• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejskie porty stawiają na kontenery

Wioletta Kakowska-Mehring
26 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
W ub. roku trójmiejskie porty przeładowały ok. 1 mln 600 tys. TEU. W ub. roku trójmiejskie porty przeładowały ok. 1 mln 600 tys. TEU.

Prawie 677 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych) w gdyńskim porcie i i 929 tys. TEU w porcie gdańskim. Tyle kontenerów z towarami przeładowały trójmiejskie porty w ubiegłym roku. I choć spowolnienie gospodarcze widoczne jest w wynikach globalnych firm transportowych, to dalekosiężne perspektywy dają impuls do inwestycji w trójmiejskich portach, aby u nas "kontenerów było więcej".



Trójmiejskie porty podsumowały miniony rok i wyszło, że... - Ubiegły rok był najlepszy pod kątem przeładunków kontenerów w naszych portach. Wspólnie - port gdyński z portem gdańskim - przeładowały ok. 1 mln 600 tys. TEU. I mamy bardzo dobre perspektywy dla tej grupy towarowej - twierdzi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Czy uważasz, że rynek przewozów kontenerowych to przyszłość naszych portów?


W gdańskim porcie operują dwa terminale kontenerowe - Gdański Terminal KontenerowyDCT Gdańsk. GTK przeładowało w ub. roku 32,4 tys. TEU obsługując cotygodniowo kilka stałych połączeń feederowych m.in. z Rotterdamem, Kaliningradem czy Bremerhaven. Jednak motorem gdańskiego portu, jeśli chodzi o kontenery, jest DCT. Tam w ubiegłym roku przeładowano 896,5 tys. TEU. Terminal obsługuje wielkie kontenerowce globalnego operatora Maersk. Raz w tygodniu wpływają statki obsługujące linię AE10 łączącą Azję z Europą. Jednak to nie wszystko, DCT obsługuje też raz w tygodniu Gdańsk Finnish Gulf Service (Gdańsk - Kotka - Helsinki - Gdańsk) oraz St. Petersburg Service (Gdańsk - St. Petersburg - Gdańsk).

- DCT to koń pociągowy gdańskiego portu - twierdzi Jerzy Melaniuk, wiceprezes zarządu ZMPG SA. - Tylko w ubiegłym roku terminal ten zwiększył przeładunki o ponad 30 proc. W 2012 roku w DCT przeładowano prawie 900 tys. kontenerów 20-stopowych.

- W styczniu tego roku już przeładowaliśmy ponad 106 tysięcy TEU - dodaje Boris Wenzel, dyrektor DCT

W Gdyni z kolei operuje Gdynia Container Terminal i Bałtycki Terminal Kontenerowy BCT. W ub. roku GCT przeładował prawie 268 tys. TEU. Ładunki cenionych operatorów, m.in. APL, CMA CGM, czy Hapag-Lloyd są obsługiwane w terminalu w ramach cotygodniowych połączeń. Bałtycki Terminal Kontenerowy z kolei przeładował w ubiegłym roku prawie 409 tys. TEU, czyli o 13 proc. więcej niż w 2011 r. Miniony rok to też rekordowy udział kolei w przeładunkach BCT, sięgający 42 proc. Dziś terminal obsługuje ponad 40 pociągów tygodniowo.

- Kontenery na torach to przyszłość transportu intermodalnego. Przewozy kolejowe stają się opłacalne na odległościach powyżej 200 kilometrów. Tak wysoki wynik terminalu kolejowego w BCT to efekt nawiązywania współpracy z kolejnymi operatorami i otwierania kolejnych połączeń - mówi Piotr Frąckowiak, BCT Intermodal Manager. - W maju ub. BCT podpisał umowę z międzynarodowym operatorem, firmą Baltic Rail, którego połączenie z Gdyni do Sławkowa obsługuje dwa razy w tygodniu. Do grona klientów spółki dołączyła również firma Polzug, która uruchomiła regularną linię z Poznania do Gdyni. W ostatnich miesiącach BCT rozszerzył zakres usług o przeładunki naczep samochodowych na wagony kolejowe.

Rosnące przeładunki wpływają na decyzje inwestycyjne portów i terminali. Port Gdynia już od ub. roku realizuje projekt przebudowy Intermodalnego Terminalu Kolejowego zobacz na mapie Gdyni kosztem 78,4 mln zł. Na przełomie marca i kwietnia z kolei zostanie wybrany wykonawca, który zajmie się zagospodarowaniem rejonu Nabrzeża Bułgarskiego zobacz na mapie Gdyni( w sąsiedztwie GCT). Na ten cel port wyda 125,5 mln zł. Jednak kluczowe dla rozwoju przeładunku kontenerów będzie pogłębienie kanału portowego, tak aby do gdyńskich terminali mogły wpływać większe statki. Aby uzyskać pożądane 15,5-16,0 m trzeba jednak przeznaczyć ok. 400-500 mln zł. W tej sytuacji szybciej uda się zrealizować... "plan awaryjny".

- Poszukujemy możliwości zwiększenia zdolności portu gdyńskiego do przyjmowania nawet nie głębszych, a dłuższych statków - mówi Janusz Jarosiński. - Naszym podstawowym mankamentem nie jest zanurzenie, nie jest głębokość, ale przede wszystkim długość statków jakie mogą wpływać. Nasza obrotnica w porcie wewnętrznym ma tylko 400 m. Prowadzimy więc rozmowy ze Stocznią Marynarki Wojennej na temat pozyskania Nabrzeża Gościnnego po to, żeby je wyburzyć i zbudować obrotnicę - prawie 500 m - umożliwiającą zawijanie statków o długości 360-370 metrów.

Inwestują też gdyńskie terminale. Gdynia Container Terminal uzyskał 23,3 mln zł z Unii na inwestycje. Wsparcie pochodzi z programu Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Przedsięwzięcie obejmuje rozbudowę terminalu kontenerowego, m.in.: budowę placów składowania kontenerów oraz placów manipulacyjnych, budowę konstrukcji stanowisk kontenerów chłodzonych i uzbrojenie tych konstrukcji, budowę infrastruktury technicznej w zakresie sieci wodociągowych, sieci kanalizacji deszczowej i sanitarnej, sieci elektroenergetycznych oraz budowę parkingów dla samochodów osobowych.

Dofinansowanie unijne zdobył też Bałtycki Terminal Kontenerowy BCT. Kwota dofinansowania wynosi 53,8 mln zł, a łączna wartość wydatków kwalifikowanych projektu zgłoszonego przez BCT to ponad 153 mln zł. W ramach programu inwestycyjnego do 2015 roku BCT zainwestuje w sprzęt, infrastrukturę i systemy informatyczne. Zakupione zostaną m.in. nowe suwnice nabrzeżowe, placowe i kolejowe. Inwestycja podniesie znacznie zdolność przeładunkową terminalu. Obecnie jest ona na poziomie 750 tys. TEU. Realizacja inwestycji jest pierwszym krokiem do osiągnięcia w przyszłości mocy przeładunkowej rzędu 1,2 mln TEU.

Również w gdańskim porcie inwestuje się "w kontenery". Środki z Centrum Unijnych Projektów Transportowych zdobyło też DCT. Na inwestycje terminal otrzymał 50 mln zł. Na co terminal chce przeznaczyć unijne środki? Między innymi na rozbudowę bocznicy kolejowej, obsługującej przeładunki w relacji wagon - plac składowy oraz budowę trzech przejazdów przez wszystkie (istniejące i projektowane) tory. W ten sposób kompleksowo przygotowana zostanie pełna infrastruktura dla suwnicy bramowej RMG. Do tego przewidziana jest przebudowa nawierzchni placu składowego o powierzchni placu 84 440 m kw. Ponadto projekt obejmuje zakup specjalistycznego sprzętu wykorzystywanego w ramach świadczenia usług w terminalu. 50 mln zł to jednak za mało na realizację całości. Projekt ma kosztować w sumie 177 mln zł. Kolejny zastrzyk na pewno się przyda.

To nie koniec. Terminal rozbudowuje się. Kilkanaście dni temu podpisano umowę na dzierżawę gruntów pod budowę drugiego terminalu kontenerowego Deepwater Container Terminal. Nowy terminal będzie usytuowany pomiędzy pirsem rudowym, a istniejącym już terminalem. zobacz na mapie Gdańska Port Gdański wydzierżawi na ten cel ok. 27 hektarów. Inwestorem jest DCT, spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii. Budowa terminalu ma ruszyć za półtora roku, najpóźniej za dwa lata. Ma potrwać 18 miesięcy. Nowy terminal, czyli DCT2 ma zostać ukończony w 2016 roku. Inwestycja warta jest ponad 250 mln euro. To jednak nie koniec. W planach jest jeszcze kolejna, trzecia faza rozbudowy DCT. Jednak nie zdradzono szczegółów.

Miejsca

Opinie (38) 1 zablokowana

  • VAT zabija polskie porty (14)

    Premier Tusk zawsze rozkłada ręce, mówiąc, że rząd nie jest za nic odpowiedzialny. Nieraz słyszeliśmy jego wykład o zasięgu władzy politycznej w państwie, a ministrowie jego rządu wysyłali czytelne komunikaty: tam, gdzie państwo przestało działać winny jest PiS. Czy to oznacza, że działała tam mafia?

    Padły polskie stocznie ,teraz czas na porty? Portowcy twierdzą, że żeby w polskich portach "kontenerów było więcej" musi być - tak jak to jest w krajach Zachodnich - "0" stawki podatku VAT! Inaczej polskie porty, w porównaniu z portami Zachody, będą miały taką samą, jak współczesne niedobitki polskich stoczni w porównaniu ze stoczniami nawet byłej NRD.

    • 29 11

    • tak tak, właśnie widać jak zabija... (2)

      psy szczekają karawana jedzie dalej

      • 10 10

      • Jeżeli jakieś fakty nie zgadzają się z oficjalną propagandą PIS i Rydzyka...

        ...tym gorzej dla faktów

        • 6 4

      • Taniej wychodzi odebrać kontener w Hamburgu i przetransportować go tirem do Gdyni, niż odebrać ten sam kontener w Gdyni.

        • 6 11

    • A to w portach już nie obowiązuje 0% VAT? (3)

      Coś się zmieniło? Kiedyś było 0%, ale ostatnio się nie interesowałem.

      • 6 1

      • Obowiązuje. (2)

        Przedmówca czerpie swoją wiedzę z mediów niezależnych, ale niezależnych od faktów i wiedzy.

        • 15 3

        • dobre :)

          • 3 3

        • Uchwała Rady BFG nr 30/2011 z 23 listopada 2011 r. podwyższająca stawkę procentową.

          • 2 1

    • nadzwyczajne. pod artykułem o tym jak rozwijają się polskie porty, komentarz o tym jak zabija się polskie porty. (4)

      • 7 2

      • (3)

        naprawdę jak czytasz tego typu artykuły to wierzysz w każdą literkę?

        • 2 3

        • w tym artykule żadnych fałszów się nie dopatrzyłem. (2)

          a Ty możesz wskazać jakieś?

          • 4 3

          • Zmierzch Gdańska i Gdyni jest przesądzony? (1)

            Porty Gdańska i Gdyni są ciągle mało atrakcyjne z uwagi na słabe zaplecze transportowe, brak dróg szybkiego ruchu, porządnej linii kolejowej i wysokie stawki za tranzyt. Wprawdzie "Polska jest w budowie", tym niemniej opóźnienia te sprawiły, że te nasze miasta znacznie straciły na znaczeniu na komunikacyjnej mapie Europy. "Naszym podstawowym mankamentem nie jest zanurzenie, nie jest głębokość, ale przede wszystkim długość statków jakie mogą wpływać. Nasza obrotnica w porcie wewnętrznym ma tylko 400 m.". Tymczasem od dziesiątek już lat w Polsce liczy się tylko centrum, najlepsze inwestycje odbiera nam Warszawa, a i władze naszych miast mają mało instrumentów by inwestycje dla "polskiego morza" wymusić.

            Te wszystkie powody sprawiają, że rośnie znaczenie portów holenderskich i niemieckich. W wielkości przeładunków te nasze nie ma co z tamtymi porównywać. Doszło do tego, że już teraz opłaca się wyładowywać towary w zwłaszcza niemieckich portach i tirami przewozić towary to polskich miast i firm. A porty Zachodnie będą odgrywały jeszcze większą rolę, gdy zostanie odtworzona historyczna Via Baltica łącząca Królewiec z Berlinem, a omijająca Gdańsk, do czego dążą Niemcy. Znając uległość tych, dla których "polskość to nienormalność" (przykładem degradacja portów w Świnoujściu i Szczecinie po niewgłębieniu Gazociągu Północnego) ta trasa powstanie. Niemcy zbudowali już autostrady biegnące od bałtyckich portów w byłej NRD (w Rostoku, Warnemünde i Sassnitz-Mukran) do czeskiego Brna. Równolegle do drogi kołowej powstała wielotorowa linia kolejowa.
            Kiedy porty polskie tracą tylu przewoźników, którzy wybierają porty niemieckie, trudno mówić pozytywnie o polskich portach pomimo, że jakieś tam wskaźniki przeładunków rosną. Na dzień dzisiejszy to tak naprawdę zarabiają niemieckie porty w Kilonii, Travemünde, Lubece, Wismarze, Rostoku, Stralsundzie i Sassnitz, rosyjskie - Kaliningrad i Sankt Petersburg, litewska Kłajpeda, łotewskie - Lipawa, Windawa i Ryga oraz estońskie - Parnawa i Tallin. Litwini zbierają tranzyt z całej Białorusi, części Rosji i Ukrainy. Dopiero takie porównania dają obraz kondycji naszych polskich portów.

            • 4 9

            • brednie

              • 2 2

    • Szkoda nieuku od VAT'u i transportu morskiego, ze sie nie podpisales (1)

      Usługi portowe od dłuższego czasu mają stawki VAT 0%. Od niedawna jest też możliwość uzyskania odroczenia VAT'u przez importerów - jest to rozwiązanie porównywalne do odpraw fiskalnych w DE.

      Blagam, doucz sie, dowiedz sie troche o transporcie morskim zanim zaczniesz wypisywac te swoje brednie, zeby na sile udowodnic ze jest zle. Takim nieukom jak Ty zawsze bedzie zle.

      Terminale kontenerowe w 3-miescie rozwijaja sie bardzo dynamicznie. Fakt, mamy pewne zaleglosci, ale szybko nadrabiamy. Infrastruktura jest - nieco brakuje jeszcze A1.

      Gdybys mial jakiekolwiek pojecie o temacie, w ktorym sie wypowiadasz, wiedzialbys jak "tanie" sa porty niemieckie i jaka jest obecnie oplacalnosc puszczania ladunków przez np. Hamburg (zadna).

      Nie kompromituj sie juz i idz spac.

      • 3 3

      • myślsz ten matoł ma jakikolwiek interes aby pisać prawdę? to typowe dla tej formacji..

        wypisują bzdury jako fakty i czekają aż ludzie uwierzą...ale ciemny lud to kupi.

        • 2 2

  • zamiast (3)

    podawać dziennikarskie pierdoły lepiej podajcie dlaczego min. Budzanowski odzrucił wszystkie kandydatury na prezesa Portu Gdańskiego?
    Port Gdansk bez przezesa- to jest temat koledzy dziennikarze!!!

    • 10 3

    • odpowiedz na to pytanie jest bardzo prosta... (1)

      kandydaci nie byli kolesiami powiazanymi z PO

      • 5 3

      • Jak to nie? Zarówno Bojanowski jak i Kowaleska-Kloska są cżłonkami PO.

        • 2 1

    • doker

      aleś ty doker mądry... ja pierniczę...

      • 1 0

  • miasta powinny zainwestować w wagi dla TIR-ów (4)

    innaczej rozjadą wszystko i estakadę kwiatkowskiego i południową gdańska

    • 29 3

    • Miasta powinny zainwestować w odpowiednie drogi dojazdowe do portów (3)

      Wagi są tylko półśrodkiem, w założeniu ochraniającym słabe drogi, ale jednocześnie ograniczającym możliwości transportowe portu. Jeżeli drogi nie spełniają obowiązujących obecnie w Europie norm obciążeniowych, to należy je poprawić lub zbudować nowe.

      • 10 3

      • TIR-y także powinny przewozić ładunki o masie zgodnej z prawem (2)

        a często tak nie jest. Dlatego nawet najlepsze drogi tego nie wytrzymają.

        • 9 1

        • (1)

          To jest oczywiste, że kontenery nie powinny być przeładowywane ponad obowiązujące przepisy, a drogi nie powinny być przeciążane. Ale docelowym rozwiązaniem jest dostosowanie wszystkich odcinków dróg wyjazdowych z portów do maksymalnych obowiązujących w Europie norm, bo inaczej polskie porty nie będą konkurencyjne.

          • 9 0

          • Przecież te tiry przekraczają

            maksymalne obowiązujące w Europie normy. A dostosowanie wszystkich odcinków dróg wyjazdowych z portów nic nie da, bo ja tiry wyjadą z tych dróg dojazdowych to rozjadą pozostałe drogi niewyjazdowe. Wag mają służyć przestrzeganiu przepisów o masie dopuszczalnej pojazdów "niespecjalnych"

            • 7 0

  • i co marudy? (1)

    większość pokrzykiwaczy wypisuje bzdury typu "po co port w tej wiosce Gdyni skoro jest taki super port w Gdansku". A jaka roznica jest pytam sie pomiedzy dwoma portami? raptem 250 tyś TEU a jaka roznica w wielkosci? port Gdynski prawie 2 razy mniejszy od Gdanskiego a roznica wg mnie niewielka. Poza tym Gdansk przejal MAERSKa i co? gdzie ta kolosalna różnica? Skończcie z pisaniem bzdur coponiektorzy i udowadniania wyższości Gdańska nad Gdynią bo tak nie jest. Zamiast trzymać sie razem to zawsze jakies bezsenowne porównania...

    • 19 24

    • Niemniej port gdyński bez budowy nowego terminala kontenerowego będzie coraz bardziej odstawał od portu gdańskiego.

      • 19 2

  • No tak, wszystko sciągamy z Chin to i port się rozwija, kontynery badziewia w 80%, 15% w miarę dobrę produkty, a 5% dobrej

    • 4 3

  • gct inwestuje? (3)

    gct inwestuje?w tej chwili na okolo 400 samochodow obslugiwanych w ciagu zmiany popoludniowej pracuje tylko 6 suwnic placowych czas oczekiwania na zaladunek od 1 do 3 h.(smiech).czy pan prezes oraz jego reszta rodziny pracujacej jest na tyle odwazny zeby zostac w porcie oraz na placu do godziny 22 i popatrzec jak to wszystko dziala i posluchac wnerwionych kierowcow.bo miedzy 7 a 15,jest odwazny bo wtedy zaladunek odbywa sie na bierzaco to jest madry! no i trzeba jeszcze wspomniec o nocnej zmianie3 suwnice do obslugi pewnie ze wzgledu na oszczednosci

    • 15 0

    • GTK

      Jedź na GTK, obsługa w 30min :)

      • 6 2

    • tylko GTK

      Szybka obsluga tylko na gtk!
      Ale inwestycje tez by sie przydały!!!!

      • 5 1

    • buhaha

      dobrze piszesz oszczędności w ludziach i niech ludzie robią po 300 godzin i dlaczego tyle wypadków? pip powinien być tam co drugi dzień to by tylko z terminalu wyżył ;P 3 suwnice w nocy 2 śpi a koń zasuwa jakby kilometrówkę miał. Pozdro dla normalnych

      • 0 0

  • Rozszerzająca się holistyczna współpraca

    Można wysunąć wniosek, że w chwili obecnej trzeba naprawić błędy poprzednich zarządców i potrzebne są przemyślane dalekowzroczne decyzje, które przyniosą korzyści inwestorom i naszemu rodzimemu przemysłowi. Porty i stocznie są zaniedbane, a żeby funkcjonowały prawidłowo powinno się pogłębić oraz przedłużyć nabrzeża umożliwiając korzystanie z terminali większym jednostkom pływającym, a wtedy wzrośnie zatrudnienie i ożywi się gospodarka oraz ludzka jakość życia się podniesie.

    • 2 0

  • GTK

    Inwestowac w gtk tam drzemie prawdziwy potencjał !

    • 6 3

  • GTK

    Muszę przyznać, że jako wieloletni kierowca obsługujący wszytkie terminale zauważam znaczną poprawę w obsłudze- takie ludzkie podejście ekipy. Brawo chłopaki.

    • 10 2

  • vat jest w caej europie podobny

    co za ciule tu brednie piszą, a poza tym wat se można odliczyć. miej firme i pisz pierdoły , kretyńskie nasionka

    • 4 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem...

Najczęściej czytane