• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzecia rocznica położenia stępki pod prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej

Wioletta Kakowska-Mehring
23 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tak miał wyglądać prom dla PŻB. Tak miał wyglądać prom dla PŻB.

Dziś mamy trzecią rocznicę położenia stępki pod prom dla PŻB i trzecią podpisania umowy na jego budowę. Z tej okazji posłowie PO zapowiedzieli złożenie wniosku o zbadanie procesu budowy do Najwyższej Izby Kontroli. Choć o budowie trudno tu mówić, bo stępka dawno zardzewiała, a prom dalej jest w fazie projektu.



Jak oceniasz obecną sytuację branży stoczniowej w Polsce?

Rok temu zapytaliśmy czytelników, czy ich zdaniem prom dla PŻB powstanie do 2021 roku? Tylko 5 proc. odpowiedziało, że "tak", kolejnych 5 proc. stwierdziło, że trudno powiedzieć. Aż 90 proc. odpowiedziało, że "nie", bo znów będzie opóźnienie. Cóż, tym razem można stanowczo powiedzieć, że większość się nie myli.

Przypomnijmy: 23 czerwca 2017 roku było bardzo uroczyście. Na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym nie zabrakło ministrów i dalekosiężnych planów. Wówczas położono stępkę pod budowę promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, który miała zbudować Morska Stocznia Remontowa Gryfia. Zwykle taka uroczystość oznacza rozpoczęcie budowy, ale nie w tym wypadku. Ten projekt rozpoczęto od stępki, a teraz - od trzech lat - trwa projektowanie. Wydarzenie miało więc charakter symboliczny, bo blach nie cięto, a budowa nie rozpoczęła się do dziś.

Prom dla PŻB wciąż w fazie projektu. Druga rocznica położenia stępki



- Przyjechaliśmy tutaj, żeby dać nadzieję na rozwój Stoczni Szczecińskiej, dać konkretne zamówienia, stworzyć popyt na okręty i statki, które będą tutaj budowane - przekonywał trzy lata temu wówczas jeszcze wicepremier Mateusz Morawiecki.

Harmonogram bez harmonogramu



Przypomnijmy: Według pierwszych deklaracji prace miały się rozpocząć na przełomie 2017 i 2018 roku. W 2019 r. prom miał być gotowy do zwodowania, a do armatora miał trafić na początku 2020 roku. Potem harmonogram się... rozjechał. Dwa lata temu zapewniano więc, że cięcie blach ma się rozpocząć na przełomie stycznia i lutego 2019 roku. Z kolei jednostka ma być gotowa na przełomie 2020 i 2021 r. Jak widać, harmonogram dalej się "rozjeżdża".

W ubiegłym roku z okazji drugiej rocznicy położenia stępki Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, złożył kolejną deklarację i stwierdził, że... "prace przy budowie promu idą do przodu". W tym roku nawet już nie padła żadna deklaracja.

Gdzie jest prom dla PŻB? Stępka symboliczna



Sami więc zapytaliśmy w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, co dalej z promem. Na jakim etapie jest ten projekt. Czy budowa promu jest kontynuowana? Kto teraz zajmuje się tym projektem?  

- Program dalej jest realizowany, choć ma opóźnienie, o którym już informowaliśmy. Dodatkowo sytuacja na rynku stoczniowym oraz frachtowym spowodowana globalną pandemią utrudniła prace w ostatnich miesiącach. Dotyczy to wszystkich operujących na Morzu Bałtyckim operatorów promowych, którzy realizują projekty dot. budowy nowych promów. Aby usprawnić budowę serii promów dla polskich armatorów, powołano spółkę celową Polskie Promy. Ostateczny koszt nie jest znany z uwagi na to, że trwają negocjacje dot. ostatecznego kształtu projektu jednostki dostosowanej do wykorzystania nowoczesnych ekologicznych napędów oraz najnowszych rozwiązań w zakresie ro-pax. Nowy termin oddania do użytku pierwszego promu zostanie określony przez stocznię, która będzie w nowej formule realizować budowę. W całym projekcie inwestycyjnym w polskich stoczniach zostaną zbudowane cztery promy - poinformowało nas biuro prasowe resortu gospodarki morskiej.

