• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzecia rocznica położenia stępki pod prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej

Wioletta Kakowska-Mehring
23 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tak miał wyglądać prom dla PŻB. Tak miał wyglądać prom dla PŻB.

Dziś mamy trzecią rocznicę położenia stępki pod prom dla PŻB i trzecią podpisania umowy na jego budowę. Z tej okazji posłowie PO zapowiedzieli złożenie wniosku o zbadanie procesu budowy do Najwyższej Izby Kontroli. Choć o budowie trudno tu mówić, bo stępka dawno zardzewiała, a prom dalej jest w fazie projektu.



Jak oceniasz obecną sytuację branży stoczniowej w Polsce?

Rok temu zapytaliśmy czytelników, czy ich zdaniem prom dla PŻB powstanie do 2021 roku? Tylko 5 proc. odpowiedziało, że "tak", kolejnych 5 proc. stwierdziło, że trudno powiedzieć. Aż 90 proc. odpowiedziało, że "nie", bo znów będzie opóźnienie. Cóż, tym razem można stanowczo powiedzieć, że większość się nie myli.

Przypomnijmy: 23 czerwca 2017 roku było bardzo uroczyście. Na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym nie zabrakło ministrów i dalekosiężnych planów. Wówczas położono stępkę pod budowę promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, który miała zbudować Morska Stocznia Remontowa Gryfia. Zwykle taka uroczystość oznacza rozpoczęcie budowy, ale nie w tym wypadku. Ten projekt rozpoczęto od stępki, a teraz - od trzech lat - trwa projektowanie. Wydarzenie miało więc charakter symboliczny, bo blach nie cięto, a budowa nie rozpoczęła się do dziś.

Prom dla PŻB wciąż w fazie projektu. Druga rocznica położenia stępki



- Przyjechaliśmy tutaj, żeby dać nadzieję na rozwój Stoczni Szczecińskiej, dać konkretne zamówienia, stworzyć popyt na okręty i statki, które będą tutaj budowane - przekonywał trzy lata temu wówczas jeszcze wicepremier Mateusz Morawiecki.

Harmonogram bez harmonogramu



Przypomnijmy: Według pierwszych deklaracji prace miały się rozpocząć na przełomie 2017 i 2018 roku. W 2019 r. prom miał być gotowy do zwodowania, a do armatora miał trafić na początku 2020 roku. Potem harmonogram się... rozjechał. Dwa lata temu zapewniano więc, że cięcie blach ma się rozpocząć na przełomie stycznia i lutego 2019 roku. Z kolei jednostka ma być gotowa na przełomie 2020 i 2021 r. Jak widać, harmonogram dalej się "rozjeżdża".

W ubiegłym roku z okazji drugiej rocznicy położenia stępki Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, złożył kolejną deklarację i stwierdził, że... "prace przy budowie promu idą do przodu". W tym roku nawet już nie padła żadna deklaracja.

Gdzie jest prom dla PŻB? Stępka symboliczna



Sami więc zapytaliśmy w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, co dalej z promem. Na jakim etapie jest ten projekt. Czy budowa promu jest kontynuowana? Kto teraz zajmuje się tym projektem?  

- Program dalej jest realizowany, choć ma opóźnienie, o którym już informowaliśmy. Dodatkowo sytuacja na rynku stoczniowym oraz frachtowym spowodowana globalną pandemią utrudniła prace w ostatnich miesiącach. Dotyczy to wszystkich operujących na Morzu Bałtyckim operatorów promowych, którzy realizują projekty dot. budowy nowych promów. Aby usprawnić budowę serii promów dla polskich armatorów, powołano spółkę celową Polskie Promy. Ostateczny koszt nie jest znany z uwagi na to, że trwają negocjacje dot. ostatecznego kształtu projektu jednostki dostosowanej do wykorzystania nowoczesnych ekologicznych napędów oraz najnowszych rozwiązań w zakresie ro-pax. Nowy termin oddania do użytku pierwszego promu zostanie określony przez stocznię, która będzie w nowej formule realizować budowę. W całym projekcie inwestycyjnym w polskich stoczniach zostaną zbudowane cztery promy - poinformowało nas biuro prasowe resortu gospodarki morskiej.

Na kłopoty koronawirus



Stoczniowcy boją się, że utoną w "covidowym" chaosie



Cóż, koronawirus. Program tzw. odbudowy polskich stoczni był jednym z flagowych pomysłów rządu PiS. W związku z tym odkupiono Stocznię Gdańsk, kupiono Stocznię Marynarki Wojennej, dziś będącą Stocznią Wojenną, wyłożono duże środki na odrodzenie stoczni w Szczecinie. Niestety, jak promu nie było, tak nie ma. W ubiegłym roku ministerstwo co jakiś czas zapewniało, że już za chwilę będzie projekt, za chwilę będzie harmonogram. A potem nastała cisza. Tylko w środowisku mówiło się, że całe przedsięwzięcie powierzono duńskiej firmie, która niekoniecznie chciała budować promy w Polsce. Coraz głośniej mówiło się, że ostatecznie zostaną zamówione w Chinach. Ten pomysł oficjalnie forsował ówczesny prezes PŻM, były wiceminister gospodarki morskiej Paweł Brzezicki. Niestety w tej dyskusji zapomniano o potencjale stoczni trójmiejskich, niekoniecznie tych państwowych. Potem z promów dla PŻB zrobiły się promy dla PŻM. Powstała spółka Promy Polskie.

Gospodarka morska w Trójmieście



- Negocjujemy zakup projektu promu, który ma zostać wybudowany w Szczecinie - poinformował w połowie lutego tego roku na konferencji prasowej minister Gróbarczyk i dodał, że promy muszą być gotowe za trzy lata, bo do tego zobowiązuje umowa z portem w Ystad.
Przypomnijmy, że zgodnie z tą umową polski armator zobowiązał się do wymiany floty na jednostki większe i napędzane LNG.

Za to rocznicę położenia stępki zamierzają... zauważyć posłowie opozycji.

- Złożymy do Najwyższej Izby Kontroli wniosek dotyczący zbadania procesu budowy promu dla PŻB - zapowiedział w poniedziałek w Szczecinie poseł PO Arkadiusz Marchewka. Choć o procesie budowy trudno tu mówić.

Miejsca

Opinie (200) ponad 10 zablokowanych

  • Obowiązkiem PIC-a jest codzienna modlitwa, (2)

    kłamie rano, kłamie w obiad, kłamie wieczorem i kłamie w nocy. Taki to jest PIC a Premier pisowskiego rządu ma na koncie prawomocne wyroki sądowe za kłamstwa.

    • 19 7

    • Kłamiesz kaszubie (1)

      Za tuska zlikwidowali wam stocznie, zlikwidowali wam przychodnie zastępując je droższymi prywatnymi, nie wybudowali ani mostu na wyspę sobieszewską, anie nie tknęii budowy trasy na Słupsk. Nie zrobili przekopu przez Mierzeję, która pobudzi lokalny handel i usługi porotwe w regionie. A PiS to robi. Popieram PiS..

      • 1 3

      • Most zbudowało miasto Gdańsk, co ma PiS do tego?

        A w jaki sposób przekop pobudzi "lokalny handel i usługi portowe"?

        Przekop o głębokości toru wodnego 5 m, czyli użytkownik jakieś 4. Co tamtędy popłynie? Kontenerowce?

        Nie bądź śmieszny.

        • 2 0

  • Dość tego!

    Bajo opowiadacz, mistrz cepa Pinokio z prawomocnymi wyrokami sądowymi kłamca m to przykład dla każdego PIC-ca i naiwniaków.

    • 13 6

  • Flying Dutchman

    Ten prom to latający holender i nigdy nie będzie zbudowany.

    • 16 2

  • Niestety jak to w Polsce, miało być dobrze, wyszło jak zwykle.

    • 7 0

  • Czy premier powiedział kiedyś prawdę? (1)

    Ktoś wie?

    • 28 8

    • ...tak

      Tak jak się pomyli albo zapomni...:-)

      • 2 1

  • Wybory coraz bliżej (2)

    Sympatie pani redaktor dobrze widoczne.

    • 10 13

    • Masz ochotę podyskutować z faktami czy też kijem zawracać nurt rzeki? (1)

      Typowy pisior.

      • 3 3

      • A o czym ty chcesz dyskutować ekspercie ? Może podyskutuj o wielkim programie odbudowy stoczni niejakiego Tuska i inwestorze z Kataru ? Już zapomniałeś czy tylko pianę bijesz na forum? Jedni i drudzy PO i PIS wycierają sobie gęby stoczniami więc nie sap na forum tylko o PISowcach , pochwal się jakie osiągnięcia mają ci drudzy.

        • 1 5

  • Remontowa (2)

    Jedyną stocznią w Polsce, która może zbudować prom jest Remontowa.
    Minister Gospodarki Morskiej (i Żeglugi Śródlądowej) powinien to wiedzieć!

    • 18 9

    • Ale nie może

      Wiadomka że kontrakty muszą iść na stocznie państwowe bo inaczej będzie przypał że polski rząd zostawia polski przemysł na lodzie i wspiera prywaciarzy xD

      • 4 3

    • Remontowy trolling

      RSB tak może zbudować RoPaxa, że żaden armator nie odważy się powierzyć jej tego zadania... Ciekawe, dlaczego prym wiodą stocznie w ChRL? Czyżby nie słyszeli o RSB? Żaaaal XD

      • 3 2

  • (1)

    Milion elektrycznych aut, 1000 obwodnic, elektrownia Bełchatów, blok Ostrołęka C, polityka wodna, lewe karty wyborcze, Fort Trump, LOT. Czego się nie dotknie pis, to zamienia się w kupę.
    Wielki naczelnik z Żoliborza, ogromny strateg, łasy na władzę absolutną, wysługujący się śliskimi typami pokoju Szumowskiego, Morawieckiego, Glapińskiego i Banasia, Horały, Dudy, Sasina i Płażyńskiego.

    Piękną nam Polskę zrobiliście pisowcy.

    • 25 6

    • problem w tym, że po jakiejkolwiek innej stronie

      można stworzyć taką samą listę śliskich typów.
      Albo, co gorsza, nie ma żadnej listy...

      I to jest nasz dramat...
      Pozostaje nam, jak w dawnym kawale, wypowiedzieć Niemcom wojnę...
      I natychmiast ogłosić kapitulację!

      Jednak zaręczam cię, to też nie jest wyjście, które się tobie spodoba...

      • 3 4

  • Prom i samochody elektryczne

    Ten milion samochodów elektrycznych miał pływać nowym promem.
    Samochodów nie ma, bo nie ma promu.
    Promu nie ma, bo nie ma samochodów elektrycznych do przewożenia.
    Wszystko jasne?

    • 13 4

  • Opinia wyróżniona

    (3)

    Uwalić przemysł stoczniowy (stocznie, biura projektowe, zakłady kooperujące) było łatwo.
    Kadrę diabli wzięli. Projekt odbudowy tego wszystkiego to długie lata a dodatkowo koniunktura.
    Trzy lata temu też się zastanawiałem nad tym całym wydarzeniem bo zdawałem sobie sprawę
    z problemów. Kontestatorów w naszym kraju mamy wielu ale należy mieć nadzieję że kiedyś
    i ta gałąź przemysłu zaskoczy.

    • 18 6

    • nie zaskoczy

      taka działalność wymaga ciągłości i horyzontów. Wymaga planowania, wysiłku, angażowania kapitału. Jest grą zespołową, gdzie trzeba dbać o partnerów i dotrzymywać umów.

      W Polsce jest wiele działek, gdzie można zarobić lepiej i znacznie łatwiej. Więc na "wysokich szczeblach", motywacja zajmowania się czymś trudnym jest żadna. Tych "szczebli" jest niewiele, więc dla nich wystarczy.

      Zajmują się więc tym hobbyści, marzyciele i... szarlatani.

      • 10 4

    • nie zaskoczy (1)

      od pięciu lat prowadzę w tym kraju firmę i widzę jak wiele się robi aby utrudnić życie przedsiębiorcom.

      nie jestem tylko pewien czy polskie społeczeństwo jako całość nie jest zainteresowane tworzeniem bogactwa czy być może, jak to było w prl, krajem rządzą najgłupsi jego wybrańcy i to jedynie im zależy na tym aby tu zawsze było nędznie. dlatego utrzymują instytucje, których podstawowym celem istnienia jest destrukcja

      • 10 2

      • a może to prosty brak zaufania do "podsiębiorców"

        budujących działalność na wzorcach Ameryki...
        Tyle, że Południowej...

        • 1 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Prawnik, ekspert rynku bankowego, współtwórca nowoczesnego sektora płatniczego w Polsce, Prezes...

Najczęściej czytane