• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wejście do Portu Gdynia zostanie poszerzone o 40 metrów

Wioletta Kakowska-Mehring
19 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Po powiększeniu obrotnicy nr 2 do Gdyni mogły zawijać statki do 370-400 metrów, ale wąskie wejście do portu utrudniało ten proces.
  • Zmodernizowana zostanie tzw. ostroga północna, stanowiąca element wejścia do wewnętrznej części Portu Gdynia.
  • Cap San Juan to największy pod względem pojemności i ładowności statek, jaki zawitał w Porcie Gdynia.
  • Kontenerowiec Charlotte Maersk był najdłuższym statkiem, jaki do tej pory gościł w gdyńskim porcie.
  • Poszerzenie wejścia do portu usprawni operacje odwracania statków.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia przystępuje do przebudowy północnej ostrogi pilotowej. Po realizacji inwestycji do portu będą mogły bezpiecznie wpływać większe statki, ponieważ wejście poszerzy się o 40 m. Projekt zrealizuje firma Doraco.



Przebudowa północnej ostrogi pilotowej to kolejny z etapów w ramach projektu pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych w Porcie Gdynia, którego celem jest umożliwienie zawijania statków o parametrach Baltimax oraz poprawa warunków nawigacyjnych i stanu bezpieczeństwa budowli hydrotechnicznych.

Firmy z branży morskiej w Trójmieście



Już rok temu Zarząd Morskiego Portu Gdynia porozumiał się z Ministerstwem Obrony Narodowej w sprawie poszerzenia wejścia do portu. Resort obrony był stroną, ponieważ znajduje się tam Port Wojenny Gdynia i obiekty należące do resortu.

Poszerzenie wejścia obok powiększonej obrotnicy jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym wykorzystanie pełnych możliwości portu w zakresie obsługi większych jednostek. Obrotnica to miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić. Po powiększeniu obrotnicy nr 2 teoretycznie do Gdyni mogły zawijać statki do 370-400 metrów. Niestety obawiano się, że w razie nieprzychylnych warunków pogodowych wprowadzenie tak dużych jednostek może być utrudnione z racji zbyt wąskiego wejścia.

Gospodarka morska w Trójmieście



Najdłuższy kontenerowiec, jaki kiedykolwiek zawinął do Portu Gdynia - Charlotte Maersk - mierzył prawie 347 m długości i 42,8 m szerokości. Jednostka weszła do portu i precyzyjnie zacumowała głównie dzięki systemowi pilotowemu OneBoxRTK, który jest najbezpieczniejszym tego rodzaju narzędziem wykorzystującym najnowocześniejszą technologię pozycjonowania i naprowadzania statków na świecie. Poszerzone wejście do portu w połączeniu z nowoczesnym system usprawni proces wprowadzania i obracania statków.

Prace wykona gdańska firma Doraco. Roboty polegać będą na poszerzeniu wejścia pomiędzy istniejącymi ostrogami do 140 m (obecnie szerokość wynosi 100 m), poprzez wykonanie rozbiórki ok. 43 mb ostrogi północnej oraz generalnej przebudowie pozostałego odcinka, tak aby w kolejnym etapie możliwe było wykonanie robót czerpalnych do głębokości 16 m.

Przypomnijmy, że Zarząd Morskiego Portu Gdynia uzyskał znaczące dofinansowanie dla inwestycji "Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia - Etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia - Etapy II i III" z Unii Europejskiej. Dzięki funduszom unijnym realizowane inwestycje w infrastrukturę portową stymulują rozwój gospodarczy kraju, a co za tym idzie - tworzą nowe miejsca pracy w regionie. Jedno miejsce pracy w porcie inicjuje zatrudnienie czterech osób w branży okołoportowej.

Kontenerowiec Charlotte Maersk gościł w Porcie Gdynia w lutym 2019 roku.

Miejsca

Opinie (54) 2 zablokowane

  • Zaraz w komentarzach z Gdyni (1)

    poleje się jad , że Gdańsk zawsze winien jest wszystkich nieszczęść Gdyni. Że to Gdańska wina że port ma wąskie wejście, że drogowe połączenie kuleje, po przecież Gdyni to wszystko się należy bo tak . Z zasady. Po prostu. Bo to Gdynia. Klękaj Narodzie.

    • 30 36

    • Historia 80 lat uprzedzeń

      Gdańska do Gdyni...
      Jeden terminal zbudowany przez Australijczyków nie powoduje, że naród ma klęknąć przed Gdańskiem. Bo to nic niezwykłego nad Bałtykiem ani jakaś szczególna zasługa tego miasta...
      Takich terminali potrzeba wiele ale, wbrew pozorom, wiele miejsca na nie nie ma.

      • 8 7

  • jak mówił poprzedni rząd: po co nam porty skoro jest port w Hamburgu (6)

    • 26 39

    • rząd szydło? (2)

      • 4 4

      • Nie, rudego! (1)

        • 7 6

        • Nie szydło, nie rudego a jarka, mariana i złotego paola.

          • 9 4

    • zmień już płytę, bo nudzisz z tym Hamburgiem (2)

      obecny rząd - ustami prezesa Portu - od kilku lat obiecuje rozpoczęcie budowy portu zewnętrznego
      a np. "centralny port komunikacyjny" się robi (na planach) i nie może ruszyć, bo ludzie nie chcą, żeby im przez ogródek pendolino pocinało (jakis mądrala narysował linię kolejową ale nie sprawdził co jest w terenie)

      • 16 11

      • Jasne (1)

        Dzisiaj projektujemy, jutro robimy a pojutrze korzystamy... Wszystko wymaga czasu ale jak się nie ma pojęcia to się potem klepie trzy po trzy. To że Pendolino pojedzie tam to normalna rzecz. Gdzieś musi pojechać. Ja sobie nie życzę aby pod
        moim domem była ulica a miasto wybudowało bo była potrzebna. To nie koncert życzeń. To zapotrzebowanie. Rozwijamy się. Infrastruktura jest potrzebna. Temu nie pasuje to, tam temu co innego, jak każdy by sobie życzył to dalej jeździlibyśmy na konikach po polnych drogach.

        • 8 12

        • Jasne, że jasne ale idź już stąd ze swoją p isorozsądną filozofią.

          • 11 13

  • Przy zmianach w pogodzie będzie większa możliwość zalania okolicznych terenów!

    • 12 8

  • Ale po co?

    Jest poszerzone wejście do portu w Hamburgu...

    • 24 20

  • Nie wiem czemu ale czytając tytuł artykułu pomyślałem, że mowa o typowej dziewczynie z tindera

    • 7 2

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Witek

MBA, ACCA, biegły rewident, Partner Spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci, od listopada 2013...

Najczęściej czytane