Na kłopoty koronawirus



Stoczniowcy boją się, że utoną w "covidowym" chaosie



Cóż, koronawirus. Program tzw. odbudowy polskich stoczni był jednym z flagowych pomysłów rządu PiS. W związku z tym odkupiono Stocznię Gdańsk, kupiono Stocznię Marynarki Wojennej, dziś będącą Stocznią Wojenną, wyłożono duże środki na odrodzenie stoczni w Szczecinie. Niestety, jak promu nie było, tak nie ma. W ubiegłym roku ministerstwo co jakiś czas zapewniało, że już za chwilę będzie projekt, za chwilę będzie harmonogram. A potem nastała cisza. Tylko w środowisku mówiło się, że całe przedsięwzięcie powierzono duńskiej firmie, która niekoniecznie chciała budować promy w Polsce. Coraz głośniej mówiło się, że ostatecznie zostaną zamówione w Chinach. Ten pomysł oficjalnie forsował ówczesny prezes PŻM, były wiceminister gospodarki morskiej Paweł Brzezicki. Niestety w tej dyskusji zapomniano o potencjale stoczni trójmiejskich, niekoniecznie tych państwowych. Potem z promów dla PŻB zrobiły się promy dla PŻM. Powstała spółka Promy Polskie.

Gospodarka morska w Trójmieście



- Negocjujemy zakup projektu promu, który ma zostać wybudowany w Szczecinie - poinformował w połowie lutego tego roku na konferencji prasowej minister Gróbarczyk i dodał, że promy muszą być gotowe za trzy lata, bo do tego zobowiązuje umowa z portem w Ystad.
Przypomnijmy, że zgodnie z tą umową polski armator zobowiązał się do wymiany floty na jednostki większe i napędzane LNG.

Za to rocznicę położenia stępki zamierzają... zauważyć posłowie opozycji.

- Złożymy do Najwyższej Izby Kontroli wniosek dotyczący zbadania procesu budowy promu dla PŻB - zapowiedział w poniedziałek w Szczecinie poseł PO Arkadiusz Marchewka. Choć o procesie budowy trudno tu mówić.

Miejsca

Opinie (200) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    (3)

    Uwalić przemysł stoczniowy (stocznie, biura projektowe, zakłady kooperujące) było łatwo.
    Kadrę diabli wzięli. Projekt odbudowy tego wszystkiego to długie lata a dodatkowo koniunktura.
    Trzy lata temu też się zastanawiałem nad tym całym wydarzeniem bo zdawałem sobie sprawę
    z problemów. Kontestatorów w naszym kraju mamy wielu ale należy mieć nadzieję że kiedyś
    i ta gałąź przemysłu zaskoczy.

    • 18 6

    • nie zaskoczy (1)

      od pięciu lat prowadzę w tym kraju firmę i widzę jak wiele się robi aby utrudnić życie przedsiębiorcom.

      nie jestem tylko pewien czy polskie społeczeństwo jako całość nie jest zainteresowane tworzeniem bogactwa czy być może, jak to było w prl, krajem rządzą najgłupsi jego wybrańcy i to jedynie im zależy na tym aby tu zawsze było nędznie. dlatego utrzymują instytucje, których podstawowym celem istnienia jest destrukcja

      • 10 2

      • a może to prosty brak zaufania do "podsiębiorców"

        budujących działalność na wzorcach Ameryki...
        Tyle, że Południowej...

        • 1 7

    • nie zaskoczy

      taka działalność wymaga ciągłości i horyzontów. Wymaga planowania, wysiłku, angażowania kapitału. Jest grą zespołową, gdzie trzeba dbać o partnerów i dotrzymywać umów.

      W Polsce jest wiele działek, gdzie można zarobić lepiej i znacznie łatwiej. Więc na "wysokich szczeblach", motywacja zajmowania się czymś trudnym jest żadna. Tych "szczebli" jest niewiele, więc dla nich wystarczy.

      Zajmują się więc tym hobbyści, marzyciele i... szarlatani.

      • 10 4

  • Obserwator (9)

    Co na to były Prezes Marsa, Pan K.K. Plan nie wypalił? Kto jest winny

    • 73 0

    • Pierwsza na świecie stępka bez projektu i armatora ! (1)

      • 43 1

      • Ale za to nasza, narodowa !

        Wiecie po co jest ta stępka ? Żeby otworzyć oczy niedowiarkom...

        • 4 0

    • to wina Tuska!!!

      • 1 1

    • (5)

      Obywatele, rząd sam się nie wybiera.
      A teraz chcą znowu głosować na kandydata z partii która...a nie bd strzępił sobie języka. Dramat po prostu

      • 23 5

      • (2)

        Bo to opozycja rzuca kłody pod nogi

        • 8 10

        • Powiem więcej - to opozycja podstępnie rzuciła rdzę na tą stępkę :)

          • 18 0

        • Tak, bo im też rzucali. I tak bez końca.
          Ale żeby coś dla kraju i rodaków zrobić ? Eee tam, po co

          • 9 0

      • (1)

        PiS może nie odbudował stoczni, ale nie zapominaj, że to PO ją rozgrabiło.

        • 8 36

        • mało powiedziane - rozgrabiło...

          i gdyby jeszcze nie przeszkadzali.... robią wszystko co mogą żeby nawet ten który chce nic nie zrobił... opłacani przez niemców, żydów i ruskich...

          • 5 23

  • Będzie

    Dostarczona wraz z milionem polskich samochodów elektrycznych!

    • 4 0

  • Oczywiste ze początkiem było dać zatrudnienie swoim i powołać Polskie Promy.Gdzie po takim sukcesie schował się p. Morawiecki?Pamiętacie jak ogłosił sukces przybijając tabliczkę na stępce. Klamstwa , bezczelność ,hipokryzja bez zadnego wstydu i honoru cały pis i jego wyborcy"ciemny lud"

    • 5 1

  • Oho, tytuł zmienił wymowę! To na rozkaz naczelnego? (1)

    Jest "trzecia rocznica", a pierwotnie było jakoś tak "niewesoła trzecia rocznica".

    • 8 0

    • Nadal jest...

      W lince...

      • 0 0

  • Ciekawe jak tam w Naucie tłumaczenie (1)

    Po wyborach przynajmniej 100 osób wypowiedzonko.....

    • 0 3

    • I to jest powod...

      Do radosci?

      • 1 0

  • Kto na rozkaz Makreli wykończyl polskie stocznie?! (21)

    A teraz, bezczelne typy mówią, że się nie buduje albo są opóźnienia!

    • 66 197

    • (5)

      No popatrz, a stocznie typu Remontowa czy Sunreef radzą sobie doskonale...

      • 37 3

      • a jak sobie radzą wschodnioniemieckie stocznie! (2)

        obecnie oddane w użytkowanie Chińczykom...

        • 3 2

        • (1)

          doskonale ...mają zamówienie na 5 wycieczkowców ...praca do 2030 roku ... a teraz dostana doplaty od rządu ... a to wszystko dzieki pomocy Polaków i robieniu zakupów w niemieckich dyskontach i marketach

          • 2 2

          • Chociaz jeden zorientowany

            ;)

            • 2 0

      • Haha Remontowa sobie radzi?

        W pewnym sensie tak, zarząd i ich rodziny wykupują hotele w Sopocie oraz wille w ciepłych krajach.

        • 4 1

      • Nie nazywajmy Sunreefu stocznią.

        • 12 11

    • słusznie się podpisujesz (3)

      Treść twojej wypowiedzi zdradza, że kompletnie nie masz pojęcia o przemyśle stoczniowym, o opłacalności produkcji statków, ale za to gardłujesz tak, jak pis każe.

      • 15 5

      • Ja wohl! (2)

        Tylko Makrela ma taką tajemną wiedzę o polskich stoczniach.

        • 5 13

        • zrobiłeś juz zakupy w Lidlu ?

          • 0 0

        • (sarkazm)

          • 0 0

    • (1)

      Oj nieszczęśniku. PiS sprzedał stocznię Ukrainie a a inna znana kaleka opisiała kilka lat temu tak ratowała stocznię biorąc wielkie pensje , że upadła

      • 37 3

      • Niemcy też sprzedali swoje stocznie Ukrainie i Rosji

        Następnie je również odkupili.

        • 2 1

    • (2)

      Stocznie trzeba było zaorać, bo to był taki sam nieekonomiczny twór jak kopalnie. Tylko stocznie ktoś się nie bał zrestrukturyzować a kopalni się boją tykać, mimo, że to jeszcze większe dno.

      • 12 3

      • nikt ich nie restrukturyzował

        bo nikt nie chciał sobie tym rąk brudzić.
        Więc podarowano je najpierw "prywaciarzom" a potem to już samo się zawaliło...
        Bo w odróżnieniu od węgła, na stoczniach tu nikt nie potrafi zarabiać.

        • 2 0

      • Nikt stoczni nie zrestrukturyzował i tu jest właśnie problem.

        Zgoda, że były to twory nieekonomiczne, ale brak było niestety siły, woli, umiejętniości by zrestrukturyzować. Została nam jedna stocznia, która potrafi coś większego zbudować.

        • 6 4

    • Jaworski sprzedal stocznie

      • 7 2

    • Nie wiedziałem że czołowy pisior Jaworski, który sprzedał stocznie gdańską, ma ksywkę Makrela. Dobre. Twoja ksywka to na pewno "Samodzielnie Myślący"

      • 19 1

    • Stocznie były likwidowane bezposrednio

      po strajkach sierpniewych 1980.

      • 5 1

    • Nie na rozkaz Makreli a na rozkaz Andrzeja J.

      • 29 7

    • Tak było

      • 5 1

    • taaaaa...przez ten wstrętny rozkaz.....

      a bez rozkazu polskie stocznie tonęłyby w zamówieniach zapewne?.... zwłaszcza te państwowe... już widzę jak technologicznie biłyby na głowę te koreańskie czy chińskie stocznie...

      • 53 8

  • Więcej: (9)

    Nie ma nawet projektu, ten przed rokiem miał być zakupiony za granicą, ale i to się nie powiodło.
    I najlepsze - to coś zwane stępką, nawet nią nie jest. To bliżej nieokreślona stalowa konstrukcja. Bo jak może być stępką statku, którego projekt jeszcze nie istnieje?

    • 86 2

    • (4)

      czepiasz się. bądź jak elektorat pisu, nie czepiaj się i nie myśl za dużo.

      • 24 2

      • (3)

        wogóle nie mysl , bierz za pewnik to co mówią i działaj zaspakajając potrzeby fizjologiczne ... czyli pamietaj - najważniejsze by micha była pełna !... to że za PO emeryura wzrosła 2 razy tyule co za Pis z jego 13 emeryturami ... tego nie sprawdzaj, tak jak słynnego odzyskiwania VATu... też nie sprawdzaj jaki był finał i ile odzyskano ... nie spardzaj bys dalej mógł slepo wierzyć pratii kłamców

        • 17 2

        • "bierz za pewnik to co mówią i działaj zaspakajając potrzeby fizjologiczne" (2)

          czyli "ciepła woda". Znajome?

          Poza tym, co w tym dziwnego?
          Znasz piramidę potrzeb Masłowa?
          Tragedią jest, że sprowadzono nas do poziomu biologicznego.
          Całkowicie świadomie i celowo.

          • 4 0

          • (1)

            oby tylko ludzie nie kopulowali na trawnikach

            • 0 0

            • przecież to robią...

              coś dziwnego?

              • 0 0

    • Tak samo jak mozna wydrukować karty do głosowania, przed uchwaleniem odpowiednich przepisów. (1)

      Żeby zmarnować 70 milionów i zrzucić winę na opozycję.
      Sasin ci nie mówił?

      • 13 2

      • Ciekawe...

        Ciekawe czy na tych wydrukowanych kartach były również wydrukowane wyniki??? :)))))

        • 3 1

    • Ja kiedyś słyszałem, że (1)

      to jest stępka uniwersalna :)))

      • 17 1

      • "Bo to jest stępka na miarę naszych stoczniowych możliwości

        Tą stępką otwieramy oczy niedowiarkom i to nie jest nasza ostatnia stępka". uwaga: wykrzyczeć to wszystko do mikrofonu, z podniesioną głową do kamer

        • 9 2

  • Www

    Na wodowanie tego promu zaproszą wszystkich biskupów aby go poświęcić to będzie dopiero jak z Marsa ściągną blachę tam podobno lepsza

    • 2 0

  • W 2020 miało jeździć milion elektrycznych samochodów (11)

    Do tego 1000 autobusów elektrycznych zaprojektowanych i wyprodukowanych w Polsce. Głośno planowali a cicho się wycofali się z tych planów.

    • 170 7

    • (1)

      i ten prom wywiózł cały milion tych elektrosamochodów, czego nie rozumiesz?

      • 10 0

      • oczywiscie przekopeM do elbląga

        • 2 0

    • (2)

      dzieki pis nie ma dopłat do wiatraków i obowiązku skupu prądu od wytwórców alternatywnych

      • 13 3

      • Ale jest skup bezużytecznych maseczek od narciarzy. (1)

        • 13 0

        • i resppiratory widmo

          • 1 0

    • Mimochodem dodam tylko, że miało być 1000 dronów bojowych od Maciara dla polskiej armii.

      • 6 0

    • za miskę ryżu... (1)

      Bo sam krzywousty powiedział wyraźnie - obiecać, a potem powoli wygaszać. Mają za... za miskę ryżu.
      Szkoda , że masa łosi się dalej na to łapie .

      • 24 2

      • a co w zamian?

        "ciepła woda"?

        • 1 5

    • Miało też być 400 tyś. mieszkań a nie ma

      • 11 0

    • I Luxtorpeda 2.0 !

      Polecam sprawdzić jest strona gdzie są informacje o postępach. Od 5 lat konferencje...

      • 10 0

    • Te samochody są gotowe!

      Tylko tymczasowo stoją w magazynach poczty polskiej.
      A stoją, bo na razie jeszcze nie kupiono przedłużaczy odpowiedniej długości.

      • 29 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane