przyszłości. Zobaczymy, jak ta konsolidacja się powiedzie, jak te plany się rozwiną, jak będzie wyglądała pierwsza produkcja - na razie cywilna - i jaki potencjał stocznia w ten sposób sobą zaprezentuje- powiedział z kolei minister Antoni Macierewicz.
Według rządowych zapowiedzi włączenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego do Funduszu Mars pozwoli na utworzenie największej grupy stoczniowej na Bałtyku i jednej z największych w Europie, będącej partnerem przy realizowanych w Polsce, istotnych z perspektywy bezpieczeństwa, projektach obronnych oraz infrastrukturalnych. Co tym razem z tego wyjdzie?

- Te działania mają sens, ale na efekty trzeba poczekać. Z tym majątkiem i potencjałem trzeba coś zrobić. Dobrze, że jest na to pomysł i nie jest to działanie finansowane wprost z budżetu - ocenia Jerzy Czuczman, dyrektor Związku Pracodawców Forum Okrętowe. - Potrzebna jest oczywiście koncepcja biznesowa i menedżerowie, którzy będą wstanie to poprowadzić. Najważniejsza jest determinacja, która zawsze cechuje prywatny biznes, nie zawsze państwowe przedsięwzięcia. Jednak dajmy temu pomysłowi kredyt zaufania. A co na to rynek, czy jest miejsce? Zawsze jeżeli się szuka, to się znajdzie dla siebie miejsce na każdym, nawet najtrudniejszym rynku. A perspektywy są dobre. Wystarczy spojrzeć na wyniki. Od 2000 roku wartość sprzedaży w tej branży rośnie. W 2000 roku wyniosła 7 mld 300 mln zł, a już w ubiegłym roku prawie 11 mld zł.
Grupa stoczniowa? To już było

Stoczniowa potęga w państwowym wydaniu marzyła się już poprzedniej ekipie rządowej. Scalaniem tego, co zostało, zajmował się również Mars Fundusz Inwestycyjny Zamknięty, zarządzany przez MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych. Na początku wśród aktywów wniesionych do funduszu przez Agencję Rozwoju Przemysłu znalazły się trzy stocznie remontowe: Morska Stocznia Remontowa, Szczecińska Stocznia Remontowa Gryfia (od 2013 już jako jeden podmiot Morska Stocznia Remontowa Gryfia) oraz Stocznia Remontowa Nauta z Gdyni.

Pod koniec 2012 roku do stoczniowej - nazwijmy to grupy - włączono Energomontaż Północ Gdynia, który wykupiono od przeżywającej kłopoty firmy budowlanej Polimex-Mostostal. Gdyńska firma zajmuje się m.in. wytwarzaniem i montażem konstrukcji stalowych dla przemysłu budowy i remontów statków oraz portów, działalnością nakierowaną na przemysł stoczniowy i offshore.

W połowie 2013 roku ARP zaangażowało się kapitałowo w prywatną stocznię Crist, która kupiła większość majątku produkcyjnego po Stoczni Gdynia. Udział ten stale się zwiększał, dziś państwowy fundusz ma 35 proc.

Te wymienione już podmioty plus Energop z Sochaczewa oraz biuro konstrukcyjno-projektowe Mars Designe&Solution tworzą Grupę Mars Shipyards & Offshore w ramach MS TFI. Z kolei w 2014 roku MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych wraz z trójmiejskimi spółkami (Nauta i EPG) zostały włączone do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Tak jest też do dziś. Jak widać jest to dość skomplikowana struktura powiązań i własności.

Przemysł stoczniowy odbudowany, czyli... państwowy

Przez lata skutecznie włączeniu do grupy opierała się Stocznia Marynarki Wojennej, która jest w upadłości. Choć były zakusy i naciski, to syndyk zakładu za wszelką cenę chciał utrzymać niezależność. Teraz wiele wskazuje na to, że gdyńska stocznia trafi do państwowej grupy. SMW jest wystawiona na sprzedaż. Kupić chce ją powołana na początku roku spółka celowa Stocznia Wojenna z siedzibą w Radomiu należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Oferty można składać do 31 stycznia. Cena wyjściowa to 224,9 mln zł.

Czytaj też: Stocznia Wojenna kupi Stocznię Marynarki Wojennej?

Na przychylność poprzedniej ekipy przez lata nie mogła liczyć należąca do ukraińskiego oligarchy Stocznia Gdańsk, która nie mogła się porozumieć z Agencją Rozwoju Przemysłu. Stocznia wciąż się zadłużała i grożono jej upadłością. Przełom przyszedł po...aneksji Krymu przez Rosję. Wypadało się porozumieć z właścicielem zakładu Siergiejem Tarutą, który nie opowiedział się po stronie separatystów. Zdecydowano, że koło ratunkowe ma rzucić Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, która już wcześniej z powodzeniem zagospodarowała tereny po Stoczni Gdynia. Odkupiono większość terenów stoczniowych, za długi przejęto kolejne udziały w spółkach Taruty.

Dziś to już stocznia tylko z nazwy. Zakład rozwija inne obszary, czyli budowę konstrukcji stalowych i elementów wież wiatrowych.

Czytaj też: Nowy park maszynowy. Podwojenie mocy w GSG Towers

Obecna ekipa rządowa chce pójść dalej i odkupić resztki Stoczni Gdańsk. Jak podał "Puls Biznesu" podobno trwają rozmowy z ukraińskim właścicielem w sprawie zakupu zakładu. Ukraiński inwestor ma przyjechać w przyszłym tygodniu na rozmowy dotyczące kapitałowej przyszłości stoczni. Ile nas to będzie kosztowało, nie wiadomo.

Już nie Trójmiasto, a Szczecin

W poprzednim rozdaniu wiodącą rolę w stoczniowej grupie miały podmioty z Trójmiasta. Przede wszystkim działająca nieprzerwanie Stocznia Remontowa Nauta, która od kilku lat operuje także w Gdańsku na pochylniach, które miała Stocznia Gdańsk. Nauta ma tam Zakład Nowych Budów. Teraz przyszedł czas na... Szczecin.

Czytaj też: Z małego zakładu szkutniczego wyrosła duża stocznia. Nauta ma juz 90 lat

W lipcu ubiegłego roku podpisano umowę dotyczącą finansowania przez Polski Fundusz Rozwoju oraz PKO Bank Polski budowy dwóch promów pasażerskich i wszystko na to wskazuje, że powstaną one w Szczecinie.

- Po likwidacji Stoczni Szczecińskiej przez rząd PO-PSL po niemal dekadzie Stocznia Szczecińska wraca do Szczecina - podkreślił Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, podczas uroczystości związanej z przejęcie akcji Szczecińskiego Parku Przemysłowego - Zgodnie z naszymi zapowiedziami w drugiej połowie bieżącego roku na pochylni Vulkan tej stoczni położona zostanie stępka pod budowę promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

Miejsca

Opinie (191) 1 zablokowana

  • prosta zależność

    Im mniej Solidarności tym więcej szans dla budowy okrętów w Gdansku, patrz sprawozdanie NIK z likwidacji Stoczni Gdańskiej, szczególnie fragment o dyrektorowaniu Hansa Szyca, "zaufanego" Solidarności.

    • 11 1

  • kurczę sami " znawcy" się tu wypisują, normalnie marnują się...

    co jeden to lepszy fachurzy

    • 3 6

  • za 2 lata juz wiatraków budować nie będą (11)

    • 59 4

    • a na prezesa kolegę Jaworskiego proponuję! (4)

      • 56 12

      • Ja

        Chętnie :)

        • 0 0

      • Już fundacja żony zaciera ręce

        • 4 1

      • i wszystkie stocznie przenieść do Radomia !

        • 3 0

      • toearzysza

        nie kolegę

        • 4 0

    • ile kolejnych miliardów zostanie umoczonych w stoczniach i kopalniach? (2)

      • 32 9

      • księżycowa ekonomia. Wszyscy bedzemy płakać, a długi będą spłacac nasze wnuki.

        Będziemy produkowali statki , które nawet gdyby były o połowe tansze to i tak nikt by ich nie chciał. Oczywiście wiatraków nie będziemy robili bo kurdupel ma chyba jakiś uraz do nich z dziećiństwa i wydał zakaz.

        • 10 2

      • e tam od razu umoczonych. nowi misiewicze będą mieli gdzie pensje pobierać a to najważniejsze. Promy (moze) zbudujemy a że za 2 lub 3 krotność budżetu to przeciez nie jest ważne. Solidarnośc obstawi pracowników więc kolejni wyborcy beda uszczęsliwieni...

        • 18 4

    • (2)

      Nie będą. Bo stocznia jest od budowy statków a nie wiatraków.

      • 4 19

      • A ksieżyc jest dla księży, a jednak są oni tutaj - patrz co za przypadek. (1)

        • 12 6

        • Psychiatryk

          jest dla ludzi chorych psychicznie, a jednak są oni tutaj.

          • 4 7

  • każdy statek w okresie 1997-2008 przyniósł stratę.

    Największą drugi gazowiec dla Włocha - 53 mln euro. Suweren pokrył straty i było ok.

    • 6 3

  • już widzę te miny chłopaków z Towersów

    co ich przerzucają do zbiornika na statku. hahaha Ale będzie szok i niezadowolenie.

    • 8 0

  • PISiaki sprzedały Ukraincom Stocznie

    i to PISiaki są odpowiedzialne całościowo za jej updek. 2007 rok.

    • 8 2

  • bardzo dobra decyzja rządu- poprzedni miał to gdzieś bo musiał kraść i nie miał (2)

    czasu na takie pierdoły

    • 7 18

    • tylko że gdańska padła przez PIS

      • 7 2

    • ten nie kradnie, ten obsadza stolki w firmach skarbu panstwa kompletnie niekompetentnymi pisowcami i dzięki temu 'legalnie' kosi kase

      • 6 0

  • (10)

    Stocznia Radom.
    To nasza przyszłość i stabilizacja w naszej navy

    • 119 28

    • Radom robilo PO

      widac jakie rezultaty
      Pis plusujecie, kolejne wsparce rodzimego biznesu

      • 2 4

    • na filmie

      Stocznie, to można jeszcze zobaczyć na filmie "Człowiek z żelaza". Przeszkadzało.

      • 2 1

    • (3)

      Radom jest tylko na papierze. Tak jak Biedronka ma w dokumentach adres w Kostrzyniu a jest na co drugim rogu.

      • 11 9

      • A CIT gdzie będzie płacony? W Trójmieście czy w Radomiu? (1)

        • 6 1

        • ale jaki CIT? on są wiecznie na stracie :)

          • 5 1

      • Na papierze ? Jak sądzisz, dlaczego dowództwo marynarki wojennej jest w Warszawie ? Właśnie po to aby mieć bliski kontakt z tą stocznią.

        • 9 5

    • Stocznia Gdańsk to nie stocznia

      Stocznia Gdańsk to nie stocznia

      • 9 0

    • STocznia Wojenna w Radomiu (2)

      jest po to żeby ominąć unię europejską która może powiedzieć że to jest pomoc publiczna i uwalić ratowanie naszych stoczni.

      • 5 9

      • tam jej nie znajda (1)

        • 5 2

        • A nawet jak znajdą

          to i tak do Brukseli nie dolecą żeby o tym donieść.

          • 5 2

  • Ostatnio czytałem w fachowym wydawnictwie, ze sami stoczniowcy mówią, ... (1)

    ...że sami stoczniowcy mówią, że po 89, tak dobrze jak teraz to w przemyśle stoczniowym nie było jnigdy

    • 9 2

    • było... i to najlepsze określenie; conajmniej od połowy 2016r. jest już kiepsko. Najpierw padł sektor offshore (od paru lat niewiele się dzieje oprócz kijowo opłacalnych wiatraków) a teraz stoczniowy mocno kuleje bo po co komu nowe statki specjalistyczne jak PSV-y gdy na kotwicy stoi tego pełno. A kutry rybackie dla ferm rybnych to troche mało

      • 6 0

  • W MArsie dalej koledzy ze wsi siedza czy juz teraz do spolki z Misiwiczami dobrej zmiany? (1)

    • 6 1

    • oj sa lepsi teraz..

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane