• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejska stocznia Maritim buduje dla Arabów

Robert Kiewlicz
17 czerwca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Gdańska Maritim Shipyard to jedna z największych prywatnych stoczni w Polsce. Na zdjęciu statek badawczy Maria S. Merian. Gdańska Maritim Shipyard to jedna z największych prywatnych stoczni w Polsce. Na zdjęciu statek badawczy Maria S. Merian.

Gdańska stocznia Maritim jest bliska dopięcia kontraktu na 10 małych, luksusowych promów pasażerskich, które pływałyby między Bahrajnem a Emiratami Arabskimi.



Janusz Baran, właściciel stoczni Maritim, Dworu Oliwskiego, oraz prezydent Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza. Janusz Baran, właściciel stoczni Maritim, Dworu Oliwskiego, oraz prezydent Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza.
Maritim Shipyard należy do Janusza Barana, który - wbrew wszystkim - postanowił robić interesy z krajami arabskimi.

- Europa jest w recesji, pieniądze są właśnie w krajach arabskich - przekonuje Janusz Baran. - Takie kraje jak Bahrajn, Emiraty Arabskie, Maroko, Sudan czy Irak są najlepszymi obecnie rynkami. To przecież ponad 120 mln ludzi.

Kilka lat temu Maritim Shipyard zbudował duży statek na zamówienie rządu Sudanu. Ale interesy z kontrahentami z krajów arabskich nie należą do najłatwiejszych. - Wiele zależy od znajomości i od tego, czy mamy kogoś, kto nas wprowadzi - mówi Baran. - Czasami trzeba się wiele namęczyć, aby w końcu zacząć robić interesy.

Jednak warto. Przykładem może być właśnie stocznia Maritim, która mimo recesji zdobywa nowe kontrakty. Najnowszy to 10 promów, które mają pływać między Bahrajnem a Emiratami Arabskimi. Nowe promy, jakie wybudować ma Maritim dla arabskiego odbiorcy, to katamarany. Każdy z nich ma zabierać na pokład kilkadziesiąt osób. Kabiny zostaną podzielone na dwie klasy ekonomiczna i dla VIP-ów.

Nic dziwnego, że prezes Maritim Shipyard nie narzeka na sytuację na rynku. O kłopotach, w jakie popadła branża mówi wprost: - Na trudną sytuację dużych stoczni zapracowały związki zawodowe, kolejne rządy i menedżerowie z nadania politycznego, zamiast fachowców. Widać jak wyglądają obecnie sprawy w tych zakładach, gdzie związki zawodowe były wyjątkowo silne. Przewodniczący, ci "wybrańcy ludu", mieli tam bardzo duży wpływ na kierowanie spółką. Teraz jednak, tzw. lud wcale ich nie potrzebuje, potrzebuje po prostu pracy.

Dzięki arabskim kontaktom Janusza Barana kilka pomorskich firm może trafić na tamtejszy rynek. O egzotyczne kontrakty maja powalczyć m.in Klima - Therm z Gdańska, producent naczep CMT Chojnice, a nawet niewielki tartak. Jeden z deweloperów chce budować w Emiratach Arabskich luksusowe wille.

- Na tamtejszych rynkach cały czas jest popyt - mówi Janusz Baran. - Nie tylko na statki, czy budownictwo, ale także na soki, olej, czy lody. Tym bardziej, że nasze towary, mające certyfikaty unijne, są tam bardzo wysoko cenione.

Zobacz aktualna mapę, ukazująca ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online.

Miejsca

Opinie (114) ponad 20 zablokowanych

  • nie trójmiejska... (6)

    tylko gdańska, jakby była gdyńska to redaktorek napsałby, ze gdyńska a nie trójmiejska.

    • 26 22

    • na odwrót (3)

      zwykle jak cos się dzieje pozytywnego w Gdyni to piszą, że w Trójmiescie, a jak w Gdańsku to w podkreśla się, że w Gdańsku.

      • 6 10

      • kłucicie sie jak dzieci i w dodatku o pierdoły...

        ...które dla normalnego człowieka kompletnie nie maja znaczenia

        • 11 3

      • TAK JEST,GDAŃSKA A NIE TRÓJMIEJSKA. (1)

        • 1 3

        • Czyli Trójmiasto to teraz Gdynia, Rumia i Sopot???

          Jeśli Gdańska to i Trójmiejska, Pomorska, Polska, Europejska, Ziemska.

          • 4 1

    • ty się puknij w ten łeb

      durniu ty

      • 2 3

    • Ważne, że polska

      a nie czy gdańska czy gdyńska!

      • 1 1

  • Czy to ten facet, co wszystko chce kupić, tylko mu nie wychodzi ??? (2)

    Przy każdym temacie stoczniowym zawsze jest mowa, że Maritim kupi np. stocznię w Gdyni, lub przystępuje do jakiegoś przetargu. Powstaje wielki szum medialny, a potem w ostatnim momencie firma znika.
    Jak dla mnie to sposób marketingowy właściciela na zainteresowanie mediów niewiele mający wspólnego z rzeczywistością.

    • 8 19

    • ale pewnie dzieki takiej reklamie ma większy (1)

      zysk.

      Ludzie z branży zapamiętają takie działanie i wyciągną wnioski a redakcja już nie koniecznie. Szczegół w tym, że redakcja nie ma nic wspólnego z tą branża i mało kogo obchodzi 'co i jak' z jej strony.

      • 1 1

      • Trochę jak

        mieszanie herbaty żeby zrobiła się słodsza :) ludzie z branży i tak wiedzą co się na rynku dzieje. Ale faktycznie sprawia się tym wrażenie że w firmie cokolwiek się jeszcze dzieje.

        • 1 0

  • Nic dodać nic ująć:

    Nic dziwnego, że prezes Maritim Shipyard nie narzeka na sytuację na rynku. O kłopotach, w jakie popadła branża mówi wprost: - Na trudną sytuację dużych stoczni zapracowały związki zawodowe, kolejne rządy i menedżerowie z nadania politycznego, zamiast fachowców

    • 30 0

  • Widać można jak się stara

    a nie lezy na styropianie albo pali opony !

    • 21 1

  • GDAŃSKA stocznia. (1)

    GDAŃSKA

    • 8 2

    • Ale tu jest echo...

      • 0 1

  • Menager

    Panie , Baran kup pan stocznie Gdynia , znajdz pan kontrachentow i jazda z produkcja , dla pana to pikus.

    • 5 4

  • Przypadkiem popijam piwko z byłym pracownikiem "Dworu Oliwskiego" (1)

    i słyszę, że ten cały dwór to kompletny bankrut, a ludzie czekają po pół roku na zaległe pensje. Jeżeli to prawda, to faktycznie niech Allah dopomoże i pozwoli trochę zarobić na spłacenie długów pracownikom.

    • 15 7

    • tak sie robi majątki. facet pewnie spi na forsie, ale pensji pracownikom płacić nie bardzo chce.

      • 6 2

  • Szok!

    W Sudanie jest rząd? Kto by pomyślał!

    • 3 0

  • No tak, buduje dla Arabów, a co z Izraelem ? Dlaczego przestalismy budowac dla znanego Aramatora z Izraela ?

    • 3 0

  • a ja zakładam firmę (1)

    i będę szyć burki dla afganistanu. A może polskie panie też się przkonaja do tego wygodnego kostiumu? Wychodząc z domu nie trzeba się malować itd, co oszczędza czas, można w ten sposób zyskać dodatkowe godziny i np. ugotować obiad albo pozmywać talerze lub przygotować mężowi kolację.

    • 8 5

    • no

      cos ci sie pop...lo w glowie zeby czas pindrowania zamienic na gotowanie obiadkow itp.zrob sobie sam

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Prawnik, ekspert rynku bankowego, współtwórca nowoczesnego sektora płatniczego w Polsce, Prezes...

Najczęściej czytane